Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye bremseskiver til trilling.

Startet av Lissy, søndag 07. februar 2016, klokken 09:22

« forrige - neste »

Lissy

Hei.  Bilen min, en Peugeot Ion sto til lading i Neuberggata natt til 3 januar. I dag oppdager jeg at noen har stjålet ladekabelen min og ikke nok med det, erstattet den med en annen kabel som ikke passet og satt bom fast i ladelokket på bilen. Dette er bare så dårlig gjort. Vet dere om forsikringen dekker dette?

Kjelliken

Reise forsikring dekker vel den om du ikke var på hjemme addressen.  :-\

Men det er helt klart ikke noe særlig med tyveri. :(
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

TM

#2
Utrolig dårlig gjort  >:(
Reiseforsikringer dekker nok desverre ikke utstyr knyttet til bil. Selv bilnøkkelen dekkes ikke av bilforsikringen dersom den ligger i bagasje som blir stjålet. Men jeg ville jo tatt en telefon til,selskapet ditt for å høre. De fleste forsikringsselskaper dekker det på bilforsikringen uten tap av bonus, men det er desverre en så høy egenandel at det blir et betydelig tap. Selv pleide jeg å låse fast kabelen på min C Zero med en hengelås og plastovertukket wire som jeg festet til felgen eller ladestolpen. Det reduserer nok risikoen for tilfeldig tyveri, men de hadde vel brutt den opp dersom de virklig ville ha kabelen.

65lars

#3
Sitat
Hei.  Bilen min, en Peugeot Ion sto til lading i Neuberggata natt til 3 januar. I dag oppdager jeg at noen har stjålet ladekabelen min og ikke nok med det, erstattet den med en annen kabel som ikke passet og satt bom fast i ladelokket på bilen. Dette er bare så dårlig gjort. Vet dere om forsikringen dekker dette?

Leitt å høre dette, og enig, utrolig dårlig gjort.
Har også tenkt litt på dette, og det faktum at der dessverre også er en del "vandaler" der ute, som bare ødelegger - for moroa av det.

MEN - jeg har blitt fortalt at i hvertfall på Leaf, så er ladekabelen "låst" i inntaket, så man trenger nøkkel for å ta den ut....  Er jeg misinfromert?

Selv om jeg kan lade gratis på jobb og andre steder lokalt, - hjemme er jeg parkert på gaten, rett under soverommet mitt, og må la ladekabelen (kamuflert) ligge over fortauet og inn under porten - til strøm.
Uten tvil kommer jeg til å finne en løsning her, med lås på kabelen og kanskje en nød (skrike) alarm.  Dvs. rør kabelen - og en sirene går av!   ;D

Lykke til med forsikringen, Lissy!
Trilling, bestilt KIA

cra

En enkel sikring av kabel er ei tjukk fjøl (f.eks. et stykke 2x6) som du lager et spor i på ene siden. I dette sporet legger du kabelen, og så kjører du bilen oppå. Minimal sjanse for at noen skal kunne knabbe noe da. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

God ide!

Ellers har jo mange biler fastmontert slepefeste. En liten loop av ladekabelen gjennom der og en hengelås i loopen så er også kabelen sikret.

Fungerer dessverre ikke på biler med demonterbar slepefeste
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leafnor

Sitat fra: 65lars på onsdag 06. januar 2016, klokken 15:53
Sitat
Hei.  Bilen min, en Peugeot Ion sto til lading i Neuberggata natt til 3 januar. I dag oppdager jeg at noen har stjålet ladekabelen min og ikke nok med det, erstattet den med en annen kabel som ikke passet og satt bom fast i ladelokket på bilen. Dette er bare så dårlig gjort. Vet dere om forsikringen dekker dette?

MEN - jeg har blitt fortalt at i hvertfall på Leaf, så er ladekabelen "låst" i inntaket, så man trenger nøkkel for å ta den ut....  Er jeg misinfromert?

Den låses ikke på generasjon 1 Leaf. Da er det bare "pick and go".
Jeg bruker dette trikset jeg fant på USA sidene, lar kladden ligge under panser bak batteriet. Da må bilen bryets opp for å ta den.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=7587

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Griffel

Sitat fra: leafnor på fredag 08. januar 2016, klokken 23:06
Den låses ikke på generasjon 1 Leaf. Da er det bare "pick and go".
Jeg bruker dette trikset jeg fant på USA sidene, lar kladden ligge under panser bak batteriet. Da må bilen bryets opp for å ta den.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=7587
Ikke så greit når kabel fra stikk til kladd skal begrenses til 30cm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Le

Stjålet ladekabel, Kia Soul som sto på Bygdøy Alle :'( Det er å surt at det ikke er en innebygget lås på første gen. Soul :-\ En kompis har fortalt at forsikringen skal dekke tapet uten bonus tap, men minus egenandel. Litt usikker om jeg skal anmelde dette og bruke forsikringen. Blir nok billigere å kjøpe en brukt på finn...

AmocoCadiz

Trist utvikling. Men det er vel nettop på Finn de havner, så lurt å være oppmerksom om noen plutselig selger mange brukte ladekabler....en eller annen form for merking av ladekabel virker nødvendlig framover.

elektrolux

Merking er enkelt:

Bilnr smeltet inn godt synlig på pistolen som går inn i bilen. Umiddelbart mindre attraktiv for tyven, og null verdi på finn.no

Tilsvarende "herping" benyttes ofte på MC som brukes i storbyer. Spray på med tektyl eller annen guffe som gjør at sykkelen ikke ser ut, og den blir mindre attraktiv å stjele.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

65lars

Er lei for å høre om Le sin stjålet ladekabel - også siden jeg vokste opp i det området.
Tingene har vel forandret seg der også - de siste 40 åra!  :)

Men Electrolux:
SitatBilnr smeltet inn godt synlig på pistolen som går inn i bilen. Umiddelbart mindre attraktiv for tyven, og null verdi på finn.no

Hvordan gjør man dette, da? 

Hvor jeg jobber deler vi stadig ut nye PC'er til ansatte, vi setter på tyverimerker, og bokfører dem, men vi har fremdeles ikke fått til en database hvor alle PC'er kan bli "tracked" - når de blir mistet, stjålet, osv.  Det skjer. Man kan gjøre det på Apples, og der er mange slike ting for PC'er, som preyproject.com osv.

Hvor lenge er det til før leverandører av ladekabler, og alt annet utstyr, setter inn en "nano-chip" i utstyret sitt, slik at dersom noen stjeler ladekabelen din, kan du øyeblikkelig se på et kart hvor den befinner seg?

Er Reodor Felgen fremdeles i live?  Lenge siden jeg har sett fyren.  Savner'n!



Trilling, bestilt KIA

elektrolux

#12
Zaptec sin Portable har en slik sporingsfunksjon. Tyveri oppfordres, slik at myndighetene kan spore opp lavpannenen som driver med slike sysler. Antakelig er dette bare en liten del av inntektsgrunnlaget til kjeltringen.

Alle andre må nok til med en loddebolt eller lignende. Håndtaket/pistolen er i relativt tykk termoplast, så kurrant å gravere inn bil nr. Litt filing og neglelakk nedi nedsenkingen så er det bare opp til alle oss andre å se om bil og kabel "hører sammen" 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leafnor

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. januar 2016, klokken 01:16
Sitat fra: leafnor på fredag 08. januar 2016, klokken 23:06
Den låses ikke på generasjon 1 Leaf. Da er det bare "pick and go".
Jeg bruker dette trikset jeg fant på USA sidene, lar kladden ligge under panser bak batteriet. Da må bilen bryets opp for å ta den.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=7587
Ikke så greit når kabel fra stikk til kladd skal begrenses til 30cm.
Bruker skjøteledning naturligvis.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Knotten

Sitat fra: cra på torsdag 07. januar 2016, klokken 17:37
En enkel sikring av kabel er ei tjukk fjøl (f.eks. et stykke 2x6) som du lager et spor i på ene siden. I dette sporet legger du kabelen, og så kjører du bilen oppå. Minimal sjanse for at noen skal kunne knabbe noe da. :)

Helt klart bedre enn ingenting, men litt tungvindt og en avbiter klipper jo fort bort den delen av ledningen som befinner seg under fjølen.. Men kjeltringpakket velger nok den som lettest og mest diskret lar seg fjerne..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA