Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf - Ikke helt tilgjengelig riktig ennå

Startet av Lyse Tanker, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:00

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: arthur på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:15


Ikke uenig i prinsippet om at kollektivreiser må/bør gjøres billigere, men hvor mye billigere burde det være i dine eksempler i kroner og øre? Hvor mye vil dette bety i tapte inntekter for NSB på årsbasis hvis alle reiser skulle gjøres tilsvarende billigere og hvor skal man hente pengene? Sikkert greit å si at det tar man inn i flere reisende, men er det plass til det på togene i dag?

Tja, for lokaltrafikk kunne man begynne med å kutte enkelttur-prisene slik at de blir lit dyrere enn måneds/årskort. Hva vil det utgjøre, 70% reduksjon? Med apper og annet på plass er det den samme infrastrukturen som validerer månedekort og enkeltturer. Det er noe helt sykt med kvantumsrabatter i dag. I en tid da transaksjonskostnadene faller dramatisk eller faller helt bort så er likevel kvantumsrabattene bare blitt større og større. Bare tull. Deretter kan vi diskutere om kollektivtransport bør få mye høyere subsidier.  I stedet skal vel regjeringen ta ut utbytte fra NSB. Jeg gremmes, men kjører elbil til jobben hver dag så who cares.

Lyse Tanker

Det jeg mener mangler er et virkelig ærlig forsøk fra Staten på gjøre det offentlige tilbudet så rimelig at det blir like interessant som for oss som har byttet til el-bil som det burde være for de som kjører diesel- og bensinbiler. Før jeg byttet til en tre år gammel Nissan Leaf, hadde jeg en nyere dieselbil som kostet meg syttitusen kroner i service og verditap på 15 mnd. For ikke å snakke om drivstoff-, parkering- og bomutgifter. Nå etter 18 mnd. med el-bilen som jeg kjøpte rimelig, har jeg ikke hatt andre utgifter enn forsikring og nedbetaling av bilen og selvfølgelig litt strømutgifter, det blir selvfølgelig et verditap senere som er en del av utgiftene ved å ha bil, men nedbetalingen av bilen koster det samme som et mnd. kort til Oslo. Og når man bor vekk fra storbyen er bilen en nødvendighet for å ha en hvis frihet. Mitt hovedanliggende er at en vesentlig subsidiering av det offentlige tilbudet vil skape en helt annen og renere hverdag for folk som bor i storbyene. Den forgiftningen av byenes befolkning som finner sted i dag, kan man nesten ikke bruke nok penger på for å begrense! Men tilbudet må selvfølgelig utvides slik at det favner tilstrømningen som vil komme ved reduserte priser. Alle detaljer i dette vil man med godvilje finne ut av og en ny og renere hverdag vil kunne komme til mennesker som i dag er levende filtre for for partikkelforurensning i storbyene.

arthur

Så en ytterligere subsidiering av kollektivreier er ok, men ikke noe svar på hvor mye og hvor pengene skal hentes fra? Helt som forventet det egentlig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Beckern

Sitat fra: arthur på søndag 03. januar 2016, klokken 08:25
Så en ytterligere subsidiering av kollektivreier er ok, men ikke noe svar på hvor mye og hvor pengene skal hentes fra? Helt som forventet det egentlig!
Det er så lett å svare på at det knapt er nødvendig:
Dropp skatteletten for de aller rikeste,
Sett opp prisen på bompasseringer i rushtiden.
Dropp utbytte fra NSB.
Dette er uansett småpenger i forhold til hva som trenges av investeringer på ny infrastruktur.
Flere busser og vognsett, massiv utbygging av P-plasser utenfor byene (10 doble farten i dag)
osv. Det MÅ til før de i det hele tatt har et kollektivtilbud for de som kjører diesel i dag.


timingbeltkiller

BTW
Kollektivtrafikken i Oslo har hatt mange ordninger svindyre både i innføring og i bruk.
Sannsynligvis ville det ikke ha kostet mer å gjøre reisene gratis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlaM

Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:43


Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.

Det samme argumentet funker i favør av kollektivtransport. Hvis allikevel har månedskort fordi du pendler med toget er jo en søndagstur på samme kort helt gratis.

Beckern

Sitat fra: OlaM på søndag 10. januar 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:43


Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.

Det samme argumentet funker i favør av kollektivtransport. Hvis allikevel har månedskort fordi du pendler med toget er jo en søndagstur på samme kort helt gratis.

Ja, ikke sant. Men TS snakket altså om enkeltturer der man ikke har månedskort. Heldigvis jobber ikke alle i 10 mils omkrets (2,5mill) i Oslo. Men mange av dem ønsker å ta en tur inn dit likevel. Da hjelper det lite at månedskortreisen er gratis når enkeltturen for en familie koster tusner.
Andre som velger å ikke kjøpe månedskort men kjøre bil gjør det "kanskje"  pga lang reistid = bil * 1,75. Mange omveier som skoler og barnehager, lite regularitet = 1/h - 1/2h, ståplasser, mange bytter, behov for bil i arbeidet....
Har man mange nok av de faktorene så blir det til at man velger/må ha bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA