Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Porsgrunn

Her bekrefter Elon att det han kaller Europeiske standard pluggen kommer til SC, og at det vil gjøre det anda lettere for andre bilprodusenter å bli med.

https://youtu.be/Off7830aMp0?t=13m19s

NegativeElectrode

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 31. januar 2016, klokken 10:42
Her bekrefter Elon att det han kaller Europeiske standard pluggen kommer til SC, og at det vil gjøre det anda lettere for andre bilprodusenter å bli med.

https://youtu.be/Off7830aMp0?t=13m19s

Musk tenker muligheter istedet for trusler. Her har endel veletablerte bilprodusenter som ser Tesla som trussel endel å lære.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Nå blir spørsmålet hvordan vi skal få tilpasset våre biler til denne svære pluggen? :o
Mulig det blir en adapter, mens fremtidige biler får en større ladeluke.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 31. januar 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Porsgrunn på søndag 31. januar 2016, klokken 10:42
Her bekrefter Elon att det han kaller Europeiske standard pluggen kommer til SC, og at det vil gjøre det anda lettere for andre bilprodusenter å bli med.

https://youtu.be/Off7830aMp0?t=13m19s

Musk tenker muligheter istedet for trusler. Her har endel veletablerte bilprodusenter som ser Tesla som trussel endel å lære.
Hehe, mulig noen har speilvendt SWOT-analysen her ja  :)

hgs

Nå sier han jo ingenting om betalingsmodell, og det er jo det som er det interessante her.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Griffel

#606
Sitat fra: Havebigfun på søndag 31. januar 2016, klokken 16:03
Nå blir spørsmålet hvordan vi skal få tilpasset våre biler til denne svære pluggen? :o
Mulig det blir en adapter, mens fremtidige biler får en større ladeluke.
De vil ha begge typer plugg, så det behøver du ikke bekymre deg over.
Sitat fra: hgs på søndag 31. januar 2016, klokken 23:47
Nå sier han jo ingenting om betalingsmodell, og det er jo det som er det interessante her.
Det behøver du heller ikke å bekymre deg over, for Tesla eierer blir situasjonen som før.
De andre får nok en betalingsmodell som gir Tesla selskapet størst mulige inntekter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesla-man

Bekymringen er vel først og fremst at med en fellesplugg for allmuen på hver SC stolpe så er sjansen for kø laaangt større. 

--liker ikke. :-(

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

turfsurf

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 02. februar 2016, klokken 04:18
Bekymringen er vel først og fremst at med en fellesplugg for allmuen på hver SC stolpe så er sjansen for kø laaangt større. 
Tja, tar de 7,50kr/min som er helt i tråd med 2,50/min for 40kW skal jeg love deg at du ikke ser mange biler med lite batteri der.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:54
Tja, tar de 7,50kr/min som er helt i tråd med 2,50/min for 40kW skal jeg love deg at du ikke ser mange biler med lite batteri der.

Om de får lov til å ta såpass er ett åpent spørsmål. Husk at direktivet legger opp til at byråkrater skal påse at prisene er rimelige, og hvilket nivå de legger seg på er da ett åpent spørsmål.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Kan ikke se for meg at noen kan gå inn og detaljstyre priser her. I hvertfall ikke lavere enn andre tilbydere. Så når det selges for 2,50/min for 40kW må det være helt rimelig å selge for 7,50/min 120kW. Alternativt strupe CCS til 40kW, men det krever jo fremdeles flere parkeringsplasser for å utnytte effekten.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

1kr for 22kW AC stolpe, 2,50 for inntil 50kW dc.
Mtp prising av effekt er nok ikke 7,50-10kr per minutt urealistisk for tilgang til 120/135kW effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Jeg tipper at lovverket vil harmoniseres med resten av Europa her.
Da vil vi kanskje også få mulighet for prising pr kWh.
Dette vil også gjøre det enklere å heve/senke prisene i takt med hvor dyr strømmen er til enhver tid.

Men så lenge Tesla er alene om rekkevidde av tilnærmet fornuftig karakter skjer det lite.
De øvrige produsentene må også komme med batteripakker på minimum 60kWh, 100+kWh for å reelt konkurere med fossilbiler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Amoss

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. februar 2016, klokken 12:41
Kan ikke se for meg at noen kan gå inn og detaljstyre priser her. I hvertfall ikke lavere enn andre tilbydere. Så når det selges for 2,50/min for 40kW må det være helt rimelig å selge for 7,50/min 120kW. Alternativt strupe CCS til 40kW, men det krever jo fremdeles flere parkeringsplasser for å utnytte effekten.

Det står i direktivet at de enkelte landene skal ha på plass systemer for å overvåke og sikre at ingen tar overpris for ladetjenesten. Ser selv lett at prisen du nevner kan virke som en korrekt pris sammenlignet med andre ladetjenester, men hvordan en byråkrat (som kanskje kun kjører fossilbil, eller en CCS bil og derved vil ha egen fordel av at prisen blir satt lavere) vil vurdere det er og blir ett åpent spørsmål. Joda, det kan være at byråkratiet innser forskjellen mellom 120kW og 40kW, og det kan godt være at de ikke innser det og ser seg blinde på minuttprisen, eller de kan henge seg opp i at CCS biler kanskje ikke kan utnytte hele denne effekten superladerne tilbyr. Det er altså ett åpent spørsmål som vi ikke vil få svaret på før i ettertid.

Å sette en pris som byråkrater avgjør at er for høy vil være en alvorlig PR-ripe for Tesla. Overskrifter ala "Tesla tar overpris for lading!" er ikke noe de ønsker å se samtidig med at de skal slippe massemarkedbilen Model 3 på det europeiske markedet. Så derfor blir de antagelig nødt til å sette en pris de føler seg sikre på at selv ikke den vrangeste byråkrat vil kunne henge seg opp i...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Kan dette være et løsningsforslag:

-> Kraftig utbygging av SC-nettet før EU-direktivet innføres.
-> Model3 får gratis Supercharging på linje med alle andre Teslaer.
-> Videre utbygging/oppgradering av SC-nettet med Combo-plugger forutsetter finansiell bistand fra andre bilmerker som ønsker å dra nytte av SC-nettet for sine elbiler.
-> Alle Combo-biler må betale for SC

Dette skulle i teorien medføre at Model3 stiller betydelig sterkere enn konkurrentenes elbiler, ettersom Model3 får livsvarig gratis Supercharing. Samtidig som Tesla oppfyller EU-direktivets krav om at fremtidige hurtigladestasjoner gis Combo-tilgang. Og at fremtidig utbygging skjer på premiss om at andre bidrar økonomisk til utbyggingen.

Thoughts?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA