Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Balto, lørdag 30. januar 2016, klokken 16:20

« forrige - neste »

02jan

Kjørt flere turer med bensinbilen på denne ruten. Avreise etter jobb, middag Hønefoss -Sokna, ankomst Geilo ,flere muligheter der for overnatting.
Kjører så grytidlig (alene på fjellet) og ankommer Bergen tidsnok til avtalt møte mellom 09-10 avhengig av rush inn i byen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

OK, trodde du mente midt på fjellet. Geilo er i starten/slutten, og det er så vidt du kommer til Geilo fra andre siden. Så lenge de får ordnet hurtiglader på Geilo, pluss en til over fjellet, så går det fint.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Takker for rapport - interessant lesing slike.

Men, det virker som ladere som svikter og ikke virker er en gjenganger. Har vært heldig så lang men snakket med en kollega som hadde vært til Sverige med fossil bilen for verksted besøk. Med på turen var kona i eGolfen. Planen var å reise til Sverige lever bilen på rep og så returnere til Fredrikstad for å overnatte på en hytte. Dagen etter skulle bilen hentes i Sverige og påfølgende retur til Bærum.

Den ble en tur med mange ladere som ikke virket og mye ladeangst og tull. Spesielt på pekte han at, man måtte lete lenge og langt bak alt mulig av lagerlokaler med mer, mens bensinstasjoner ligger langs veien lett synlig. Det gikk bra til slutt men kona skulle ikke på en slik tur noe mer...

Fortsatt en lang vei å gå ja.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

Jeg har kjørt over fjellet til bergen og retur noen ganger om vinteren - og jeg lader ALLTID på ALLE ladestasjoner jeg kjører forbi! Det går raskere å lade opp fra 40-70%  en hele tiden å lade fra 10-85%

Man vet aldri om neste ladestasjon er ledig/defekt eller ikke....

Rabiat22

Eg har en strekning på 128 km å kjøre. Ser ut som eg må legge in treig lading på veien?

LMOR

Står nå å lader på Stord på den Fortum laderen som ble byttet ut, fordi den gamle var ustabil. Har stor tro på denne typen. Den virker  :) og ser mer robust ut. Stabiliteten blir nok bedre fremover, barnesykdommer lukes bort.

Ellers litt artig å se hvor dynamisk rekkeviddeestimatet er blitt. Kom ut av tunnelen med samme rekkevidde som jeg kjørte inn med, pga at det er varmere i tunnelen, så bilen tror det er blitt varmere. Brukte 5km på å komme tilbake til det riktige.

Batteritemperaturen steg med 3 grader etter 1 times rolig kjøring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Balto

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. januar 2016, klokken 07:50
Veldig bra!
Ekstra spennende for meg, siden du brukte mine tall som referanse.

Du hadde tydeligvis ikke pugget beskrivelsen min fra tråden, fordi der står det samme som du opplevde, at rekkeviddeestimatet ikke stemmer over fjellet og taper seg raskt. Hadde også noen teorier om hvorfor. En må bare stole på egne beregninger, og du brukte mine tall. Jeg hadde laget noen worst case tall som jeg kjørte etter.

Du gjorde 2 feil. Det er ikke lurt å stoppe når det er så kaldt. Hvert stopp koster mye energi. Og du bruker faktisk mindre strøm totalt med å kjøre på fartsgrensene, når det er kaldt, fordi tiden du bruker på turen bør være så kort som mulig. Batteriet og motoren blir også varmere jo fortere du kjører.

I tillegg mister du energi hver gang DCS slår inn, og regenereringen er svakere enn normalt. Sikkert for sendt nå, men det hadde vært interessant å sett hva appen sa mens du ladet i Eidfjord. Der hadde jeg minus i gjennomsnitt, og ekstremt høy regenerering. Gjennomsnittet ditt var høyere, men regenereringen var sannsynligvis mye lavere.

Neida, jeg leste rapporten din. Men av en eller annen grunn så har jeg konkludert med at feilmarginen var betraklig større hvis man skrev inn hele ruten Ål-Eidfjord, og at Ål-Dyranut skulle stemme mye bedre overens. Tydeligvis var feilmarginen på Ål-Dyranut en del større en det jeg hadde forventet.

Angående det med hvilken fart man bør ha i hvilken temperatur, så er jo det slik at man bør kjøre fortere jo kaldere det er ettersom man taper energi som du sier på å varme opp over tid. Her hadde det vært artig å hatt grafer for forskjellige temperaturer for å funnet krysningspunktet mellom effekt brukt på fart og effekt brukt på varme opp. Hadde man hatt drag tallene for bilen og effektuttak av varmeapparat for forskjellige temperaturer så hadde dette vært lett å laget disse grafene. Så alt i alt hadde det kanskje vært smartere å kjøre fortere enn 60km/t, men dette hadde også ført til at jeg måtte ha bremset og akseler (medfører en del tap det også). I 60 km/t så måtte jeg vell ikke bremse en eneste gang hvis jeg husker riktig.

Regenereringen virket  omtrent helt fraværende på vei ned ifra Dyranut, og det er helt sykt mtp hvor bratt det er enkelte plasser.
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Balto

Over til noe helt annet.

Igår så var jeg på familiebesøk, og jeg visste at jeg ikke kom meg hjem på gjenstående batterikapasitet. Så hurtiglading måtte til. Jeg hadde aldri hurtigladet med kaldt batteri før.

Fra familiebesøket var det ca 3 min kjøring til hurtigladestasjonen, og det var -11 grader.
Jeg ankommer ladestasjonen med 12%. Hele 15 minutter tar det før jeg er oppe i 31% og nok for at jeg skal komme meg hjem. Altså det tok 15 min på 19% lading! Ut ifra mine tidligere erfaringer med hurtiglading så burde jeg ha fått minimum 50%, så jeg var sjokkert over hvor mye batteritemperatur har å si. Nå sjekket jeg ikke batteritemperaturen før jeg begynte å lade, men etter at jeg hadde ladet så var den på +5.

- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Rabiat22

Ute å kjørte i Ecopro med -10 til -12. 66km og 20km rest =86km???? 
Det er vell under 70% garantien?


Rabiat22

8år min 70%. 190km i salgs anonse og 130-160km i vanlig bruk.

jkirkebo

Sitat fra: Balto på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:48
Over til noe helt annet.

Igår så var jeg på familiebesøk, og jeg visste at jeg ikke kom meg hjem på gjenstående batterikapasitet. Så hurtiglading måtte til. Jeg hadde aldri hurtigladet med kaldt batteri før.

Fra familiebesøket var det ca 3 min kjøring til hurtigladestasjonen, og det var -11 grader.
Jeg ankommer ladestasjonen med 12%. Hele 15 minutter tar det før jeg er oppe i 31% og nok for at jeg skal komme meg hjem. Altså det tok 15 min på 19% lading! Ut ifra mine tidligere erfaringer med hurtiglading så burde jeg ha fått minimum 50%, så jeg var sjokkert over hvor mye batteritemperatur har å si. Nå sjekket jeg ikke batteritemperaturen før jeg begynte å lade, men etter at jeg hadde ladet så var den på +5.

Ja, batteritemperatur har svært mye å si. Om batteriet er for kaldt får du ikke ladet i det hele tatt, jeg har vært nede på 500W ladeeffekt som maks på Leafen etter at den sto parkert på hytta noen vinterdager.

Moralen er: Om du ikke kan saktelade der du skal, ta hurtigladeøkten før du parkerer og ikke etterpå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#42
Apropos stabilitet. Neste forsøk OK...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 09. januar 2016, klokken 14:35
8år min 70%. 190km i salgs anonse og 130-160km i vanlig bruk.
Håper du spøker?
Garantien går på at batterikapasiteten er kommer under 70%, ikke rekkevidden på en kald dag med kortkjøring osv.
Jeg fikk på 90 i dag, men kjørte 120 på Comfort.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:07
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 09. januar 2016, klokken 14:35
8år min 70%. 190km i salgs anonse og 130-160km i vanlig bruk.
Håper du spøker?
Garantien går på at batterikapasiteten er kommer under 70%, ikke rekkevidden på en kald dag med kortkjøring osv.
Jeg fikk på 90 i dag, men kjørte 120 på Comfort.

For å være vanskelig kunde. Så kommer ikke KW opp på noen skjerm i bilen! kun KM og %
Med tanke på VW sin svette holdnig med tanke på forbruk/CO2 og NOx. Er eg spent på hvordan Jussen blir etter dette.
Og dommen på Nokia og fuktskader, må kunne brukes  i Norge.

Men eg e enig med deeg at det er drøyt.....   Men en kan legge saken fram, og argumentere godt på den....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA