Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

#75
Er folk klar over at bankkort også er i ferd med å bli kontaktløse? Om det er viktig at man sveiper fremfor å sette kortet inn i en terminal.

Må si jeg foretrekker å bruke 5 sekunder på å taste kode fremfor å registrere meg på flere forskjellige nettsider og krysse fingrene for at brikken ligger der den skal de to gangene i året jeg må fiske den frem.

Alternativt - om noen ønsker å tenke virkelig innovativt ift betaling anbefaler jeg å sette seg inn i bl.a. PSD2 og blockchain. Da kan vi få fart på diskusjonen tenker jeg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

#76
Sitat fra: Panduck på torsdag 31. desember 2015, klokken 12:47
Sitat fra: fredag på torsdag 31. desember 2015, klokken 12:41
- enten roaming mellom leverandørene, slik at en Fortum-brikke kan brukes hos GK, og at lading da vil komme på din neste regning fra Fortum.
- eller at Elbilforeningen fakturerer lading som er blitt utført med ladebrikken direkte til brukeren, uansett hvilken operatør ladingen er blitt utført hos.
Selvfølgelig uten at man på forhånd må aktivere brikken for hver enkelt operatør som man kanskje kan tenkes å bruke brikken mot i fremtiden.
Når systemet fungerer slik at nordmenn kan reise på tur til Danmark og Tyskland med det vanlige norske ladekortet og bruke det som vanlig der uten å måtte forhåndsbetale eller aktivere noe spesielt, da har vi kommet langt.

Dette systemet vil være enklere for selskapene å forholde seg til fremfor det kortet man uansett må ha med seg når man reiser rundtomkring, hvordan? Det er jo litt ubegripelig at man på død og liv må finne opp hjulet på nytt. Hvorfor skal forhåndsbetalte roaming kort som fungerer over landegrenser, med avtaler mellom leverandører etc etc være en bedre løsning, enn et betalingskort som man også kan bruke til alt mulig annet? Man snakker om at det kan bli dyrt, men det som illustreres her ikke blir det?

Hvem har snakket om forhåndsbetalte kort? Bruk bør selvsagt faktureres etterskuddsvis, uavhengig av om ladingen er foretatt innenlands eller utenlands. Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang? Hvor man deretter får regning for bruk, som efaktura i nettbanken (og som man kan opprette avtalefaktura på)?

Å dra fram lommeboka, finne fram kortet og dra det samt taste kode er ufattelig tungvint når man står der i pøsregnet eller i vannrett snøfokk, fremfor å sveipe et RFID-kort som henger fast på nøkkelknippet. Nøklene ligger også alltid i lomma mi, mens lommeboka må jeg huske på å ta med fra hylla under skjermen i bilen.

Med bankkort (BankAxept) og kode må man også velge ladetid på forhånd da beløpet må godkjennes før inntasting av kode. Det er ikke brukervennlig på noen som helst måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Bankkortet kan da sveipes både ved start og slutt. Så med kode og beløp tilslutt? Litt som ved parkering.

Nøkkelknippe er for øvrig noe jeg ikke har hatt på flere år. Kode på døra :) Døra støtter riktignok brikke, men ingen her i huset vil ha det når de kan taste kode.

Å finne frem et nøkkelknippe fremfor å ta frem kortholderen ser jeg heller ikke ufattelig stor forskjell på. Lommeboken ble byttet ut med kortholder for sikkert 5-6 år siden.
Straks byttes kortholder ut med kort bakpå telefonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

pudderjagar

Da kan jo værta interresant. Både GK og Fortum er med i Hubject så når begge selskapa har fått tjenesten opp å gå så vil da virke hjå begge.

Skal seiast at tjenesten er desverre ikkje oppe å går enno og då får vel ikkje kundeservice lov å informera om da for at da ikkje skal værta rot.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Nuvolari

#80
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 14:14

Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang?

Jeg har fortum sin RFID brikke. Det tok 3 testladinger, 6-7 telefoner til kundeservice og 6-7 mailer før fortum fikk brikken til å fungere. Så hva som kan være enklere enn et RFID kort? Et kontaktløst bankkort!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:27
Da kan jo værta interresant. Både GK og Fortum er med i Hubject så når begge selskapa har fått tjenesten opp å gå så vil da virke hjå begge.

Skal seiast at tjenesten er desverre ikkje oppe å går enno og då får vel ikkje kundeservice lov å informera om da for at da ikkje skal værta rot.

Hadde jeg kunne satset penger på at et prosjekt ville mislykkes så ville jeg satset penger på hubject.

Hvor stort er hurtigladermarkedet i Europa? Selv i Norge som uten sammenligning har høyest elbil tetthet er hurtiglading en kuriositet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rio

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 14:14

Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang?

Jeg har fortum sin RFID brikke. Det tok 3 testladinger, 6-7 telefoner til kundeservice og 6-7 mailer før fortum fikk brikken til å fungere. Så hva som kan være enklere enn et RFID kort? Et kontaktløst bankkort!

Jeg forsøkte mange ganger med kontaktløst bankkort på Eidsivas hurtiglader i Gjøvik, og det funket ikke, selv om det var en kontaktløs bankterminal (!)!  Funket fint med bankkort, og den nye laderen funker fint med RFID.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Nuvolari

Sitat fra: Rio på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:47
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 14:14

Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang?

Jeg har fortum sin RFID brikke. Det tok 3 testladinger, 6-7 telefoner til kundeservice og 6-7 mailer før fortum fikk brikken til å fungere. Så hva som kan være enklere enn et RFID kort? Et kontaktløst bankkort!

Jeg forsøkte mange ganger med kontaktløst bankkort på Eidsivas hurtiglader i Gjøvik, og det funket ikke, selv om det var en kontaktløs bankterminal (!)!  Funket fint med bankkort, og den nye laderen funker fint med RFID.

Den var nok ikke aktivert for kontaktløst kort. Terminalene har ofte logoen og er klargjort for det men funksjonen er ikke aktivert.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 14:14
Hvem har snakket om forhåndsbetalte kort? Bruk bør selvsagt faktureres etterskuddsvis, uavhengig av om ladingen er foretatt innenlands eller utenlands. Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang? Hvor man deretter får regning for bruk, som efaktura i nettbanken (og som man kan opprette avtalefaktura på)?

Å dra fram lommeboka, finne fram kortet og dra det samt taste kode er ufattelig tungvint når man står der i pøsregnet eller i vannrett snøfokk, fremfor å sveipe et RFID-kort som henger fast på nøkkelknippet. Nøklene ligger også alltid i lomma mi, mens lommeboka må jeg huske på å ta med fra hylla under skjermen i bilen.

Med bankkort (BankAxept) og kode må man også velge ladetid på forhånd da beløpet må godkjennes før inntasting av kode. Det er ikke brukervennlig på noen som helst måte.

Man betaler for lading, det reserveres 200kr, man lader, avslutter ladingen. Benyttet beløp trekkes fra kort. Dette skjer uten bruk av kode eller noe som helst. Det er ikke rett frem enkelt å få på plass et system som gir roaming på tvers av landegrenser, med faktura i post som resultat. Det kan fort bli et innkrevingshelvete. For all del, Fortum og GK må gjerne forsette å ha RFID, men det burde virkelig gå ann å betale med kort.

Med kredittkort trenger ikke tilbyder beskymre seg for innkreving, uansett hvor personen måtte komme fra. Hvem skal garantere for pengene som fortum vil ha inn fra en person fra et hvilket som helst land som måtte være i Norge?

Burger

Å kreve inn penger fra andre land/selskaper er bevist enkelt.

Dersom man kopierer løsningen vi har for bompasseringer i Norden.

Alle selskaper hvite- eller svartelister brikker som de har utstedt. Denne blir spredd med jevne mellomrom. Når jeg bruker f.eks Fortum sin brikke for hurtiglading i Spania, så sjekker den spanske operatøren om jeg har ok eller ikke svartelistet brikke. Om jeg får lade så blir transaksjonsinfo (brikkeid, beløp, ev kryptotjafs slik at operatører ikke kan finne opp ladinger uten å stjæle brikken min og hvilken hvite- eller svarteliste som er brukt).

Fortum fakturerer meg som vanlig og penger flyter mellom de forskjellige operatørene et par ganger i måneden.

Dersom jeg ikke skulle ha fått ladet så er det enkelt å rydde opp i siden det er to feil.

Ladestasjonen har ikke oppdaterte lister, though luck for den spanske operatøren, de må ta tapet.

Fortum har glemt å ta meg av hviteliste eller på svarteliste, though luck for Fortum, men de kan prøve å fakturere meg alikevel.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Rio

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:50

Den var nok ikke aktivert for kontaktløst kort. Terminalene har ofte logoen og er klargjort for det men funksjonen er ikke aktivert.

Gjettet på det, men det viser at heller ikke kontaktløst bankkort er feilfritt/pålitelig.

Jeg bryr meg fint lite om det er RFID eller bankkort, rent praktisk. Begge fungerer i løpet av noen sekunder, og jeg ser ikke noe av dette som et reelt problem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:07
Bankkortet kan da sveipes både ved start og slutt. Så med kode og beløp tilslutt? Litt som ved parkering.

Nei, for da kan man bare droppe sveip nr. 2 og slippe unna gratis. Sveiping ved start og slutt kan brukes, men ikke med vanlig debetkort (BankAxept). Da må man ha kredittkort.

Sitat
Nøkkelknippe er for øvrig noe jeg ikke har hatt på flere år. Kode på døra :) Døra støtter riktignok brikke, men ingen her i huset vil ha det når de kan taste kode.

Vi har samme løsning her men jeg har da alikevel en masse nøkler. Lås på hengeren, lås på takstativet, lås på en bod, sykkellås, lås på garderobeskap på sykkelparkeringen osv.

Sitat
Å finne frem et nøkkelknippe fremfor å ta frem kortholderen ser jeg heller ikke ufattelig stor forskjell på. Lommeboken ble byttet ut med kortholder for sikkert 5-6 år siden.

Noen kontanter vil jeg helst ha med meg, samt et sted å legge kvitteringer.

Sitat
Straks byttes kortholder ut med kort bakpå telefonen.

Er nok for mange kort her til at det virker. Adgangskort på jobben x 2, busskort, 3 kredittkort, førerkort, førerbevis (for jobben igjen) + en masse jeg ikke husker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. desember 2015, klokken 17:21
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 14:14
Hvem har snakket om forhåndsbetalte kort? Bruk bør selvsagt faktureres etterskuddsvis, uavhengig av om ladingen er foretatt innenlands eller utenlands. Hva kan være enklere enn et RFID-kort som leveres ut sammen med bilen og som registreres én gang? Hvor man deretter får regning for bruk, som efaktura i nettbanken (og som man kan opprette avtalefaktura på)?

Å dra fram lommeboka, finne fram kortet og dra det samt taste kode er ufattelig tungvint når man står der i pøsregnet eller i vannrett snøfokk, fremfor å sveipe et RFID-kort som henger fast på nøkkelknippet. Nøklene ligger også alltid i lomma mi, mens lommeboka må jeg huske på å ta med fra hylla under skjermen i bilen.

Med bankkort (BankAxept) og kode må man også velge ladetid på forhånd da beløpet må godkjennes før inntasting av kode. Det er ikke brukervennlig på noen som helst måte.

Man betaler for lading, det reserveres 200kr, man lader, avslutter ladingen. Benyttet beløp trekkes fra kort. Dette skjer uten bruk av kode eller noe som helst. Det er ikke rett frem enkelt å få på plass et system som gir roaming på tvers av landegrenser, med faktura i post som resultat. Det kan fort bli et innkrevingshelvete. For all del, Fortum og GK må gjerne forsette å ha RFID, men det burde virkelig gå ann å betale med kort.

Med kredittkort trenger ikke tilbyder beskymre seg for innkreving, uansett hvor personen måtte komme fra. Hvem skal garantere for pengene som fortum vil ha inn fra en person fra et hvilket som helst land som måtte være i Norge?

Ja, reservering av beløp går an så sant man krever kredittkort. Men med vanlig bankkort kan det ikke reserveres beløp. I tillegg er grensen på 200,- problematisk, jeg har ofte ladet for mer enn dette.

En leverandør i hvert land burde påta seg roaming-jobben mot vederlag, dvs. å sende ut faktura til de som bor i landet og som har ladet utenlands. Ikke noe verre det enn vanlig fakturering. Om man ikke betaler sperres brikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 19:53
Ja, reservering av beløp går an så sant man krever kredittkort. Men med vanlig bankkort kan det ikke reserveres beløp. I tillegg er grensen på 200,- problematisk, jeg har ofte ladet for mer enn dette.

Jeg har iallefall aldri argumentert for at du ikke skal få lov til å betale med RFIDkort med abo for enkel og rask betaling slik at du slipper å bli våt fordi du må taste inn kode. Jeg forstår bare ikke hvorfor det ene skal utelukke det andre. For å nå flest mulig, og for en så "turistvennlig" betalingsløsning som mulig, er det lite som kan matche kredittkort.

Jeg har betalt for lading med mitt GrønnKontakt RFID kort ved å holde det over den gule kortterminalen som også kunne ha lest VISAkortet mitt. Så jeg vil iallefall påstå at det ene ikke utelukker det andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA