Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutstyr - ladekabel/kladd

Startet av Petter Engersand, onsdag 03. februar 2016, klokken 22:24

« forrige - neste »

Petter Engersand

Hei. Jeg vurderer å kjøpe outlander phev 2016 men 2 ting irriterer meg:

Hvorfor kan jeg ikke bruke alle hk? Man har jo masse krefter men det går ikke aN å bruke de.
1: 82 hk bak
2: 82 hk foran
3: 121 hk bensinmotor

Tilsammen 285 hk. Den burde akselerert noe sinnsykt. Men det gjør den ikke.

Jeg ser for meg en mulighet til å få ut bensin hestene samtidig som El hestene?

Den andre tingen er at man ikke kan kjøre seg en liten tur 2-3 mil på kun El drift, med varme osv uten at bensinmotor starter.

Bortsett fra dette er det en fantastisk fin bil.

Niff123

1. Max 202 hk får du ta til takke med, men akselerasjonen i fart er meget god sammenliknet med andre SUVer med ordinær motor:
For 80 til 120 km/t:    For 60 til 100:
  PHEV     7,1 s.              5,1
Audi Q5    8,4                 6,1
BMW X3   8,3                 5,9

2. Vi er enige om at el-knappen burde vært der, men med forvarming osv. er det først ved rundt -10 og kaldere du blir påtvunget bensinmotorstart. Jeg kommer nettopp fra en lokal tur Oslo-Bærum og retur med forbruk 0,0.


Petter Engersand


Niff123

En skikkelig forvarmet bil har vel 23+ i kupeen. Med setevarme og 18,5 på temperaturinnstilling, eco og vifta på ēn, og gjerne resirk, rekker det ikke å bli kjølig i bilen på de korte turene når det er 0 til -5 ute.  Litt nerdete er selvsagt dette, men morsomt å satse på å se 0,0 i forbruk så ofte som mulig også i vinterhalvåret.
Men kjører du litt lengre strekning og skrur opp varmen til 23, ender du vel på rundt 0,2, og det er også godkjent.

Petter Engersand

Ja helt enig. Det går jo litt sånn barnslig sport i å kjøre så billig som mulig. Nerdete og veldig kult.

Petter Engersand

http://www.mitsubishi-motors.no/outlander-phev/#!spesifikasjoner

Se på El forbruk/rekkevidde.

Snittforbruk = 1.34 kWh pr mil
Batteri = 12 kwh
Altså rekkevidde 7-8 mil.
Oppgitt rekkevidde : 5,2 mil.

Reell rekkevidde? Ca 4-5 mil?

Hva er vitsen med å juge? Løgner står der svart på hvitt. De bekrefter sin egen løgn.
Jeg skjønner ikke vitsen.

moby666

Ser ikke helt hva som er feil i spesifikasjonen... batteriet er på 12 kwt men ikke alt er utbyttbart. Forbruk blir regnet etter EU standard
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

geos

Sitat fra: Petter Engersand på fredag 01. januar 2016, klokken 14:27
http://www.mitsubishi-motors.no/outlander-phev/#!spesifikasjoner

Se på El forbruk/rekkevidde.

Snittforbruk = 1.34 kWh pr mil
Batteri = 12 kwh
Altså rekkevidde 7-8 mil.
Oppgitt rekkevidde : 5,2 mil.

Reell rekkevidde? Ca 4-5 mil?

Hva er vitsen med å juge? Løgner står der svart på hvitt. De bekrefter sin egen løgn.
Jeg skjønner ikke vitsen.

Ca 8 kwt er tilgjengelig av de 12 kwt.
Du kan lade opp batteriet til ca 11.5 kwt, og når bilen sier det er tomt, er det ca. 3.5 kwt igjen.

Hvorfor? 4 grunner som jeg kan se:

a) Topplading av Lithium batterier er ikke bra!

b) Full utladning av Lithium batterier ødelegger dem!

c) Bilen ønsker å ha 3.5 kwt igjen for de tilfeller du gir bunn pinne, så bensinmotoren fortsatt kan hjelpe til å gi 202 HK (strøm batteriet er istand til å gi begrenser hva elmotorene til sammen kan yte )

d) De resterende 3.5 kwt brukes også som buffer som gjør at bilen når det viser tomt kjører som en ren Hybrid: Den lader batteriet litt opp (gjerne når det er litt belastning på bensin-motoren) og benytter batteriet når det er litt lettere: Dette er optimalt med tanke på virkningsgrad på bensinmotor og batteri & elsystem.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA