Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Muffinman

Forhåpentligvis. Denne saken vil nok spre seg i flere medier. Det er heller ikke usannsynlig at kommentarfeltene blir en smule folksomme.

Espen Hugaas Andersen

Høres ut som brannvesnet ikke visste hva de skulle gjøre. Den riktige måten å slukke en Tesla er ved å pøse på med mest mulig vann. Men muligens er det noe annet som har vært inne i bildet. Kanskje har en trafo tatt fyr, brannen spredt seg, og så har de ikke turt slukke brannen før strømmen var slått av, e.l.

Vi får håpe de vet hva de holder på med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Hmm, nå var det også kommet bilde. Det ser ikke ut som det er nevneverdig skade på superladerne. Det kan faktisk virke som brannvesnet ikke turte slukke brannen og bare lot den brenne...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Brannen har oppstått ved/i den flyttbare ladestasjonen med to båser. Så da er forhåpentligvis de resterende seks ladepunktene OK.

Basert på hvor brannfolkene har plassert seg, så har de nok konsentrert seg om å redde Heimat-bygget og de to trafostasjonene. Tviler på at man får slukket en slik brann med vann uansett, i og med at man må bore seg inn til batteripakken. Men det hjelper alltids å kjøle ned mest mulig for å unngå høge temperaturer rundt bilen.

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: krl på fredag 01. januar 2016, klokken 15:51
Brannen har oppstått ved/i den flyttbare ladestasjonen med to båser. Så da er forhåpentligvis de resterende seks ladepunktene OK.

Basert på hvor brannfolkene har plassert seg, så har de nok konsentrert seg om å redde Heimat-bygget og de to trafostasjonene. Tviler på at man får slukket en slik brann med vann uansett, i og med at man må bore seg inn til batteripakken. Men det hjelper alltids å kjøle ned mest mulig for å unngå høge temperaturer rundt bilen.
Du antar det har brent i batteripakken når de kom til stedet. Det er ikke sikkert. Det er i så fall første gang det har brent i en Tesla batteripakke uten at den har vært mekanisk ødelagt. Det er større sjanse for at det har begynt å brenne i en kjølevifte eller et annet sted i 12V systemet. (Så klart, lar man bilen brenne lenge nok vil batteripakken ta fyr.)

Forresten har det heller ikke vært spesielt vanskelig å slukke de andre batteribrannene med vann. Det handler bare om å påføre nok vann, slik at hele bilen er nedkjølt. Er det en brannhydrant på stedet er det null stress.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Det var bare spekulasjoner basert på at bilen stod på lading ja. Får satse på at de finner frem til årsaken.

dundun

Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kvasbo på fredag 01. januar 2016, klokken 16:02
På det nedbrente bildet ser det ikke ut som batteripakka har brent opp.

http://imgur.com/NEDBadc
Bra bilde. Utifra bildet er det umulig å si om brannen har startet i bilen eller superladeren, og det er ikke sikkert batteripakken har brent. Det som fortsatt brenner er trolig oljen i front/rear DU. Hvis batteripakken hadde brent ville jeg nesten tro at dette ville ha brent opp tidligere, så det kan tyde på at batteripakken ikke har tatt fyr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Bra bilde. Det har uansett vært godt og varmt der -- ser ut til at aluplatene har smeltet og/eller tatt fyr! Men batteripakken ser "mistenkelig" hel ut.


vnm

Her har det vært fryktelig varmt. Om batteripakken er intakt, blir jeg svært (positivt) overrasket. Når man ser hvor mye av bilen som har brent ned, så er der vel grunn til å tro at batteriene har tatt fyr.

Det hele er ganske bekymringsfullt. Det elektriske anlegget i bil og ladestasjon bør være rimelig "bombesikkert". Håper vi får klarhet i hva som har skjedd.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jazzwheel

Bra det ikke var mennesker eller dyr i bilen. Ser ut som brannvesenet allerede har konkludert:

"Det er ikke mulig å slukke elbiler med vann"

"– Dette med elbil-branner er ganske nytt for oss i Agder. Det er ganske branner, og når et først brenner så gjør litium-batteriene det mer utfordrende"

dundun

Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA