Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart eier av outlander phev instyle+ 2016mod

Startet av TRM, søndag 07. februar 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

vrom

Kanskje ikke "ekstreme forhold", men hva opplever folk (P85 helst) av forbruk MED takboks og motorvei-fart (ca 115). Sikkert noen som har erfaring med strekningen E6 Oslo - Stange feks ?

Kjørte oppover i jula med full bil og takboks, og sleit med å holde under 300 Wh/km. Kan ikke huske å ha brukt i nærheten av like mye i fjor vinter, selv med høyere hastighet.. Anyone ?

Sjøhyene

Jeg begynner å få ganske mye erfaring nå med skistativ og hastigheter på 110-125. Typisk forbruk ligger da rundt 300. Forundrer meg ikke om de ligger tett opp mot 350 i f.eks 130.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Spinner


RE

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)
Jeg har også høyt forbruk om vinteren til og fra jobb. 10 km med 50-sone relativt flatt. Rangemode off, 22 grader inne, -1 ute. Lader ca en - to ganger i uken, forbruk på mellom 280 wh/km til 320 wh/km. Ser at forbruket er oppimot 600 wh/km til å begynne med, og så synker det nedover... Om sommeren har jeg forbruk på ca 180-200wh/km på samme strekke, så antar det er forvarming av batteri og kupe som suger energi...
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Cowboystrekk

Forvarmer alltid med range mode off, skrus på når jeg kjører, dropper klimaanlegget når jeg bare kjører noen få km, bilen holder seg varm og fin. Forbruket da ligger gjerne rundt 170-180 i -10 C. Med klima på 18C som jeg vanligvis bruker ender forbruket litt over 200.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

Sitat fra: vrom på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:42
Kanskje ikke "ekstreme forhold", men hva opplever folk (P85 helst) av forbruk MED takboks og motorvei-fart (ca 115). Sikkert noen som har erfaring med strekningen E6 Oslo - Stange feks ?

Kjørte oppover i jula med full bil og takboks, og sleit med å holde under 300 Wh/km. Kan ikke huske å ha brukt i nærheten av like mye i fjor vinter, selv med høyere hastighet.. Anyone ?

Har masse erfaring fra 2 vintre. Det verste er ski på skistativ, skiposer el. Takboks er mer aerodynamisk. Man må regne med rundt 270-320 wh/km med takboks i 115 km/t. Pleier å legge meg i 100 på motorveien for å klare å komme frem til neste SC f.eks. fra Halden til Lillehammer (300km). Pleier da å ligge rundt 250 wh/km. Husk at forbruket avtar en god del etter ca. 1 times kjøring for da er endelig bil og batteri gjennomvarmt og mye av kupevarmen hentes fra overskuddsvarmen i batteriet. Vi har stort sett 19 grader i bilen på langtur og kler oss heller litt ekstra godt for å unngå overforbruk de gangene det er opp mot 300km til destinasjonen. Forvarming er selvfølgelig også helt vesentlig.

vrom

takk, Trygvelo og sjøhyene - da er jeg litt mer "beroliget", selv om jeg mener å huske at forbruket var lavere ifjor. Da var det riktignok veiarbeid langs minnesund og "litt" kø som kanskje kan forklare en del.. Og muligens mangelfull forvarming av kupeen nå sist..

Thomas N

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)
Samme her! Rundt 450. Er dette normalt? Oslo området -12 ca. kjører 3 mil.
Formvarming og altid plugget i.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

MeTesla

Sitat fra: Thomas N på fredag 08. januar 2016, klokken 08:55
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)
Samme her! Rundt 450. Er dette normalt? Oslo området -12 ca. kjører 3 mil.
Formvarming og altid plugget i.

Jeg kjører Son - Ski t/r hver dag, tre mil. Forvarmer aldri. Liker å fryse og synes rattvarmen og boblejakke er mer enn nok. Har temp på 23,5 grader og RangeMode på. I disse 12 minus dager så blir hverken batteri eller bil varm på denne tremilsturen. Forbruk: ca. 260.

Salvesen

Sitat fra: Thomas N på fredag 08. januar 2016, klokken 08:55
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:02
Jeg opplever rundt 500 til jobb, det er passe ekstremt synes jeg! Da forvarmet jeg i 45min+ også. Det er jo kaldt om dagen, men kun ett par grader under 0.

håper på bedre tall når sommeren nærmer seg :)
Samme her! Rundt 450. Er dette normalt? Oslo området -12 ca. kjører 3 mil.
Formvarming og altid plugget i.

Har du 450 i 3 mil?? det virker jo ekstremt! min ligger på 3-500 til jobb, men det er kun 5km ca så da får jo ikke batteriet blitt skikkelig varmt osv. Mangler alltid litt regen osv.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Tesla P85D

Kjører nordover til Bodø nå. Ved start var det 20 minus og har ligget jevnt på minus 27 og en topp på minus 29 ved namsskogan. Fart har vært 80-100km/t. Ingen sparing på komfort og har ikke kjørt spesielt økonomisk. 30 mil går fint med 4 personer i bilen i 20-30 minus.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

vnm

Sitat fra: Tesla P85D på fredag 08. januar 2016, klokken 12:52
Kjører nordover til Bodø nå. Ved start var det 20 minus og har ligget jevnt på minus 27 og en topp på minus 29 ved namsskogan. Fart har vært 80-100km/t. Ingen sparing på komfort og har ikke kjørt spesielt økonomisk. 30 mil går fint med 4 personer i bilen i 20-30 minus.
Hvordan fungerer innvendig klima i denne utetemperaturen? Blir det mye kaldras fra panotaket eller sidevinduene(dørene)?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

JørundG

#27
Kan prøve å svare litt på forbrukstall i Alta over ett år.
Vi har ikke panotak, og tror jeg ville droppet dette om jeg skulle kjøre mye i ekstrem kulde. f.eks mellom Alta og Kautokeino. Det kan hende at det ikke er problem med kulderas, men perioden dette er nyttig er jo kortere her oppe og det er jo endel mygg som kan komme inn i bilen. I forhold til kaldt trekk fra vinduer, har vi aldri hatt dette, hverken nå eller tidligere. Bilen vår er varm og fin, vi bruker AC mye. AC holder bilen tørr og vi unngår ising på innsiden av rutene. AC skrus av på lange turer om vinter og sommer pga at det trekker mye strøm. Har selvsagt setevarmen på, som også blir raskere varm enn i mine tidligere biler.
Til hverdags er strømtrekk, i ekstreme temperaturer, på korte turer høyt: ca 4-500wkm. Mye slik kjøring des-febr. Årssnittet i Finnmark har for vår del vært 240wkm, eller 2.4kw per mil. Vi bruker bilen uten å tenke på at vi skal spare på strømmen..., har altså ikke blitt nerd på dette området. Vi har et bruksmønster ganske likt som om vi skulle hatt en hvilken som helst annen fossil-bil.

TrondM

Vi kjørte 2 stk. P85D på strekningen Bodø-Hemavan t/r i går, begge med panotak. Temperaturen gikk fra minus 15 i Bodø til minus 32 i Hemavan. Mesteparten av veien var det rundt 25 minus. Ellers fint føre og vær.

Snittforbruket som var temmelig likt på begge bilene var 290 til Hemavan, og 270 tilbake. Da med range mode til, og uten på hjemveien; med relativt god temperatur i bilen begge veiene (dog var ratt- og setevarme godt å ha). Hastighet 70-100 stort sett.

Tesla P85D

Ikke noe problem med innvendig temp. Fra Mo i Rana og over Saltfjellet lå tempen nå på 27-29 minus. Ingen problem underveis. Står nå å lader i Storjord. Hadde sikkert gått fint i 40 minus også. Vi merker ikke noe til trekk i bilen, verken ved pano taket eller ved vinduene. Så dette problemet gjelder nok ikke alle, å jeg har prøvd tidligere å gitt uttrykk for at det faktisk finnes Tesla uten feil, men nå er ikke det blitt tatt imot så veldig godt av enkelte her inne, så om dem er missunnelig på at noen er veldig fornøyd og har feilfrie biler eller hva som ligger bak vet jeg ikke... Men denne bilen fungere like gått om ikke bedre enn alle de andre bilene jeg har hatt
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA