Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: lunitiks på fredag 18. mars 2016, klokken 11:57
Føkk dette er inte bra!

Hvordan vet man om man har 1st eller 2nd Gen HVJB / kabling?! Før man setter ut på langtur?

Leste noe på TMC om ett skille rundt VIN 30000.  Skal også være mulig å se om man "vipper opp" baksete og ser på boksen, men husker i farten ikke hva forskjellen var :p

Edit: Fant innlegget:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1423075/
Sitat
I can't say for sure. Seems like sometime around VIN 30000. It's easy to check with a peek under the rear seat. I think all D cars have them as well.

Just lift up the rear seat cushion (pull up on each side with a sharp yank), then if the silver box in the middle has a lid with a large raised section on the front it is G1. If it has a relatively flat cover, it's G2.

You can also tell by the large charger module on the passenger side. If it has a series of screws visible on the top of it's lid, it's G1 style. The G2 has it's screws on the side.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cookie Monster

Etter hva jeg har funnet av service bulletins så er det problemer med toleranser på releer i laderen på biler produsert fra rundt 1 Mars 2014 til 31 August 2014.

Ser ut som gen2 laderen er på alle euro/asia biler. Kun nord Amerika før desember 2013 som har gen1
2015 P85D

satheesh.net

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 18. mars 2016, klokken 12:52
Etter hva jeg har funnet av service bulletins så er det problemer med toleranser på releer i laderen på biler produsert fra rundt 1 Mars 2014 til 31 August 2014.

Ser ut som gen2 laderen er på alle euro/asia biler. Kun nord Amerika før desember 2013 som har gen1

Og tydeligvis de første bilene i 2013 i Norge også. ;)

Brede

Vår bil levert desember 2013 måtte bytte lader i mars 2015, fikk da vite at den nye laderen var en ny oppgradert versjon.

Beskrivelse på den nye er: ASY,GEN2 CHRGR,MDLS (1014963-00-K)

Betyr dette at også HVJB er oppgradert tro?

amund

Jeg fikk også ny(e) ladere(e) på en service, uten at jeg vet hvorfor.

Husk at laderne i bilen kun er for vekselstrøm, både Chademo og Supercharger går utenom disse.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

Sitat fra: satheesh.net på fredag 18. mars 2016, klokken 14:29
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 18. mars 2016, klokken 12:52
Etter hva jeg har funnet av service bulletins så er det problemer med toleranser på releer i laderen på biler produsert fra rundt 1 Mars 2014 til 31 August 2014.

Ser ut som gen2 laderen er på alle euro/asia biler. Kun nord Amerika før desember 2013 som har gen1

Og tydeligvis de første bilene i 2013 i Norge også. ;)

Er som med Drive units mange revisjoner av Gen2 laderen også ;)
2015 P85D

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på fredag 18. mars 2016, klokken 14:29
Og tydeligvis de første bilene i 2013 i Norge også. ;)

Nja, tittet på arbeids-seddelen din, og den beskrev en oppdatering av *ledningsnettet* mellom lade-kontakten og koblingsboksen som "Gen 1" som ble oppgradert til Gen 2. Men sto ingen ting om den gamle koblingsboksen var Gen 1 eller 2, men at den som ble satt inn var av Gen 2. Kan være det stemmer likevel det han sier?  Men i så fall var nok den som brant også en Gen 2...  Noe som stemmer med det de sier om at de skal oppdatere software for å bøte på problemet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

Sitat fra: amund på fredag 18. mars 2016, klokken 14:50
Jeg fikk også ny(e) ladere(e) på en service, uten at jeg vet hvorfor.

Husk at laderne i bilen kun er for vekselstrøm, både Chademo og Supercharger går utenom disse.

Og begge mine ble også byttet uten at jeg hadde kommentert noe. Mener det var oktober-november 2014 at de byttet mine.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Tuxedo

Jeg tar det som en selvfølge at de tar en telefon eller sender en epost dersom de har deaktivert supercharging for bilen min like før påske.  Ellers blir jeg...vel, SUR, nå jeg står der på Elverum i morgen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Sitat fra: Amoss på fredag 18. mars 2016, klokken 12:37
Skal også være mulig å se om man "vipper opp" baksete og ser på boksen, men husker i farten ikke hva forskjellen var :p

Edit: Fant innlegget:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1423075/
Sitat
I can't say for sure. Seems like sometime around VIN 30000. It's easy to check with a peek under the rear seat. I think all D cars have them as well.

Just lift up the rear seat cushion (pull up on each side with a sharp yank), then if the silver box in the middle has a lid with a large raised section on the front it is G1. If it has a relatively flat cover, it's G2.

You can also tell by the large charger module on the passenger side. If it has a series of screws visible on the top of it's lid, it's G1 style. The G2 has it's screws on the side.

Prøvde "vippe"-metoden. No go. Bakseteputa er hardt festet og man får så vidt dyttet opp litt av ytterkanten for å se litt av kablingen under. Ønsket ikke å rive og slite noe hardere.

Noen som har klart å løfte opp/fjerne bakseteputa for å inspisere hvjb/chargers?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

latigo

Eg sendte vedlagt foto til tesla og fikk til svar at takk for det, men en slik feil berre er kosmetisk. Stemmer det, då? Og det ser jo litt skummelt ut for ein menigmann som meg med brokelandsheia friskt i minnet.

mogu

Sitat fra: latigo på mandag 16. mai 2016, klokken 20:39
Eg sendte vedlagt foto til tesla og fikk til svar at takk for det, men en slik feil berre er kosmetisk. Stemmer det, då? Og det ser jo litt skummelt ut for ein menigmann som meg med brokelandsheia friskt i minnet.

Det der er helt ufarlig ja. Lederens inni er godt isolert hver for seg, så den ytterste isolasjonen er kun kosmetisk.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

RaBalder

Sitat fra: mogu på mandag 16. mai 2016, klokken 20:48
Sitat fra: latigo på mandag 16. mai 2016, klokken 20:39
Eg sendte vedlagt foto til tesla og fikk til svar at takk for det, men en slik feil berre er kosmetisk. Stemmer det, då? Og det ser jo litt skummelt ut for ein menigmann som meg med brokelandsheia friskt i minnet.

Det der er helt ufarlig ja. Lederens inni er godt isolert hver for seg, så den ytterste isolasjonen er kun kosmetisk.
Uansett, ladekabelen er ikke bygget for å se slik ut.

Ytterste lag med plast/isolasjon er ikke nødvendig når hver leder er isolert på innsiden.

* Ytterste plastlag er dog enda en barriere mot å få strøm i seg. Derfor er det uheldig om den er skadd.
* Ytterste plastlag skal også beskytte ledere på innsiden mot å bli skadd.


Hvor mange ganger kan ladekabelen brukes før denne ladekabelen er en risiko for brukeren?

Helt klart færre ganger enn en ladekabel med et helt ytre plastlag? Forutsetter da at alt annet er likt.


krl

Det virker som om dette skjer når folk drar for mye i kabelen. Sist jeg var på Brokelandsheia var alle ladebåsene opptatt, og SAMTLIGE hadde dratt kabelen rundt på feil side, slik at den stod i hardt spenn mot bilens ladeport.

Det er vel fort gjort slik at førstemann gjorde noe dumt, og så har de andre fulgt på, men.. Blir mye slitasje av slikt.

jensjacob

Måske man kunne designe ladestanderne med en lille kontakt oppe hvor kablet går ud fra ladestanderen således at en ladning simpelthen ikke kan påbegyndes hvis der trækkes for hårdt i kablet. Altså hvis kablet skal bære mere end sin egen vægt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA