Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Balto, lørdag 30. januar 2016, klokken 16:20

« forrige - neste »

Balto

Intro og forutsetninger
Det hele begynte vell for ca 3 mnd siden rett etter at jeg hadde bestilt meg i3, og hadde lest noen turrapporter. Jeg følte dette kunne være artig å prøve ut selv når jeg skulle til svigers på østlandet i julen. Dessuten var det en ypperlig mulighet til å prøve ut bilen skikkelig. Dessverre så fant jeg ikke så mange som hadde prøvd lignende før, og jeg følte stor usikkerhet i forhold til kulde og rullemotstand og hva det ville gjøre med rekkevidden til bilen. Vell viten om at dette i verste fall kunne medføre en tur på ryggen til Falck og noen forfryste tær, så satte jeg igang med planleggingen. Ettersom samboeren min skulle være med var en av forutsettningene at hun ikke måtte fryse på veien. Så dermed måtte turen kunne gå på 20 grader på varmeapparatet.

Planleggingen
Etter å ha lest LMOR sin turrapport var jeg overbevist om at RV-7 Østover ville være helt uaktuelt pga to ting; 1. Både temperatur og føre ville mest sannsynlig være dårligere en hans utgangspunkt for Eidfjord-Ål. 2. Jeg skulle videre til Hønefoss, derfor hadde jeg verken tid eller mulighet å tregelade før hurtigladerstasjonen på Ål. Dermed var RV-7 østover et dødt alternativ

Alternativ 2 var E-134 selvom denne ruten er 2 timer lengre enn RV-7 til Hønefoss. Denne ruten er langt mer Elbil vennlig selvom den er lengre, ettersom Hurtigladestasjonene er en del nærmere. På denne strekninger er det Røldal-Åmot (vinje) som er den mest kritiske på sine 96km og 1300m høyde (900 hvis man starter på Røldal). Ettersom marginene her heller ikke er så store, ville jeg kun velge denne ruten ved ok temperaturer og føre, men så ble jeg tipset om at Grønnkontakt ville sette opp ladestasjon iløpet av Q4 2015 på Haukeli som ville gjøre situasjonen langt bedre! Jeg tok en telefon til GK i midten desember og her ble jeg lovet at hurtigladerstasjonen(e) skulle være klar 17.12! Med såpass gode marginer som den nye hurtigladerstasjonen på Haukeli ga var det klart at det eneste som kunne stoppe meg var evt kolonnekjøring. Dermed var det bare å kjøre på!

Slik ble ruten seendes ut




23.12 Bergen-Hønefoss E-134
Kl 06:45 lillejuaften starter vår ferd. Jeg har så langt kun 800km på telleren på i3'en og tilliten til rekkeviddeestimater er noe usikker, selvom jeg har lest at den skal være ganske bra. Første stopp er Norheimsund for lading, hvor jeg beregner ca 1 time og 55 min inkl lading til fergekaien på Tørvikbygd. Turen hit går veldig bra. Ble dessverre ikke så mange bilder ettersom jeg var litt stresset for å ikke rekke ferge hvis det ble noe ladetull.






Turen videre til Odda for neste hurtiglading går helt problemløs, forutenom at navigasjonen vil først ha meg til å kjøre via Kvanndal til Odda. Etter fergen vil den også ha meg til å kjøre om Utne, selvom den nye tunnellen er lagt inn mellom Jondal og Odda. Jeg ignorerer bare dette og etter en god del kilometer gir gps damen endelig opp!



Fremme i Odda finner jeg en Tesla som prøver å sette sin Type 2 ledning i CCS kontakten  ::) ! Dette viser seg å være en fersk Tesla eier som ikke har ladet før, så jeg henviser han videre til AC laderen selvom han ikke virker så overbevist om at det er det rette valget. Videre lader jeg til 80% for å være sikker på at jeg når Røldal med god margin selvom avstanden er kort.  På vei opp svingene ifra Odda kommer den første snøen på veien. Snøen er våt, slapsete og antatt å være ca 5 cm. Med andre ord er det en stund siden det har vært noe brøytebil ettersom det snør veldig lite. Dette er også første gang jeg får testet den fantastiske antispinnen denne bilen har, uansett hvor mye jeg bånner pedalen opp disse 12% bakkene så er det null antydning til hjulspill, men derimot bare masse blinking i dashbordet.





Vell fremme på ladestasjonen på Røldal har jeg brukt ca 55% på usle 42km. Jeg har derimot kjørt på Comfort, ettersom madammen klagde på at det kom kald luft ifra anlegget når jeg byttet ifra Comfort til EcoPro selvom temperaturen stod uforandret på 20 grader. I og med at jeg har fått bekreftet at den nye ladestasjonen på Haukeli er operativ selvom den ikke vises på Appen, velger jeg å kun lade til 80%.






ikke akkurat ideelt føre  :P

Forholdene over Haukelifjell er relativt greie med -2 grader og noe sløsj. Overraskende nok har jeg kun brukt litt over 50% når jeg er fremme på Haukeligrend! Med andre ord er denne veien blitt meget vintervennlig! Neste strekning er 91km til den nye ladestasjonen på Seljord, så derfor velger jeg å lade til 85% for å unngå å måtte lade på Åmot ettersom batterikapasiteten min på 100% kun er 18,3kWh.


Nye ladestasjonen på Haukeligrend





Ferden mot Seljord går problemløs, og jeg ankommer programmert posisjon med 7km rest. Dessverre så er adressen som stod på GK sin nettside feil og jeg havner på en båtplass! Så jeg kjører litt rundt for å se om jeg ikke finner ladestasjonen i nærheten, men til ingen nytte. Med kun 4km igjen ringer jeg GK og spør om lokasjonen til stasjonen. Her får jeg jeg beskjed om at ladestasjonen ligger ved statoil, og at den adressen på nettsiden ikke var riktig(!). Jeg kjenner nå at rekkevidde angsten begynner å melde seg sterkt og jeg slår på EcoPro+. Heldigvis ligger statoil stasjonen kun 2 km unna ca og jeg kommer frem til slutt med 3 km på tanken. Jeg lader til 85% ettersom jeg planlegger å hoppe over Notodden og dra rett til Kongsberg, noe jeg kommer til å angre på senere.



Reisen til Kongsberg går knirkefritt og neste stoppested er Kiwi som har en Fortum lader som for meg er helt nytt. Her ankommer jeg med 8km, og jeg oppdager umiddelbart at laderen fungerer veldig tregt på skjermen. Jeg får til slutt startet den med sms (noe som er noe dritt!), men så når det står CAN connection på laderen så kommer det opp en feilmelding. Laderen sitter nå fast i bilen og laderen er tilbake til hovedskjermen. Etter mye jokking og trykking på både bil og lader slipper den opp. Jeg prøver ett par ganger til uten at noe skjer foruten at jeg får et par feilmeldinger på sms. Til slutt ringer jeg Fortum, her kommer jeg i kontakt med en litt små irritert svensk dame. Hun prøver å soft resete den uten hell, og til slutt får jeg beskjed om at hun tar en hard reset og at dette tar ca 5 min. Etter 5 min prøver jeg igjen, samme tullet igjen! Det har nå gått ca 45 min siden jeg ankom ladeplassen og jeg merker irritasjonen og kulden tar mer og mer overhånd. Spesielt mtp at jeg har sittet i bilen i 10 timer og ønsker å komme frem snart. Jeg ringer på nytt og snakker med en ny svensk dame som jeg er nødt til å forklare alt til på nytt. Heldigvis virker hun hyggelig, og etter en hard reset til får hun det til å fungere. Som plaster på såret får jeg 20 min gratis ladetid. Selvfølgelig etter bare 13 min stopper dritten opp. Forbanna og lei (derav ingen flere bilder denne dagen), bestemmer jeg meg for at nok får være nok! Jeg velger å kjøre videre til neste ladestasjon på Åmot ettersom jeg kun fikk ladet til 67%. Tanken var at jeg skulle klare hele veien ifra Kongsberg til Hønefoss uten ladestopp, men den gang ei.

Fremme ved nok en Fortum lader ved Kiwi på Åmot, står en Leaf å lader. Siden disse laderene kun kan lade en bil av gang blir jeg pent nødt til å vente. Jeg ser at bilen har ladet i 14 min og tenker at eieren er rett rundt hjørnet. Men neida, 25 min senere kommer en småspurtende dame med handlevogn når hun ser at jeg står å venter. Jeg lader minimalt for å komme frem til Hønefoss, og kjører avgårde i en helvettes fart, trøtt og jævlig.

Hønefoss kl 20:15

Det har nå gått 13timer og 30 minutter sider jeg startet i Bergen denne dagen og er endelig fremme i Hønefoss! Trøtt og lei kjenner jeg et hat for Fortum ladestasjoner er blitt en realitet. Det som er positivt er at alle rekkeviddeestimatene bilen har gitt har vært ganske nøyaktige med en nøyaktighet på +- 3km ca.


Returen over RV7 skal jeg prøve å legge ut imorgen.

Stay tuned!
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

Spennende lesning, ser frem til fortsettelsen.

Har samme erfaring med kald luft på EcoPro, noe som er litt irriterende fordi det bli klaging. Samme om sommeren også.
Har dessverre samme erfaring med stabiliteten på Fortum sine ladere. Får håpe det blir bedre, ellers blir det fine nye nettet deres noe vi ikke kan stole på er oppe.
Har klaget her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25095.0.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Takk for at du deler dine erfaringer med i3 på langtur i vinter-Norge. Konklusjonen må vel være at dette er helt i grenseland av hva som er mulig med dagens batterikapasitet. Det blir vel ikke flere tilsvarende turer i nær framtid tenker jeg  ;)

Tin

Kult at noen prøver. Personlig ville jeg ikke vurdert tanken etter 4 mnd med en i3. :)

chiefoff

Syns hurtigladere til fortum fungere fint, men første gang eg skulle teste dem så var SMS løsningen deres kranglete. Registrerte RFID brikken til elbilforeningrn, som følget med velkomstpakken som eg fikk med bilen inne på Fortum sine sider. Etter det fungerte det mye bedre

Sungrazer

Jeg var selv ute i snøværet i dag og må si jeg syns det er dristig å legge ut på en slik tur på denne tiden av året. Batteriet tappes fort i kulde og slapseføre! Kudos til deg, og spent på å høre fortsettelsen. :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Sitat fra: chiefoff på søndag 27. desember 2015, klokken 22:03
Syns hurtigladere til fortum fungere fint, men første gang eg skulle teste dem så var SMS løsningen deres kranglete. Registrerte RFID brikken til elbilforeningrn, som følget med velkomstpakken som eg fikk med bilen inne på Fortum sine sider. Etter det fungerte det mye bedre
Du kan jo sjekke her:

http://www.ladestasjoner.no/mobil/nobilvakermobile.php

Regn ut % av ladere fra Fortum som ikke fungerer. Det er noen få avvik ift det Fortum selv rapporterer, men det er også noe de må bli bedre på. Når de bytter lader, så sørger de ikke for at Nobil oppdateres. Vi må kunne stole på at de virker, og vi må kunne stole på at status er riktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Flott at du tester rute og legger ut info.

Med det kladdeføre vi har her på Østlandet nå ( egentlig tørr føre, men pga saltlake i veien) , regner jeg 20 % økt forbruk, samme som i kraftig renvær.

Lufttrykket i dekkene har mye å si , kun 2 psi forskjell utgjør noen %. Kjører med noe økt trykk på langkjøring, samt at trykket reduseres nå i kulden.

Kjører med eco 19, evt. Skrur på sete grillen noen få minutter.

Det er nok på bristepunktet i forhold til tilgjengelige hurtigladere på de mest aktuelle strekninger, jeg har nå på 2 helg på rad måtte stå i kø, prøvd å finne alternativ lading og stått ladefast med stikkontakt lading på en eller annen skole.  Håpløst at kun en bil om gangen kan lade. AC ladere burde kunne kjøres parallelt ?
Når jeg ankommer lader har jeg kjørt uten varme, lading med stikkontakt gir ikke anledning til å få på varmeapparatet etter minst en times lading.
Da er guttunge på 5 kald og alle vinduer igjennfrosset, før man kan lunke seg videre med en irritert Audi a6 i ræva på elbil, som må Saktekjøre for å spare på kilowattene for å nå frem.

Blir nok a6 quattro/Honda crv  bensin på turer hvor jeg er avhengig av lading på tur. 1 stikkontakt , som kanskje er ledig og kanskje fungerer er rett og slett ikke forsvarlig når jeg skal ha med andre en meg selv i bilen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Balto

Sitat fra: LMOR på søndag 27. desember 2015, klokken 20:50
Spennende lesning, ser frem til fortsettelsen.

Har samme erfaring med kald luft på EcoPro, noe som er litt irriterende fordi det bli klaging. Samme om sommeren også.
Har dessverre samme erfaring med stabiliteten på Fortum sine ladere. Får håpe det blir bedre, ellers blir det fine nye nettet deres noe vi ikke kan stole på er oppe.
Har klaget her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25095.0.html
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor den gjør dette. Man skulle tro dette isåfall skulle spare en god del km når man kjenner forskjellen i varmen, men den er relativt liten.

Sitat fra: TM på søndag 27. desember 2015, klokken 21:29
Takk for at du deler dine erfaringer med i3 på langtur i vinter-Norge. Konklusjonen må vel være at dette er helt i grenseland av hva som er mulig med dagens batterikapasitet. Det blir vel ikke flere tilsvarende turer i nær framtid tenker jeg  ;)
Det blir dessverre altfor mange ladestopp, og det tar generelt for lang tid til at det skal være praktisk i hverdagen. Men på sommer halvåret vil jeg mest sannsynlig kunne begi meg ut på turen igjen over RV7, ettersom man da klarer seg med kun 4 ladestopp begge veier. Ellers blir det nok å kjøre bensindyret (Mazda 6) når jeg skal over fjellet i de mnd det er minusgrader.

Sitat fra: chiefoff på søndag 27. desember 2015, klokken 22:03
Syns hurtigladere til fortum fungere fint, men første gang eg skulle teste dem så var SMS løsningen deres kranglete. Registrerte RFID brikken til elbilforeningrn, som følget med velkomstpakken som eg fikk med bilen inne på Fortum sine sider. Etter det fungerte det mye bedre

Ja, jeg hadde selv glemt å registrere brikken min hos Fortum når jeg ankom den første ladestasjonen og måtte dermed bruke SMS, som ikke fungerer så bra. Når jeg dro ifra den fikk jeg madammen til å logge seg på og registrere brikken hos Fortum, som da viste seg å funke bra når vi kom til neste Fortum ladestasjon.

Sitat fra: Sungrazer på søndag 27. desember 2015, klokken 22:18
Jeg var selv ute i snøværet i dag og må si jeg syns det er dristig å legge ut på en slik tur på denne tiden av året. Batteriet tappes fort i kulde og slapseføre! Kudos til deg, og spent på å høre fortsettelsen. :)

Neste del (returen) blir ett par hakk mer spennende vil du se  ;)

Sitat fra: 02jan på søndag 27. desember 2015, klokken 23:20
Flott at du tester rute og legger ut info.

Med det kladdeføre vi har her på Østlandet nå ( egentlig tørr føre, men pga saltlake i veien) , regner jeg 20 % økt forbruk, samme som i kraftig renvær.

Lufttrykket i dekkene har mye å si , kun 2 psi forskjell utgjør noen %. Kjører med noe økt trykk på langkjøring, samt at trykket reduseres nå i kulden.

Kjører med eco 19, evt. Skrur på sete grillen noen få minutter.

Det er nok på bristepunktet i forhold til tilgjengelige hurtigladere på de mest aktuelle strekninger, jeg har nå på 2 helg på rad måtte stå i kø, prøvd å finne alternativ lading og stått ladefast med stikkontakt lading på en eller annen skole.  Håpløst at kun en bil om gangen kan lade. AC ladere burde kunne kjøres parallelt ?
Når jeg ankommer lader har jeg kjørt uten varme, lading med stikkontakt gir ikke anledning til å få på varmeapparatet etter minst en times lading.
Da er guttunge på 5 kald og alle vinduer igjennfrosset, før man kan lunke seg videre med en irritert Audi a6 i ræva på elbil, som må Saktekjøre for å spare på kilowattene for å nå frem.

Blir nok a6 quattro/Honda crv  bensin på turer hvor jeg er avhengig av lading på tur. 1 stikkontakt , som kanskje er ledig og kanskje fungerer er rett og slett ikke forsvarlig når jeg skal ha med andre en meg selv i bilen.

Du vil se at returen over RV7 blir langt mer spennende/dramatisk når det kommer til å nærme seg bristepunktet

Ja, jeg følte jeg var veldig heldig at alle utenom siste ladestasjon var tomme når jeg ankom. Noe av grunnen er vell at veldig få begir seg ut på slike eventyr på lillejulaften :P
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Ingeniøren

Artig lesning ! Gleder meg til fortsettelsen.

Som sagt før, Amundsen i noen av oss er ikke begravet - stå på  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espetor

Jeg kjørte Bergen - Oslo via E134 22.12. Valgte å prøve etter å ha lest Balto sine forundersøkelser. Jeg trodde Rv7 var eneste alternativ, og de 12 milene mellom Eidsfjord og Ål fristet overhodet ikke vinterstid.


Jeg ladet slik: Trengereid-Nordheimsund-Odda-Røldal-Åmot-Notodden-Drammen. Kjørte fra Fyllingsdalen i Bergen til Hovseter i Oslo. Brukte nesten 14 timer.... inkl drøyt 30min venting på ferge.


Jeg kommer til å kjøre samme vei tilbake.


Korte betraktninger:
Det var regnvær omtrent hele veien.
Alle ladestasjoner var ledige og klussfrie.
Jeg har før denne turen kun kjørt i og nært Bergen sentrum, og ikke spesielt økonomisk. Det fikk jeg fort merke da jeg startet langkjøringen. Tilpassing til økonomisk kjøring var bratt lærekurve. Lett trykk på gass, og prøve å holde hastighet til 70 der rekkevidde var tema, dvs over fjellet, og til Notodden. Over fjellet kjørte jeg eco pro plus, og var glad for god dunjakke. Jeg ladet til 100% i Røldal for trygghetens skyld, og hadde 21% igjen i Åmot.


Veldig irriterende at ACC slår seg av i vått vær, ganske ofte. Altfor ofte. Har heller ikke tenkt spesielt over at det ikke er lyktespylere på bilen, før nå.


14t er mye, men med pauser føltes det tross alt ikke som 14t sliten. Men vintertur frister ikke til gjentagelse, før de nye laderne er på plass, og man kan tilpasse lading bedre, og lade stort sett mellom 20 og 80 %.


Takk til dette forum for mye nyttig info, og hjelpsomhet!
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

Regner med du brukte defrost for å få ACC til å fungere igjen?
EcoPro+ og fuktig og kaldt vær er ikke helt optimalt.
Noen skulle kjørt etter hverandre for å sjekke hvor mye en egentlig sparer på EcoPro+ vs EcoPro.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Balto

Sitat fra: Espetor på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:52
Jeg kjørte Bergen - Oslo via E134 22.12. Valgte å prøve etter å ha lest Balto sine forundersøkelser. Jeg trodde Rv7 var eneste alternativ, og de 12 milene mellom Eidsfjord og Ål fristet overhodet ikke vinterstid.


Jeg ladet slik: Trengereid-Nordheimsund-Odda-Røldal-Åmot-Notodden-Drammen. Kjørte fra Fyllingsdalen i Bergen til Hovseter i Oslo. Brukte nesten 14 timer.... inkl drøyt 30min venting på ferge.


Jeg kommer til å kjøre samme vei tilbake.


Korte betraktninger:
Det var regnvær omtrent hele veien.
Alle ladestasjoner var ledige og klussfrie.
Jeg har før denne turen kun kjørt i og nært Bergen sentrum, og ikke spesielt økonomisk. Det fikk jeg fort merke da jeg startet langkjøringen. Tilpassing til økonomisk kjøring var bratt lærekurve. Lett trykk på gass, og prøve å holde hastighet til 70 der rekkevidde var tema, dvs over fjellet, og til Notodden. Over fjellet kjørte jeg eco pro plus, og var glad for god dunjakke. Jeg ladet til 100% i Røldal for trygghetens skyld, og hadde 21% igjen i Åmot.


Veldig irriterende at ACC slår seg av i vått vær, ganske ofte. Altfor ofte. Har heller ikke tenkt spesielt over at det ikke er lyktespylere på bilen, før nå.


14t er mye, men med pauser føltes det tross alt ikke som 14t sliten. Men vintertur frister ikke til gjentagelse, før de nye laderne er på plass, og man kan tilpasse lading bedre, og lade stort sett mellom 20 og 80 %.


Takk til dette forum for mye nyttig info, og hjelpsomhet!
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Sirka

Sitat fra: Balto på mandag 28. desember 2015, klokken 01:43
Sitat fra: LMOR på søndag 27. desember 2015, klokken 20:50
Har samme erfaring med kald luft på EcoPro, noe som er litt irriterende fordi det bli klaging. Samme om sommeren også.
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor den gjør dette. Man skulle tro dette isåfall skulle spare en god del km når man kjenner forskjellen i varmen, men den er relativt liten.

Har dere vært inne i menyen og tillatt varme i EcoPro?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Beckern

Mitt inntrykk av varme i EcoPro er at den ikke holder varmen, bare forsøker til en viss grad.
La tempen stå og bytt til comfort når det kjennes kjølig og klimanalegg girer opp med kraftigere vifte og mer varme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA