Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

SK901

Er overraskende hvor mange av dere som faktisk gidder å diskutere årsak. Tro hører hjemme i kirka, jeg avventer å konkludere før Tesla har gjort sine undersøkelser. For alt vi vet kan brannårsak være tredjepartstilbehør i 12V uttaket - eller påsatt brann - vi har jo vist at Nordmenn liker å sette fyr på det de ikke liker(flyktningmottak).

Det eneste som er NEGATIVT i denne sammenheng er live status for laderen. Hvis jeg skal passere dette området, og bilen foreslår å lade her, forlanger jeg at laderen faktisk er operativ. Å møte stengt SC er uakseptabelt når bilens navigasjon guider meg nettopp her.

kos

Det er en av årsakene til at jeg har alle adaptrene som tesla leverer - man kan ikke forvente at alt skal fungere - du kunne like godt kommet 10 minutter etter og det samme resultatet ville være tilfelle.

Det er sårbar teknologi vi holder på med og så gjelder det å minimere den sårbarheten - heter alternative lade systemer  - slik som tilgang til 22 AC og hurtiglade nettverket.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sven-E på søndag 03. januar 2016, klokken 16:01TULL.

Branner oppstår ofte ved fylling, fordi det oppstår statisk elektrisitet/ gnist under fylling og bensindamp tar fyr.

Google "bilbrann ved bensinpumpe" (på Norsk) så får du opp flere hundre treff.
Google "car fire at gas station" (på Engelsk) så får du opp flere millioner treff.
Tja. Det er *relativt* få branner ved bensinstasjoner.

Det er ca 10 bilbranner hver dag i Norge, men det er sikkert ikke mer en 1% av disse brannene som er ved en bensinstasjon. (Men dette vil så klart utgjøre ca en bilbrann på en bensinstasjon ca hver 10. dag.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pwb

Sitat fra: SK901 på søndag 03. januar 2016, klokken 15:29
Hvis jeg skal passere dette området, og bilen foreslår å lade her, forlanger jeg at laderen faktisk er operativ. Å møte stengt SC er uakseptabelt når bilens navigasjon guider meg nettopp her.

Hva ville du gjort med det hvis du kom dit og den var stengt? Siden du sier at det er uakseptablelt, ville du forlangt at det kom noen å satte opp en ny lader mens du ventet, eller? Kan man si det samme når man skal hjem etter jobb f.eks og veien plutselig er stengt pga. en ulykke? Hvis jeg sier at det er uakseptabelt at veien er stengt, vil den da åpne opp igjen med en gang siden jeg mener det er uakseptabelt?

kos

Sitat fra: Sven-E på søndag 03. januar 2016, klokken 16:01
Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 15:17
Det er svært sjeldent at en bil brenner på en bensinstasjon - grunnen er enkel og trenger ingen dokumentasjon - fyllingen har i seg selv ingen energi. - statestikk er så langt svært lav.
TULL.

Branner oppstår ofte ved fylling, fordi det oppstår statisk elektrisitet/ gnist under fylling og bensindamp tar fyr.

Google "car fire at gas station" (på Engelsk) så får du opp flere millioner treff.

Kjære vene - når hendte det sist - har du noen som helt peiling på dette i det hele tatt. - Branner på bensinstasjoner er svært sjeldent og statestikk messig så er det lik 0. de fleste feilene er at man kjører når lade pistolen står i - Bruker feil osv. Gnisten du snakker om er kun et tenkt teoretisk ualmindelig sjeldent tilfelle.

fonberg

Sitat fra: pwb på søndag 03. januar 2016, klokken 16:09
Hvis jeg skal passere dette området, og bilen foreslår å lade her, forlanger jeg at laderen faktisk er operativ. Å møte stengt SC er uakseptabelt når bilens navigasjon guider meg nettopp her.

Hva ville du gjort med det hvis du kom dit og den var stengt? Siden du sier at det er uakseptablelt, ville du forlangt at det kom noen å satte opp en ny lader mens du ventet, eller? Kan man si det samme når man skal hjem etter jobb f.eks og veien plutselig er stengt pga. en ulykke? Hvis jeg sier at det er uakseptabelt at veien er stengt, vil den da åpne opp igjen med en gang siden jeg mener det er uakseptabelt?

Tesla har tidligere lagt inn info i bilens navigasjon om SC-destinasjoner som har vært nede ifm oppgradering/bytte av trafoer e.l., så jeg synes det er rart de ikke har lagt inn informasjon i dette tilfellet, selv om denne situasjonen naturligvis ikke var planlagt.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Teslanewbie

Er overraskende hvor mange av dere som faktisk gidder å diskutere årsak. Tro hører hjemme i kirka, jeg avventer å konkludere før Tesla har gjort sine undersøkelser. For alt vi vet kan brannårsak være tredjepartstilbehør i 12V uttaket - eller påsatt brann - vi har jo vist at Nordmenn liker å sette fyr på det de ikke liker(flyktningmottak).

Det eneste som er NEGATIVT i denne sammenheng er live status for laderen. Hvis jeg skal passere dette området, og bilen foreslår å lade her, forlanger jeg at laderen faktisk er operativ. Å møte stengt SC er uakseptabelt når bilens navigasjon guider meg nettopp her.

Rar argumentasjon .. du ber folk om å ikke tro/ spekulere samtidig som du i din konspirasjonsteori  stigmatiserer et helt folkeslag  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kos

Sitat fra: Sven-E på søndag 03. januar 2016, klokken 16:23
Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 16:15
Sitat fra: Sven-E på søndag 03. januar 2016, klokken 16:01
Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 15:17
Det er svært sjeldent at en bil brenner på en bensinstasjon - grunnen er enkel og trenger ingen dokumentasjon - fyllingen har i seg selv ingen energi. - statestikk er så langt svært lav.
TULL.

Kjære vene - når hendte det sist
Det kan du kanskje finne ut av selv.

Den siste jeg vet om skjedde 23. juli i år.

For lenge siden har jeg funnet det ut - stasjonene ville vært stengt om det var et så stort problem som du beskriver. - det er et svært lite problem som er regulert i lov og forskrifter og om de du beskriver er tilfelle så ville de samme stasjone være stengt for alltid. - men brukerfeil - ja der har du noen.

Toonster

Glad det er sjelden en bil tar fyr, men når det har skjedd over 3500 ganger i Norge (2014) så er det ikke helt uvanlig dessverre. Om den tar fyr på en bensinstasjon/ladestasjon eller på annen uforståelig måte, så er det hakket bedre at det skjer når den er parkert og det skjer i forbindelse med "fylling", istedenfor at det oppstår flammer mens man kjører.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

krl

Dette hadde vært helt uproblematisk med dobbelt så høy tettet av superladere. Sjansen for at det brenner på to ladestasjoner omtrent samtidig er rimelig lav...

Avh

Må si meg enig med SK901 hva status på laderen gjelder. Her klarer Tesla å oppdatere bilens prestasjoner OTA  mens en opplysning om en stengt lokasjon skal være umulig å få til i kart-tjenesten. Det er lov å være skuffet over det.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: Toonster på søndag 03. januar 2016, klokken 17:39
Glad det er sjelden en bil tar fyr, men når det har skjedd over 3500 ganger i Norge (2014) så er det ikke helt uvanlig dessverre. Om den tar fyr på en bensinstasjon/ladestasjon eller på annen uforståelig måte, så er det hakket bedre at det skjer når den er parkert og det skjer i forbindelse med "fylling", istedenfor at det oppstår flammer mens man kjører.

+ men så er det fossil bilene som brenner da- elbiler er stort sett snille biler - men igjen lade fasen bør vi se etter bilen.

Øyvind.h

Sitat fra: krl på søndag 03. januar 2016, klokken 17:49
Dette hadde vært helt uproblematisk med dobbelt så høy tettet av superladere. Sjansen for at det brenner på to ladestasjoner omtrent samtidig er rimelig lav...
Så lenge folk kjøper Tesla vil nettverket fortsette å vokse :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Kanskje denne bilen har vært hos et service senter i Norge og hatt reparasjoner på bilen som har med lading å gjøre? Den kan jo forklare hvorfor den tok fyr med tanke på hvordan flere av de leverer fra seg helt for jævlig slurve arbeid.

Har sendt inn bekymringmelding til Tesla Usa etter at det lå verktøy og løse skruer glemt igjen på min etter å ha vært på reparasjon.
Og de to siste besøkene på Drammen service senteret har jeg gitt de 1 i alt i den brukerundersøkelsen siden jobben de gjør på bilen er helt for jævlig mye slurv. Bilen lekker, de setter på deler feil vei og de ødelegger interiørdeler, riper opp lakken osv >:(

Har nå byttet sted til Brumunddal som er veldig flinke og kommer aldri til å levere bilen i Drammen igjen selv om det er mye lengre å kjøre.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

andreasmj

eller påsatt brann - vi har jo vist at Nordmenn liker å sette fyr på det de ikke liker(flyktningmottak).
Når satte en nordmann sist fyr på et mottak?
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA