Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbanna på andre med mennesker ved hurtigladere!!!

Startet av TM, onsdag 03. februar 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

TM

Er det ikke snart på tide at BMW i Europa utvider garantiens km begrensning til 160.000 km. I USA har skal de så vidt jeg ser har 100.000 miles - 70 % SOH (State of health som visstnok skal kunne dokumenteres via "Diagnostics"

Nå har jo alle de viktigste konkurrentene lagt seg på 160.000 km garanti, og BMW burde ikke være dårligere. Tidligere oppfattet jeg 8 år som mer en tilstrekkelig, men i praksis kjører jo mange 20.000 km eller mer pr. år. Da er garantien i praksis maks 5 år.

En annen sak..er det noen som har sett eller mottatt "Battery certificate" Det står i den internasjonale i3 brosjyren står det følgende om batteriet:

"Please refer to your BMW i battery certificate for further details"

Ingeniøren

Spurte og selger om dette når jeg kjøpte bil i høst, noe han sa han ikke hadde hørt om ...

Fant dog en side i kontrakten som omhandler dette: "BMW i Batterigaranti (SA7AQ) for høyvolts batteri - Vilkår og Betingelser". Det står det 100000 km / 8 år / 70% mm
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Olemann

1 år gammel denne tråden nå, noen som vet om BMW har gjort noen endringer her, og evt. om dette også gjelder med tilbakevirkende kraft?

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 31. desember 2015, klokken 10:20
Spurte og selger om dette når jeg kjøpte bil i høst, noe han sa han ikke hadde hørt om ...

Fant dog en side i kontrakten som omhandler dette: "BMW i Batterigaranti (SA7AQ) for høyvolts batteri - Vilkår og Betingelser". Det står det 100000 km / 8 år / 70% mm

TM

Jeg har ikke hørt om noen endring. Rart at BMW tviholder på markedets dårligste garantivilkår (delt jumboplass med Mercedes) , men med 1014 leverte biler i november så påvirker det tydeligvis ikke salget.

Luniboy

Sitat fra: Luniboy på søndag 28. august 2016, klokken 20:01
Enig i at batterigarantien er helt elendig i forhold til 'alle andre', som jeg har nevnt før her inne.
Venter som sagt på bilen, men jeg er interessert i å vite hvordan man kan begrense maks. lading på denne bilen. Vet det er som å banne i kirka her inne med tanke på at dette er BMW, deres BMS vet hva den holder på med, batteriet tar ikke skade osv osv .... men fakta er jo at pga kjemien vil disse batteriene degraderes uansett, og det er da de 3 faktorene som avgjør hastigheten på dette (lav og høy spenning, samt høy temperatur som er den verste).
Har planer om å kjøpe en Charge Amp HALO ladestasjon, for å mulig begrense/slå av ladingen, eller nå blir det vel heller for å starte ladingen, da jeg må ha precond. til batteri og grei temperatur i bilen ved avgang  8)

Vet dere om BMW har planer om å endre dette i programmet, slik at vi selv kan sette maks. lading slik som 'alle andre' har ? eller finnes det allerede ?

Har liksom rett over en mil til jobb, så rekkevidden er overhodet ikke noe problem ...  ;D

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29552.30.html

Har blitt diskutert før, og er enig i at det fremdeles er elendig. Virker som om salgsavdelingen til BMW tror at 100 000 miles er det samme som 100 000 kilometer ....
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Autowinder

Tesla på bunn, BMW midt på treet på oppdatert garanti på batteri og kapasitet:

http://www.dinside.no/motor/tesla-darligst-pa-garanti/67406836
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Ingeniøren

VW vinner, men lykke til med å kjøre en reklamasjon over for Møllergruppen !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Tror det er en myte at VW skal være vanskeligere å ha med å gjøre enn andre. Det er iallefall enklere å reklamere på batteriet på en e-Golf enn i3 når kjørelengden er over 100.000 km. I praksis gir BMW bare 5 års garanti på batteriet for de med  normal kjørelenge (20.000 pr år). Garantien er dårligere enn alle de viktigste konkurrentene fordi blårussen hos BMW har regnet ut at en mile er identisk med 1 km.

moonbuggy

Bilen selger godt, så batterigaranti spiller vel minimal rolle ?
Personlig tror jeg batteriet i I3 vil holde seg langt bedre enn de fleste "konkurrentene". Det sørger ikke minst skikkelig kjølekrets i batterietkassen for. Det er varme som er batteriets verste fiende. Kulde demper stort sett bare ytelsene. Når det er sagt, burde jo BMW greit kunne gjøre noe med garantien.
Ser man på Chevrolet Volt f.eks. som har biler gått flere hundre k km, så har man ikke hatt et eneste tilfelle av garantibytte av batteri. De fleste har heller ikke særlig svekkelse av kapasitet, selv etter anseelig mengde år.

Ellers noe helt annet som også gjelder batteri. Mange er fremdeles opptatt av "brannfaren" i batteribiler, ikke minst borettslag. I vinter har vi sett en lang rekke branner i biler i Norge. Alle, såvidt meg bekjent i fossilbiler.
Nå idag denne.

Så kanskje man nå kan få en edruelig vurdering etter erfaringsdata av brannfare i batteri/fossilbiler ?
Da slipper man kanskje gnålet fra enkelte surmagete borettslag/sameie styrer om problemet med brann i elbiler.

Ferry

Normal kjørelengde er vel mer i området 13.000-15.000 km, om du med normal mener gjennomsnittlig. Jeg når 100.000 km innen fire år  :-[ Trøsten er at batteriet garanteres 160.000 km i andre markeder, så da varer det nok minst såpass her også. Teoretiske beregninger (for hva de måtte være verdt?) viser at batteriet vil vare 21 år. Ikke at jeg helt tør å tro på det, for det høres for godt ut til å være sant. Garanti er fint innenfor garantitiden, men etterpå er det kvaliteten som er avgjørende. Og der holder jeg en knapp på Samsung og BMW. Alle elbiler skal (forhåpentligvis!) kjøres langt utover garantitiden. At noen vil vise seg å være mer eller mindre holdbare må en nesten regne med. Det blir spennende å se i åra som kommer. Jeg tør ikke vedde på hvem som vinner. Eller jo, jeg har for så vidt allerede "veddet" noen hundre tusen på at det blir BMW  ::)

SveinJ

Denne tråden er også et annet sted i forumet og etter at noen oppdaget at det var ulik "lengdegaranti" på batteriet tok jeg kontakt med Bilsalongen og etter noen eposter konkluderte vi med dette:

"noen krever" (BMW importør, forbrukerorganisasjon, statlige myndigheter) at garantitid skal være 8 år eller 100 000 km med restkapasitet på 70%. Dette gjelder i alle land som er metriske og regner avstander i kilometer.
I land som måler avstand i miles, USA og UK, krever de samme "noen" at garantitiden skal være 8 år eller 100 000 miles med restkapasitet på 70%.
I Canada, gjelder de samme forutsetninger, men 160 000km, fordi man skal ha samme forhold som i USA.
Batteritypen og kvalitetene er de samme for alle i3. Ergo må vi som har 100 000 km garanti regne med at batteriet først etter 160 000 km er nær 70% restkapasitet.

Eller?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Beckern

Eh, så vidt meg bekjent er det ingen grunn til å tro at noen av tallene er relevante for levetiden.
De _kan_ være relevante i enkelte markeder (veldig varme strøk) men det er lite som tyder på samsung batteriene svekkes særlig mye raskere der. Ut fra de data vi ser på de bilene som har gått langt og som er eldst er det vel realistisk å tro at selv etter 8 år og 150-200 000 km kan vi forvente > 90%. Det er litt tidlig å konkludere der men det er nok ikke lenge til det kan presentere troverdige prognoser.
De fleste regner vel i dag med at batteriene vil vare levetiden ut i 18-20år. og da med ca 70% restkappasitet.
Det kan godt hende at bildet blir annerledes i texas men norge har nok noen av de beste klima for ht batterier.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA