Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Birger

Her er informasjon fra NFPA i USA om brann i hybrid og elektriske kjøretøy. Kan være bra å se gjennom før man kommenterer for mye.


https://www.youtube.com/watch?v=mtCk3srID_w

Og fra tidligere brann i Model S:
http://jalopnik.com/tesla-model-s-fire-involved-batteries-firefighters-say-1440443156
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Espen Hugaas Andersen

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/downloads/en_EU/model_s_2014_emergency_response_guide.pdf?1512
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/2016_Model_X_Emergency_Response_Guide.pdf?1512

"If the high voltage battery catches fire, is exposed to high heat, or is bent, twisted, cracked, or breached in any way, use large amounts of water to cool the battery. DO NOT extinguish with a small amount of water. Always establish or request an additional water supply.

Battery fires can take up to 24 hours to extinguish. Consider allowing the battery to burn while protecting exposures."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

VL

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

serenejet

Det er kanskje litt tidlig å anta noe om det? Med 100.000 biler er det vel gjennomført noen millioner hurtigladinger uten problemer, blir spennende å se hva som har skjedd her.

Tipper Tesla er temmelig interessert i å få tak i denne bilen!
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Teslanewbie

Sitat fra: kvasbo på fredag 01. januar 2016, klokken 17:12
Det er kanskje litt tidlig å anta noe om det? Med 100.000 biler er det vel gjennomført noen millioner hurtigladinger uten problemer, blir spennende å se hva som har skjedd her.

Tipper Tesla er temmelig interessert i å få tak i denne bilen!

Hvis ikke årsaken er utmattningfeil .. der noe i det elektriske svekkes over tid og av gjentatte ladinger? Da ser vi nok flere brenner i tiden som kommer .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

serenejet

Ja. Men hvorfor vil du anta det? Det er 100.000 Model S på veiene. Denne er såvidt jeg vet den første som tar fyr under lading.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Øyvind.h

Sitat fra: kvasbo på fredag 01. januar 2016, klokken 17:39
Ja. Men hvorfor vil du anta det? Det er 100.000 Model S på veiene. Denne er såvidt jeg vet den første som tar fyr under lading.
Jepp.
Min Model S som leveres om et par måneder har VIN120XXXX.
Dette er første brann på en SC. Og vi vet vel ikke engang årsak/hvor brannen startet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Havebigfun

Batteriet kan umulig tatt fyr- midten gulvet og forhjulet virker for inntakt til det- i såfall meget bra og ytterligere et kvalitetstegn- selv om bilen er nedbrent :).

Epleskreller

To dager etter kjøper overtok bilen begynner den å brenne på en superlader.

Her kan spekulasjonene starte...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Salvesen

Sitat fra: Epleskreller på fredag 01. januar 2016, klokken 18:14
To dager etter kjøper overtok bilen begynner den å brenne på en superlader.

Her kan spekulasjonene starte...

Nyrik hater? :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

StevenE

La oss være forsiktig med å spekulere om årsaken til brannen. Alt er mulig akkurat nå, til og med en eller annen greia tilkoblet usb eller 12v kontaktet inne i bilen. Vi får se hva de finner ut om brann årsaken etterhvert.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

kos

Sitat fra: StevenE på fredag 01. januar 2016, klokken 18:20
La oss være forsiktig med å spekulere om årsaken til brannen. Alt er mulig akkurat nå, til og med en eller annen greia tilkoblet usb eller 12v kontaktet inne i bilen. Vi får se hva de finner ut om brann årsaken etterhvert.

Ja det kan være mange tenkilder og det er ikke sikkert at det er verken ladesystemet eller bilen som er kilden.
Men - den største faren ved elbilen er uansett ved lading - da flere ting kan gå galt - For meg er det enkelt jeg lader bilen altid utenfor garasjen - og har rigget meg til med et godkjent og dimensjonert anlegg for elbiler.


andreasmj

Ser ut til at tesla eier bilen selv eller? Kanskje ikke oppdatert info fra vegvesenet
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA