Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

SunSeeker

Regner med det er feilsitering. Tipper han har sagt at "det er lades over en million ganger"

RaBalder

Sitat fra: hookmaker på onsdag 13. januar 2016, klokken 16:41
Sitat fra: jensjacob på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:58
Er der nogen der ved om moderne elbiler kører med en 'sort boks' ? Altså en decideret brandsikret shock sikret vandtæt osv... boks med et datalager ?
Måske det kunne være en mulighed så længe teknologien er forholdsvis ny.
Selvom der 'brænder flere' ice biler kunne det måske være interessant for Tesla at kende årsagerne til den slags brande.

Tesla har alle data om bilen og ladningen på deres server, - det har de for alle biler 8)
Er du nå så sikker på det?

Tesla har data på alle biler så lenge det går bra.

Men når noe går skeis, så må man jo streame hendelsene over internett til en eller annet server i sann-tid for å være sikker på at ikke noe "brenner opp".

Vet du at alt streames i sanntid eller kan det være noe bufring som gjør at noe kan gå tapt om en bil brenner helt?

Nick

Kan noen bekrefte at laderen er åpnet igjen?

Regner med at strekningen fra supercharger Porsgrunn - supercharger Lyngdal går fint med fulladet batteri. Men vil helst droppe å lade til 100% ved supercharger.

fmaalen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:52
Sitat fra: Avh på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:40
Må si jeg begynner å bli utålmodig. Ikke et ord om utviklingen i saken. Er alle ladepunktene knyttet opp til samme trafo?  Mener det har stått at det var to midlertidige ladepunkter som brant. Da ligger vel de andre lenger unna og kunne åpnes?
De andre superlader-kabinettene sto ganske nært, og fikk betydelig varmepåkjenning. De må i hvert fall inspisere disse og se om de er intakte, og om det er skader må de muligens sende de til USA for reperasjon. I så fall antar jeg de får tilsendt andre superlader-kabinett som egentlig er tiltenkt en ny superlader. Og så blir de superlader-kabinettene som er sendt til USA enten fikset opp og installert ett annet sted, eller dissektert for å se om det er noe som begynner å bli utslitt. Dette var de første superlader-kabinettene som ble satt opp i Europa.

Jeg håper noen kan sjekke om reperasjonene er påbegynt, og om teltet er borte. For min del er Brokelandsheia litt langt unna til at jeg bare kjører innom for å ta en titt.

Kjørte forbi på E18 i går ettermiddag og da stod teltet der enda.
Tesla Model S og e-Golf

nortrahof

Sitat fra: eKul på onsdag 13. januar 2016, klokken 14:57
Havarikommisjonen vil ikke undersøke Tesla-brann

Havarikommisjonen har konkludert med at de ikke vil innlede undersøkelser om Tesla-brannen på Brokelandsheia 1. nyttårsdag.

Dette var trist!

En uavhengig granskningskommisjon kunne ha funnet fram til den reelle årsaken og publisert dette.
For så vidt greit at havarikommisjonen ikke undersøker nærmere for å klarlegge årsak da det ikke var personskader - men DSB som kanskje er like bra, burde interessere seg for dette!?

Om TM gjør egne undersøkelser, stoler jeg ikke på at den hele og fulle sannhet kommer for dagen - om det er en produktfeil? De kan gjerne gjøre sine egne undersøkelser parallelt med en uavhengig undersøkelseskommisjon.
Håpet er at forsikringsselskapet viser ansvar og legger til rette for en uavhengig granskning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Jeg stoler mye mer på at fabrikken selv finner ut av dette, de har tross alt laget den og kjenner produktet ut og inn. Og finner de produktfeil vil de garantert iverksette tiltak. Tesla vil ikke ha en brann til.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RaBalder

Sitat fra: Lynet på torsdag 14. januar 2016, klokken 18:26
Jeg stoler mye mer på at fabrikken selv finner ut av dette, de har tross alt laget den og kjenner produktet ut og inn. Og finner de produktfeil vil de garantert iverksette tiltak. Tesla vil ikke ha en brann til.
Selvfølgelig har Tesla laget produktet selv. Og selvsagt har dem best mulighet til å finne ut hva som har skjedd.

Men det betyr ikke at det er størst sjans for at vi får vite detaljer dersom Tesla selv undersøker dette.

Dersom det er i Teslas interesse og holde tett om dette eller alternativt finne på noe, ja så er jeg rimelig sikker på at vi får høre eventyr...

hookmaker

Sitat fra: RaBalder på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: hookmaker på onsdag 13. januar 2016, klokken 16:41
Sitat fra: jensjacob på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:58
Er der nogen der ved om moderne elbiler kører med en 'sort boks' ? Altså en decideret brandsikret shock sikret vandtæt osv... boks med et datalager ?
Måske det kunne være en mulighed så længe teknologien er forholdsvis ny.
Selvom der 'brænder flere' ice biler kunne det måske være interessant for Tesla at kende årsagerne til den slags brande.

Tesla har alle data om bilen og ladningen på deres server, - det har de for alle biler 8)
Er du nå så sikker på det?

Tesla har data på alle biler så lenge det går bra.

Men når noe går skeis, så må man jo streame hendelsene over internett til en eller annet server i sann-tid for å være sikker på at ikke noe "brenner opp".

Vet du at alt streames i sanntid eller kan det være noe bufring som gjør at noe kan gå tapt om en bil brenner helt?

Ja, de følger alle biler realtime, derfor har de også så stort forsprång på AP utviklingen allerede, med millioner av kilometer logget. Ut over dette så følger de lading på alle SuC i realtime med vakt på, så de kan se alt vad som sker.
Jeg blev truffet i bak i Tyskland på en hovedvei når jeg holdt stille og få sekunder efter blev jeg kontaktet av Tesla service som spurte om jeg trengte nødhjelp. Dette sker automatisk om bilen utsets for G påvirking ut over det normale.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

nortrahof

Sitat fra: RaBalder på torsdag 14. januar 2016, klokken 19:21
Selvfølgelig har Tesla laget produktet selv. Og selvsagt har dem best mulighet til å finne ut hva som har skjedd.

Men det betyr ikke at det er størst sjans for at vi får vite detaljer dersom Tesla selv undersøker dette.

Dersom det er i Teslas interesse og holde tett om dette eller alternativt finne på noe, ja så er jeg rimelig sikker på at vi får høre eventyr...

Det å etterforske årsak til branner med elektrisk årsak, er det få som har erfaring med.
Man må faktisk inspisere hver millimeter ledning og kontakt for å se etter spor på dårlig kontakt eller kortslutning.
Jeg tror at TMS brenner ikke hyppig nok til at TM kan klare å opparbeide kompetanse på noe slik etterforskning  - selv på verdensbasis? Det kan være andre årsaker også?! - Derfor er det heller tvilsomt at de kommer frem til et resultat ved "egengranskning".

DSB og flyhavarikommisjoner er derfor sikrere ressurser for å finne bakenforliggende årsak. - "Forløperen" til DSB fant ut årsaken til Caledonien-brannen for ca. 30 år siden. Det var en lysterklemme i en lampett.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Sitat fra: Tesla-man på fredag 15. januar 2016, klokken 14:26
Da er supercharge.info oppdatert med åpne SC på Brokelandsheia. :)

Håper Tesla har benyttet anledningen til å oppgradere anlegget til 130kW ladehastighet?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elbilertilalle

Sitat fra: fredag på fredag 15. januar 2016, klokken 15:26
Sitat fra: Tesla-man på fredag 15. januar 2016, klokken 14:26
Da er supercharge.info oppdatert med åpne SC på Brokelandsheia. :)

Håper Tesla har benyttet anledningen til å oppgradere anlegget til 130kW ladehastighet?

Fordi da er brannfaren mindre? ;)
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

kos


Griffel

Sitat fra: kos på fredag 15. januar 2016, klokken 22:30
Den er ikke blitt større heller. Omtrent som før.
Husk at effekttap i koblinger øker med kvadratet av strømmen. En 40% økning av strømmen vil doble effekttap i alle koblingspunkter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA