Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal handle brukt Model S, forslag eller meninger?

Startet av AppleKnocker, fredag 05. februar 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

AppleKnocker

Planlegger en tur på 360km i morgen med en S85 på piggdekk. Det er meldt ca minus 7 i området (Hedemark), veiene har snødekke/saltslaps. Ønsker i utgangspunktet å gjennomføre uten å lade. Det er uansett ingen SC på ruta.
Kjører alene så jeg kan kutte ned en del på varme i bilen.

Hva er oddsen for å klare det?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fonberg

Snøføre går bra, men slaps sluker rekkevidde. -7 tilsier vel at det ikke bør være alt for mye slaps, i så fall bør det gå bra så lenge du holder deg under 80 km/t.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

weld77

Kjørte Oslo-steømstad-Oslo i dag. Ladet på Solli på vei tilbake, ellers hadde dette blitt vel spennende. Par-tre minus og motorveihastighet tilsa at jeg kunne kjørt rundt 270-280 km. Lå i fartsgrensen pluss litt stort sett hele tiden.

Temp og fart gjør sitt for forbruket. Hadde ladet typ 98% til i dag tidlig.

AppleKnocker

Det er motorvei på deler av strekningen, så maks 80 blir kjipt. Vil heller ligge i 90 uten varme  :)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

weld77

Jeg kjørte i området 100-120 stort sett. Pluss at to stopp økte oppvarmingsbehovet en del. Tørr, fin vei og muligens noe motvind sørøstover.

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:31
Det er motorvei på deler av strekningen, så maks 80 blir kjipt. Vil heller ligge i 90 uten varme  :)

Du må ha snittforbruk under 205 på turen (gitt at du starter med 100%). Derfor bør du la tripmåleren styre farten du holder, ikke ønsket om å holde 90 ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

AppleKnocker

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:44

Du må ha snittforbruk under 205 på turen (gitt at du starter med 100%). Derfor bør du la tripmåleren styre farten du holder, ikke ønsket om å holde 90 ;)

Du har selvsagt rett :-) Får holde meg godt under 205 i forbruk.

Jeg ser på rekkeviddekalkisen at S85 skal klare følgende i minus 10:
80 km/t varme av: 567 km
80 km/t varme på: 461 km

Stoler ikke på disse tallene, men hvis det stemmer at varmen sluker over 100 km rekkevidde, er det en del å spare på å kutte ned varmen til et minimum. Kjørte I-miev forrige vinter, så det kan jo bli litt nostalgisk ;D


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

weld77


Tyldums

#8
Dersom du har 380 tKm på 100% så vil du nå 350km med 205 wh/km.

Tror nok du bør planlegge ett ladestopp ev kjøre veeldig rolig. 205 i snitt er vanskelig dersom forholdene er mot deg. I slaps og litt vind er det umulig..

N00b

Lykke til. Vær forberedt på ladestopp. Du finner sikkert et rød stikk eller en type 2 lader en eller annen plass.
Det er jævla kjipt å kjøre uten varme

Stig O

#10
0-føre og snøslaps var skremmende opplevelse på fredag. Hadde forbruk på 414 fra Odda til høyeste punkt på Haukeli. Kjørte mye i 60 km/t, fulladet (379) og varmt batteri.Endte opp med 280 i forbruk da jeg ankom Åmot SC.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Jejl

Veldig mye avhenger av vindretningen. Det blir vel ikke akkurat vindstille i morgen, og motvind sluker mye.

Hvis målet er å kjøre fortest mulig fra a til b, lønner det seg sjelden å kjøre noe særlig fort dersom du må lade på  11/22kw.
Hadde det vært meg som skulle kjørt så langt i -7 grader hadde jeg kledd meg litt ekstra og heller hatt 17,5 grader i bilen, og kanskje kjørt i korte perioder med kun setevarme på. Tror ikke jeg hadde kjørt noe fortere enn 80 selv om fartsgrensen er høyere, dersom det kun er mulighet for 11kw lading, og kanskje oppimot 100 hvis du har mulighet for et ladestopp med 22kw lading. Er det mindre enn 11kw lading tror jeg at jeg hadde startet med 70-75 km/t, og så heller økt farten mot slutten hvis du ser at du kommer frem.

AppleKnocker

Takk for gode råd. Har plottet inn et par 11kw ladere som kan benyttes ved behov. Bilen lades til 100% i natt på 7,4kw uttak, og forvarmes til smelter et krater i snøen før avreise.

I utgangspunktet ikke verdens mest spennende tur, så økonomikjøringen bidrar til at det blir litt mer spennende og en konkurranse mot meg selv.

PS
Formålet med turen er forresten å hente gjenglemt medisin til en syk hund, så hvis jeg fryser ræva av meg skal jeg tenke på den gamle kosebamsen som ligger i kurven sin.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Leif1

Hvis du setter opp ruta di kan det jo hende at noen har 22kw til deg på turen også.
Konvertitt fra S til X

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 02. januar 2016, klokken 21:35
(...)hvis jeg fryser ræva av meg(...)

Det har ingen hensikt; litt setevarme stjeler uansett ikke mange metrene med rekkevidde  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA