Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frakte oppvaskmaskin og tørketrommel i Model S

Startet av David Skov Hansen, fredag 05. februar 2016, klokken 09:44

« forrige - neste »

David Skov Hansen

Hvad kan forventes af kørelængde ved 110 km/t vinter og sommer?

vitcho

Jeg kørte i december fra nyborg til ringsted med 110 i timen og havde et gennemsnitsforbrug på 18.4 (continental ts850 vinterdæk, 7 grader). Det burde give dig mindst 100km med den fart. Det er lidt til grin, men det er i det mindste bedre end leafen :-)

David Skov Hansen

Hvad er til grin? De kørte km eller at den kører lidt længere end Leaf?

eivhelle

Husk at 110 km/t ikke er det samme når det er vindstille som når det blåser. Har du 3 m/s motvind tilsvarer forbruket ca 120km/t og tilsvarende gir 3 m/s medvind forbruk tilsvarende ca 100 km/t.

Sommerforbruk ved 20 grader og vindstille skulle normalt gi rundt 115km rekkevidde ved hastighet på 110km/t. Kjører du i 100km/t får du 130km, mens 120km/t gir 102km. Så det er vesentlig å ta med vinden i regnestykket. Og 1m/s vind tilsvarer en hastighet på 3.6km/t. Så kjører du med frisk bris (10m/s) rett i mot vil du få redusert rekkvidden til 75km hvis du kjører i 110km/t.

Ved hastighet på 110km/t er det luftmotstanden som gir mesteparten av forbruket, og den endrer seg med kvardratet av hastigheten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Vi får montere pitot-rør på taket med måling av airspeed så vi får skikkelige data på dette  ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: David Skov Hansen på fredag 01. januar 2016, klokken 21:35
Hvad kan forventes af kørelængde ved 110 km/t vinter og sommer?

Meget vanskelig spørsmål å svare på. Luftmotstand er din største fiende, som evihelle forklarer veldig godt. Vind er nok noe du skal være obs på, som alle som har syklet i Danmark vet.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

stefse

Moralen er. Sjekk værmeldingen nøye før du drar. Er det meldt motvind og høytrykk må du legge inn ladestopp.  ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

vitcho

Sitat fra: stefse på fredag 01. januar 2016, klokken 23:29
Vi får montere pitot-rør på taket med måling av airspeed så vi får skikkelige data på dette  ;)

Jeg glæder mig til at høre mere, når du har mere data! :-)

@David - de kørte km er til grin. Jeg er ærgerlig over, ingen andre end Tesla laver en bil, der kan klare 200km på motorvej, hvor man kører op til fartgrænsen.

David Skov Hansen

Tak for alle svarerne. Ville bare gerne have en indikator til egen forventningsafstemning på det mentale plan. Normalt kører vi 100 km/t med ACC såfremt vi kører på motorvej. Og hovedparten af ture er på landevej med 70-80 km/t.

Men enig i at det er trist bilens kørelængde er udregnet ud fra bedst tænkelige situation fremfor en værst tænkelig. Det ville gøre billedet noget merr trist

jensjacob

#9
Næste gang jeg er i markedet for elbil så vil jeg invitere sælger med ud på en tur hvor han er chauffør og sige til ham at hvis han kan opnå den i salgsmaterialet opgivede rækkevidde, så køber jeg bilen på stedet. Og ja, det er den maksimalt opgivede rækkevidde jeg taler om der.

Hvis han er en almindelig hæderlig chauffør, så kan det jo ikke være så svært.

Så må han for min skyld køre som han vil - dog forventer jeg ikke at han vil være til gene for trafikken. Og det vil jeg lade medtrafikanterne afgøre om han er eller ej ved at tolke deres brug af horn/langt lys.

Hvis ikke det lykkes for ham, så forventer jeg en klækkelig rabat.

Rettelse.. - jeg vil ikke nødvendigvis forvente en klækkelig rabat. Jeg vil forvente et udspil fra sælgers side på hvordan han vil kompensere for en bil der ikke ved normal kørsel af en gennemsnitlig chauffør kan leve op til det der står i salgsmaterialet.
Hvis han så har mod på at prøve til sommer igen, så er det fint med mig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Enig. Og hvor negativt det hele lyder så er jeg voldsomt glad for min eGolf

jensjacob

Jeg vil også lige understrege at jeg faktisk er meget glad og tilfreds med vores e-Golf. Det er helt sikkert.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA