Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:22
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:36
Jeg kan ikke se annet enn at det er et pluss både for Tesla og elbilsaken generelt.
Eg kan ikkje fatte eller begripe kva som er pluss med at ladestasjonar har ein ekstra kontakt som aldri skal brukast.  Kan du opplyse oss?
Klart den kan/skal brukes. Det er et 0-problem at Tesla kan lade gratis, og at de som vil ha tilgang via en CCS får en betalingsløsning hvor de betaler omtrent som fra andre ladestasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:22
Eg kan ikkje fatte eller begripe kva som er pluss med at ladestasjonar har ein ekstra kontakt som aldri skal brukast.  Kan du opplyse oss?


Hvem (bortsett fra deg) sier den "aldri skal brukast"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:26
Den betydningen fredag er feil - det er ladepunkt / ladestasjon - igjen er det per ladepunkt - og så kan du definere hva du vil - det du sier er at det ikke skal være andre lademuligheter enn CCS.

Nei, det står at det skal være CCS i tillegg til ev. andre kontakttyper (CHAdeMO, Teslas Type 2-variant, osv.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:22
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:36
Jeg kan ikke se annet enn at det er et pluss både for Tesla og elbilsaken generelt.
Eg kan ikkje fatte eller begripe kva som er pluss med at ladestasjonar har ein ekstra kontakt som aldri skal brukast.  Kan du opplyse oss?

CHAdeMO-adapteret til Tesla er forresten eit CHAdeMO-til-CCS-adapter med Type2-plugg.  Å lage eit CCS-til-Type2 eller Type2-til-CCS-adapter skulle vere ein enklare sak, men eg tvilar på om det er nokon etterspurnad etter slike.  Det måtte evt vere om Tesla set på ein CCS-kontakt på superladarane med fastlåst adapter til Type2, for å oppfylle eventuelle idiot-krav.

det er idiot krav og vil antagelig ikke føre til noe annet enn at Tesla vil ta en sværthøy ingangsbilett for andre merker og CCS spesielt. betalingsmåten blir som tesla bestemmer og ender opp med et svært høyt beløp for første gangs lading. Noe som vil føre til at det vil være svært begrenset hvem som kommer til å bruke systemet de neste 10 årene - da det er kun biler i 2 millioner klassen som egentlig er aktuelle for SC - og disse har midler så jeg tenker at de får en tesla plug for å kunne lade bilen sin på SC til tesla og resten er faktisk ikke aktuelt i det hele tatt. - vil ta 100 år før vi ser en leaf på en SC som han kan bruke.

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:20
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:13
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:32
Vedr. det du fremhever i rødt, og som du misforstår: det står ikke at "alle" skal ha tilgang, men at dersom noen har det (f. eks. en privat person som eier en Model S) så teller det som et offentlig ladepunkt, og skal ha CSS.
Og det er her du har vondt i viljen.  Veldig vondt.  Det verkar som om noko har låst seg fullstendig.  Ein privatperson som har kjøpt seg ein Model S har nemleg ikkje tilgong.  Det er det berre bilen som har.  Uansett kor mange andre bilar denne personen har med CSS-kontakt, får han ikkje lada nokon av dei på superladaren.  Superladaren er eigd av Tesla, og Tesla sel ikkje tilgong til privatpersonar.  Difor fattar eg ikkje med min beste vilje kvifor du meinar superladarane er ikkje-diskriminerande.  Tilogmed Tesla-eigarar vert diskriminert dersom dei kjem der med ein annan bil.
Men det er altså det du har misforstått. Du forsøker på en tolkning av setningen som er helt virkelighetsfjern.
*Sukk*.  Ingen andre i heile verda delar di tolkning, Rio.  Du er heilt åleine på din eigen planet.  Og du skuldar andre for å vere fjerne?  Litt sjølvkritikk hadde vore fint.  Eg reknar med du er skarpskodd jurist med laud, sidan du på eiga hand har funne ut at direktivet tyder noko heilt anna enn det EU hevdar, og at definisjonen i definisjonskapittelet glatt kan ignorerast?  Du minnar om desse klimafornektarane, som hadde fritak for O-fagtimane på barneskulen fordi dei måtte lære å lese i staden, som gjerne har klippefast tru på sine heilt eigne teoriar om kvifor det ikkje finst nokon som helst samanheng mellom CO2-utslepp og klimaendringar.

(Skriv eg, med mine to (eller var det tre?) vekttal "Jus for realister".   :D)

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:20
Les heller det fredag skriver.
Sovidt eg ser skriv han om krav til ladestasjonar som ikkje er offentleg tilgjengelege.  Kvar har han skrive at Tesla superladarar tilbyr tilgong på ikkje-diskriminerande basis, og er offentleg tilgjengelege ladestasjonar?

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:30
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:26
Den betydningen fredag er feil - det er ladepunkt / ladestasjon - igjen er det per ladepunkt - og så kan du definere hva du vil - det du sier er at det ikke skal være andre lademuligheter enn CCS.

Nei, det står at det skal være CCS i tillegg til ev. andre kontakttyper (CHAdeMO, Teslas Type 2-variant, osv.)


Nei - feil

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:29
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:22
Eg kan ikkje fatte eller begripe kva som er pluss med at ladestasjonar har ein ekstra kontakt som aldri skal brukast.  Kan du opplyse oss?
Hvem (bortsett fra deg) sier den "aldri skal brukast"?
Tesla.  Dei som eig superladarnettverket.  Dei har ingen planar om å endre pluggen eller kontakten i bilen.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:33

det er idiot krav og vil antagelig ikke føre til noe annet enn at Tesla vil ta en sværthøy ingangsbilett for andre merker og CCS spesielt. betalingsmåten blir som tesla bestemmer og ender opp med et svært høyt beløp for første gangs lading. Noe som vil føre til at det vil være svært begrenset hvem som kommer til å bruke systemet de neste 10 årene - da det er kun biler i 2 millioner klassen som egentlig er aktuelle for SC - og disse har midler så jeg tenker at de får en tesla plug for å kunne lade bilen sin på SC til tesla og resten er faktisk ikke aktuelt i det hele tatt. - vil ta 100 år før vi ser en leaf på en SC som han kan bruke.

CCS funker uavhengig av bil, så her tar du feil.

Det er lite trolig at når Tesla setter opp en masse CCS-ladeuttak, så lar de de stå ubrukt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#83
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:33
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:30
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:26
Den betydningen fredag er feil - det er ladepunkt / ladestasjon - igjen er det per ladepunkt - og så kan du definere hva du vil - det du sier er at det ikke skal være andre lademuligheter enn CCS.

Nei, det står at det skal være CCS i tillegg til ev. andre kontakttyper (CHAdeMO, Teslas Type 2-variant, osv.)


Nei - feil
Det vil da være fullstendig umulig å forby f.eks. de kombinerte ladestasjonene CHAdeMO/CCS på nye ladeplasser. Like lite som en kan forby Tesla DC/CHAdeMO/CCS kombinasjoner. Kravet er at CCS må være tilstedet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:37
Tesla.  Dei som eig superladarnettverket.  Dei har ingen planar om å endre pluggen eller kontakten i bilen.

1) Du representerer ikke Tesla.

2) De kan fortsette å bruke pluggen i bilen. CCS kommer i tillegg på ladestolpen.

3) Det ville vært fint for Tesla-eiere dersom de også hadde CCS i bilen, så slapp eierne å bruke adaptere på andre ladere i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom. Tesla sine ladere er en del av bilen Tesla - betalt av tesla eiere - kan medregne andre etter samme prinsipp som for tesla biler. - da kan man ikke i ettertid av at anleggeet , bilene og systemet er etablert lage et direktiv som går direkte på den enkeltes private eiendom.

Har forstått at du er jurist med enbetseksamen - kan vel klargjøre påstandenedine - og som den dokumentasjons personen du er dokumenter det vær så snill flere tråder og snart hele tråden venter på din dokumentasjon.

sturle

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:28
Klart den kan/skal brukes. Det er et 0-problem at Tesla kan lade gratis, og at de som vil ha tilgang via en CCS får en betalingsløsning hvor de betaler omtrent som fra andre ladestasjoner.
Sjølvsagt er det eit problem.  Eg har betalt min del av utbygginga av superladarnettverket, og har ikkje tenkt å sjå på gratispassasjerar medan eg ladar.  Andre ladestasjonar er gjennomsubsidiert og leverer berre 1/3 av effekta.  Tesla kan ikkje sleppe til andre på slike vilkår.  Dei får versågod betale ein klekkeleg sum på forskot.

Betalingsløysingar kostar mykje pengar.  Jf. Trondheim kommune som ville betale 70000 kroner i året for ei betalingsløysing for ladestasjonar som årleg kostar 10000 kroner i drift.  Betalinga frå brukarane skulle dekkje både driftskostnadane og betalingsløysinga, og det er betalingsløysinga og administrasjonen av den som kostar.  Ikkje kall det eit "0-problem".

Griffel

#87
Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom.
Det er ulike typer abonnement. Tesla eiere har betalt lading med bil. De øvrige som lader via CCS betaler med løsninger tilsvarende det andre leverandører tilbyr. Dette er et oppkonstruert problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 16:43
Og hvem skal bruke de? og hvem har råd til første gangs lading til 20 000 + og kan ku lade på langtur som de ikke engang klarer å lade imellom. Tesla sine ladere er en del av bilen Tesla - betalt av tesla eiere - kan medregne andre etter samme prinsipp som for tesla biler. - da kan man ikke i ettertid av at anleggeet , bilene og systemet er etablert lage et direktiv som går direkte på den enkeltes private eiendom.

Har forstått at du er jurist med enbetseksamen - kan vel klargjøre påstandenedine - og som den dokumentasjons personen du er dokumenter det vær så snill flere tråder og snart hele tråden venter på din dokumentasjon.

1) Hva får deg til å tro at det må/skal være likt på CCS som på andre?

2) Påstanden din om "jurist" er like feil som resten av det du skriver.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

En vesentlig del av tesla sitt ladesystem er basert på forhånds betaling av stasjonene - tesla har ingen annen mulighet enn å videreføre det - desuten er det en kontraktfestet avtale - så om du har stor glede av å argumentere for at tesla sitt SC anlegg skal ødeølegges av biler som ikke kan nytte seg av anlegget som en tesla eier så er du rimelig vanskelig i hodet ditt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA