Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:49
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom. Tesla sine ladere er en del av bilen Tesla - betalt av tesla eiere - kan medregne andre etter samme prinsipp som for tesla biler. - da kan man ikke i ettertid av at anleggeet , bilene og systemet er etablert lage et direktiv som går direkte på den enkeltes private eiendom.

Har forstått at du er jurist med enbetseksamen - kan vel klargjøre påstandenedine - og som den dokumentasjons personen du er dokumenter det vær så snill flere tråder og snart hele tråden venter på din dokumentasjon.

1) Hva får deg til å tro at det må/skal være likt på CCS som på andre?

2) Påstanden din om "jurist" er like feil som resten av det du skriver.

Nå tar ikke jeg feil men du bløffer - og uteblir med dokumentasjon.- som vanlig.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:45
Sjølvsagt er det eit problem.  Eg har betalt min del av utbygginga av superladarnettverket, og har ikkje tenkt å sjå på gratispassasjerar medan eg ladar.  Andre ladestasjonar er gjennomsubsidiert og leverer berre 1/3 av effekta.  Tesla kan ikkje sleppe til andre på slike vilkår.  Dei får versågod betale ein klekkeleg sum på forskot.

Betalingsløysingar kostar mykje pengar.  Jf. Trondheim kommune som ville betale 70000 kroner i året for ei betalingsløysing for ladestasjonar som årleg kostar 10000 kroner i drift.  Betalinga frå brukarane skulle dekkje både driftskostnadane og betalingsløysinga, og det er betalingsløysinga og administrasjonen av den som kostar.  Ikkje kall det eit "0-problem".

Men det er ditt problem, og ikke Teslas eller CCS-brukere.

Det er neppe særlig dyrt for Tesla å autentisere via f. eks. RFID eller mobilapp på CCS-uttakene de skal sette opp, og ev. kan de få f. eks. Fortum til å gjøre det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:49
En vesentlig del av tesla sitt ladesystem er basert på forhånds betaling av stasjonene - tesla har ingen annen mulighet enn å videreføre det - desuten er det en kontraktfestet avtale - så om du har stor glede av å argumentere for at tesla sitt SC anlegg skal ødeølegges av biler som ikke kan nytte seg av anlegget som en tesla eier så er du rimelig vanskelig i hodet ditt.

Det er ikke kontraktsfestet at fremtidige CCS-kunder hos Tesla skal ha samme type abonnement som Tesla-eiere.

Kutt personangrepene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:50
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:49
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom. Tesla sine ladere er en del av bilen Tesla - betalt av tesla eiere - kan medregne andre etter samme prinsipp som for tesla biler. - da kan man ikke i ettertid av at anleggeet , bilene og systemet er etablert lage et direktiv som går direkte på den enkeltes private eiendom.

Har forstått at du er jurist med enbetseksamen - kan vel klargjøre påstandenedine - og som den dokumentasjons personen du er dokumenter det vær så snill flere tråder og snart hele tråden venter på din dokumentasjon.

1) Hva får deg til å tro at det må/skal være likt på CCS som på andre?

2) Påstanden din om "jurist" er like feil som resten av det du skriver.

Nå tar ikke jeg feil men du bløffer - og uteblir med dokumentasjon.- som vanlig.

Påstanden om "juridisk embetseksamen" var det du som kom med, så du får dokumentere den. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:49
- så om du har stor glede av å argumentere for at tesla sitt SC anlegg skal ødeølegges av biler som ikke kan nytte seg av anlegget som en tesla eier så er du rimelig vanskelig i hodet ditt.
Hvorfor skal det bli ødelagt?
For Tesla vil dette bety ekstra inntekter, og at det kan bygges ut flere SC stasjoner som alle har glede av.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:46
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom.
Det er ulike typer abonnement. Tesla eiere har betalt lading med bil. De øvrige som lader via CCS betaler med løsninger tilsvarende det andre leverandører tilbyr. Dette er et oppkonstruert problem.

Det er ingen oppkonstruert problem - grunnen til SCsystemet med forhåndsbetaling er at det skal bygges ut i takt med antall brukere og trenger finansiering for å kunne gjennomføres. Om noen gratis passasjerer skal få tilgang på annen måte blir det kø og prinsippet i våre kontrakter er brutt - eneste måten å få tilgang er dermed forhånds betaling - noe verken tesle eiere eller tesla er uenig i  - i den finansieringen vil også nye kunder uten tesla adapter / plugg også dekke den delen da vi tesla eiere allerede har betalt vår plug.

Så om ditt senario skulle skje så er tesla i svært alvorlig situasjon ovenfor sine egne kunder - noe de aldri kommer til å sette seg i. Ikke minst da bilen deres ikke lenger leverer det den lover - så ja du er helt på jorde - men har tydeligvis andre gleder enn å lade bilen.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:55

Hvorfor skal det bli ødelagt?
For Tesla vil dette bety ekstra inntekter, og at det kan bygges ut flere SC stasjoner som alle har glede av.

Enig.

Jeg tror det handler om at enkelte trodde (og får en oppvåkning nå) at SC-nettverket skulle være eksklusivt for dem hele tiden.

Elon Musk har jo vært klar på at han ønsket at andre fabrikanter skulle være med. Sånn blir det jo nå, dog på individuell basis, sannsynligvis.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:56Om noen gratis passasjerer skal få tilgang på annen måte blir det kø og prinsippet i våre kontrakter er brutt - eneste måten å få tilgang er dermed forhånds betaling - noe verken tesle eiere eller tesla er uenig i  - i den finansieringen vil også nye kunder uten tesla adapter / plugg også dekke den delen da vi tesla eiere allerede har betalt vår plug.
Hvem snakker om gratis passasjerer?
Det er klart Tesla har anledning til å ta seg betalt for tjenesten, ekstra inntekter = raskere utbygging = mindre kø.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:56

Så om ditt senario skulle skje så er tesla i svært alvorlig situasjon ovenfor sine egne kunder - noe de aldri kommer til å sette seg i. Ikke minst da bilen deres ikke lenger leverer det den lover - så ja du er helt på jorde - men har tydeligvis andre gleder enn å lade bilen.

Står det noe i kontrakten din om at ingen andre skal få bruke Teslas nettverk?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:54
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:50
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:49
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom. Tesla sine ladere er en del av bilen Tesla - betalt av tesla eiere - kan medregne andre etter samme prinsipp som for tesla biler. - da kan man ikke i ettertid av at anleggeet , bilene og systemet er etablert lage et direktiv som går direkte på den enkeltes private eiendom.

Har forstått at du er jurist med enbetseksamen - kan vel klargjøre påstandenedine - og som den dokumentasjons personen du er dokumenter det vær så snill flere tråder og snart hele tråden venter på din dokumentasjon.

1) Hva får deg til å tro at det må/skal være likt på CCS som på andre?

2) Påstanden din om "jurist" er like feil som resten av det du skriver.

Nå tar ikke jeg feil men du bløffer - og uteblir med dokumentasjon.- som vanlig.

Påstanden om "juridisk embetseksamen" var det du som kom med, så du får dokumentere den. :)

Til dags dato har jeg helt rett -
1. Ingen CCS tilgang på tesla stolper.
2. Ingen andre enn tesla sine biler lader - da ingen har ønsket det.
3. tesla sitt system er privat - med private tilknytninger ved kjøp av bil.

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:02
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:56

Så om ditt senario skulle skje så er tesla i svært alvorlig situasjon ovenfor sine egne kunder - noe de aldri kommer til å sette seg i. Ikke minst da bilen deres ikke lenger leverer det den lover - så ja du er helt på jorde - men har tydeligvis andre gleder enn å lade bilen.

Står det noe i kontrakten din om at ingen andre skal få bruke Teslas nettverk?

Det står at for å tilgang til systemet så må alle forhåndsbetale for å få tilgang,

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:42
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:37
Tesla.  Dei som eig superladarnettverket.  Dei har ingen planar om å endre pluggen eller kontakten i bilen.
1) Du representerer ikke Tesla.
A, det stemmer.  Det er du som er sjefen for Tesla.  Og EU.  Det gløymde eg.  Nei, det er klårt at eg ikkje kan vidareformidle noko av det Tesla har sagt om den kontakten, for det er det berre representantar for Tesla som har lov til.  Fysj og fy, so uhøfleg av meg å søle til dette ordskiftet med fakta.

Sitat
2) De kan fortsette å bruke pluggen i bilen. CCS kommer i tillegg på ladestolpen.
Neppe.  EU kan ikkje stille slike krav til private ladestasjonar som ikkje er ein del av den offentlege infrastrukturen.  Kravet er ikkje teknologinøytralt, det er konkurransevridande og miljøfiendtleg.  So lenge andre kontaktar er lovlege, og det er dei, kjem Tesla til å halde seg til Type2.

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:42
3) Det ville vært fint for Tesla-eiere dersom de også hadde CCS i bilen, så slapp eierne å bruke adaptere på andre ladere i fremtiden.
For å halde meg til ditt nivå på ordskiiftet:  Du er ikkje Tesla-eigar.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:03

Til dags dato har jeg helt rett -
1. Ingen CCS tilgang på tesla stolper.
2. Ingen andre enn tesla sine biler lader - da ingen har ønsket det.
3. tesla sitt system er privat - med private tilknytninger ved kjøp av bil.

...eh, ja, siden direktivet begynner i november 2017. :)

Og spesifiserer at det også gjelder for Teslas ladenettverk.

Men ja, i 2015 så har du helt rett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:46
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom.
Det er ulike typer abonnement. Tesla eiere har betalt lading med bil. De øvrige som lader via CCS betaler med løsninger tilsvarende det andre leverandører tilbyr. Dette er et oppkonstruert problem.
Ikkje meir oppkonstruert enn at det er dette Tesla krev.  Dei vil ikkje selje enkeltladingar eller straum til privatpersonar.  Dei kan derimot tillate andre å kjøpe seg inn i superladarnettverket på same vilkår som Tesla.

fredag

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:33
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:20
Les heller det fredag skriver.
Sovidt eg ser skriv han om krav til ladestasjonar som ikkje er offentleg tilgjengelege.  Kvar har han skrive at Tesla superladarar tilbyr tilgong på ikkje-diskriminerande basis, og er offentleg tilgjengelege ladestasjonar?

Som sagt tidligere: EU-direktiv 2014/94/EU artikkel 4 paragraf 4 skiller ikke om en DC-hurtiglader er offentlig tilgjengelig eller ikke når det krever at DC-hurtigladere må tilby CCS fra og med 18. november 2017.

Sitat4.   Medlemsstaterna ska säkerställa att normala laddningsstationer för elfordon, med undantag för trådlösa eller induktiva enheter, som tas i bruk eller förnyas från och med den 18 november 2017 uppfyller åtminstone de tekniska specifikationerna i punkt 1.1 i bilaga II och de särskilda säkerhetskrav som gäller på nationell nivå.
Medlemsstaterna ska säkerställa att snabba laddningsstationer för elfordon, med undantag för trådlösa eller induktiva enheter, som tas i bruk eller förnyas från och med den 18 november 2017 uppfyller åtminstone de tekniska specifikationerna i punkt 1.2 i bilaga II.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA