Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf - Ikke helt tilgjengelig riktig ennå

Startet av Lyse Tanker, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:00

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Nå man med en elbil kan reise tur-retur to personer fra et lite tettsted ca. 60 km til Oslo, for ca.20 kroner, mot å betale over femhundrekroner tur-retur med toget bare for å komme inn til byen og transporten i Oslo kommer i tillegg, blir valget veldig enkelt. Reiser man fire personer koster en søndagstur altså minst over tusen kroner bare i transport.
Selv om turen avvikles med en tradisjonell bil, vil 120 km koste under tohundre kroner i drivstoff og bompenger. Driftsutgiftene på bilene kommer selvfølgelig i tillegg, men er der uansett når man først har en bil.
Hvis myndighetene ønsker at folk skal bruke offentlig transport i langt større grad enn i dag så er de nødt til å bygge ut det offentlige transport tilbudet og sette prisene vesentlig ned. Slik som regnestykket ser ut i dag fremstår det offentlige tilbudet som et privat kommersielt drevet selskap, uten egentlig hensikt i å skape en mer forurensningsfri hverdag for folk flest i Oslo.

Rio

Men hvorfor skal andre subsidiere din togreise enda mer enn i dag? Hvis NSB skal kutte prisen, og ha flere avganger, betyr det jo bare at du ønsker at noen andre skal betale for deg?

Dersom man skal kutte ned på privatbilisme må den da bli dyrere, og ev. brukes til å subsidiere togene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.

Nja, det er jeg ikke enig i.
Mange har et primærformål for bilen der de er helt avhengig av denne, mens sekundærbehov som dreier seg om slike ting som hygge og underholdning ikke er nødvendige og der man benytter seg av bilen kun for at den alt er der. Man må selvsagt regne inn ekstra kostnader til service og reparasjoner, evt ekstra km på forsikring om det er relevant osv, men jeg synes det blir feil å ta inn grunnkostnaden i forsikring, service og avskrivninger, samt at årsavgift o.l. helt kan utelates.


tutti

#4
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Alle bilkm må nødvendigvis belastes sin andel av de faste kostnadene.
Bare belaste for de direkte kostnadene er å lure seg sjøl.

Få biler har totalkostnader under 5 kroner per km.
Det er tallet du må sammenligne togbilletten med.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/saa-mye-koster-bilen-deg/a/10111905/

Med reduserte løpende utgifter pga. elbil så kan man kanskje trekke fra 1 kr til drivstoff og 1 kr til bom pr km (i tillegg til årsavgift etc)., men fortsatt vil nok en elbil gjerne koste 3 kr km uansett kosekjøring eller annet.

I dette tilfelle vil nok en normal elbiltur kunne koste 3 kr x 120 km = 360 kr.

Dersom du pendler ca. 22 dager i mnd. og et mnd. kort på NSB koster ca. 2000 så utgjør elbil kanskje 360 kr x 22 dager = 7920 kr. Altså er kollektiv fortsatt veldig mye billigere.

elbil-1

det trådstarter satte opp her var EN tur til oslo, med bil kontra offentlig transport.

Det er ennå mer dårlig regnestykke når man regner en jobbtur nå og da til oslo for å ha et møte e.l.

Ekstrakostnaden med bil kan man marginalt regne til drivstoffkostnaden. De fleste har forsikring, avskrivinger m.m. beregnet ut fra f.eks. 20.000km i året, og en tur eller to ekstra til oslo gir ikke noe utslag på dette (les; lar man være å dra til oslo så blir det ingen kostnader spart)

Dermed kan man regne kun drivstoff, bom etc. som ekstra kostnad isolert sett for den turen til oslo.

Er man bare 1 person i bilen så blir det faktisk billigere å ta bilen til oslo kontra offentlig transport.
+ at man sparer masse tid med bil. (selv med kø inn til byen)

Samfunnet burde sette ned prisen på offentlig transport slik at en familie eller 4 personer kom seg rimelig avsted. Kan man subsidiere elbiler med gratis bom etc. så kan man også subsidiere bilettene...


svingen

er rimlig håpløst ja.
har svigerforeldre selv på gjøvik som er ca 12 mil med bil fra olslo.
Nsb koster ca 1000 kr tur/retur (2 voksne og 2 barn) koster meg 60 kr i hurtig lading + 20 kr i strøm (kjører liten trilling så greit og få ladet 10 min får og sikker på og ha nok strøm begge veier halveis) skal nå sies att dekk og slitasje på bilen osv men syns allikevel 1000 kr er mye penger, pluss att man må reise til speile tider osv.

skal til Finse fra Hønefoss i vinter det kom på 2600 kr tur/retur med 2 barn 2 voksen og pulk,ikke så veldig imponerende.
Flere i reise følge som eller kjører bil da nesten 3000 kr er litt mye syns dem i tog billet.


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elbil-1

skal mer enn 10 personer reise fra oslo til fjells (geilo, hemsedal etc.) så er det billigere å leie egen buss enn å ta toget.. og da snakker vi 50 seters buss..

Det aller billigste er å kjøre egne biler.


Ferry

Hadde det vært i England så kunne du kjøpt en buss og enda hatt penger til overs! For en stund tilbake var vi en gruppe på 15 personer som skulle fra London til Leeds med tog. Vi hadde kjøpt billetter på forhånd til en ganske grei pris, men pga. forsinket fly og tidsnød stod vi i fare for å måtte betale fullpris for nye billetter. Det kostet hele 1500,- pr. hode, totalt 22.500,- for gruppa. NSB er jo et kupp i forhold. Men noe skal Branson/Virgin leve av også. Det koster å leke i Formel 1. "How to make a small fortune in F1? Start with a big one".

For min egen del kjører jeg gjerne kollektivt om det gir meg noen fordeler, eller i det minste et minimum av ulemper. Hvis det blir for tungvint så hjelper det ikke hvor billig det er. Ikke engang gratis er godt nok da.

arthur

Sitat fra: svingen på fredag 01. januar 2016, klokken 20:59
er rimlig håpløst ja.
har svigerforeldre selv på gjøvik som er ca 12 mil med bil fra olslo.
Nsb koster ca 1000 kr tur/retur (2 voksne og 2 barn) koster meg 60 kr i hurtig lading + 20 kr i strøm (kjører liten trilling så greit og få ladet 10 min får og sikker på og ha nok strøm begge veier halveis) skal nå sies att dekk og slitasje på bilen osv men syns allikevel 1000 kr er mye penger, pluss att man må reise til speile tider osv.

skal til Finse fra Hønefoss i vinter det kom på 2600 kr tur/retur med 2 barn 2 voksen og pulk,ikke så veldig imponerende.
Flere i reise følge som eller kjører bil da nesten 3000 kr er litt mye syns dem i tog billet.

Ikke uenig i prinsippet om at kollektivreiser må/bør gjøres billigere, men hvor mye billigere burde det være i dine eksempler i kroner og øre? Hvor mye vil dette bety i tapte inntekter for NSB på årsbasis hvis alle reiser skulle gjøres tilsvarende billigere og hvor skal man hente pengene? Sikkert greit å si at det tar man inn i flere reisende, men er det plass til det på togene i dag?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

Mange måter å regne. De som jobber i hjemmesykepleien nekter ofte å bruke egen bil da de går i underskudd med statens satser til 4.10/4.2 bil/elbil/<10000 km, så det blir litt for enkelt å bare regne drivstoff. Ofte regner med at drivstoff for fossilbil er 1/4 av totalkost.

Selvfølgelig kan man lukke øynene og tenke at bilen har man jo allikevel, men da kunne man og tenke at man ikke hadde bil og regne deretter. Skal man sammenlikne tror jeg man mør sammenlikne epler og epler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Da jeg for en del år tilbake bodde i Oslo observerte jeg at om man var mer enn en person som skulle forflyttes så skulle du reise rimelig langt før det ble billigere å ta buss/trikk enn å ta en Taxi. Og regner da med at alle utgifter er iberegnet i Taxi-prisen.

... men joda, å gå eller sykle hadde nok vært enda rimeligere (dette var før det kom tilbud om sykkelutleie).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: elbil-1 på fredag 01. januar 2016, klokken 20:39
det trådstarter satte opp her var EN tur til oslo, med bil kontra offentlig transport.
Dermed kan man regne kun drivstoff, bom etc. som ekstra kostnad isolert sett for den turen til oslo.
Dersom denne ene turen til Oslo, er de eneste km i løpet av året som ikke belastes faste kostnader, OK.
MEN, hva dersom slike Oslo-turer og andre "ekstraturer" utgjør 10, 25 eller 50% av de årlige km?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Det finnes mange eksempler på at regnesykkene gjerne lages slik at de passer best med den enkeltes preferanser og ønsker. Med andre ord starter man med fasiten og lager "regnestykket" deretter.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elbil-1

Med et fåtall ekstra turer kan man i praksis beregne direkte utgifter som drivstoff og bompenger/parkering som utgiften man har.

Man sparer ingen faste kostnader på bilholdet ved å la være å ta turen (og det får heller ingen ekstrakostnader ved å ta den ekstraturen)

Blir det mange turer må man regne inn en del av de faste kostnadene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA