Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart eier av outlander phev instyle+ 2016mod

Startet av TRM, søndag 07. februar 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

TRM

Tenkte det kunne være nyttig med en "database" med forbrukstall hvor kjøreforholdene er litt utenom det vanlige.

Her er mitt bidrag:

Tesla Model S85D med Nokian R2 med 34 bar. Whispbar takstativ med skipose. To voksne, to barn + hund og bagasje.

Etappe: Odda - SC Vinje

Avreise:

  • Odda 03.01.2016 klokka 1045.
  • -5 grader.
  • Ladet til 380 km (typical) på 9A fram til avreise.
  • Forvarmet på HI i ca 20 min. (mistet noen km rekkevidde pga forvarming)
  • Ingen regen ved start.
  • Range Mode på.

Pause

  • Klokka 1120, YX Røldal. Oppstilling kolonne.
  • -10 grader.
  • Gjenværende km 295.
  • Klima på manuell innstilling
  • Vifte på, varierte mellom 1 og 2
  • Innstilt temperatur på 20 grader

Kolonne startet å gå ca klokka 1220. Gjenværende km 285.
Mao ca en time i kolonneventing. Venteforbruk på 10 km.

Mål

  • SC Vinjekro. Ankomst klokka 1400.
  • -7 grader
  • Gjenværende km på batteri - 175 km

Distanse kjørt siden lading ble 140 km. Forbruk siden lading ble 34,5 kWh. 246 Wh/km.

Etappen fra kolonnen startet til SC ble 93,9 km. Tid 1.49 time. Forbruk 215 Wh/km.

Kolonnen ble gjennomført i stiv kuling/ liten storm, og mellom -10 og -12 grader. Is og snødekke. Hastighet under 50 km/t. Kolonnen var satt opp mellom Haukelitunnelen og Liamyrane.

Med et venteforbruk på 10 km pr time kunne vi i teorien ha stått og ventet i 17,5 timer på kolonnen, og allikevel hatt nok strøm til SC Vinje. Greit å vite. De som skulle over Haukelifjell fra øst risikerte å vente i opp til 4 timer på kolonnen. Flesteparten av dem i tunnell, med forbud mot tomgangskjøring.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Stig O

Postet tidligere, men tar det med i denne tråden også. Kjørte samme strekningen fredag 1/1, men med 0 grader (-1 et lite stykke over Haukeli) og snøslaps.Lite trafikk så fikk æren av og brøyte spor.Skjelden over 60 km/t. Vind 10m/s N/Ø. Forbruk til Haukeli 415 Wh/km, ankomst Vinje 280 Wh/km. Ser ut som snøslaps har større innvirkning på forbruk enn kulde og vind.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Eip

#2
Meste jeg har har hatt på langkjøring er 230Wh/km ved -15 + snø på veien og forvarmet bil + batteri. 70-80 for det meste.
Mye høyere i starten men endte på denne tilslutt

VIN: 509XX PD

Sjøhyene

Nå i romjula.
0 til -10, snø eller vått på veien, mye vind
4-5 personer+bagasje i bilen på alle turer og masse ski på taket. Range mode på, og komfortabel inne temp.

Lier SC med 99% batteri -> høyfjellet ved Nesbyen -> Nesbyen ski anlegg (kald bil) -> Gol SC (kald bil)
Totalt ca 24 mil.

Endte opp med 1% igjen på Gol.
Snitt forbruk på ca 300Wh/km.

Mest ekstreme forbruket jeg har opplevd til nå i løpet av to år og 50 tusen km.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Salvesen

Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Jejl

Kjørte fra sc-Kamen til sc-Stuhr i sommer, 208km på 1t og 10min.(Midt på natten)
178km/t i snitt og et forbruk på 324wh/km.

fonberg

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)

Ligger jobben din høyere over havet enn hjemmet ditt? Hvor lang er kjøreturen i km?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Salvesen

Sitat fra: fonberg på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)

Ligger jobben din høyere over havet enn hjemmet ditt? Hvor lang er kjøreturen i km?

Den ligger faktisk lavere, rett over havnivå! Det er ca 5km til kontoret pr vei.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

GOS

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:00
Sitat fra: fonberg på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)

Ligger jobben din høyere over havet enn hjemmet ditt? Hvor lang er kjøreturen i km?

Den ligger faktisk lavere, rett over havnivå! Det er ca 5km til kontoret pr vei.
Og da har du Range Mode Off når du forvarmer? Og kjører temperaturen opp på Hi for å få på batteri-varmer?

Ps
Jeg kjører 4,3km til jobb, men 70 m høyde fall og har en personlig beste på andre siden av skalaen på 59wh/km. (AC off, ikke forvarmet bil, range mode on)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

TRM

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:00
Sitat fra: fonberg på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)

Ligger jobben din høyere over havet enn hjemmet ditt? Hvor lang er kjøreturen i km?

Den ligger faktisk lavere, rett over havnivå! Det er ca 5km til kontoret pr vei.
Range Mode av?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

Sikker på at batterivarmeren går på i range mode på "HI"? Jeg har ikke sett strømtrekk i Visible Tesla som skulle tilsi det.

Kristian O

Om eg vil ha lavt forbruk når det er kaldt forvarmer eg bilen med range mode AV for å få regen, og slår range mode PÅ når eg skal kjøre for å unngå å bruke batterivarmer. Dette har naturligvis mest å sei på korte turer.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sondell

I et ekstremt snövär fra sör for SC Köge til omtrent Halmstad dro bilen ca 270 Wh/km i 65 km/h (november 2015). Det var 0 grader, kraftig motvind, 0 grader. Motorvei, men snö som til dels tok i under bilen og i hvert fall i Danmark var veldig våt.  Kunne kjört litt fortere men fikk holde igjen litt for å kunne komme frem til SC Löddeköpinge, max for å komme frem var nemlig 270 Wh/km. Men like greit det, så stort sett ikke veien, legge seg bak et vogntog var det beste ;). Enkelte strekninger her og på en seinere tur måtte jeg holde maks 55 km/h får å redusere snöen som tok i under (kunne kjöre på höy, ikke jeg men bilen...). Hadde värt fint med den grensen noe höyere faktisk.

Salvesen

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:22
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:00
Sitat fra: fonberg på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)

Ligger jobben din høyere over havet enn hjemmet ditt? Hvor lang er kjøreturen i km?

Den ligger faktisk lavere, rett over havnivå! Det er ca 5km til kontoret pr vei.
Og da har du Range Mode Off når du forvarmer? Og kjører temperaturen opp på Hi for å få på batteri-varmer?

Ps
Jeg kjører 4,3km til jobb, men 70 m høyde fall og har en personlig beste på andre siden av skalaen på 59wh/km. (AC off, ikke forvarmet bil, range mode on)

Ja forvarmer på HI og range mode av
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:26
Sikker på at batterivarmeren går på i range mode på "HI"? Jeg har ikke sett strømtrekk i Visible Tesla som skulle tilsi det.
Jeg glemte sette av range mode i går kveld. Forvarmet 30min på HI, ca 20min på 25 grader. Null regen. Forvarming av batteri krever range mode OFF.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA