Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil sperret tunnel

Startet av JonI, lørdag 06. februar 2016, klokken 09:55

« forrige - neste »

petersv

Tryggere enn hva? Å punktere?

At det muligens holder bedre i enkelte scenarier kan hende, men jeg har tilgode å se et plugget dekk med vulket strips gå opp. Tror du skal lete godt for å finne noen som har sett det og.

Det var nok mer vanlig å plugge fra innsiden før.

Høgis

Sitat fra: nortrahof på søndag 03. januar 2016, klokken 11:27
Jeg har lagt merke til at det er 2 forskjellige metoder å lappe slike dekk på.
Den ene metoden er "Biltemametoden" der man stikker en lisse gjennom hullet og lager en liten "propp" på innsiden ved å snurre på verktøyet. Den har jeg sett at flere andre dekkfirma også bruker.

Den andre metoden er at dekkfirmaet tar av dekket og rasper/borer et hull der penetreringen er. Deretter tetter de hullet med en gummiplugg med hode fra innsiden. - Selvfølgelig koster dette mye mer å gjøre da dekket må demonteres og monteres



Jeg har spurt ulike dekkfirma om hvorfor de har forskjellige metoder. De som bruker "Biltemametoden" sier at "tett er tett på enkleste måte" - de som plugger med gummi fra innsiden sier at dette er eneste metode som er "godkjent" for å utbedre punkteringer. - Fikk også svaret en gang at dette var eneste måte som holdt i høy hastighet (i utlandet).
Jeg har ikke fått svar på hvem som krever slik plugging - enten myndighetene eller internkontrollsystemet til dekk-kjeden?
Har noen supplerende opplysninger?

http://www.vegvesen.no/_attachment/105947/binary/178544    §4 b)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

nortrahof

Det jeg kan se etter §4 Pkt. B er at hull opp til 6 mm. kan utbedres. Er hullet større må vel dekket kasseres?
Da må man vite hvor stor gjenstanden som penetrerte dekket er/var - og det er jo ikke alltid mulig.
- Kan ikke finne noe om at det er krav til gummiplugg med hode dersom plugging ellers utføres fagmessig.

Litt rart at 2 godkjente bilgummiverksteder var såpass uenig! - Det ene skulle ha NOK 100 for "Biltema-løsningen" og det andre tok NOK 500 for gummiplugg. Da var ikke hjul(de)montering eller avbalansering tatt med så dette er direkte sammenliknbart.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA