Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Hansi

#60
Hva mener Elbilforeningen om dette? De har jo hevdet det "Må bli like enkelt å fylle strøm som bensin" ( http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3227-ma-bli-like-enkelt-a-fylle-strom-som-bensin ), jeg mener kortterminal er en forutsetning for at det skal bli like enkelt å fylle strøm som bensin.

Vedrørende fremtidens betalingsløsninger kan det godt hende det kommer andre løsninger i fremtiden, og da må man forholde seg til de når de kommer. Inntil det skjer mener jeg kortterminal må være et betalingsalternativ på hurtigladere.

Jeg kjøper heller ikke en kortterminal fører til mer nedetid på hurtigladerne, det vil bare bli et ekstra alternativ i tillegg til RFID. Dersom det skulle oppstå et problem med kortterminalen bør man fremdeles kunne bruke RFID.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Det som er veldig synd er at ladeaktørenes forsøk på å gjøre lading enklere (brikker) i praksis gjør lading mer stressende og komplisert. Dette skader ikke oss entusiaster, men den store mannen-i-gata brukermassen som ladeaktørene egentlig ønsker at skal ta deres nettverk i bruk.

Det er manglende respekt for kundegruppen, og manglende forståelse for hvilket marked de faktisk ønsker for å få opp volumet. Men det skyldes nok ønsket om datafangst, ønsket om å forenkle/være innovativ og at man ikke har midler til å satse på en bærekraftig måte. Dvs. istedenfor å måke på med store investeringer nå og gi god ladeopplevelse fra start, klatter man heller på litt her og der. Resultatet er at mange brukere blir sittende med et elendig inntrykk av hurtiglading, og som kjent er det å snu inntrykket fra negativt til positivt utrolig tungt. Evig eies kun et dårlig rykte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pudderjagar

Når ein snakkar om brukarvennlighet så er da nok ikkje noko som er meir enkelt enn ei rfid-brikke og avtale/efaktura når ein skal betale.

Eg ser desse fordelane:
Ingen kode.
Slepp å velge "pumpe"
Ingen kortlesere kan utsettes for "skimming" eller anna tjuveri.
Ingen kortleser som kan feile.
Ingen kortleser som kan bli ødelagt av vind og vær.
Enklere i bruk med bare eit sveip over leser.
Kortere tid ute i regnværet når ein skal betale.
Billigare for oss kunder.

Eg ser ikkje problemet med Rfid i da heiletatt. Har og snakka med mange som har begynt å kjøre elbil og begynt å bruka hurtigladar og dei er overaska over kor enkelt da er og ønsker ikkje å bruka bankkort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Jeg er prinsipielt i mot alle slags rare betalingsløsninger, brikker, bonuspoeng, smurfebær og den verste av dem alle; busskort! Bankkort fungerer så bra til det aller meste. Men akkurat når det gjelder hurtiglader så liker jeg rfid-brikke bedre. Den ligger alltid i bilen, fungerer hver gang, penga blir trekt fra konto uten at jeg løfter en finger. Skulle det vært enklere måtte brikka vært plassert ved ladekontakten, og leseren på pistolen.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. desember 2015, klokken 08:52
Det som er veldig synd er at ladeaktørenes forsøk på å gjøre lading enklere (brikker) i praksis gjør lading mer stressende og komplisert. Dette skader ikke oss entusiaster, men den store mannen-i-gata brukermassen som ladeaktørene egentlig ønsker at skal ta deres nettverk i bruk.

Det er manglende respekt for kundegruppen, og manglende forståelse for hvilket marked de faktisk ønsker for å få opp volumet. Men det skyldes nok ønsket om datafangst, ønsket om å forenkle/være innovativ og at man ikke har midler til å satse på en bærekraftig måte. Dvs. istedenfor å måke på med store investeringer nå og gi god ladeopplevelse fra start, klatter man heller på litt her og der. Resultatet er at mange brukere blir sittende med et elendig inntrykk av hurtiglading, og som kjent er det å snu inntrykket fra negativt til positivt utrolig tungt. Evig eies kun et dårlig rykte.

Bruk av RFID har helt klart potensiale til å bli enkleste løsning bruksmessig for både saktelading og hurtiglading. Men siden det er så mange aktører (husk sakteladingsaktørene også) trengs det en felles registreringsside for alle sammen. Altså at man registrerer sitt brikkenummer (eller bestiller brikke om man ikke har) kun ett sted. Alle aktører oppdaterer da jevnlig sine brukerdatabaser fra dette stedet slik at en registrert brikke automatisk fungerer på alle RFID-ladesteder over hele landet.

Brikke bør fortrinnsvis gis ut av elbilforhandleren og registreres der sammen med selger. Det bør være mulig å tilknytte flere brikker til samme brukerkonto.

For de aktører som tilbyr abonnement i tillegg må man selvsagt inn og gjøre egen registrering for det hos den aktøren. Eilbilforhandleren kan fortsette med å dele ut gratis/forhåndsbetalt lading hos enkelte aktører ved å registrere brikkenummeret hos den aktøren (men da gjerne på brikkenivå og ikke på kontonivå).

Noe enklere enn det går det vel neppe an å gjøre ladeopplevelsen. Bankkort blir en plage å holde på med i forhold.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sjekk ut "Hubject". Dette samarbeidet vil fungere på same måte som bakkort. Ei brikke virkar hjå alle leverandører i heile Europa. Då treng du ikkje registrera brikka hjå alle leverandørane heller!

No er desverre ikkje alle med på starten men eg trur dei kjem fort til hvis dette samarbeidet kjem i gong.

Fortum og Grønn kontakt er med og da skulle starta opp i løpet av 2015.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

RFID er i seg selv en god tanke. Problemet oppstår med det brikkekaoset vi har, kombinert med ladere som har elendig brukeropplevelse av RFID. Spesielt når man introduserer flere betalingsformer, samtidig som man utelater den alle bruker og er kjent med.

Brikker kunne vært en god løsning, men er pt ikke en god løsning. Mitt inntrykk er at følgende står til hinder pt:
1. Brikke-anarki. Alle aktører lager egne brikker. Noen kan fungere på tvers, noen fungerer ikke på tvers, en skal fungere over alt såfremt man forhåndsregistrerer. Personlig har jeg sikkert 5-6 brikker.
2. Folk flest blir sittende med brikker de "aldri" bruker. Dvs. de få gangene i året du skal bruke den må du huske hvor du la den. Dette er selvfølgelig ikke et problem for tunge brukere av nettverket, men jeg tror ikke folk flest vil være tunge brukere.
3. Laderne har elendig brukeropplevelse. Hvor brikken skal skannes kan være utydelig, responsen er treg og ofte har du ingen anelse om hva som skjer. Laderne burde hatt store, raske skjermer med tydelig brukergrensesnitt.
Et stort tydelig felt under skjermen med "Skann brikken her" og umiddelbar respons på skjermen.
4. Nedetid - man må virkelig få en slutt på at brikker ikke virker om telemetri er nede.

Min opplevelse av brikkene er svært dårlig. Men det er ikke nødvendigvis selve brikkens skyld.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 31. desember 2015, klokken 10:17
Når ein snakkar om brukarvennlighet så er da nok ikkje noko som er meir enkelt enn ei rfid-brikke og avtale/efaktura når ein skal betale.

RFID har klart mange fordeler, er for det meste veldig enkelt å bruke, enkelheten med å betale etc. Ulempen med RFID ligger i å måtte ta et aktivt valg til hva man trenger, før man trenger det. For å snu litt på det; med en elbil kan man "tanke bilen" hjemme, og jo lengre rekkevidde man har, jo mer fri fra "tankestasjoner" er man. Med bensinbil er man stort sett dømt til å måtte tanke på stasjoner, man kan ikke fylle hjemme. Stort sett dekkes Norge av et lite antall bensinleverandører, har man Esso, Shell, Staoil og YX så er man for det meste dekket.

Gitt at man er AVHENGI av fyllestasjon for bensinbil, men ikke for elbil, skulle man tro at RFID abo hos Esso, Shell, Statoil og YX ville være langt mer innlysende enn RFID abo på noe man ofte bare en skjelden gang trenger.

RFID er ok så lenge man har noen få å forholde seg til (som f.eks 4 bensinleverandører). Å selge lading til elbil bør være langt enklere enn å selge bensin til fossilbiler. Det er ønskelig at man får mange aktører, og da vil det være et styr å forholde seg til abo ordninger hos alle. En felles brikke vil, som enkelte poengetere, ikke hjelpe når man uansett må tegne abo hos de forskjellige. Så kan man samarbeide om "felles betalingsløsninger", eller eventuelt gå for de "felles betalingsløsningene" som allerede eksisterer, som fungerer på brusautomater, vaskehaller, parkeringsplasser osv. Men av en eller annen grunn så fungerer det ikke for hurtiglading. Beklager, men den kjøper jeg ikke.

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 31. desember 2015, klokken 11:39
Sjekk ut "Hubject". Dette samarbeidet vil fungere på same måte som bakkort. Ei brikke virkar hjå alle leverandører i heile Europa. Då treng du ikkje registrera brikka hjå alle leverandørane heller!

No er desverre ikkje alle med på starten men eg trur dei kjem fort til hvis dette samarbeidet kjem i gong.

Fortum og Grønn kontakt er med og da skulle starta opp i løpet av 2015.

Ser ut som en veldig god løsning, men man er avhengig av at f.eks leverandører som Lyse, BKK, Clever og eOn blir med om det skal være nyttig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Da stemmer men vil nok tru at når dei får dette til å fungera så kjem dei i tur og orden. Er litt usikker på korleis dei fakturerer seg imellom men for sleke som BKK som ikkje har rfid så kunne vel dette vore ein god måte å få vekk 10 kr gebyret på også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. desember 2015, klokken 11:58
RFID er ok så lenge man har noen få å forholde seg til (som f.eks 4 bensinleverandører). Å selge lading til elbil bør være langt enklere enn å selge bensin til fossilbiler. Det er ønskelig at man får mange aktører, og da vil det være et styr å forholde seg til abo ordninger hos alle. En felles brikke vil, som enkelte poengetere, ikke hjelpe når man uansett må tegne abo hos de forskjellige. Så kan man samarbeide om "felles betalingsløsninger", eller eventuelt gå for de "felles betalingsløsningene" som allerede eksisterer, som fungerer på brusautomater, vaskehaller, parkeringsplasser osv. Men av en eller annen grunn så fungerer det ikke for hurtiglading. Beklager, men den kjøper jeg ikke.

Felles betalingsløsning (samlefaktura) er ikke nødvendig, det holder med felles registrering av brikken. Så lenge man kan registrere brikken på ett sted spiller det vel liten rolle at man får fakturaer både fra Fortum, Lyse og Grønn Kontakt for eksempel. Det er bare å opprette efaktura/avtalegiro ved første betaling så går det av seg selv deretter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. desember 2015, klokken 11:58
RFID er ok så lenge man har noen få å forholde seg til (som f.eks 4 bensinleverandører). Å selge lading til elbil bør være langt enklere enn å selge bensin til fossilbiler. Det er ønskelig at man får mange aktører, og da vil det være et styr å forholde seg til abo ordninger hos alle. En felles brikke vil, som enkelte poengetere, ikke hjelpe når man uansett må tegne abo hos de forskjellige. Så kan man samarbeide om "felles betalingsløsninger", eller eventuelt gå for de "felles betalingsløsningene" som allerede eksisterer, som fungerer på brusautomater, vaskehaller, parkeringsplasser osv. Men av en eller annen grunn så fungerer det ikke for hurtiglading. Beklager, men den kjøper jeg ikke.

Elbilforeningens ladebrikke er jo en sånn halvveis-løsning, siden den krever at man også må registrere seg og tegne et kundeforhold hos hver enkelt operatør som man ønsker å bruke Elbilforeningens ladebrikke hos.

Det neste skrittet er

- enten roaming mellom leverandørene, slik at en Fortum-brikke kan brukes hos GK, og at lading da vil komme på din neste regning fra Fortum.

- eller at Elbilforeningen fakturerer lading som er blitt utført med ladebrikken direkte til brukeren, uansett hvilken operatør ladingen er blitt utført hos.

Selvfølgelig uten at man på forhånd må aktivere brikken for hver enkelt operatør som man kanskje kan tenkes å bruke brikken mot i fremtiden.

Når systemet fungerer slik at nordmenn kan reise på tur til Danmark og Tyskland med det vanlige norske ladekortet og bruke det som vanlig der uten å måtte forhåndsbetale eller aktivere noe spesielt, da har vi kommet langt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

@fredag:

Sjå litt lenger oppe i tråden så finn du kart over roamingpartnere til Fortum og GK. Og du kan då bruke ei Fortumbrikke hjå GK :o
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: fredag på torsdag 31. desember 2015, klokken 12:41
- enten roaming mellom leverandørene, slik at en Fortum-brikke kan brukes hos GK, og at lading da vil komme på din neste regning fra Fortum.
- eller at Elbilforeningen fakturerer lading som er blitt utført med ladebrikken direkte til brukeren, uansett hvilken operatør ladingen er blitt utført hos.
Selvfølgelig uten at man på forhånd må aktivere brikken for hver enkelt operatør som man kanskje kan tenkes å bruke brikken mot i fremtiden.
Når systemet fungerer slik at nordmenn kan reise på tur til Danmark og Tyskland med det vanlige norske ladekortet og bruke det som vanlig der uten å måtte forhåndsbetale eller aktivere noe spesielt, da har vi kommet langt.

Dette systemet vil være enklere for selskapene å forholde seg til fremfor det kortet man uansett må ha med seg når man reiser rundtomkring, hvordan? Det er jo litt ubegripelig at man på død og liv må finne opp hjulet på nytt. Hvorfor skal forhåndsbetalte roaming kort som fungerer over landegrenser, med avtaler mellom leverandører etc etc være en bedre løsning, enn et betalingskort som man også kan bruke til alt mulig annet? Man snakker om at det kan bli dyrt, men det som illustreres her ikke blir det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA