Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris på å fikse varmeapparat

Startet av Bjoris, torsdag 04. februar 2016, klokken 22:56

« forrige - neste »

Bjoris

Prisene har steget voldsomt siden starten på dette eventyret, jeg lurer rett og slett på om de som kjøpte før prisene begynte å stige kraftig likevel ville kjøpt den til dagens priser?

Ser mange som meg går over til 70D fra S85, jeg tenker at det er "ja" selv om vi "nedgraderer" litt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Nei, i dag ville ikke vi kjøpt Model S som nybil. Den har forlengst passert grensen for hva den er verd ift kvalitetsfølelse/utstyr/serviceapparat osv.  Ville muligens sett etter en brukt 85. Har litt spesielle preferanser, så kanskje kunne det dukket opp fornuftig prisede bruktbiler etterhvert.

Vår husholdning er avhengig av to biler med rekkevidde som overstiger kortrekkevidde elbiler, så det ville sannsynligvis blitt problematisk med fossil+kortrekkevidde el. Kanskje ei fossil stasjonsvogn+en Ampera kunne gjort susen, men sistnevnte har egentlig for lite plass samtidig som det er den eneste hybriden som har elektrisk rekkevidde det er noen vits i med mye langkjøring.

Kimpala

Ja! Antagelig ikke kjøpt før jeg hadde prøvd bilen nå. Men med det jeg veit nå etter to år med bilen hadde jeg MÅTTE kjøpt
X
3

nie

Ja, mest sannsynlig.
Planlegger allerede å bestille ny bil for levering sen-høsten 2017 slik at bilen er så ny som mulig når mva innføres f.o.m. 2018. Etter det vil en greit utstyrt S85D stige fra 800-850k til 1 mill++.

Dagens pris er altså meget gunstig med mindre $ kollapser.

RaBalder

Nei, men det har bare delvis med pris å gjøre.


  • altfor mange av de gamle feilene som fremdeles finnes på de nye bilene
  • ventetid på verkstedtjenester er for dårlig
  • en del ting som jeg ikke kan kalle feil justeres ikke i produksjonslinjen (eksempelvis dårlig fjernlys)

Og ikke begynn å diskutere disse punktene.
Det er min oppfatning av dem som er med å tippe vektskålen.

Ove Alset

Jeg ville ikke kjøpt Tesla igjen - heller ikke til prisen som var for 2 år siden.

hgs

Nix. Tipper det hadde blitt Outlander PHEV + 30kW Leaf om vil skulle kjøpt nå. Og byttet Leaf i Model 3 så fort den kommer.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

MyMuffin

Nei helt klart ikke.
Det gikk en klar grense ved 500k for min del.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

orjan

I hovedsak prisen som sørger for at min stemme her blir nei. Samtidig er jeg småskuffet over utviklingen på softwarefronten i bilene. Jeg hadde forventet mye mer her når vi nå snakker 2016.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Øyvind.h

Jepp, absolutt! Det finnes fortsatt ingen konkurrenter. Ingen er i nærheten av å levere det samme, og etter Tesla er det ekstremt vanskelig å velge noe annet (derav også 97% som ville kjøpt igjen....)

I 2013 landet en velutstyrt S85 på ca 600.000,- alt inkludert.

Skal man skru tiden tilbake og prisen opp må det også være lov å ta med alternativene som er dukket opp.
Med andre ord - jeg ville kjøpt en S70 mer sparsommelig utstyrt enn S85``en.
Kvaliteten er hevet, lyddempingen er bedre, det er mer teknologi som er blitt standard osv.
Det gjør en grunnspekket S70 meget interessant. Fortsatt enorm plass, 300hk+, overlegent ladenettverk osv.

Jeg skal aldri ha noe annet enn elbil med god rekkevidde igjen (annet enn som ventebil noen måneder).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Forbedringene på de nye bilene er oppskrytt. Mange av de gamle idiotfeilene fra produksjonen er fremdeles med etter 3 år, noen nye er kommet til, veldig mye slurv i monteringen og rot ved utlevering/service. At vi ikke ville handlet på nytt begrunner jeg i prisen sett opp mot dette, og en tilsynelatende manglende evne i organisasjonen til forbedring. Det gjelder både produksjon, kontroll, rutiner, opplæring - alt. Det er lite tillitsvekkende i en tid brorparten av annen industri har implementert kvalitetssystemer som jager kontinuerlig forbedring. Her må det nok en en endring av organisasjonskulturen til før man ser forbedringer, og slikt må forankres på alle nivåer. Jeg er ikke sikker på at et finnes vilje til dette hos Tesla.

Men om noen år kommer det vel fullgode konkurrenter på banen. Da er amerikanerne bare nødt til å få orden i eget hus om de skal overleve.

Harlex

Neppe. Reint økonomisk har det gått fra å være på kanten til reinspikket idioti. Iallefall hvis man vil ha en med "alt". Uavhengig om jeg ikke nødvendigvis må begynne å spare på andre ting så er det noen automatiske sperringer hos meg når biler kommer opp i prisklasse der man heller kunne kjøpt meg noe mer fast eiendom. Kanskje jeg hadde lurt litt på en brukt en etter noen år men hadde vel ikke tatt sjansen hvis jeg hadde lest meg opp på all negativiteten ulike steder/forum. Er fortsatt særdeles fornøyd og håper at model 3 med alt vil ligge innenfor det som jeg tenker jeg kan forsvarer som en snev av fornuft. Da vil jeg isåfall ha to Teslaer og kommer sikkert til å være svært fornøyd.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:52
Forbedringene på de nye bilene er oppskrytt.
Svært uenig. Når jeg sammenlignet min S85 fra 2013 med min fars S70D fra 2015 er det mye jeg opplever som bedre. Kvaliteten oppleves som bedre, lyddempingen er bedre, sensorene går nå godt ut på sidene og ikke bare skrått bakfra, adaptiv cruise +++ Alt i alt mye jeg opplever som bedre av ting jeg setter pris på. Definitivt ikke oppskrytt etter mitt syn.

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:52
Mange av de gamle idiotfeilene fra produksjonen er fremdeles med etter 3 år,
Det derimot er jeg enig i. Mye er løftet, men fortsatt gjenstår små og store ting som bør tas tak i.
Noe skyldes bevisste valg fra Tesla (eks løsninger som kunne vært enklere, men som er gjort komplisert for å være fancy) og noe skyldes antakelig likegyldighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TRM

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:52
Forbedringene på de nye bilene er oppskrytt. Mange av de gamle idiotfeilene fra produksjonen er fremdeles med etter 3 år, noen nye er kommet til, veldig mye slurv i monteringen og rot ved utlevering/service. At vi ikke ville handlet på nytt begrunner jeg i prisen sett opp mot dette, og en tilsynelatende manglende evne i organisasjonen til forbedring. Det gjelder både produksjon, kontroll, rutiner, opplæring - alt. Det er lite tillitsvekkende i en tid brorparten av annen industri har implementert kvalitetssystemer som jager kontinuerlig forbedring. Her må det nok en en endring av organisasjonskulturen til før man ser forbedringer, og slikt må forankres på alle nivåer. Jeg er ikke sikker på at et finnes vilje til dette hos Tesla.

Men om noen år kommer det vel fullgode konkurrenter på banen. Da er amerikanerne bare nødt til å få orden i eget hus om de skal overleve.
100% enig. Vår S85D er ikke spesielt mer stillegående enn vår forrige S85 (mai-14). Ingen endring av kvalitetsfølelsen. Vår S85D vibrerer. Det gjorde ikke S85'en.
Eneste merkbare forbedringen er at plastdekslene til takstativet virker bedre, samt at baklykta (og bakluka) nå er tett.

Når det er sagt - vi er fortsatt veldig fornøyd!

Skulle vi kjøpt ny nå hadde det blitt S70D med panorama og 7 seter.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

VL

Nei! Rett og slett pga jeg mener det å bruke så mye penger på bil er "bortkastet". Selv med det jeg ga for min før flere prisøkninger nå, føler jeg at jeg heller burde brukt pengene i eiendom ( selv om bilen gir stor glede og mye penger blir spart på bensin, bom osv ).
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA