Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Svært få kort som ikke har både banaxept og Visa.
Trenger ikke være rent kredittkort for å gjøre reservasjoner.
Kun med visa elektron er man tvunget online.
Pt kan terminalen/butikken prioritere hvilken del av kortet som skal belastes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

frodeseverin

Slik jeg ser det bør tilgang til lading ordnes slik, i prioritert rekkefølge:

1) Lading med RFID-brikke.
Denne må naturlig nok registreres hos ladeoperatøren. Ladeoperatører som krever en egen brikke levert fra dem, slik for eksempel BKK og Lyse, bør boikottes. Bruker bør ha anledning til å registrere den RFID-brikkenn han selv ønsker. Selv har jeg to brikker, en til hver e-Golf, og disse ligger i hver sin bil til enhver tid. På denne måten er det jo lettere å låne bort bilen også.

2) Lading med RFID-basert debetkort.
De fleste nye norske bankkort har jo RFID likevel, og alle nye hurtigladere har jo berøringsskjerm uansett. Det bør i alle fall være et minstekrav at de har det.

3) Lading med NFC-basert kredittkort. RFID er jo som kjent en form for NFC.
Det gir turister tilgang til lading.
Ikke at jeg ønsker et kredittkort med NFC før kortselskapene klarer å overvbevise meg om at det er trygt nok, eller at de tar det fulle og hele ansvar for alt misbruk. No questions asked.

4) Lading via SMS som en nødløsning.

5) For de hurtigladerne som er samlokalisert med en betjent bensinstasjon, butikk eller restaurant kan man jo vurdere en betalingsterminal i butikklokalet som en siste utvei.
Det bør forresten bli flere slike, der personalet i det minste får grunnleggende opplæring i bruken av ladestasjonen, og hvordan man fikser de vanligste feilsituasjonene. Og at det er tigjengelig kundetoalett, noe som i alle fall er mangelvare på KIWI.

Problemet med 1) er at man må ha egne avtaler med alle relevante selskap. Det er prisen man må betale for konkurranse.
Problemet med 2) er at det krever sertifisering av programvaren fra Nets eller tilsvarende kortselskap. Det er jo fordyrende. Det påløper sikkert et gebyr for kortbruk fra kortselskapet også. Det er prisen man må betale for betaling med kort.
Problemet med 3) er at det krever sertifisering av programvaren fra Visa/MasterCard/Diners eller andre som håndterer dette. Dessuten påløper det gebyr for ladeoperattøren for bruken av kortet, samt at ladeoperatøren nok ikke får pengene sine de tre første månedene etter at ladingen er gjennomført. Det er prisen for betaling med kredittkort.
På den andre siden vil jo evetruelle reiseforsikringer i kredittkortet tre i kraft, og det er jo fint for oss bilister.

Løsninger som baserer seg på App på mobiltelefon bør boikottes. Disse appene har en tendens til å kreve tilgang til utrolige mengder informasjon som er lagret på telefonen din. Alt fra Facebook-konto til GPS-basert plassering i øyeblikket.

phaugneland

Takk for mange gode innspill. Ladebrikken fra Elbilforeningen (elbil.no/ladebrikke) er ment som et tilbud til våre medlemmer for å komme enklere i gang med hurtiglading. Til nå er det over 16.000 som har aktivert den på elbil.no. Særlig for nye elbileiere kan det være forvirrende med mange operatører og betalingsløsninger, derfor ønsker vi å tilby ladebrikken og videreutvikle tjenesten til å bli enda enklere på sikt.

Vi er ikke helt i mål med arbeidet ennå,  men jobber for å få flere operatører med og felles registrering slik at man legger inn kundedata en gang og krysser av for de operatørene man ønsker å være kunde hos. Det finnes åpenbart mange løsninger, men ladebrikken er hva vi har fått til i samarbeid med ladeoperatørene så langt. Vi har spilt inn at betalingskort er ønsket av mange, men det har vi ikke fått gehør for.

Hva som er den beste løsningen er det mange meninger om avhengig av hvem du spør. Vi mener RFID på mange måter er enklest og billigst, selv om det krever litt jobb med registrering første gang. Uansett er det bedre med flere alternativer, slik at hver enkelt kan velge det de syns er best. Hva som blir den endelige løsningen vil framtiden vise.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

frodeseverin

Sitat fra: phaugneland på mandag 04. januar 2016, klokken 10:41
Takk for mange gode innspill. Ladebrikken fra Elbilforeningen (elbil.no/ladebrikke) er ment som et tilbud til våre medlemmer for å komme enklere i gang med hurtiglading.

Bare synd at Elbilforeningens brikke ikke kan brukes på Fortum sine ladere i Sverige, eller Clever sine ladere i Danmark.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA