Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av ElRune, tirsdag 02. februar 2016, klokken 18:27

« forrige - neste »

evole

ICE var mine ord. I mitt hode er ikke-ladbare hybrider og ICE samme kategori  :)

Espen Hugaas Andersen

Det står her: https://www.hyundai.news/models/ioniq-a-leap-forward-for-hybrid-vehicles/

"All three models will be unveiled together at the Geneva Motor Show in March 2016, and full product information will be communicated."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: evole på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:42
ICE var mine ord. I mitt hode er ikke-ladbare hybrider og ICE samme kategori  :)

Kan til en stor grad være enig der ja, og forstår ikke helt hvorfor de absolutt må slippe en versjon uten plug-in muligheter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

evole

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:44
Det står her: https://www.hyundai.news/models/ioniq-a-leap-forward-for-hybrid-vehicles/

"All three models will be unveiled together at the Geneva Motor Show in March 2016, and full product information will be communicated."
"All three models will be unveiled together at the Geneva Motor Show in March 2016, and full product information will be communicated. At the unveiling in Korea today, details were shared for the first version to come to market – the hybrid."

Men det ser ikke ut til at alle utgavene blir tilgjengelig for salg samtidig. For min del er det kun BEV som er aktuelt.

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:38
Sitat fra: evole på tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:42
ICE var mine ord. I mitt hode er ikke-ladbare hybrider og ICE samme kategori  :)

Kan til en stor grad være enig der ja, og forstår ikke helt hvorfor de absolutt må slippe en versjon uten plug-in muligheter.
Å ha en og samme bil med flest mulig drivlinjer sørger for:
- lavere grunnkostnader
- å kunne endre fordelingen av drivlinjer i samsvar med aktuell etterspørsel til enhver tid
- ikke på forhånd utelukke noen kjøpergruppe

At enkelte BEV tilhengere ikke kan tenke seg hybrider uten lademulighet,
er ingen grunn til ikke tilby biltypen til de som ønsker nettopp denne.
Jfr Golf som tilbys i nær sagt alt som fins av drivlinjer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Ladbar hybrid passer for de med kortkjøring (eksempelvis jobbpendling) i uka
og langtur (eksempelvis til hytta) i helgene.

Ikke ladbar hybrid passer for de som kjører langt (nesten) hver gang de starter opp bilen.
Med andre ord den beste diesel erstatteren.

(Ser her bort fra Tesla S og X.
Det er biler som er for dyre og/eller for store for enkelte kjøpergrupper.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

#21
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 13. januar 2016, klokken 13:01
Å ha en og samme bil med flest mulig drivlinjer sørger for:
- lavere grunnkostnader
- å kunne endre fordelingen av drivlinjer i samsvar med aktuell etterspørsel til enhver tid
- ikke på forhånd utelukke noen kjøpergruppe

Forsåvidt sant dette, men ser ikke at de - basert på disse iakttagelser du nevner over leverer følgende drivlinjer:
Ren ICE (bensin eller diesel), LPG, propellmotor, jetmotor eller rakettmotor - bare for å ha nevnt noen. Håper vi nå begge er enige om at ikke alle drivlinjer nødvendigvis relevante og/eller ønskelige på alle kjøretøy.


Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 13. januar 2016, klokken 13:01
At enkelte BEV tilhengere ikke kan tenke seg hybrider uten lademulighet,
er ingen grunn til ikke tilby biltypen til de som ønsker nettopp denne.
Jfr Golf som tilbys i nær sagt alt som fins av drivlinjer.

Jeg kan med glede stille opp som en av disse "enkelte BEV tilhengere" her. Har ikke noe problem med å se at selv en ikke-ladbar hybrid kan ha visse fordeler overfor ikke-hybrider (skjønt, hvor reelle disse fordelen er blir diskutert....). Men kan noen si hva som er fordelen av en hybrid vs en ladbar hybrid? En fordel man heller ikke får bare ved å la være å lade de gangene en evnt. passende situasjon dukker opp? Selv har jeg litt problemer med å se annet enn at de sparer vekta på laderen, uten at jeg helt ser at den i seg selv skal gi store nok fordeler til å lage en egen utgave av den grunn.

Min påstand er at en ladbar hybrid vil kunne kjøre akkurat som en ikke-ladbar dersom man velger å ikke lade. Velger man å lade så har man tilgang på rimelig drivstoff for i alle fall deler av turen, og reduserer utslippet av skadelige klimagasser og lokale forurensinger.


Edit: Fikset quotes...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

Det er (visstnok) ulike typer batteri i ladbare og ikkje ladbare hybridar.

Batteria i ladbare er seigare, dei tek dermed til seg straum saktare, men held lengre. Med andre ord meir effektive når ein ladar ofte og køyrer (veldig) korte strekk. Når dei først går tomme, får ein derimot dårleg effekt av regenerering og annan "automatisk" lading.

Batteria i ikkje ladbare hybridar er derimot mykje raskare, slik at dei effektivt sug til seg lading frå regenerering og denslags. På den andre sida held dei mykje kortare. Desse funkar dermed betre til å jamne ut forbruket ved mykje start - stopp, eller kupert terreng. Slik får ein altså lågare forbruk i det lange løp, og dei eignar seg betre for folk som ikkje kan / gidd å lade ofte, og som køyrer lengre strekk (så lange at ladbar hybrid er tøys, og dei burde kjøpe skikkeleg elbil).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 16. januar 2016, klokken 09:10
... og som køyrer lengre strekk (så lange at ladbar hybrid er tøys, og dei burde kjøpe skikkeleg elbil).

Problemet her er at tilbudet av skikkelige elbiler for de som kjører lengre strekker* er en smule begrenset.  Men det er jo noe de visstnok skal prøve å rette på med akkurat denne bilen :)

Ellers takk for at du minnet meg på forskjellene i batteritypene på disse hybridutgavene.


*) Kommer så klart ann på definisjonen av hva som er "lengre strekker"
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 16. januar 2016, klokken 09:10
Det er (visstnok) ulike typer batteri i ladbare og ikkje ladbare hybridar.
Batteria i ladbare er seigare, dei tek dermed til seg straum saktare, men held lengre.
Såvidt jeg har forstått, varer batteriene i ikke ladbare Toyota og Lexus ut levetiden til bilen.
Det samme gjør antakelig batteriene i både ladbare hybrider og rene BEVs.
(Og regkjeden i mange ICEs i motsetning til regreima.)

I alle fall for det store flertallet med årlige kjørelengder på 10 til 20 K km.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

@Amoss
1.
Enig i at alle drivlinjer ikke er nødvendige for en bilmodell.
Mitt poeng er at VW Golf i stor utstrekning og Hyandai Ioniq i mindre
har fordeler både i produksjon og i salg når de tilbyr flere drivlinjer.

VW Golf ville neppe ha vunnet salgstatistikken 2015 like overlegent
uten utvidelsen med BEV og hybrider.

2.
En og samme bil med ladbar hybrid er dyrere å kjøpe enn en ikke ladbar.
Bensindrevet har den også litt større  forbruk pga høyere vekt mv.
Det blir da et rent regnestykke hvor liten prosentdelen eldrevne km må være
før totalkostnadene blir høyest med dette alternativet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 16. januar 2016, klokken 14:46
Enig i at alle drivlinjer ikke er nødvendige for en bilmodell.

Flott, alltid fint når man kan bli enige om noe :)

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 16. januar 2016, klokken 14:46
Mitt poeng er at VW Golf i stor utstrekning og Hyandai Ioniq i mindre
har fordeler både i produksjon og i salg når de tilbyr flere drivlinjer.

Joda, ser klart at det er bedre å utvikle en bilmodell som dekker alle ønsker/behov enn å utvikle en modell for hver drivlinje/hvert ønske. Men, dette er en fremgangsmetode med fordeler og ulemper. F,eks. blir det vanskeligere å optimalisere bilmodellen for den enkelte drivlinjen siden den skal kunne fungere med flere. En annen ting er at veksling mellom forskjellige drivlinjer under produksjon gjør produksjonen totalt sett dyrere. Kanskje de kunne levert den ladbare hybriden til samme pris som den ikke-ladbare dersom bilen kun hadde denne ene drivlinjen istedet for 3 drivlinjer?  ... ja, også vil jo hybridene også ha ett større forbruk av strøm pga vekten av fossilmotor/drivlinje ;)


----

Btw:  http://insideevs.com/hyundai-ioniq-gets-fully-revealed-images-plus-video/
Sitat
We have been told to expect second generational-type longer range in the BEV, but not near to the extent of 200 mile offerings like the Chevrolet Bolt EV/Tesla Model 3.

Vel, da var dette håpet tydeligvis ute :/
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. januar 2016, klokken 16:03

En annen ting er at veksling mellom forskjellige drivlinjer under produksjon gjør produksjonen totalt sett dyrere. Kanskje de kunne levert den ladbare hybriden til samme pris som den ikke-ladbare dersom bilen kun hadde denne ene drivlinjen istedet for 3 drivlinjer? 

Eh. Når man lager en ny bil ligger det enorme verdier i design og utvikling av verktøyene. Bare fremstillingen av former koster hundrevis av millioner. Man bygger gjerne flere nye fabrikker til produksjon av deler til en ny generasjon biler. Da er det tre ting som lett slår ut kostnaden ved å produsere varianter og det er volum, volum ja og selvsagt volum. I tillegg er det ingen bransjer som kan varianter bedre enn bilprodusentene. Alle premium merkene lages hver bil unikt med sitt sett av utstyr og to etterfølgende biler ut av samlebåndet er sjelden eller aldri like.
Så forskjellige drivlinjer er ikke stort annet enn nok en opsjon i ekstrautstyrslista.

Amoss

Sitat fra: Beckern på lørdag 16. januar 2016, klokken 17:57
Så forskjellige drivlinjer er ikke stort annet enn nok en opsjon i ekstrautstyrslista.

Nja og tja... Vil da mene meg på at å veksle mellom komplett forskjellige drivlinjer er en "litt" større variasjon enn å veksle mellom stoffseter og skinnseter :p  Men joda, du har mye rett i det du skriver ellers.

Men merker meg spesielt Tesla som aktivt dropper tilvalg for å få minst mulig variasjon i produksjonslinjene for å spare penger. Det spekuleres også om de ikke batcher produksjonen så bilene som produseres etter hverandre skal være så like som mulig - av samme årsak. Så er nok noe å spare der fortsatt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

evole

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. januar 2016, klokken 16:03
Btw:  http://insideevs.com/hyundai-ioniq-gets-fully-revealed-images-plus-video/
Sitat
We have been told to expect second generational-type longer range in the BEV, but not near to the extent of 200 mile offerings like the Chevrolet Bolt EV/Tesla Model 3.

Vel, da var dette håpet tydeligvis ute :/
En batterikapasitet mellom 40 og 50 kWh er det jeg håper på, og en pris ned mot en Leaf. Det ser dessverre ikke ut til at detaljene om elbilen blir kjent før i mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA