Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Original ladekabel 16A Leaf med Schuko?

Startet av Slettix, fredag 05. februar 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

LMOR

#15
De aller fleste vil klare seg med 10A, og med hurtiglading de gangene de trenger mer.
Du får mye hurtiglading for 14000.-, og det går mye fortere enn 32A.
Husk at det ikke er så stor forskjell i tid på de siste 15% uansett A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#16
Jeg ville hentet inn et tilbud på installasjon av en egen kurs med jordfeilbryter og CEE kontakt slik "ingeniøren" foreslår. Prisen vil jo avhenge mye av hvor komplisert kabling det kreves og hvor lang avstand du har til sikringsskapet. Hos meg var det en halv dags jobb å strekke kabel (40 meter, bore fester i betongtak, bryte brannskille), så jeg valgte å legge 5x6 mm2 kabel selv om jeg bare monterte en 16A lader (som ingikk i pakkeløsningen). Jeg skulle bare betale et tillegg på ca 1000-1500 kr for kabel og arbeide, men fikk aldri noen faktura  :).  Hvordan BMW håndterer tillegg i forbindelse med installasjoner vet jeg ikke, men hos Renault var dette noe man forhandlet direkte med installtøren. Fordelen med å ikke velge BMW sin wallbox er at den ikun kan benyttes på biler med type 2 kontakt. Den som Renault monterte kan benyttes på alle elbiler, så jeg har brukt den på Zoe, E-Up, Soul, Leaf og i3 uten problemer. Forandring fryder, men i3 fryder mest

Slettix

Tusen takk til alle for mye god informasjon! Skjønner at jeg har mye å lære rundt det å ha el-bil, så kommer nok til å frekventere dette forumet hyppig fremover :-)

Når det gjelder opplegg for lading hjemme har jeg tydeligvis mye å sette meg inn i. Her var det mange ulike alternativer, og ikke så lett å si hva som blir det beste med null erfaring fra før...
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Klykken

Var i samme situasjon selv og endte da opp med vanlig stikkontakt på egen 16A kurs, og benyttet meg av kladden for å se om det holdt med bare den, og det gjør det stort sett.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

pkhamre

Har nesten samme bil som deg! Gratulerer med godt valg :)

Jeg endte opp med å legge opp 16A kurs med CEE-kontakt i garasjen og det holder lenge. Har hurtiglader ikke langt unna, så jeg bruker den hvis det trengs (Noe jeg har merket at jeg trenger mye mer sjeldent enn hva jeg først trodde). Kjører ikke til og fra jobb, men blir mye lengre turer i hverdagen.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA