Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Balto, lørdag 30. januar 2016, klokken 16:20

« forrige - neste »

Klykken

Man kan velge i innstillingene at vifta skal gå i comfort-modus når bilen settes i eco pro.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#16
Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2016, klokken 03:46
Man kan velge i innstillingene at vifta skal gå i comfort-modus når bilen settes i eco pro.
Men da er vel mye av poenget borte. Kjørestilen kan en klare selv i Comfort.
Jeg har ikke noe problem med den reduserte effekten, problemet er at det kommer en kald trekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Ja det hadde vært spennende å høre om den. Men jeg har forståelse for at det tar litt tid å komme til hektene etter en slik ekspedisjon  ;)

Ansjosfilet

Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Espetor

Jeg kjørte Haukeli tilbake mandag 4.1. Da skulle jeg egentlig vært tilbake på jobb, men kjøring i helgen satset jeg ikke på da det var kolonnekjøring med lang ventetid og ganske kaldt.


Fordi min mor var innlagt på sykehus, brukte jeg litt tid på å støvsuge og vaske før jeg dro, og besøkte henne på sykehuset. Følgelig ble det sent før jeg kom meg avgårde. På vei til Drammen begynte jeg å tenke på fergen... Den har vel en siste avgang?


I Drammen var begge ladestolpene opptatt og en bil i kø. Ventet ca 20 min. Mens jeg ladet sjekket jeg fergetidene. Siste ferge gikk 22.20. Det kunne bli et problem.


Videre ladet jeg i Notodden, Seljord, Åmot, Haukeli og Røldal. I Odda ville ikke ladestasjonen lade, fikk feilmelding: "Kommunikasjonsproblem. Bilen må være slått av." Jeg prøvde flere ganger til ingen nytte. Jeg ringte Grønn Kontakt. De var hyggelige, men ingenting hjalp. De mente problemet lå i min bil. Jeg påpekte at jeg hadde ladet på GK sine stasjoner hele veien uten problem. Ja, det var vel så, men det var uansett ingenting galt med ladestasjonen, den hadde vært i bruk tidligere på dagen. Det er noe med BMW. Jeg kjøper ikke helt den, men hva kan jeg gjøre. Nå er jeg henvist til såkalt semi hurtig AC. Kl 1 på natten orker jeg ikke stå der lenger, og kjører mot Voss. Fergen gikk vel omtrent da jeg kom til Odda. Min feil, uten tvil. Etter å ha fått varmen i kroppen igjen går jeg til eco pro +. Det går greit å komme til Voss. Der starter en helt normal ladesesjon med hurtigladeren, en ABB stasjon, helt lik den i Odda, men denne er underlagt BKK sin Bilkraft app. Jeg lader til slutt også litt på Trengereid, også her uten problemer.


Jeg sendte en epost til GK og forklarte hva som var skjedd. De svarte at de beklaget den kjedelige situasjonen og at de skulle be ABB sjekke ladestasjonen.


Har bilen en logg man kan sjekke?


Dette er et ganske sårbart system. Mange av ladestedene har kun en ladestolpe, og er den i ustand, så står man der. Det er ganske surt en kald vinterdag.


Nå var dette nærmest et eksperiment fra min side, som ikke vil bli gjentatt vinterstid, på en god stund. Det var heller ikke plan A å kjøre elbil over fjellet. Plan A var å kjøre mitt gamle dieseldyr, men min sønn rakk ikke å få den eu-godkjent i tide.


Nå som alle kroppens lemmer igjen er oppvarmet, ser jeg fortsatt lyst på elbil-livet. Vi har datokjøring i Bergen og alles vitser om hvor lang skjøteledning jeg har forstummer.
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

Jeg har hatt nøyaktig samme problem i Odda for en del måneder siden, ringte også opp GK. Men etter å ha prøvd X antall ganger, så gikk det. Mener å huske at jeg tenkte at jeg kanskje stod litt for langt fra laderen, slik at pluggen kom i spenn, og at jeg holdt den hard inne etter å ha trykket på start, den gangen det gikk.
Men det kan bare ha vært tilfeldig også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Balto

Beklager at det tok lengre tid en forventet å få klar denne siste delen!


DEL 2


Returen over RV7


Planleggingen
Etter å ha opplevd en lang og hakkete tur med altfor mange ladestopp østover, tok jeg beslutningen om at RV7 måtte prøves hjem igjen! Jeg visste at vestover var bedre enn østover fordi at man begynner på nesten 500 høydemeter på Ål istedet for 0m på Eidfjord. Resten av ruten er null problem.

Slik ble ruten og stoppende sendes ut


Etter litt reseach og hjelp fra LMOR fant jeg ut at så lenge jeg kom meg til Dyranut (toppen på fjellovergangen) så skulle dette gå bra, ettersom alt etter dyranut er relativ bratt nedover til Eidfjord.



Just in case så hadde jeg en nødplan om tregelade på Geilo hvis det var altfor høye avvik til LMOR sine tall og erfaringer.
Slik så LMOR sine tall ut ifra en tidligere erfaring med relativt høyere temperatur.

78% på Geilo
56% Haugastøl
30% Dyranut
33% Eidfjord

Så alt i alt skulle jeg ha ca 30% i margin, noe som kan høres mye ut, men skulle vise seg å være akkurat nok.

Jurassic er positiv ved bruk av LMOR sine parametre


BMW Routes er ikke positiv og hvertfall ikke hele veien til Eidfjord!





Avreise fra Hønefoss kl 1015 2. juledag
Etter storm på fjellet natt til 2. juledag var det blitt innført kolonnekjøring over RV7, selvom været var meldt strålende hele denne dagen. Jeg ringte SVV og fikk beskjed om at kolonnen skulle fjernes så snart veien var brøytet til full bredde. Jeg regnet med at dette vil være gjort innen jeg skulle kjøre over der, så da var det å bare kjøre på med god og forvarmet bil selvom det var -7 i Hønefoss. Temperaturen var meldt til -15 over vidda mens SVV meldte -8 på det tidspunktet. Temperaturen over vidden var noe som beskymret meg litt, men regnet med at -10 til -15 burde gå greit.

Fremme i Flå var det tid for turens første hurtiglading, og ettersom dette var en Fortum stasjon kjente jeg forsatt angsten på kroppen for at denne også ikke skulle fungere. Jeg plugget i og selfølgelig: Connection Error! Faen, nå er det igang igjen tenkte jeg. Men heldigvis fungerte det på andre forsøk. Temperaturen var nå -10 ca.



Neste stopp: Ål.
Ettersom jeg måtte lade til 100%, bestemte jeg meg for å hurtiglade til 85% for å så semi-hurtiglade til 100% ettersom jeg aldri hadde prøvd dette. Dette var da en Grønnkontakt-stasjon og regnet med det kom til å gå smerte fritt. Etter 30 lange min på hurtigladeren var den endelig ladet opp til 85%. Jeg regner med kulden var skyldig i den lage ladetiden, men jeg glemte å sjekke den. Det var vell forsatt rundt en -10 grader her.





Nå var det over til semi-hurtigladeren.
Første forsøk: Kontakten åpner seg ikke skikkelig.
Andre forsøk: Kontakten åpner seg men bilen begynner aldri å lade.
Etterhvert vil ikke automaten svare i det hele tatt og virker stuck. Jeg ringer GK og får beskjed om at han skal soft resete, hard reset osv. Etter 30 min gir vi opp og han gir meg gratis lading på hurtigladeren i stedet. På denne tiden har vi mistet 7% pga pakeringsvarmeren. Etter en nye 20 min er jeg endelig  på 100% og klar til å den store utforingen; Hadangervidden! Jeg sjekker nettsiden til SVV og de melder gode forhold og -12 grader og ingen kolonnekjøring, akkurat som forventet! Bilen viser nå en rekke vidde på 102km(!) når jeg legger inn Dyranut, og det er kun 74 km dit! Jeg kjenner meg skikkelig selvsikker nå og er overbevist om at dette kommer til å gå bra med 28km til gode!

Ål-Eidfjord
Turens tvilsomme høydepunkt!

Amfi på Geilo er første kontroll punkt opp mot LMOR sitt tall på 78%, her viser min bil 68%. Som forventet tærer -12 grader på batteriet, men alt i alt anser jeg det som innafor.
Forholdet mellom rekkevidde og gjenstående km er forsatt likt som når jeg dro, noe som er betryggende, og som får meg til å kjøre gjennom Geilo uten å så mye som tenke på muligheten til å tregelade!

Etterhvert nærmer jeg meg Haugestøl, her begynner det å virkelig bli kaldt, mye kaldere enn det jeg forventet! Jeg ser nå på bildet i ettertid at batteriprosenten er på ca 50% med 62 km rekkevidde, noe som vil si at rekkevidde estimatet faktisk har økt? Begynner bilen å bomme allerede her, eller er det pga varierende stigning?


Neste kontrollpunkt er Haugastøl hvor LMOR hadde 56% igjen. Jeg var nå nede i 38%. Nesten 20% mindre! Jeg tenker at når han brukte 26% til Dyranut, så burde jeg klare det med 38%! Rekkevidde kontra gjenstående km forholdet har nå falt en del km, men jeg har forsatt rundt en 20km margin til Dyranut, så jeg føler meg sånn passe trygg på at det kommer til å gå fint. Fra Haugastøl går turen videre med 60km/t satt inn på ACC, i frykt for å bruke for mye batteri og ettersom festet ikke er helt 100%. 

Første delen av vidden går veldig greit med en fantastisk utsikt ettersom det begynte å bli solnedgang med blå himmel og masse snø! Jeg merker rekkevidde/gjenstående km forholdet blir litt dårligere, men forsatt nok til at jeg kommer frem med en ok margin. Det har også blitt betraktelig kaldere  med temperaturer helt ned i -25 grader og en snitttemperatur på rundt -23. Alt dette foregår på EcoPro og 20 grader på varmeapperatet. Jeg føler meg såpass trygg at jeg stopper i 1 min for å knipse noen bilder!







Men så når jeg begynner å nærme meg Dyranut med rundt en 15km igjen begynner jeg å merke at for hver 3 km jeg kjører så mister jeg ca 5 på rekkevidden! Jeg kjenner angsten begynner å melde seg ettersom lysten for å strande mitt på fjellet i -25 ikke er særlig stor. 

Med 6km igjen til Dyranut har jeg 12km igjen rekkevidde, og jeg føler rekkevidden faller mye raskere en km kjørt! Nå slår rekkeviddenangsten inn for fult og jeg velger å sette bilen i EcoPro + i -25(!). Madammen hiver på seg alt av jakker og tepper, og jeg kjenner andrenalinet begynner å pumpe i kroppen! For hver km jeg kjører nå faller rekkevidden enda mer!

FJO! Jeg kommer frem til dyranut med 4km (!) rekkevidde! Jeg kjenner skuldrene senker seg og kulden begynner å slå inn i bilen. Jeg skjønner ikke hvordan bilen har klart å bomme med 24km, så jeg bestemmer meg for å sjekke batteritemp; og den viser 15+ grader. Noe som ikke akurat hjelper meg å forstå situsasjonen noe mer?



Ut ifra LMOR sine erfaringer og mine beregninger skal bilen faktisk lade på vei ned fra Dyranut mot Eidfjord. Jeg tenker at jeg venter litt med å sette den EcoPro og få varme igjen ettersom det forsatt må klare de resterende 34km til Eidfjord med 4 km på tanken! Kilometerene går og jeg ser en liten antydning til ladning, og når rekkevidden er oppe i 10km igjen bestemmer jeg meg for å sette den i EcoPro igjen. Varme at last! Men etter noen kilometer faller rekkevidden igjen og på 3km rekkevidde igjen bestemmer jeg meg igjen for å sette den i EcoPro+, selvom jeg har lagt i 30-60kmt hele veien ned. Mesteparten av turen videre ned til Eidfjord går nå på 2-4km rekkevidde på tanken. Litt smålig forfryst ankommer jeg ladestasjonen på Eidfjord med 1,5% batteri igjen! Jeg må være ærlig å si at jeg var ikke helt overbevist om at jeg skulle klare hele vei ned til Eidfjord!





Så alt i alt viser det seg at jeg faktisk brukte strøm og at det ikke ladet på vei ned ifra Dyranut! Dette må vell være kulde og kjøreforholdenes feil?


Turen videre gikk knirkefritt.

Eidfjord-Voss



Alt i alt brukte vi 9 timer på denne turen. Hvis det ikke hadde vært for snagen på Ål med ladingen så hadde vi nok klart det på en 8 timer.


Lærdommer fra turen

- ACC slår seg ofte av under de rette(feile) forholdene og forblir av (defroster hjelper fant jeg ut i etterkant).
- Antispinnen og vinteregenskapene er ganske gode, foruten om at antiskrensen er litt treng. Men dette føler jeg er likt med alle bakhjulsdrevne og bmw'er generelt.
- Rekkevidden bilen estimerer er som regel veldig nøyaktig, forutenom Ål-Eidfjord. Kartene er endel utdatert.
- EcoPro gjør bilen kald.
- Å langkjøre elbil på  på vinterstid er ikke å anbefale med mindre man har veldig god tid.
- Neste gang blir det bensindyret, med mindre det er sommer og 20+ som igjen gjør at rekkevidden er bedre og krever færre ladestopp.


Så håper jeg dere likte lesningen :)
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

TM

Dett likte vi Balto. Spennende lesing og veldig nyttig for andre som drister seg til å ta samme turen.  :)

LMOR

#25
Veldig bra!
Ekstra spennende for meg, siden du brukte mine tall som referanse.

Du hadde tydeligvis ikke pugget beskrivelsen min fra tråden, fordi der står det samme som du opplevde, at rekkeviddeestimatet ikke stemmer over fjellet og taper seg raskt. Hadde også noen teorier om hvorfor. En må bare stole på egne beregninger, og du brukte mine tall. Jeg hadde laget noen worst case tall som jeg kjørte etter.

Du gjorde 2 feil. Det er ikke lurt å stoppe når det er så kaldt. Hvert stopp koster mye energi. Og du bruker faktisk mindre strøm totalt med å kjøre på fartsgrensene, når det er kaldt, fordi tiden du bruker på turen bør være så kort som mulig. Batteriet og motoren blir også varmere jo fortere du kjører.

I tillegg mister du energi hver gang DCS slår inn, og regenereringen er svakere enn normalt. Sikkert for sendt nå, men det hadde vært interessant å sett hva appen sa mens du ladet i Eidfjord. Der hadde jeg minus i gjennomsnitt, og ekstremt høy regenerering. Gjennomsnittet ditt var høyere, men regenereringen var sannsynligvis mye lavere.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Veldig bra, og det illustrerer veldig godt hvorfor elbilfordelene bør opprettholdes en stund til. Som du sier, rekkevidden til i3 er god nok til at det er akseptabelt så vidt på sommerstid, men håpløst på vinterstid. Legg til usikkerheten med opptatte og ødelagte hurtigladere, så gidder ikke folk flest å forholde seg til det. Biler med rekkevidde som Chevrolet Bolt og Tesla Model 3 kan ikke komme fort nok.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#27
Det var snø og minus 2 da jeg kjørte over med god margin. Men er ellers enig i at det er et stykke igjen til elbilen erstatter fossilbil på slike turer. Og vi må kunne ta med oss en tilhenger  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Veldig fin turrapport !

At bilen viste 44 km med ca 30% rest i -25, på på vei opp til dyranut varsel optimistisk. Min viser dette på 50% i -10 ( og jeg kjører på 1.6 i snitt i disse temp). -20 regner jeg forbruk på 2.0 på flat vei.
Bra du ikke fikk stans før lader.

Tar jeg i3 over fjellet , vil jeg nok vurder overnatting på 1/2 veien.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det er planer om flere ladere, og dette er ikke akkurat fjellovergangen med godt utvalg i overnatting med lademulighet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA