Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: automat på tirsdag 29. desember 2015, klokken 21:19

Gjelder det "heavy duty" utendørs-versjoner også?



Bilde av Eidsivas HL, med betalingsterminal i en liten plastboks! :D



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Tipper at utendørsversjoner koster noe mer - antar vi dobbelt så mye så blir Llikevel kostnaden maks 5,- ved 100 ladinger/mnd.

Antar vi 500 ladinger /mnd blir prisen maks 3,- pr lading

Her er det strategi som avgjør - ikke kostnader eller teknikk. (Ref clever sitt utsagn)

Blir omtrent som at du ikke får handlet på coop uten å ha medlemskort...

Hansi

Helt enig i at det må kunne betales med kort på hurtigladere og jeg har heller ikke tro på at merkostnadene med å installere og drifte en kortautomat er store.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10963.0.html
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Carl Anton Stenling

Jeg tror nok at Clevers hovedbegrunnelse for å velge en RFid-basert løsning var driftsikkerhet. Hurtigladenettverkene har hatt utfordringer med oppetid. Reduksjon av kompleksitet er er en tilpasning for å unngå flere punkter som kan feile.

Selv om kundene i utgangspunktet ønsker å betale med kort så ønsker de også høy oppetid for ladenettverket. Det er nok dette som gjør at Clever ikke er ivrig på å legge om til kortlesere. I tillegg er det i en innføringsfase av uvurderlig verdi for ladeoperatørene å ha god informasjon om kundenes kjøpsmønstre. Hurtiglading er lavmarginvirksomhet hvor det gjelder å treffe kloke informerte valg.

En annen sak er at vi sannsynligvis vil se helt andre betalingsløsninger enn kort som tar over etterhvert også ellers i samfunnet. Det står nå en kamp mellom ulike aktører rundt dette, f.eks. mCash og MobilePay. Sentralt i disse nye betalingsløsningene er mobiltelefonen.

(For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er ansatt i en finansgruppering som eier en av disse nye betalingstjenestene.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:16
Jeg tror nok at Clevers hovedbegrunnelse for å velge en RFid-basert løsning var driftsikkerhet. Hurtigladenettverkene har hatt utfordringer med oppetid. Reduksjon av kompleksitet er er en tilpasning for å unngå flere punkter som kan feile.

Selv om kundene i utgangspunktet ønsker å betale med kort så ønsker de også høy oppetid for ladenettverket. Det er nok dette som gjør at Clever ikke er ivrig på å legge om til kortlesere. I tillegg er det i en innføringsfase av uvurderlig verdi for ladeoperatørene å ha god informasjon om kundenes kjøpsmønstre. Hurtiglading er lavmarginvirksomhet hvor det gjelder å treffe kloke informerte valg.

En annen sak er at vi sannsynligvis vil se helt andre betalingsløsninger enn kort som tar over etterhvert også ellers i samfunnet. Det står nå en kamp mellom ulike aktører rundt dette, f.eks. mCash og MobilePay. Sentralt i disse nye betalingsløsningene er mobiltelefonen.

(For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er ansatt i en finansgruppering som eier en av disse nye betalingstjenestene.)
Fremtiden betalingssystem blir hverken plastpenger eller RFID, med noe omkring slikt som mCash eller mobilepay. Inntil det blir avklart så må vi klare oss med de systemer som er i dag. Kort blir gårsdagens betalingsmiddel på linje med cash. Bare spørsmål om tid.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:16
I tillegg er det i en innføringsfase av uvurderlig verdi for ladeoperatørene å ha god informasjon om kundenes kjøpsmønstre. Hurtiglading er lavmarginvirksomhet hvor det gjelder å treffe kloke informerte valg.


Jeg tror du er inne på sakens kjerne her, samt at man ønsker/ønsket abonnement og å binde kundene til seg.

Jeg tenker at betalingsløsninger nok i seg selv kan være pålitelige nok; det er ingen smal sak å drifte en RFID-løsning heller, med fakturering, innkreving og hele pakken.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

#51
I tilfelle misforståelse.

Jeg mener ikke at alle skal måtte bruke elbilforeningens rfid brikke men at alle betalbaserte ladere bør som minstekrav støtte bruk av denne brikken. I tilfelle dette kom uklart frem.

Årsaken til at jeg nevner elbilforeningens rfid brikke er naturlig nok fordi disse jobber aktivt for å forenkle elbilistens hverdag og har samarbeid med aktørene i markedet.

Ellers har jeg etter ca. 2 års bruk ikke opplevd problemer med at brikken og avlesning ikke virker men opplevd ymse problemer med at SMS og annet ikke fungerer.

Når det gjelder økonomi og lønnsomhet ift. driften så har aktører selv ytret at det ser ut som RFID er den rimligste modellen etter å ha vurdert alle valgene som SMS, App, kortebetaling etc.

Mobilbasert betaling er et lite kaos i seg selv. mCash, Apple Pay, ymse NFC baserte løsninger (rfid teknologi) etc. Når man ikke en gang ser ut til å klare å lage en god felles standard for sluttbrukeren her så tror jeg vi må vente lenge.

Skal man omsider havne på mobiltelefon for betaling for alt så håper jeg det velges en løsning som ikke krever trykking på mobilskjermen.

pudderjagar

Eg er stygt redd for at elbilforeningens brikke kjem på andreplass når Hubject samarbeidet kjem i drift. Då kan du bruka ei brikke i heile Europa og får berre 1 rekning i posten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:41
Eg er stygt redd for at elbilforeningens brikke kjem på andreplass når Hubject samarbeidet kjem i drift. Då kan du bruka ei brikke i heile Europa og får berre 1 rekning i posten.

Det endrer jo ikke på brikken (nødvendigvis).

Det som endres (antar jeg) er at Fortum, osv. kan sende regningen til en sentral hub, og at man da har et kundeforhold med den sentrale huben. Ev. har man et kundeforhold med Fortum fremdeles, og huben sender transaksjonene fra andre til dem.

Litt som med AutoPass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Da har du nok heilt rett i. Så lenge elbilforreningens brukke er registrert hjå Fortum så skulle da gå bra. Men kvifor bruke den når du kan bruke Fortum si "allover"?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Kvikken

#55
PS.
Jeg er ikke i mot kortbetaling, jeg var en sterk tilhenger av det tidligere. Dog etter å ha vært vitne til hva aktørene selv sier om kortbetaling har jeg mindre tro på dette enn en løsning basert på RFID og ser med gru på om alt skal inn på mobile APPer. Skal man på død og liv bruke mobilen til alt så håper jeg de velger en RFID basert teknologi som NFC som heller ikke krever at mobilen er "online" til enhver tid.

Hvis det er slik at Fortum allerede har fått til noe som gjør at du kan bruke deres RFID kort over alt så er det dette jeg kommer til gå over til.

Jeg har brukt kortbetaling i Hamar og Moss og synes selvsagt det var praktisk (dog med litt dårlig synlighet på skjermen til kortleseren i sollys). Tror jeg også benyttet kortbetaling i Fredrikstad og Drammen dog usikker. Men bransjen har hatt mange år på seg å velge dette som en allerede godt etablert betalingsløsning men siden vi ikke allerede ser dette som en standard virker det døfødt å presse den veien.


EDIT:
Årsaken til at jeg ser på en praktisk størrelsestilpasset RFID brikke på nøkkelknippet som tryggere enn mobil og kredittkort størrelse RFID brikker osv. er at jeg oftere hører at man får frastjålet mobiler, kortholdere og lommebøker enn biler og nøkkelknipper.

En liten RFID brikke man kan ha i bilnøkkelknippet synes jeg virker tryggere. Mister man bilnøklene får man heller ikke kjørt bilen.


EDIT2:
Ellers når det gjelder kortbetalingsterminaler i utearealer så er det ekstremt mange dårlige løsninger. Å betale med kort for t-bane og lignende i Oslo er helt håpløst da de ikke en gang har lys på skjermene og lyset ovenfor slukker før man skal slå koden. Noe av det samme opplevde jeg på betalingsterminalen for hurtiglading i Hamar, nesten umulig å lese i sollyset.

Rio

Det er ikke sikkert de er samme RFID-standard. Jeg har ikke sjekket.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

I en så tidlig fase som hurtiglading av elbiler er, har tilbyderne forholdsvis mye makt. De benytter denne til å oppdra brukerne til det som gavner dem mest. Betalingskort er litt gammeldags i så måte, men som noen er inne på, det handler også om å samle data. (Gjerne stordata, GPS posisjoner og alt mulig annet disse appene ber om tilgang til) Det er de dataene denne kampen som Carl Anton Stenling er inne på står om. Trending og analyse av stordata er meget kraftfulle verktøy.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 21:31
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. desember 2015, klokken 19:26
Interessant strategi. Uansett hva brukerne måtte mene, så vil de aldri komme dem i møte?
Fordi de ikke vil gi brukerne fleksibilitet på bekostning av oversikt over bruksmønster?
Hva med å bare ta noen kroner i gebyr for betaling med kort?
Jeg vet de har vondt i viljen, men brukergruppen de ønsker å møte er ikke oss entusiaster som klarer hva som helst. Det er mannen i gata som synes ørten brikker, registreringer, utydelige RFID soner, varierende (og noen ganger doble) bruksanvisninger osv. er veldig stressende.

Helt enig med deg, Øyvind.

I tillegg til at Clever sine forhåndsbetalte kort går ut å dato innen ett år!

Ja hos Clever har jeg faktisk betalt 600,- for å lade 50kWh fra et 22kW uttak i København i fjor sommer :) (100kWh prepaid, hvorav halvparten nå er utløpt).

Neste sommer skal vi til Falster/Marielyst. Jeg ser det ligger Tesla Supercharger ute på Falster, så sannsynligheten for at jeg bruker en Clever lader neste år er vel tilnærmet null.
Muligens om vi bestemmer oss for å ta en pause i København på vei hjem slik som i fjor, men om vi kjører eller tar ferge er ikke avklart.

Sitat fra: stefse på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:56
I en så tidlig fase som hurtiglading av elbiler er, har tilbyderne forholdsvis mye makt. De benytter denne til å oppdra brukerne til det som gavner dem mest. Betalingskort er litt gammeldags i så måte, men som noen er inne på, det handler også om å samle data. (Gjerne stordata, GPS posisjoner og alt mulig annet disse appene ber om tilgang til) Det er de dataene denne kampen som Carl Anton Stenling er inne på står om. Trending og analyse av stordata er meget kraftfulle verktøy.
Ja eierskap til data er svært verdifullt :)
Men betalingskortene som omtales som gammeldagse opplever fortsatt jevn vekst ift fysisk bruk. Greit nok at de i økende grad pakkes inn i apper (lagres og belastes uten at kortet er fysisk tilstede), men se eksempelvis på Mobilepays forsøk på app-betaling på Rema. Godt alternativ om du har glemt lommeboken. Klønete og stressende sammenlignet med kort.
Alle har kort. Det virker. Alltid. Bankaxept, eller Visa om linjen er nede. Er linjen (tele) nede på en ladestasjon nå får du ikke ladet (om ikke du er heldig og har et kort som er brukt på akkurat den stasjonen før).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stefse

#59
Det handler vel litt om at ingen sterke grupper stiller noen krav siden det er såpass ferskt. En brusautomat eller bensinpumpe løsning som tar kort burde kanskje vært påbudt, så kunne man få rabatt for å bruke andre betalingsformer. Forøvrig så er det fremdeles slik i dag at kontanter er tvunget betalingsmiddel... (Dog er de fleste enig i at det er uhensiktsmessig på ladestasjoner)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA