Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: jorgen.s på fredag 01. januar 2016, klokken 20:05
Sitat fra: Hyperstress på fredag 01. januar 2016, klokken 18:47
Ai ai ai, uorginale felger! Dette blir dyrt. ;D

Haha, det var det første jeg tenkte også. Det triste er vel at de kommer til å prøve seg på det også...

Neppe- med mindre brannen er utløst av felgene.

jazzwheel

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 19:57
Ytrukningsleder sliter nok med den artikkelen - vann og atter vann - skum har nok liten effekt utenom at det ser ut som om at man har foretatt seg noe.

Elbil branner er enkle  - pøs på med vann - og resten er stort sett som andre bilbranner - tar bare litt lengre tid.

Poenget er er vel at brannvesenet ikke vil bruke vann da de er redd for å få strøm i seg.

RaBalder

Sitat fra: jazzwheel på fredag 01. januar 2016, klokken 20:14
Poenget er er vel at brannvesenet ikke vil bruke vann da de er redd for å få strøm i seg.
Nei, det er en dårlig forklaring.

Dem står jo ikke å ser på om det brenner i et hus. Og de fleste hus har jo også elektriske ledninger.


Om det brenner i baksetet på en elbil fordi man har mistet en sigar og sølt en "alkoholholdig høyverdig drikk" i baksetet, så bør jo den være like enkel å slokke som i en vanlig bil.

jazzwheel

Blir oppgitt av å lese en del av det som er skrevet i nettavisene. Det er umulig å skille mellom uttalelser fra brannvesen og journalistenes egne ytringer.

Et sted står det at bilen var utbrent når brannvesenet nådde frem, et annet sted står det at de nådde frem og at de fikk tauet/dratt bilen bort fra bygg og dermed lot den brenne siden det ikke var fare for andre.

De brukte skum siden vann ikke kan brukes på elbiler. Noen steder begrunnes det med høy spenning, andre steder med at det er for lite vann, et sted "Eneste måten å slukke brann i el-biler på, er ved å bruke vann med et kobberstoff i. Det er for kostbart til at norsk brannvesen har tatt det i bruk."

Og "Det er farlig å puste inn røyken fra brannen, fordi det er flour-gass i den. Det kommer mer farlige gasser fra en brennende el-bil enn en vanlig bil"

Bilen brant i alle fall opp, det er det enkelt å konkludere med.

jazzwheel

Sitat fra: RaBalder på fredag 01. januar 2016, klokken 20:21
Sitat fra: jazzwheel på fredag 01. januar 2016, klokken 20:14
Poenget er er vel at brannvesenet ikke vil bruke vann da de er redd for å få strøm i seg.
Nei, det er en dårlig forklaring.

Dem står jo ikke å ser på om det brenner i et hus. Og de fleste hus har jo også elektriske ledninger.


Om det brenner i baksetet på en elbil fordi man har mistet en sigar og sølt en "alkoholholdig høyverdig drikk" i baksetet, så bør jo den være like enkel å slokke som i en vanlig bil.

Tenkte det samme, men beredsskapslederen uttalte: "– Generelt er vi forsiktige med å slukke branner i elbiler, fordi det er høy spenning i batteriene og slukkearbeidet kan skade mannskapene og skape andre farlige situasjoner."

fredag

Er det mulig å lade der nå?

Navigasjonen i min bil viser fremdeles Brokelandsheia som en aktiv supercharger, helt uten merknader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cookie Monster

2015 P85D

fredag

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 20:40
Nei den er stengt av politiet.

Da burde Tesla fjerne den superchargeren fra kartet i bilen, eller sette opp en merknad om at den er stengt/sperret.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TRM

Håper det blir lagt nok ressurser i etterforskningen av brannen. Supercharging representerer fremtidens energifylling innenfor biltransport, og da er det greit å vite at en slik energioverføring er tryggest mulig. Tenk utfallet hvis barn hadde sovet fastspent i bilsetet sitt. Ikke en uvanlig aktivitet når man er på langtur med bil.

Er det videokamera som dekker området bilen sto da brannen startet?

Var det vitner til brannen da den oppsto? Beskrivelse av flammer, og evnt lyder, vil være viktig i etterforskningen.

Lading logges mest sannsynlig av Tesla. Er det avvik som indikerer feil på lader eller bil?

Blir veldig spennende å følge denne saken, og jeg er trygg på at Tesla har sine beste menn på saken allerede.

Edit: ligger allerede en video av brannen tilgjengelig på nett http://www.vgtv.no/#!/video/122942/her-staar-teslaen-i-full-fyr.
Legg merke til at det ryker fra bygget rett bak bilen. Strålingsvarme fra bilen, eller teknisk feil i elektronikk i bygget (trafobygg?)?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

krl

Sitat fra: RaBalder på fredag 01. januar 2016, klokken 20:21
Sitat fra: jazzwheel på fredag 01. januar 2016, klokken 20:14
Poenget er er vel at brannvesenet ikke vil bruke vann da de er redd for å få strøm i seg.
Nei, det er en dårlig forklaring.

Dem står jo ikke å ser på om det brenner i et hus. Og de fleste hus har jo også elektriske ledninger.
Brannvesenet her har en grense på 400V AC. Høgere enn dette, så skal det IKKE slukkes med vann. Usikker på om dette gjelder generelt, og om det er satt en lavere grense for DC. DC kan være farligere.

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Undertegnede

Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. januar 2016, klokken 21:06
Sitat fra: bjoris på fredag 01. januar 2016, klokken 19:18
Tydelig at batteriet ikke har brent mtp "fyrverkeriet" som oppstår da ikke er rapportert noe sted.

Tydelig "fyrverkeri" i videoen i denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/aust-agder-tesla-tok-fyr-under-lading/a/23588772/

Det så og hørtes ut som et dekk som eksploderte uten at jeg har noe som helst erfaring med brennende biler...

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Cookie Monster

#59
Et bakdekk som popper lager nok ikke slike gnister.

Har jo vært en tidligere sak ved SC lading i lier. Men da kom det bare røyk og døde ut av seg selv.

http://www.dt.no/roykutvlikling-fra-tesla-pa-lading/s/5-57-205531
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA