Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:21
fredag: Nettopp. Det er jo det som er hensikten med direktivet, nemlig å standardisere.
Kvar i direktivet står det?  Føremålet med direktivet er å oppfylle ulike måsetningar med overgang til rein energi i EU.  Om standardisering står det tvert imot:
Sitat
(32) In 2010, the Commission delivered a mandate (M468) to the European Standardisation Organisations (ESOs) to issue new standards or review existing standards with the aim of ensuring interoperability and connectivity between an electricity supply point and a charger of electric vehicles. CEN/CENELEC set up a focus group, which published a report in October 2011. Whereas the report contained a number of recommendations, no consensus on the selection of one standard interface was reached. Therefore, further policy action is needed in order to provide a non-proprietary solution ensuring interoperability across the Union.

(33) Interface to charge electric vehicles could include several socket outlets or vehicle connectors as long as one of them complies with the technical specifications set out in this Directive, so as to allow multistandard recharging. However, the choice made in this Directive of Union-wide common connectors for electric vehicles (Type 2 and Combo 2) should not be detrimental to Member States having already invested in the deployment of other standardised technologies for recharging points and should not affect existing recharging points deployed before the entry into force of this Directive. Electric vehicles already in circulation before the entry into force of this Directive should be able to recharge, even if they were designed to recharge at recharging points that do not comply with the technical specifications set out in this Directive. The choice of equipment for normal and high power recharging points should comply with specific safety requirements in force at national level.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:43

For meg er det heilt klårt at Tesla superladar ikkje oppfyller kriteria for ein allment tilgjengeleg infrastruktur for elforsyning til motorkøyrety, sidan Tesla superladar ikkje fungerer med nokon andre bilar enn Tesla.

Det står her:

SitatLaddnings- eller tankstationer som privata användare kan få fysisk åtkomst till med tillstånd eller abonnemang bör betraktas som laddnings- eller tankstationer som är tillgängliga för allmänheten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:49
Kvar i direktivet står det?  Føremålet med direktivet er å oppfylle ulike måsetningar med overgang til rein energi i EU.  Om standardisering står det tvert imot:

Som vanlig så siterer du paragrafer som overhodet ikke understøtter det du påstår de gjør.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:28
Si meg, tror du virkelig (sånn helt seriøst) at jeg er "misunnelig" (!) på et hurtigladenettverk? Kutt ut!

Ut i fra hva du skriver her så virker det absolutt som om du ønsker å få tilgang til å bruke Tesla sitt superladenettverk uten å ha en bil fra Tesla, så ja, ut fra hva du skriver her så virker det slik. Hvorfor skulle du ellers involvere deg så mye i dette?


Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:28
Gitt at ladestasjonene har CCS-lader, hvorfor skulle ta Tesla insistere på en løsning med bilfabrikantene (vertikaler), fremfor med individuelle bileiere?

CCS er en standard - VW har da ikke noe med om en VW-bil lader hos Tesla.

Dette har jeg alt forklart over:
Inntekter fra tilfeldig salg av ladetjeneste - utgiftene med å administrere dette blir (i dag, i fremtiden kan dette endre seg) er en svært liten (om noen overhode) fortjeneste, betraktelig mindre enn den PR-fordelen denne tilgangen gir merkevaren "Tesla".

I tillegg ønsker de ikke å belaste nettverket med biler som ikke klarer å lade raskt nok. Så fullt mulig at f.eks. VW inngår en avtale der deres (fremtidige) e-Passat med 70kWh batteri kan bruke nettverket, men ikke deres e-Golf med ett batteri på 30-40kWh. Husk at Elon ønsker å fremme elbiler som kan erstatte fossilene, ikke være en god "#2 bil" eller en "ren bybil".
Model S 85D

hgs

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:38
Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:31
Individuelle VW-elbileiere med små batteripakker vil neppe få mulighet til å kjøpe seg tilgang til superladernettverket til Tesla.

Istedet for å se på dette som et problem, så burde Tesla se på dette som en mulighet, og lage en ladeport på europeisk versjon av Model X og nye Model S som støtter 100kW CCS out of the box uten adapter, men som fremdeles også kan lade på gamle superchargere.

Hvis Tesla faktisk mener alvor med at de ønsker å fremme utbredelsen av elbiler totalt sett, så bør de applaudere standardisering av hurtigladerkontakten.

Enig med de to siste paragrafene her.

Vedr. det første du skriver (om individuelle VW-eiere):
Tesla har sagt at de ønsker å åpne nettverket sitt for konkurrentene (VW, BMW og andre). CCS er jo en offentlig standard, så når Teslas nettverk får CCS, så kan jo individuelle eiere bruke nettverket.

Da trenger man vel ingen avtale med "VW"? Dersom Tesla ønsker å ha VWs biler, så holder det jo å avtale med elbilistene direkte.

Det var jo nettopp dette @sigurdi bekreftet at ikke kom til å skje. Altfor dyrt og tungvint å organisere. Tesla er ingen ladeoperatør og ønsker neppe å bli det. SC - nettverket er en integrert del av bilen. Om vi bare hadde kunnet fylle bensinbilen vår på Toyotastasjoner hadde det forøvrig vært til å leve med, om forutsetningene var slik at alternativene var langt dårligere. Det er jo slik ladeinfrastrukturen er nå.
Forøvrig: I IT-verdenen lever vi alle godt med 3-4 store operativsystemer som binder oss som forbrukere til masten i forhold til innhold og tjenestetilbud. Mener @Rio det ville vært bedre for forbrukerene om EU bestemte at alle skulle bruke enten IOS, Android eller Windows? Eller om alle utviklere skulle utvikle støtte for alt på alle plattformer?

Markedet vil ordne opp i mye av dette selv når produktene modnes. Så langt har Teslas modell vist seg overlegen mht brukervennlighet og ekspansjon på ladeinfrastruktur. Inntil noen andre viser noe tilsvarende via en annen forretningsmodell er det dummeste man kan gjøre å stikke kjepper i hjulene på dette arbeidet ved å fordyre og komplisere det.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:51
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:43

For meg er det heilt klårt at Tesla superladar ikkje oppfyller kriteria for ein allment tilgjengeleg infrastruktur for elforsyning til motorkøyrety, sidan Tesla superladar ikkje fungerer med nokon andre bilar enn Tesla.

Det står her:

SitatLaddnings- eller tankstationer som privata användare kan få fysisk åtkomst till med tillstånd eller abonnemang bör betraktas som laddnings- eller tankstationer som är tillgängliga för allmänheten.
Eg flytta fargelegginga for deg.  Fortell meg korleis ein privatkunde, til dømes deg, kan få tilgong til å lade (det er det dei meinar med fysisk tilgong) på ein Tesla superladar ved å få løyve eller abonnement.

Det er framleis slik at Tesla superladar nektar å lade alle andre bilar enn Tesla.  Privatkundar kan ikkje skaffe seg tilgong til å lade andre bilar.  Dermed er Tesla superladar privat ladeinfrastruktur.  Tilsvarande som bilpool-dømet som du ikkje siterte fordi det ikkje støttar konklusjonen din.  Sjå elles definisjonen av offentleg tilgjengeleg ladestasjon under definisjonskapittelet i direktivet.  Det skal vere ikkje-diskriminerande tilgong, elles får dei ikkje lov til å kalle det ein offentleg tilgjengeleg ladestasjon.

Etter di tolkning av direktivet er den private eigedomsretten oppheva.  Dersom nokon som helst har lov til å lade der, er det ein offentleg tilgjengeleg ladestasjon.

kos

Rio - du er helt ute å kjøre med det direktivet og for å si det enkelt - Slik at du skal forstå det. På de aller fleste ladestasjoner for tesla er det også en ladestolpe for de andre merkene - ofte drevet av grønn kontakt eller fortun  - eller en kommunal elverk. Når det står 10 ladestolper for tesla og 1 for de andre - så er alle parter i din tolkning oppfylt - ladestasjonen er tilgjengelig for alle  - men som CCS bare kan lade på CCS så er nissan - renault - kia osv henvist til deres ladesystem.

Det er ingenting i det direktivet som nekter tesla eller noen andre å ha en LADESTOLPE  på en LADESTASJON som er beregnet kun for en type bil.

Standardiserings maset ditt er det ingen som tar notis av og heller ikke noen andre som bryr seg om - og ingen av elbilprodusentene. - tesla lader som sakt på alt og er vel den eneste bilen som er i nærheten av å oppfylle direktivet.

Kavorka

Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:31
Det er ikke noe krav at allmenheten skal kunne ha tilgang til å lade med CCS overhodet. Tesla står fritt til å tilby CCS-lading til samme målgruppe som nå, dvs biler som ikke har mulighet til å lade med CCS. Individuelle VW-elbileiere med små batteripakker vil neppe få mulighet til å kjøpe seg tilgang til superladernettverket til Tesla.

Istedet for å se på dette som et problem, så burde Tesla se på dette som en mulighet, og lage en ladeport på europeisk versjon av Model X og nye Model S som støtter 100kW CCS out of the box uten adapter, men som fremdeles også kan lade på gamle superchargere.

Hvis Tesla faktisk mener alvor med at de ønsker å fremme utbredelsen av elbiler totalt sett, så bør de applaudere standardisering av hurtigladerkontakten.
CCS er en standard som inntil videre ikke støtter superladehastigheter. Da forsvinner litt av meningen med sette på en CCS ladeport på Model S/X.. Jeg er ikke helt inne i dette, men hva er bakgrunnen for at CCS er så stor og klumpete? Teslas type 2 modifiserte kobling har jo mulighet til både DC og AC lading i en relativt enkel sak.

Tror nok Tesla ønsker å endre drivlinje for persontransport til elektrisk, men utviklingen gikk/går for tregt når bilindustrien er fornøyd med kortrekkende biler hvor ladeflaskehalsen ligger i bilen. For å få på plass tilstrekkelig effekt måtte de kjøre sitt eget løp og sette standarden selv.

Jeg ser rett og slett ikke hensikten med at de fortsetter CCS løpet, i stedet for å ta utgangspunkt i Tesla/Menekes løsningen. Hvis de ville kunne og ville samarbeide med Tesla, kunne de ila kort tid rullet ut biler som kunne benyttet superladenettverk fra nord-Norge til Spania eh.. Frankrike. Spania stikker også kjepper i hjulene for å rulle ut nettverket der.

Griffel

#53
Lover gis ikke tilbakevirkende kraft, så eksisterende stasjoner kan stå i fred.
Men for Tesla er jo dette en mulighet for økt fortjeneste.

På Ladestasjoner som Tesla har dekket inn gjennom bilprisen på Tesla, kan de med et lite tillegg utvide strukturen til å dekke andre. Selger de strøm her til andre enn Teslanere for konkurentenes markedspris bør det kunne gi et mer enn et ok pluss. Teslas tilleggesuttak vil koste en brøkdel av en konkurents ladestasjon.

Men det er heller ingen grunn til at Tesla må ha noen annen kontakt enn den de har idag, annet enn at de evt. tror de kan selge fler biler om de redesigner sin ladekontakt. En standardkontakt vil jo normalt være et konkuransemessig pluss. (I tillegg er det nok et par $ spart på omkoblingssystemet for Type 2 kontakten fra AC til DC)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:43
Kanskje dette kan hjelpe deg med å forstå?  Under definisjonar (artikkel 2):
Sitat
7. för allmänheten tillgänglig laddningsstation eller tankstation: en laddnings- eller tankstation för påfyllning av alternativt bränsle till vilken användarna har icke-diskriminerande åtkomst i hela unionen. Icke-diskriminerande åtkomst kan innefatta olika villkor för autentisering, användning och betalning.
Tesla diskriminerer alle andre bilar enn Tesla.  Det er lov å setje opp private ladestasjonar.  Direktivet innskrenkar ikkje den private eigedomsretten.

EU standardiserer regelverket for den elektriske kontakten som er tillatt brukt til hurtiglading i EU.

Artikkel 4, punkt 4 sier:

Sitat4.   Medlemsstaterna ska säkerställa att normala laddningsstationer för elfordon, med undantag för trådlösa eller induktiva enheter, som tas i bruk eller förnyas från och med den 18 november 2017 uppfyller åtminstone de tekniska specifikationerna i punkt 1.1 i bilaga II och de särskilda säkerhetskrav som gäller på nationell nivå.
Medlemsstaterna ska säkerställa att snabba laddningsstationer för elfordon, med undantag för trådlösa eller induktiva enheter, som tas i bruk eller förnyas från och med den 18 november 2017 uppfyller åtminstone de tekniska specifikationerna i punkt 1.2 i bilaga II

Merk ordlyden som ikke er begrenset til kun å gjelde offentlig tilgjengelige hurtigladere, men skal gjelde for alle hurtigladere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 14:07
Lover gis ikke tilbakevirkende kraft, så eksisterende stasjoner kan stå i fred.
Men for Tesla er jo dette en mulighet for økt fortjeneste.

På Ladestasjoner som Tesla har dekket inn gjennom bilprisen på Tesla, kan de med et lite tillegg utvide strukturen til å dekke andre. Selger de strøm her til andre enn Teslanere for konkurentenes markedspris bør det kunne gi et mer enn et ok pluss.

Akkurat den oppgaven vil ikke tesla ha - lar heller en annen ta den jobben så kan de stette opp en lader ved sidenav tesla  - som det er i dag - ingen sier at alle tilkoblinger skal være like og ingen kan bestemme hvordan tesla sine kontakter skal se ut - det er bare å lage en CCS kontakt med 1 kw tilgang ved tesla sine stasjoner så er direktivet fulgt opp. Ingen kan pålegge noe noe annet - men som det står i direktivet tesla har en annen struktur som er forbeholdt de med godkjent innbetaling  - som må avklares med produsent. Når produsent av biler ikke ønsker det så er det ikke tesla sitt problem.

fredag

#56
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:21
fredag: Nettopp. Det er jo det som er hensikten med direktivet, nemlig å standardisere.
Kvar i direktivet står det?  Føremålet med direktivet er å oppfylle ulike måsetningar med overgang til rein energi i EU.  Om standardisering står det tvert imot:
Sitat
(32) In 2010, the Commission delivered a mandate (M468) to the European Standardisation Organisations (ESOs) to issue new standards or review existing standards with the aim of ensuring interoperability and connectivity between an electricity supply point and a charger of electric vehicles. CEN/CENELEC set up a focus group, which published a report in October 2011. Whereas the report contained a number of recommendations, no consensus on the selection of one standard interface was reached. Therefore, further policy action is needed in order to provide a non-proprietary solution ensuring interoperability across the Union.

(33) Interface to charge electric vehicles could include several socket outlets or vehicle connectors as long as one of them complies with the technical specifications set out in this Directive, so as to allow multistandard recharging. However, the choice made in this Directive of Union-wide common connectors for electric vehicles (Type 2 and Combo 2) should not be detrimental to Member States having already invested in the deployment of other standardised technologies for recharging points and should not affect existing recharging points deployed before the entry into force of this Directive. Electric vehicles already in circulation before the entry into force of this Directive should be able to recharge, even if they were designed to recharge at recharging points that do not comply with the technical specifications set out in this Directive. The choice of equipment for normal and high power recharging points should comply with specific safety requirements in force at national level.

Ja, nettopp. Direktivet avgjorde striden, og type2 ble valgt som europeisk standard for AC-lading fremfor fransk/italienske type3c, og combo2 ble valgt som europeisk standard for DC-hurtiglading fremfor chademo og andre mulige standarder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 14:02
Rio - du er helt ute å kjøre med det direktivet og for å si det enkelt - Slik at du skal forstå det. På de aller fleste ladestasjoner for tesla er det også en ladestolpe for de andre merkene - ofte drevet av grønn kontakt eller fortun  - eller en kommunal elverk. Når det står 10 ladestolper for tesla og 1 for de andre - så er alle parter i din tolkning oppfylt - ladestasjonen er tilgjengelig for alle  - men som CCS bare kan lade på CCS så er nissan - renault - kia osv henvist til deres ladesystem.

Det er ingenting i det direktivet som nekter tesla eller noen andre å ha en LADESTOLPE  på en LADESTASJON som er beregnet kun for en type bil.

Standardiserings maset ditt er det ingen som tar notis av og heller ikke noen andre som bryr seg om - og ingen av elbilprodusentene. - tesla lader som sakt på alt og er vel den eneste bilen som er i nærheten av å oppfylle direktivet.

Jo, direktivets artikkel 4 paragraf 4 fastsetter at enhver ladestolpe som settes opp etter 18. november 2017 som tilbyr DC hurtiglading må ha en CCS Combo2 ladekabel, og kan i tillegg ha ladekontakter eller ladekabler for andre typer DC-lading.

Det er altså ikke nok å sette opp en separat hurtiglader fra Fortum eller GK på hver lokasjon. Hver ny ladestasjon/ladestolpe som settes opp etter 18. november 2017 må tilby CCS, og får lov til å tilby andre typer DC-lading i tillegg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

#58
Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:42
Det er for mye administrasjon å få til noe sånt til at de småpengene er interessant for Tesla. Tesla har ikke tid/ressurser til å administrere en slik betalingsordning.

Dessuten ville det skape ekstra kø på de mest sentrale superladerne å slippe til andre typer elbiler på individuell basis.

Superchargerne kommer til å bli forbeholdt biler fra Tesla og andre fabrikanter med store batterier (70+ kWh) som har avtale med Tesla om tilgang.

Det skaper da ikke kø siden det er egne CSS-kontakter? Og f. eks. en webbasert eller RFID-basert løsning burde da ikke være spesielt utfordrende for Tesla?

Siden CSS er en standard, så er det jo ingen forskjell mellom CCS-biler fra fabrikanter Tesla har avtale med, og de som de ikke har avtale med. Ergo må de uansett ha et system for å identifisere bilen.

I tillegg vil jo dette være i tråd med Elon Musks uttalte mål om elektrifisering av bilparken. Det er neppe god PR at Tesla setter opp compliance-CCS-kontakter, men nekter CCS-biler å bruke dem. ;)  Tvert i mot kunne jo dette være en flott showcase og masse god markedsføring for Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:17
Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:42
Dessuten ville det skape ekstra kø på de mest sentrale superladerne å slippe til andre typer elbiler på individuell basis.

Det skaper da ikke kø siden det er egne CSS-kontakter? Og f. eks. en webbasert eller RFID-basert løsning burde da ikke være spesielt utfordrende for Tesla?

I følge det som er skrevet tidligere i tråden må hver ladestolpe ha CCS. Den kan godt ha andre kontakter i tillegg. Men det betyr at om CCS-kontakten på stolpen er i bruk er den opptatt. En teoretisk Tesla SC med 12 ladestolper som hver har Tesla SC kontakt og CCS kan derfor være opptatt av 12 CCS-biler som hver lader på ~40kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA