Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å bytte til ny type spyledyser?

Startet av nettz, torsdag 04. februar 2016, klokken 17:42

« forrige - neste »

rkiljet

kos, har du brannteknisk bakgrunn?

Uansett tror jeg Fagleder Brann gjorde det som lå innenfor hans makt i dette tilfelle. Tatt opplæring og utstyr i betraktning.

Dette står i klartekst i artikkelen, og er jo ikke til å misforstå:
"...var det imidlertid lite de kunne gjøre, annet enn å sperre av området rundt og begrense skadene ved å skumlegge området.

Brannvesenet i Østre Agder har ikke spesialmidler tilgjengelig for å slukke branner i el-biler."

Så å gi brannvesenet tyn virker noe arrogant i dette tilfellet.

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: rkiljet på lørdag 02. januar 2016, klokken 16:44
kos, har du brannteknisk bakgrunn?

Uansett tror jeg Fagleder Brann gjorde det som lå innenfor hans makt i dette tilfelle. Tatt opplæring og utstyr i betraktning.

Dette står i klartekst i artikkelen, og er jo ikke til å misforstå:
"...var det imidlertid lite de kunne gjøre, annet enn å sperre av området rundt og begrense skadene ved å skumlegge området.

Brannvesenet i Østre Agder har ikke spesialmidler tilgjengelig for å slukke branner i el-biler."

Så å gi brannvesenet tyn virker noe arrogant i dette tilfellet.
Alt tyder på at dette er synsing fra journalistens side. Det er ikke direkte sitater fra brannvesenet i hvert fall. Jeg håper i hvert fall brannvesenet vet at de ikke trenger spesialmidler til å slukke en elbilbrann.

Jeg tror synsingen er basert på dette direkte sitatet: "Bilen var helt overtent da brannmannskapene kom fram. Det eneste vi kunne gjøre var å sperre av området og kjøle med skum, sier vakthavende overbefal Steinar Olsen i Østre Agder brannvesen til Fædrelandsvennen." http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Tesla-tok-fyr-og-brant-helt-ut-2945743.html

Dette kan tolkes flere veier, journalisten har nok tolket det dithen at vann kan man ikke bruke fordi litium er farlige greier. Men om man er litt mer optimistiske kan man håpe at brannvesenet valgte skum i stedet for vann fordi det var dette de kom frem til hadde minst risiko for personskader. Og under litt andre omstendigheter ville de valgt vann i stedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Skum er standard til sikring av bilbranner - men underforstått hydrokarboner -men skum kan jo også ha en virkning på vei underlaget - tror faktisk at det var lite å gjøre da de kom frem - sikret området og konstanterte at bilen var utbrent. Det ser ut som ladestasjonen har fått seg en omgang med flammene den og, så den blir vel stengt noen dager.

Bil branner i elbiler er egentlig ikke så vanskelig - unngå å klippe i de strømførende kablene ( røde , grønne eller orange) fra batteri eller motor. Om bilen lader - stopp lade tilførselen.
Unngå å klippe i omformere og fordelere. Klippe 12 volts batteriets tilførsel ( som for bensin) pøs på med vann - i minst en time. Eller til det er skikkelig kaldt.

Forvent at slukke arbeidet tar litt lengre tid en forventet ( sammenlignet med hydrokarboner)

Vanskeligere enn det er det ikke.


MEM76

Sitater som jeg syntes virker selvmotsigende:

Sitat av Hans Henrik Bakke, beredskapsleder i Østre Agder brannvesen:
Sitat– Generelt er vi forsiktige med å slukke branner i elbiler, fordi det er høy spenning i batteriene og slukkearbeidet kan skade mannskapene og skape andre farlige situasjoner. I tillegg er hver elbil forskjellig når det kommer til slukking.

Sitat av brigadeleder Kjell Ove Christophersen i Bergen brannvesen:
Sitat– For eksempel vil det i tradisjonelle biler være mulig å slukke med normale mengder vann, mens en brann i en elbil vil ha så høy temperatur at vi trenger enorme mengder vann for å slukke en fullstendig utviklet brann.

Sjefingeniør for elsikkerhet Jostein Ween Grav i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) :
Sitat– En vanlig brann kan en slukke med vann og skum, men her [med elbilbrann] må batteriet kjøles ned langsomt og lenge.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

kos

Hva er selvmotsigende - alle vil bruke vann og alle er forsiktige - Det er lett å misforstå når noen sier at man skal være forsiktig - og det skal man med strømførende kabler og batterier - vann skal man bruke - og det i mengder som er relativt mer enn ved andre branner i biler - så ja jeg ser ikke noe galt med verken det ene eller det andre - alle sier at 1 man skal være forsiktig - alle har tenkt å bruke vann - noen nyanser er det, men konklusjonen er som mitt siste innlegg - les det. Og ja dette er ingen hokus pokkus - men faktisk kan noe gå riktig galt - men det er med alt.

MEM76

Sitat fra: kos på lørdag 02. januar 2016, klokken 21:10
Det er lett å misforstå når noen sier at man skal være forsiktig - og det skal man med strømførende kabler og batterier

Det første sitatet er på hvorfor de lot bilen brenne.

På slike lave voltstyrker (under 500 volt) så vil ikke strømmen bevege seg mot slangen når du har den på "dush", fordi stømmen vil ikke hoppe fra dråpe til dråpe..

Av den grunn, fikk vi beskjed på jobb av Bergen Brannvesen at vi kunne slukke med rent vann under 500V (i f.eks. vanlig sikringsskap). Jeg tviler på at likestrøm går veldig mye lettere fra dråpe til dråpe enn vekselstrøm, det er uansett bedre ledningsevne til andre steder enn til slangen...

Teslaen hadde uansett ikke vært i kjørbar stand, men det hadde vært lettere å finne ut hvorfor den begynte å brenne hvis det var mere igjen av bilen...

Jeg forstår hvorfor brannvesenet lar en elbil brenne ut, kontra å kjøle ned batteriet i 24 timer... Noe som Tesla også foreslår i sin instruks.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

kos

Den dere  lurer jeg på - råd om å bruke vann i sikringskap opp til 500 V og hva med amper og hva som brenner - fikk du virkelig det rådet - og sa de ingenting om hva som brenner og hva du eventuelt står og går i - og hva med slukkevannet etter at det har vært igjennom sikringskapet ? - Tror ikke helt at det var slik det henger sammen.

MEM76

#23
Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 01:09
Den dere  lurer jeg på - råd om å bruke vann i sikringskap opp til 500 V og hva med amper og hva som brenner - fikk du virkelig det rådet - og sa de ingenting om hva som brenner og hva du eventuelt står og går i - og hva med slukkevannet etter at det har vært igjennom sikringskapet ? - Tror ikke helt at det var slik det henger sammen.

Vi fikk opplæring i hva betegnelsene stod for på slukeutstyr.. Folk reagerte på at det stod elektrisk på brannslange... Det ble da forklart at normal spenning går det helt fint..

I tillegg, ser man på http://www.brannvernforeningen.no/, så står det om husbrannslange:
SitatKan brukes mot branner i elektriske anlegg i boliger.

Kan jo ikke utelukke at brannmennene som svarte oss ikke vet hva de snakker om...

Men dersom vi ser på instruksene fra Tesla, Nissan og Mitsubishi, så kan det oppsummeres med:

  • ABC-apparat mot små-branner i det elektriske
  • MASSE vann  med større branner og brann i batteri.

Når det gjelder hva enn skal gjøre etterpå, så er det litt forskjellige anbefalinger med f.eks. skadet batteri (grunnet brann eller eksterne skader).

Tesla anbefaler å kjøle det ned med vann å bruke infrarød kamera for å passe på at det er kaldt nok. Etterpå setter enn teslaen vekk fra brennbart materiale, tilfelle man ikke fikk kjølt ned batteriet tilstrekkelig.

Mitsubishi anbefaler å senke bilen i vann i 72 timer (minst 50cm dypt).
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

kos

Man slukker ikke branner i et sikringsskap med vann fra en slange der anlegget har 500 V. Noen ville da sikkert forsøkt og det kunne helt sikkert gå bra men i det store og hele så er det faktisk ikke tilrådelig i det hele tatt. Vanligvis er det CO2 som er å anbefale og for de som liker å rydde og vaske i evigheter pulver.

Men det beste er å slå strømmen av. - og slukke brannen med vann.

MEM76

Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 22:41
Man slukker ikke branner i et sikringsskap med vann fra en slange der anlegget har 500 V.

For sikringsskap UNDER 500V, dvs 400V eller 230V.. De andre (det man finner ut-forbi huset) har vel OVER 500V...

trygg.no står det:

SitatFor hvis du bruker spredt stråle med vannslangen, har på deg sko og står et stykke unna, egner vann seg godt til å slukke brann i et sikringsskap eller i en TV.

Dette er det vi lærte...
Sier du at Brannmann Erik Angerman ikke snakker sant til trygg.no?

La oss si hva som står om dette hva professor ved NTNU, Robert Nilsen har å si til dette.

SitatSå hva gjør du dersom du oppdager brann i det elektriske anlegget eller i elektriske apparater?

I hvert fall ikke bruke vann, tenker du. Men det er nettopp det du kan gjøre.

- Vanlig vann fra springen er en meget dårlig strømleder, opplyser professor ved NTNU, Robert Nilsen, til klikk.no.

- Og i tillegg, når du spruter vann fra en slange eller lignende, vil det bli dråpedannelse. Elektriske ladninger har ikke evnen til å hoppe fra dråpe til dråpe.

Sier du at professor Robert Nilsen ikke vet hva han snakker om?


Så kommer neste spørsmål, som er mere praktisk for oss elbil-eiere dersom vi skulle være uheldig.....
Skal vi bare la huset/bedriften brenne ned, dersom bilen tar fyr, eller kan vi stå i avstand med en brannslange med "en spredt stråle" for å dempe brannen mens vi venter på at brannvesenet kommer frem...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

kos

#26
Sitat fra: kos på lørdag 02. januar 2016, klokken 19:35
Skum er standard til sikring av bilbranner - men underforstått hydrokarboner -men skum kan jo også ha en virkning på vei underlaget - tror faktisk at det var lite å gjøre da de kom frem - sikret området og konstanterte at bilen var utbrent. Det ser ut som ladestasjonen har fått seg en omgang med flammene den og, så den blir vel stengt noen dager.

Bil branner i elbiler er egentlig ikke så vanskelig - unngå å klippe i de strømførende kablene ( røde , grønne eller orange) fra batteri eller motor. Om bilen lader - stopp lade tilførselen.
Unngå å klippe i omformere og fordelere. Klippe 12 volts batteriets tilførsel ( som for bensin) pøs på med vann - i minst en time. Eller til det er skikkelig kaldt.

Forvent at slukke arbeidet tar litt lengre tid en forventet ( sammenlignet med hydrokarboner)

Vanskeligere enn det er det ikke.

MEM76 les hele tråden og slutt å leke tulling - Dette er det jeg har skrevet i tråden.

Det andre du roter med er vas - . Og for hovedtavler med 500V og ukjent amper er det sikreste å slå av strømmen før du gjør noe .

Hvorfor tror du at man anbefaler gummisko - fordi slukkevannet vil bli ureint inkludert salter og clorider som leder svært godt strøm.

Omtrent det samme som andre ville anbefalt deg.

For ordens skyld så henviser jeg til artikkel der Nilsen uttaler seg sammen med brannvesen. Her er det uthevet at man ikke anbefaler vann over 400V - Jeg kommenterte bare 500 V:  http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/article822708.ece

Fra teksten du henviser til så står det MEM76 Følgende:

Når det gjelder det siste er det viktig å understreke at vi her snakker om de spenningsnivåer man til vanlig finner i boliger. Ved spenninger over 400 V er ikke lenger vann så anvendelig.

kos

Så på tampen så kan jeg fortelle deg at det blir litt mer komplisert med eks TV apparater og maskiner i industrien - som gjerne har 400V inn men i maskinene finnes det mikro transformatorer på fler tusen volt. De samme maskinene skal man ikke slukke med vann før strømmen er tatt. Medfører direkte livsfare.

Beckern

Da er vi enige i at vann ikke er så dumt på 400V og batterier likevel da :) Det var jo bra. Godt at ikke "brann vesen" ikke var helt tullinger likevel.
Vi vil jo helst ha et kompetent brannvesen.

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA