Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparkering i Oslo sentrum kan bli stengt om noen dager

Startet av Kåre_S, onsdag 03. februar 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

Kåre_S

Ser det er mange som argumenterer for elbil og besparelse ved bensin bruk etc. Flott det.   Vi lurer fælt på hva vi skal gjøre nå som vi skal kjøpe bil nummer 2.
Kjører ca 10000 km med den i året. lite parkering og ca 10000 kr i bom.
Bilen som vi bytter ut koster ca 150.000 Elbil vil koste oss ca 250.000 i innkjøp (Leaf 2016) Trenger ca 20 mil rekkevidde for å komme til hytta.
Det tar jo lang tid før vi "har tjent inn" de hundre tusen elbilen vil koste oss?
Tullete å gjøre en slik sammenlikning kanskje?
Hva tenker dere?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

tutti

Sitat fra: Kåre_S på torsdag 31. desember 2015, klokken 18:17

Kjører ca 10000 km med den i året. lite parkering og ca 10000 kr i bom.
Bilen som vi bytter ut koster ca 150.000 Elbil vil koste oss ca 250.000 i innkjøp (Leaf 2016) Trenger ca 20 mil rekkevidde for å komme til hytta.
Ok la oss regne.

Dersom 10 000 km er lik 10 000 kr bespart (ren:skitten) energi kostnad er dette 10 000 kr i året.
10 000 spart i bom i året.
100 000 økte kapitalkostnader er lik 2000 (kr) x 12 (mnd) økte kostnader= 24 000 kr. i året

Du taper altså 4000 i året på å bytte.

Men dersom du tenker årsavgift, forsikring, vedlikehold, parkering, etc. så er det nok litt i pluss på selv dette regnskapet.

De som kjører mye tjener mye mer på å bytte til ren energi :-)
Kjører du noen knappe km i året er det nok like greit å kjøpe diesel.

timingbeltkiller

Kjører du få km i året, blir bilutgiftene høye per kjørte km og lave totalt sett
uansett vilken biltype du velger.
Dette fordi de faste kostnadene slår sterkere ut jo mindre du kjører i året.

Er du sikker på du kan få solgt nåværende bil for 150?
Bruktbilprisene er lave nå og vil antakelig bare falle og falle
i de økonomiske ulvetidene vi såvidt har begynt på.

Dersom du ikke må kvitte deg med nåværende bil fordi
dyre reparasjoner er like rundt hjørnet,
kommer du antakelig billigst ut med å beholde den.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Geir81

Som andre har vært inne på gir ikke 10.000km i året all verdens potensiale for besparelse. Men hvis du også har en bil nummer 1, og elbilen kan ta over noen km fra denne også, så kan regnestykket bli annerledes. De fleste som kjøper elbil som bil nr2 bruker elbilen mest mulig, og fyrer bare opp fossilbilen de dagene man trenger 2 biler, evt har bruk for hengerfeste eller ekstra rekkevidde.

65lars

Interessant diskusjon, takk.
Jeg har kr. 150.000 max - til å kjøpe en bil, og har veldig lyst på el-bil, kanskje en pent brukt Leaf - eller noe annet.  Gratis lading på jobb.  Kan ikke se at jeg vil kjøre mer enn 5K, kanskje max 10K i året, men... Sparer jo på bensin,  bompenger, avgifter av alle slag, parkering osv - så hvorfor ikke el-bil?
Trilling, bestilt KIA

elbil-1

#5
HVis du uansett skal bytte/kjøpe bil - brukt eller ny - så vil du med sammenlignbar bil spare ca:

1kr. pr. km
lave vedlikeholdskostnader
(nesten) alle bompenger og offentlig parkering
lav årsavgift

parkering, bom og årsavgift vil nok stige etterhvert, men du sparer mye på drivstoff og vedlikehold uansett.

kjører du 10.000 km pr år sparer du minst 10.000 pr. år.

enkelt regnestykke - 1 kr. pr km minimum -  om du uansett skal ha en ny bil/bytte bil.


65lars

Takk skal du ha. 
Ja - har ikke hatt bil på over 5 år, låner eller leier innimellom, men pga. dårlige bein har jeg vært avhengig av el-sykkel for å komme meg til jobb, butikk osv.  Samtidig er jeg litt lei av, i en alder av 65 - å gå på trynet på holka :D - så gleder meg veldig til å få en liten bil! :)
Trilling, bestilt KIA

Elmo

Sitat fra: Kåre_S på torsdag 31. desember 2015, klokken 18:17
Vi lurer fælt på hva vi skal gjøre nå som vi skal kjøpe bil nummer 2.
Elbil vil koste oss ca 250.000 i innkjøp (Leaf 2016) Trenger ca 20 mil rekkevidde for å komme til hytta.
Hvis elbilen skal være bil nr.2.  Hvorfor må du da kunne komme til hytta med den ???  Kjøpe heller en billigere elbil med noe kortere rekkevidde (trilling eller eUp eller Zoe) og bruk eksosbilen til hytta.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

arthur

Sitat fra: 65lars på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Samtidig er jeg litt lei av, i en alder av 65 - å gå på trynet på holka :D - så gleder meg veldig til å få en liten bil! :)

En langt billigere løsning er da å få piggdekk på el-sykkelen! Har det selv og jo glattere jo "bedre", eller morsommere på et vis, funkerer utrolig bra!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på lørdag 02. januar 2016, klokken 08:46
Sitat fra: 65lars på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Samtidig er jeg litt lei av, i en alder av 65 - å gå på trynet på holka :D - så gleder meg veldig til å få en liten bil! :)

En langt billigere løsning er da å få piggdekk på el-sykkelen! Har det selv og jo glattere jo "bedre", eller morsommere på et vis, funkerer utrolig bra!

Sykkel er bra men det er i blant et herk å måtte kle seg opp til en liten tur. Hvis du stort sett har klart deg med sykkel vil nok en liten bil gjøre jobben til 95% av behovet. Turen til Oslo kan du ta på toget og bør ikke bestemme hva slags bil du trenger. Alt for mange som lar 5% behovet som ikke dekkes av elbil bestemme at elbil ikke er noe for de....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

65lars

Ærlig talt. jeg har hatt piggdekk på sykkelen i 5 år.
Det hjelper jo ikke etter at det regner, deretter fryser over, og deretter en fot med snø.
Da kan man jo lett dø. Jeg ønsker ikke en slik skjebne.
:-)


Sitat fra: arthur på lørdag 02. januar 2016, klokken 08:46
Sitat fra: 65lars på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Samtidig er jeg litt lei av, i en alder av 65 - å gå på trynet på holka :D - så gleder meg veldig til å få en liten bil! :)

En langt billigere løsning er da å få piggdekk på el-sykkelen! Har det selv og jo glattere jo "bedre", eller morsommere på et vis, funkerer utrolig bra!
Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Sitat fra: 65lars på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:54
Ærlig talt. jeg har hatt piggdekk på sykkelen i 5 år.
Det hjelper jo ikke etter at det regner, deretter fryser over, og deretter en fot med snø.
Da kan man jo lett dø. Jeg ønsker ikke en slik skjebne.
:-)

Lovlig elsykkel er maks 25km/t, du skal jobbe hardt for å dø ved velt i den hastigheten. Forutsatt at du holder seg på sykkelsti og slikt da, og ikke ute i hardt trafikkert vei. Jeg sykler hele året og har egentlig aldri problemer med føret. Det største problemet er saltingen som sliter svært hardt på sykkelen.

Skal i gang med å bygge ny el-sykkel nå, spesielt egnet for vinter. 2WD med doble Ezee-motorer (26" hjul), 52V/25Ah (sannsynligvis 9p14s Samsung 29E, må kjøpe en spot-welder først) batteri som sitter i rammeveske inne i triangelet, ordentlige skjermer og bagasjebrett. DC-DC for lys, planlegger bl.a en Rigid D2 Hyperspot som fjernlys ;)

Tipper det blir doble Grinfineon 25A kontrollere, felles throttle og en ny CycleAnalyst v3 med ekstern shunt. Med doble girede motorer bør fremkommeligheten på vinterføre bli rimelig bra :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

"Å dø" er kanskje å overdrive farene med vintersykling, men jeg skjønner 65lars godt. Det er ikke alt føre som egner seg for sykkel. Glatt is går stort sett bra, men blir det mye hjulspor av sørpe som fryser til så er det skummelt. Å velte på slikt underlag i litt hastighet ender med både "blårev" og mere til. 25 km/t er i hvert fall mye mer enn jeg tør under slike forhold. Og jeg kan bli smått forbanna når sykkelveien har langt dårlige føre enn bilveien ved siden av. "Sykle til jobben" meg et visst sted! Vintersykling er for spesielt interesserte, det samme gjelder elbil. Jeg vet, for jeg bruker begge deler. jkirkebo, du bor vel omtrent i Danmark, gjør du ikke? ;) Der er det knapt vinter. Sykkelen du planlegger høres morsom ut!

arthur

#13
Sitat fra: 65lars på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:54
Ærlig talt. jeg har hatt piggdekk på sykkelen i 5 år.
Det hjelper jo ikke etter at det regner, deretter fryser over, og deretter en fot med snø.
Da kan man jo lett dø. Jeg ønsker ikke en slik skjebne.
:-)


Sitat fra: arthur på lørdag 02. januar 2016, klokken 08:46
Sitat fra: 65lars på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Samtidig er jeg litt lei av, i en alder av 65 - å gå på trynet på holka :D - så gleder meg veldig til å få en liten bil! :)

En langt billigere løsning er da å få piggdekk på el-sykkelen! Har det selv og jo glattere jo "bedre", eller morsommere på et vis, funkerer utrolig bra!

Problemet her er vel den løse snøen og ikke isen etter min erfaring. Lar selv sykkelen stå hvis det er løs snø, men blank holke er ikke noe problem med elsykkel og piggdekk. Kan kanskje legge til at blank holke med en fot nysnø over har jeg aldri opplevd siden jeg heldigvis bor i et område hvor det foretas brøyting. Skulle jeg ha beveget meg i det hele tatt på et slikt føre så hadde jeg nok også iført med mine Icebug, flotte tursko med pigger, men lite egnet til innendørs bruk.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

Sitat fra: Ferry på lørdag 02. januar 2016, klokken 18:42
Glatt is går stort sett bra, men blir det mye hjulspor av sørpe som fryser til så er det skummelt.
Ja frossen tykk sørpe gir interessant føre :)
Jeg har vært helårs-syklist de siste par årene, etter tidligere å ha syklet mars-oktober. 10 km hver vei fra utkanten av Oslo og ned til sentrum.
Første vinter på cyclocross med piggdekk. Siste vinter med 29er med piggdekk.
Etter overgang til 29er opplever jeg vintersykling som trygt og behagelig. På de verste dagene med kraftig snøfall på natten kan det være behov for å sykle en del på fortau, og en tur som på sommeren tar 18-19 minutter ender fort på 40-50. Men det er god trening :)

Elsykkel har jeg droppet da jeg sykler for å holde meg i form, og jeg har bare 10km hver vei. Og høyere hastighet (dvs elsykkel) er ikke alltid ønskelig. Opp kongsveien på humpete snødekket fortau - absolutt. Men det er en del steder elsykkelen ikke ville bidratt med potensialet den besitter da jeg allerede sykler raskere enn elsykkelens hjelpemotor, eller sykler saktere fordi det ikke er forsvarlig.

Jeg har vurdert fatbike med elmotor til de verste dagene, men foreløpig konkludert med at ekstra treningseffekt og mer forsiktig sykling fungerer bra.

Bytter jeg jobb til noe som ligger 15-20km unna vil jeg sterkt vurdere elsykkel til vinterhalvåret.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA