Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Original ladekabel 16A Leaf med Schuko?

Startet av Slettix, fredag 05. februar 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

Slettix

Heisann,

Har lest meg litt opp her på forumet, og bestemt meg for å gå til anskaffelse av ny i3. Hadde kona og barna med på prøvetur i dag, og den falt i god smak hos både store og små :-)

Bruksområdet vil være primært mellom Lillestrøm og Fornebu (ca 3,5 mil en vei). Vi har en X3 som kona vil bruke til sin jobb samt hytteturene. Antar i3 vil ta over mesteparten av kortkjøringen fra X3, og sånn sett bli "nr 1"-bilen.

Utstyret jeg har fått tilbud på er som følger:
High Voltage edition
Comfort Access
Solbeskyttede vinduer
Driving assistant Plus
Park Assistant pakke
DAB
HiFi H/K
ConnectedDrive
Comfort Advanced pakke
LED frontlys
Navi pro
Vinterhjul
Bmw iWallbox Pure

Lodge interiør og platinum Silver lakk.

Høres dette ut som en grei bil, også til bruksområdet? Er det noe jeg burde tatt vekk eller lagt til? Er det andre biler jeg definitivt burde vurdert? Har sett på Leaf, e-golf og Soul, men ingen av disse frister nevneverdig...
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Klykken

Hva må du ut med for wallboxen? Og er det 32A-utgaven?
Generelt sett er det en kostbar ladestasjon,  hvor alternativene er billigere og like holdbare.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Slettix

Jeg må ut med 13.900 inkl montering. Det er ikke 32A-utgave. Hva kunne jeg fått en annen modell for?
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

TM

Har du fått et tilbud som er gyldig til januar ?  Jeg ble informert om at prisen gitt opp 7000 kr 1.1.2016, men de øker kanskje rabatten så totalprisen blir uendret. Men så vidt jeg vet går alle konkurrentene også opp i pris fra nyttår på grunn av valuta-situasjonen.

Slettix

Tilbudet fikk jeg i dag, så det er gyldig fremdeles...
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Klykken

Sitat fra: Slettix på lørdag 02. januar 2016, klokken 19:34
Jeg må ut med 13.900 inkl montering. Det er ikke 32A-utgave. Hva kunne jeg fått en annen modell for?
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html
Her feks.
Ellers har jkirkebo på forumet her et alternativ.  Eneste du trenger er en kurs (16A eller 32A) og et CEE-stikk.
Kladden som følger med drar 11A, så med fastmontert ville jeg gått for 32A hvis mulig :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Sitat fra: Slettix på lørdag 02. januar 2016, klokken 20:00
Tilbudet fikk jeg i dag, så det er gyldig fremdeles...
Ja da må vi forutsette at det fortsatt er gyldig :-). Fikk du High Voltage tilbudet som de har annonsert gjelder til 31.12.2015 ?

Slettix

Ja, det virket sånn. Får håpe det ikke blir noe kluss med dette, men har nå fått et skriftlig tilbud så det bør jo være ok...
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

02jan

Du får en fin kombinasjon her, i3+ mellom SUV.
7 mil t/r med innfart/utfart motorvei Oslo i kombinasjon med raske akselerasjonen og brems for å følge trafikken på nevnte strekning + ønske om grei komfort, vil du nok oppleve forbruk på 70-80% på våt vei/kulde.

Sommer burde det være mulig å ligge på rundt 50%.

Antar at du får med ACC ink. Auto-brems i en av pakkene + Hurtiglader.

Småting som matte og ekstra koppholder er greit å få med.
(Sjekk ut at bilen har mulighet for bmw App's )
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Homecast

Sitat fra: Klykken på lørdag 02. januar 2016, klokken 20:14
Sitat fra: Slettix på lørdag 02. januar 2016, klokken 19:34
Jeg må ut med 13.900 inkl montering. Det er ikke 32A-utgave. Hva kunne jeg fått en annen modell for?
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html
Her feks.
Ellers har jkirkebo på forumet her et alternativ.  Eneste du trenger er en kurs (16A eller 32A) og et CEE-stikk.
Kladden som følger med drar 11A, så med fastmontert ville jeg gått for 32A hvis mulig :)

OBS, da må du legge opp ny kurs, dedikert kurs for elbil lading. + at du må legge opp B vern i tavlen siden denne skal plugges i et stikk. Ikke sikkert det er bililgere alikevell da.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Amigakongen

Hvis det er mulig å få varme i rattet så velg dette. :)
Veit ikke om det er mulig, men er det eneste jeg savner hvertfall. Jeg kjøpte high volt edition i fjor. Med andre sommer felger, sota ruter og led lys. Veldig fornøyd.
Hvis du skal bruke bilen til pendlerbil + butikk samt andre små ting. Da ville jeg gått for 32A egen kurs. Det koster en del. Jeg skal hvertfall få lagt opp dette. Tar ganske lang tid å lade fra ladekabelen som følger med. Slik at bilen har gått glipp av en del kjøring til butikk/barnehage/babysvømming pga for liten rekkevidde etter jobb. :(
2015 BMW I3 - 11800km

Slettix

Takk for alle svar!

Dette med strøm er jeg fortsatt litt usikker på kjenner jeg. Bmw-forhandleren mente at 32A blir veldig kostbart, og ikke noe man vanligvis installerer hjemme. Bmw's ladeboks iWallbox Pure støtter 16A, mens iWallbox Pro støtter 32A. Jeg vet ikke hva den koster, men blir det vesentlig mye dyrere både å kjøpe, installere og ikke minst i driftskostnader også?
Hva er forskjellen i kostnader mellom 16A og 32A (grovt overslag selvsagt)?
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Beckern

Det er ingen forskjell i driftskostnader utover de km du kjører ekstra fordi du har raskere lading.
Med nye online målere vil 32A kunne slå ut både positivt og negativt avhengig av hvordan man regner. Jeg antar at en 32A lader uansett kan begrenses til valgt effekt.

Sungrazer

Sitat fra: Slettix på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:27
Dette med strøm er jeg fortsatt litt usikker på kjenner jeg. Bmw-forhandleren mente at 32A blir veldig kostbart, og ikke noe man vanligvis installerer hjemme.

Jeg ville sett an bruken av bilen før jeg gikk til innkjøp av lader. Det er ikke sikkert du trenger mer enn 16A hjemme, men kanskje er du som meg som bruker bilen en del på ettermiddagen og har lang vei hjem fra jobb. Da er det greit å ha mulighet til å lade fort opp med en 32A kurs.

Driftskostnadene vil være det samme - batteriet tar ikke mer lading selv om du bruker 32A. Grunnen til at 32A blir veldig kostbart med BMWs 32A ladeboks er at den er svindyr - rundt 26 lapper. Du får ladebokser som takler 32A til rundt 11 lapper og enda lavere om du ikke bryr deg noe særlig om designet. Jeg fikk min for 4750,- pluss kostnader til kabling, CEE stikk, egen kurs, sikring og jordfeilbryter.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Regner med at du har snakket med forhandler om at du får moms fritak om installasjonen gjøres ifm kjøp av bilen.

Ellers tror jeg tilgang til en hurtiglader i nærmiljø kan bestemme om du har behov for 32A. Tror de fleste klarer seg lenge med 16 A og du vil ha en del igjen selv etter en dag på jobb, og så vil dere jo ha 2 biler. Videre er de ikke alle som kan få 32A - det er det det lokale e-verk som avgjør.

Har du en 16A kurs til garasjen og som det kan settes et CEE stikk på så er dette trolig den billigste løsningen sammen med en løs boks fra f.eks Elbilhjelpen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA