Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

SunSeeker

De har funnet årsaken, vet ikke hvorfor, men er rimelig sikker på det ikke skjer igjen.  Aha??

Og "hva" er fordelingsboksen? Skjedd etter ombygging til 32 enfase?


http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-brannen-kortslutning-i-bilen-men-vet-ikke-hvorfor/a/23640710/

RaBalder

Sitat fra: SunSeeker på torsdag 17. mars 2016, klokken 16:31
:
Og "hva" er fordelingsboksen?
:
Uten å være sikker, så tipper jeg det er en boks som binder sammen batteri, bilens-ac-ladere og ladeporten.

Lokführer

Og brannen spredde seg ikke til batteriet. Det synes jeg er en flott nyhet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Espen Hugaas Andersen

Det RaBalder sier stemmer. Det er snakk om High Voltage Junction Box, som står mellom laderne under baksetet.

Denne har vært diskutert på TMC (det er interessant informasjon både tidligere og senere i tråden): https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1302707/

(Jeg er Yggdrasill.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynet

Da fikk jeg rett i at det ikke var brann i batteriet  ;D
Men bommet litt på årsak da jeg tippet selve ladepluggen.
Se side 3 i tråden.

Og det var faktisk positivt å lese artikkelen i VG  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Vel... Det er godt mulig at batteriet brant helt eller delvis opp, basert informasjonen i artikkelen. Men det eksploderte ikke. Og brannen startet ikke i batteriet.

Dersom denne typen batterier varmes opp over tid, så bør det ikke være noen overraskelse at de kan ta fyr. Kortslutning kan også føre til at battericeller tar fyr, da det gir utvikling av gasser + kraftig temperaturøkning. Mulig Tesla har lagt inn sikringer pr. batteribank som skal forhindre dette, men..

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sjøhyene

Kan denne brannen ha noen sammenheng med at de har vært såpass ivrige det siste halvåret med å bytte ut en eller flere(?) batcher med power switches tro?
De begynte vel med det før denne brannen, men kanskje det kan være at de har oppdaget en svakhet på en batch.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

satheesh.net

Bilen min tok plutselig ikke Superlading for et par uker siden. Det viste seg at den automatisk har blitt deaktivert og måtte på service for å få ny (Gen 2).

Se vedlagte bilde.

Cookie Monster

#324
Samme med på min. Ville ikke lade på SC og fikk melding om car need service. Er inne hos Tesla nå for service og div fiks inkludert at den ikke vil lade på SC.

Men tror årsaken på min er noe annet siden jeg har først fått TPMS sensor feil, og melding om car need service.
2015 P85D

Guybrush

Høres jo genialt ut om alle på påsketur nå ikke får ladet på SC. Hva skjer a?!

lunitiks

Føkk dette er inte bra!

Hvordan vet man om man har 1st eller 2nd Gen HVJB / kabling?! Før man setter ut på langtur?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Sitat fra: lunitiks på fredag 18. mars 2016, klokken 11:57
Føkk dette er inte bra!

Hvordan vet man om man har 1st eller 2nd Gen HVJB / kabling?! Før man setter ut på langtur?

;D

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på fredag 18. mars 2016, klokken 11:57
Føkk dette er inte bra!

Hvordan vet man om man har 1st eller 2nd Gen HVJB / kabling?! Før man setter ut på langtur?
Tillater meg en aldri så liten (insert obscene words here). To biler som skal ut på tur her. Superlading MÅ fungere!
Håper ikke Tesla har gjort en genistrek i det stille av sikkerhetsmessige årsaker?

SitatKan denne brannen ha noen sammenheng med at de har vært såpass ivrige det siste halvåret med å bytte ut en eller flere(?) batcher med power switches tro?
De begynte vel med det før denne brannen, men kanskje det kan være at de har oppdaget en svakhet på en batch.
Powerswitch er vel kontaktoren i batteriet. "Tidligere" biler er disponert for havari på disse. I følge en tekniker jeg snakket med måles motstanden over kontaktoren, og når den er økende kalles bilen inn for skifte. Dermed skulle faren for havari være relativt liten. Likevel er det en og annen bil som fremdeles stopper langs veien pga dette.

Øyvind.h

Dette kan ikke være noe de har gjort i stor skala. I så fall vil det dannes en kø av tomme biler foran laderne i påsken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA