Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Info om leveringstid Model S borte på bestillingssiden

Startet av Brorson, fredag 05. februar 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

Brorson

Ser at det en Leaf 2012 tilsalgs km 32000 med 10-15% reduksjon på batteri uten tap av barer?
Kan det være batteri tap uten at det innvirker på barene?


HoeggenEL

Første baren ryker, etter det jeg har hørt, ved 15% tap.
Deretter ryker en og en for hver 6,25% med ytterligere tap.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23802.0.html
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

leafnor

Sitat fra: Brorson på lørdag 02. januar 2016, klokken 12:28
Ser at det en Leaf 2012 tilsalgs km 32000 med 10-15% reduksjon på batteri uten tap av barer?
Kan det være batteri tap uten at det innvirker på barene?
Hei.

Ja. Kommer litt på hvordan det regnes tap. Min 2012 med 83000 km har nå 89% på SOH, state of health. En kan da si det er 11% tap, og det er når SOH er ned på 85% da forsvinner en bar.

Mens med bruk av Leaf Spy ser jeg at den lader ca 242 Gids, der 100% er 284? Det er 15% tap i forhold til maks i batteriet.

Så, en kan nok ha opp mot 20% tapt lagringskapasitet før første bar forsvinner, og da med SOH på 85%.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Er det egentlig noen som over tid med ny bil har 100% SOH? Jeg er litt spent selv, vi får snart ny så da skal jeg følge med dette og føre statistikk fra dag 1:)

Ellers er det helt ritktig på 85 SOH over tid går første baren, been there, done that! Nå har jeg startet hardlading av min siden helt annet bruksmønster krever det, og har vært oppe i 87 SOC igjen, men ingen bar er kommet tilbake, nå er jeg nede på 85 igjen så det har nok ødelagt mulighetene for at en bar kom tilbake, det hadde jo vært litt artig.

Lærdommen er at en kanskje av og til skal lade bilen litt til 100% og hurtigladet om en nærmere seg 85% så kan en utsette dette litt;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har "norsk bil" og mistet første bar samme dag som bilen rundet 101.000km. Jeg har beregnet tap av kapasitet etter hvor mye kWh som er tilgjengelig ved lading til 100% (forutsetter at ny bil har opptil 21kWh tilgjengelig). Kunne nok også brukt antall GID's som referanse.
Tipper jeg hadde en 10% reduksjon ca ved 70.000km og fortsatt ca 15%.  Siden det er en variasjon på hva tilgengelig kapasitet fra gang til gang mellom fra 12-18% i løpet av samme uke bruker jeg snittverdi på 15%.

Det er vel generelt amerikanske biler som startet livet i veldig varme delstater som har tidlige tap av barer (?).

Erik182

Er ganske fersk med Leaf Spy, men har iallefall SOH på 100% og GID 282.
Dette har jeg målt ved fullt batteri. Har tidligere målt SOH på 95%.

Bilen kjøpte jeg ny i slutten av Mars 2015.
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

Brorson

Takker for svar.
Har jo sett biler til salgs som har gått 80-90000 som selger sier at det ikke er noe tap av kapasitet.
Har selv en 2012 USA 24500 km som jeg ikke har skjekka, men trodde at den var barene som var viktigst å følge, men reduksjonen kan være 15% før det skjer.

Bjoris

Det å sette likhetstegn med at 12 bars er lik 100% batteri som jeg ser noen oppgir i annonser er jo bare tull, du kan ha 14% tap og alt ser fint ut!

Min e 02/2012 US og 2012 var det skamvarmt over alt i USA, men 80% lading siden jeg fikk den 02/2013 har gjort at det har vært lite ekstra fall fra jeg fikk den for snart 3 år siden. Kjenner en norsk med 75.000 km som nylig mistet en bar, den hadde mye bedre kapasitet enn vår første gang jeg målte den så har stor tro på 80% hvis en vil holde på kapasiteten

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Brorson

Har hørt at hurtiglading og hvor varmt det var i USA hvor de kommer fra har stor betydning.
Min leaf kommer fra Texsas med 3500 km og Rav'n 4500 så spørsmålet er vell da hvor mye det har innvirket på de?

leafnor

Sitat fra: bjoris på lørdag 02. januar 2016, klokken 14:55
Det å sette likhetstegn med at 12 bars er lik 100% batteri som jeg ser noen oppgir i annonser er jo bare tull, du kan ha 14% tap og alt ser fint ut!

Min e 02/2012 US og 2012 var det skamvarmt over alt i USA, men 80% lading siden jeg fikk den 02/2013 har gjort at det har vært lite ekstra fall fra jeg fikk den for snart 3 år siden. Kjenner en norsk med 75.000 km som nylig mistet en bar, den hadde mye bedre kapasitet enn vår første gang jeg målte den så har stor tro på 80% hvis en vil holde på kapasiteten
Får takke trønderværet for min 2012 batteristatus. Ladet til 100% i hele levetid, og den har knapt opplevd mer enn 15 grader!
Dog langtur i august 2015 med nær 30 grader og mange hurtigladinger, som ga batteritemp opp mot 60. Men varte ikke mange dagene.

Trøndevær er Leaf-vær med tanke på batteriet.
http://www.yr.no/sted/Norge/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/Trondheim/Jakobsli/statistikk.html, og august  2015 var noen dager i nærhet av en kjølig midtvesten sommer!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Temperatur er viktig, men vi snakke om en ny norsk bil som alltid har vært på vestlandet, som mistet 1. bar på 75.000 km. De har vært avhengig av rekkevidden så alltid ladet til 100%
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Brorson

Det er vell ikke noe fasit svar på batteri kapasitet på Elbil?
Den Rav'n som ligger til salgs på Finn.no har vell oppnådd den beste lengden 27 mil etter hvor lengre bilen gått og har fått på kilometer tellere'n

Erik182

Lademønsteret er vel også like viktig om jeg ikke tar feil. Kjøpte nylig en brukt leaf som bil nr 2. 2013 modell, pararellimportert fra Frankrike. Bilen hadde gått 24000 km da vi kjøpte den fra forrige eier. Bilen hadde SOH på 93% og tilgjengelig 20,5 kwh ifølge Leaf Spy Pro. Forrige eier ladet den stortsett hver dag til 100% og den hadde aldri fått LBW. Totalt hadde han 774 sakteladinger fra da bilen var ny og kun 2 QC.
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

leafnor

Sitat fra: bjoris på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:29
Temperatur er viktig, men vi snakke om en ny norsk bil som alltid har vært på vestlandet, som mistet 1. bar på 75.000 km. De har vært avhengig av rekkevidden så alltid ladet til 100%
Det forekommer variasjon i tekniske dingser, så også for batteriet i Leaf.
Min hadde inntil jeg kjøpte den kun gjort 2 hurtigladinger. Ble også brukt som pendlerbil fra Trondheim til Selbu, enda kjøligere der gjennom året.
Og ja, SOH var på 90 da jeg kjøpte den i mai. Nå vært nedenom 88, men ligger nå på 89.
Tapt seg ca 3% i SOH per år, så forventer den i sommer vil komme ned på 87.
Trenden er da at den mister første strek en gang i 2017, rundt når batteriet er 5 år gammelt. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Min oppfatning er at det rimelig omforent at høy SOC og høy temp er det som dreper batteriene, så blir det jo forringet uansett, men å passa på disse to tingene vil gi lengst levetid
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA