Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Tesla P85D, fredag 05. februar 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Tesla P85D

Typisk for et bilforum er at fokuset ofte er rettet mot feil og problemer med kjøretøyet. Til dere som vurderer Tesla å er her inne å leser å sikkert mest leser om feil og ting som ikke er som forventet så kan jeg si at jeg ikke har hatt et problem med bilen. Den har nå rullet over 25.000 km og det har aldri vært et issue. Den føles veldig kompakt, ingen ulyder, lister og tilpassning av karroseri er veldig bra og ikke noe tull. Å jeg har hatt både nyere bmw og audi, noe jeg ikke skal ha igjen. Så meget mulig at mange har opplevd feil og mangler, men det gjelder ikke meg.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Muffinman

Flott at du opplever å ha feilfri bil! Nå har nok også din noen skavanker fra produksjonen som alle bilene har.

Det er nok riktig at det ser ille ut på alle bilforum siden det er noen få som "roper" høyest, men det er en viktig forskjell. Tesla har 4-6 måneders ventetid på å få utført garantireparasjoner til tross for åpning av flere servicesentre og ansettelse av mange nye folk. De holder rett og slett på å jobbe livet av seg med å reparere på disse bilene.

Det er det ikke "noen få" på et forum som forårsaker, selv om det er mer nyttig å diskutere løsning på et problem enn å diskutere ingen problemer.

For øvrig ligger det allerede en tråd for de med feilfrie biler her inne, men den døde ut etterhvert. De fleste som postet der hadde "feilfrie biler, bortsett fra..."

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:07
Tesla har 4-6 måneders ventetid på å få utført garantireparasjoner til tross for åpning av flere servicesentre og ansettelse av mange nye folk. De holder rett og slett på å jobbe livet av seg med å reparere på disse bilene.

Mja...

Jeg har fikk time etter 3 arbeidsdager for å se på cruisekontroll. Nå nettopp. I Bergen.
For å se på ladefeil på Mercedesen jeg hadde var det 3 uker ventetid. I Bergen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BjørnP85

Ingen feil mangler som har hindret meg fra å kjøre bilen siden jeg fikk den. Har ettermontert innfellbare speil etter et godt tilbud fra Tesla når jeg hadde den på service. Det er noe ventetid på verksted, men har vel inntrykk av at eiere får bistand om bilen ikke går.  Det går helt greit å kjøre bilen med små feil som ikke går på sikkerheten.  Har kun hatt service på bilen og har bestilt dette i god tid - satser på å ha den inn en gang i året i fortsettelsen.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

Muffinman

#4
SitatJeg har fikk time etter 3 arbeidsdager for å se på cruisekontroll. Nå nettopp. I Bergen.

Det er vel nok av eksempler på lang ventetid i Bergen også, i november var det enkelte som rapporterte om nesten 6 måneder til ledig time der. Men de booker nok mer romslig nå for å rekke å bli ferdig med bilene når de først er inne, og rangerer feilene. Hvis feilen du hadde på CC enten var fort gjort å fikse eller høyt prioritet fikk du nok fått snike i køen slik som jeg gjorde i høst når førerdøra på P85``en begynte å sprette opp når håndtakene gikk ut. Dessverre klarte de å lage et infernalsk vindus i bakkant på vinduet samtidig, og det vil de ikke ta på kort varsel... For øvrig venter jeg over 4,5 måneder (ikke Bergen) fra bestilling av time til bilen skal inn for fiks av en liste så langt som et uår, noe av feilene ble påført bilen på verksted tidlig i fjor vår og noen ble rapportert inn for et år siden. Jeg reagerer også på måten slik rapporter håndteres - de gangene jeg får tilbakemelding går det kun på at det er notert, og ikke noe initiativ til å sette opp en avtale for utbedring. Det har jeg måtte be spesifikt om selv.

Jeg har heller ikke fått noen tilbakemelding på 9-10 feil på nybilen hvor jeg ber om at de rettes raskt da det må bero på feil i klargjøringen at de har gått gjennom. Mail + purremail ikke besvart, og jeg kom ikke gjennom på telefon før jul.

Poenget er at selv om du og jeg har kommet inn på kort varsel for enkelte reparasjoner er det fremdeles fullt kjør på servicesentrene med reklamasjonsutbedringer, og køene er fortsatt lange. Det gjelder også samarbeidspartnere som enkelte avdelinger hos Riis Bilglass, og Drammen Karosseri. Det gjøres nok tiltak, men det vil nok ta tid før effekten blir synlig. Videre må man slutte å produsere tullefeil som har rullet fra samlebåndet i USA i snart tre år nå.

Tesla P85D

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:07
Flott at du opplever å ha feilfri bil! Nå har nok også din noen skavanker fra produksjonen som alle bilene har.

Det er nok riktig at det ser ille ut på alle bilforum siden det er noen få som "roper" høyest, men det er en viktig forskjell. Tesla har 4-6 måneders ventetid på å få utført garantireparasjoner til tross for åpning av flere servicesentre og ansettelse av mange nye folk. De holder rett og slett på å jobbe livet av seg med å reparere på disse bilene.

Det er det ikke "noen få" på et forum som forårsaker, selv om det er mer nyttig å diskutere løsning på et problem enn å diskutere ingen problemer.

For øvrig ligger det allerede en tråd for de med feilfrie biler her inne, men den døde ut etterhvert. De fleste som postet der hadde "feilfrie biler, bortsett fra..."

Hehe, flott at du kjenner bilen min bedre enn meg selv
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Teslanewbie

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 02. januar 2016, klokken 16:14
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:07
Flott at du opplever å ha feilfri bil! Nå har nok også din noen skavanker fra produksjonen som alle bilene har.

Det er nok riktig at det ser ille ut på alle bilforum siden det er noen få som "roper" høyest, men det er en viktig forskjell. Tesla har 4-6 måneders ventetid på å få utført garantireparasjoner til tross for åpning av flere servicesentre og ansettelse av mange nye folk. De holder rett og slett på å jobbe livet av seg med å reparere på disse bilene.

Det er det ikke "noen få" på et forum som forårsaker, selv om det er mer nyttig å diskutere løsning på et problem enn å diskutere ingen problemer.

For øvrig ligger det allerede en tråd for de med feilfrie biler her inne, men den døde ut etterhvert. De fleste som postet der hadde "feilfrie biler, bortsett fra..."

Hehe, flott at du kjenner bilen min bedre enn meg selv
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Spørs hva man definerer som galt. Det er noen punkter som alle biler har fra fabrikk,  noen som mange har fra fabrikk og som er tilstede i varierende grad. GSM-støy slår inn på anlegget på alle biler fremdeles gitt riktige omstendigheter. Om det manifesterer seg kommer an på hvor man har mobilen når den brukes. Og alle biler har dørpakninger som kryper tilbake over litt tid når dørene brukes. På mange biler vises kanten av taktrekket hvor pakningen har gått tilbake. Dette skjer punktvis (kun noen cm av gangen) og kan lett legges på plass med fingeren så veldig alvorlig er det ikke. Imidlertid kryper de tilbake igjen etterhvert. De eneste bilene jeg har sett uten dette er utstillingsbilene på sc jeg bruker, men ikke før jeg hadde tipset om at de i det minste burde legge pakningene på plass på utstillingsbilene. Tilpasninger er en vurderingssak, men jeg har til gode å se en Model S hvor alt er perfekt på det området. Noen er imidlertid ganske bra. Av biler levert ut i høst inkludert min er det unøyaktigheter rundt lykter/panser/fanger/forskjermer jeg har sett, mens de har vært veldig bra langs sidene og bak. I tillegg finner jeg diverse ting som rusk og rask avglemt inne i dører på fabrikk, festebolter til frunk som er løse, deksler som ikke er skikkelig festet osv - ting man må plukke fra hverandre saker for å finne. Det er forresten ikke så veldig lenge siden jeg fant et greit antall feil på bilen til en bekjent. Han hadde bare ikke oppdaget dem, bortsett fra at det knirket litt av og til:

1. Skjevslitte dekk
2. GSM-støy på anlegg
3. Dugg bak kromlista bak
4. Fukt i et baklys
5. Knirk i bakluka
6. Defekte LED i høyt bremselys
7. Dørpakninger som kryper
8. Riper i begge sidevinduer etter løse deksler på dørhåndtaksmekanisme inne i døra
9. Soltak som lukket skjevt, men merkelig nok likevel var tett.
10. Begynnende ulyd i DU.

Dette var forresten en mars/14 S85. Sønnen hentet samtidig ut en P85, og oppdaget etterhvert mange av de samme feilene. Han hadde i tillegg et DU-havari og ble stående etter veien.

Jeg har forresten til gode å ha feil som gjør bilene ukjørbare, men jeg har også til gode å kjøre en eneste meter med dem hvor alt er i orden.

Tesla65

Hvit P85 Solgt

GeirHM

85D 40 000km, null feil. Fantastisk service. Ikke knirk, ikke dugg, ikke lyd fra motor, ikke skeivslitte dekk. PS. Det henger en løs tråd fra sømmen på rattet. Den ødelegger ikke min nattesøvn. Jeg er imponert over alle softwareoppdateringene som er rullet ut i den korte tiden jeg har hatt bilen. Jeg er takknemlig for alle tips og råd jeg har fått på dette forumet.

Mint

P85D. 12.000km. Mars 2015. Null feil bortsett fra (kraftig) skjevslitte dekk forran på insiden. Justering av hjulstilling ble utført av Tesla Stavanger uten ventetid.

fonberg

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:39
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:07
Tesla har 4-6 måneders ventetid på å få utført garantireparasjoner til tross for åpning av flere servicesentre og ansettelse av mange nye folk. De holder rett og slett på å jobbe livet av seg med å reparere på disse bilene.

Mja...

Jeg har fikk time etter 3 arbeidsdager for å se på cruisekontroll. Nå nettopp. I Bergen.
For å se på ladefeil på Mercedesen jeg hadde var det 3 uker ventetid. I Bergen.

Jeg synes også "4-6 mnd ventetid" må kommenteres. Dette gjelder feil som det ikke haster med  å få utbedret. Har man større feil, feks. ladeproblemer, er ventetiden kort. Det er i hvert fall min erfaring med Tesla i Trondheim.
Så kan man sikkert for en del typer feil diskutere om de fortjener rask behandling eller ikke.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fviken

P85D. 19k. Mars 2015. Ingen problemer. Strålende fornøyd med en fantastisk bil, som bare blir bedre med oppgradering OTA. Kan ikke si noe om ventetid ved SC da det aldri har vært behov. Bestilte 1 års service for en stund siden til slutten av mars.
Model S P85D med alt unntatt alarm og barneseter bestilt 6. nov 2014 - VIN: P697XX. Utlevering 6. mars 2015

Model X Signature #202 (reservert 21. des 2013, kansellert 7. nov 2014)

Muffinman

Sitat fra: fonberg på søndag 03. januar 2016, klokken 16:50
Jeg synes også "4-6 mnd ventetid" må kommenteres.
Jeg kommenterer det jo selv. De prioriterer å utbedre feil de selv vurderer som kritiske raskere enn det de vurderer som mindre kritisk, men det har jo ingen betydning for den totale arbeidsmengden. Kun rekkefølgen.

Poenget er at det ER at det er lange køer og at omfanget av reklamasjonsarbeid på servicesentrene ER ekstremt stort, og at det IKKE er noen få forumskribenter som forårsaker dette slik åpninginnlegget kanskje kan tolkes.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA