Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

leafnor

#30
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:36
Til gjengjeld kan de fjerne påbudene om dekktrykk varslere og  krummingsfrie bananer.
Trodde det var krumningsfrie agurker, ikke bananer, men vet du hvorfor krumningsfri?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

pudderjagar

Da kjem forenklingar på betalinga, men operatørane må få opp salgsvolumet. Elbilsjåførar er jo nokon skikkelige gjerrigknarker når da gjeld lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erikf

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:23
Elbilsjåførar er jo nokon skikkelige gjerrigknarker når da gjeld lading.

Jeg synes heller at betalingsviljen for normallading kan være i overkant stor, til tider.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:36
EU bør ta seg sammen og forlange alle elbiler skal selges med forhåndsbetalt lading i hele bilens levetid.

Kan man ta seg 10 minutters pause å tenke på HVA dette vil bety? Vel, ingen vil vel selge med tap, så prisen må dekke et visst forbruk i bilens levetid. Noe som igjen betyr at de som kjører under snittet vil betale for de som kjører over snittet. Å lade hjemme gjøres med tap, så alle vil lade på "forhåndsbetalte" ladere, der man står til batteriet er fult, som gir kø. Man kan i tillegg kjøre rundtomkring helt gratis, så bilbruken økes betraktelig, noe som fører til mer veislitasje, mer veibehov. Veiavgift må økes i takt for å begrense bilbruken, så alt man tjener på å ha gratis lading vil gå bort i de avgiftene.

Carl Anton Stenling

#35
Når jeg var på besøk hos Clever i Danmark så forklarte ledelsen der hvorfor de ikke ønsker å tilby lading med vanlig betalingskort:

  • Utendørs betalingskortlesere tilfører kompleksitet og krever mer vedlikehold. Dette begrenser oppetiden for ladenettverket og medfører kostnader til reparasjoner.
  • Ladeoperatørene ønsker å kunne kartlegge brukernes lademønster. Dersom man tillater ulike betalingskort så blir det vanskelig å få ut egnet statistikk.
Clever var tydelige på at uansett hvor mye brukerne måtte ønske vanlige betalingskort så ville de ikke gi seg inn på dette.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Interessant strategi. Uansett hva brukerne måtte mene, så vil de aldri komme dem i møte?
Fordi de ikke vil gi brukerne fleksibilitet på bekostning av oversikt over bruksmønster?
Hva med å bare ta noen kroner i gebyr for betaling med kort?
Jeg vet de har vondt i viljen, men brukergruppen de ønsker å møte er ikke oss entusiaster som klarer hva som helst. Det er mannen i gata som synes ørten brikker, registreringer, utydelige RFID soner, varierende (og noen ganger doble) bruksanvisninger osv. er veldig stressende.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: leafnor på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:14
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:36
Til gjengjeld kan de fjerne påbudene om dekktrykk varslere og  krummingsfrie bananer.
Trodde det var krumningsfrie agurker, ikke bananer, men vet du hvorfor krumningsfri?
Du har rett!
Det var Bent Bananas og Curved Cucumbers som EU ikke ville vite noe av.

NEI, vet ikke hvorfor.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

@Panduck
De med lite forbruk betaler mer per brukt enhet enn de med stort forbruk.
Gjelder ikke bare bil, men praktisk talt alle områder.
Skyldes hovedsakelig fastbeløp i bunn, kvantumsrabatter og faste avgifter uten omsyn til forbruket.

Lavinntektsgruppene rammes oftere og høyinntektsgruppene profiterer oftere av dette enn omvendt.
Totalt sett er det derfor ingen tvil om det er dyrt å være fattig,
og høyinntektsgruppene "subsidieres" av de lavere inntektslagene.

Skal dette endres, må det prisføringer mv fra staten til.
OK for meg, men neppe for velgerflertallet i en tid hvor usolidaritet
med både landsmenn og utlendinger står i høysetet.

BTW
Et praktisk eksempel er kreditkort hvor vi som har økonomien i orden,
og kun bruker kortene som plastpenger isf kontanter,
mottar til dels betydelige bonusbeløp
som betales av de stakkerne som (mis)bruker kortene til svindyr kreditt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 19:59
@Panduck

Dette må da ha vært tidenes dårligte argumentasjon for at EU skal lovpålegge bilprodusentene å selge biler med fri lading hele levetiden.

Greit at det finnes usolidariske ordninger. Man har normalt lover for å unngå de. Å ØNSKE lovpålegge en usolidarisk ordning, vel. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Dette er uansett nok OT i den retningen, så jeg lar det ligge.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:40
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:23
Elbilsjåførar er jo nokon skikkelige gjerrigknarker når da gjeld lading.

Jeg synes heller at betalingsviljen for normallading kan være i overkant stor, til tider.
JA, antakelig fordi betalt lading vanligvis skjer for en liten del av total kjørelengde
og derfor gir lite totalt utslag uansett hvor dyr den er.

Hadde de måttet kjøre alle sine km med betalt lading,
hadde de nok steilet over at X km lading koster opp til 3-4 ganger
dieselprisen for samme X km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elbil-1

Å leie en betalingsterminal koster maks 250,- pr mnd inkl 24/7 4 tiners bytteservice.
Hvis fortum leier 300 terminaler kan den kostnaden antageligvis raskt komme ned mot 150-200 kr

Transaksjonskostnader på bbs koster 10-15 øre og med kredittkort maks 2%

Med 100 ladinger til 50,- pr lading hver måned koster det da maks 3,-
I betalingstransaksjoner.

GK har vel tidligere sagt at de betaler 20% til sms leverandøren = 10,- 

Så det må være andre ting en økonomi - f.eks. Driftsmessige eller tekniske forhold/strategi som gjør at kortbetaling ikke tilbys.

timingbeltkiller

Sitat fra: Panduck på tirsdag 29. desember 2015, klokken 20:28
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 19:59
@Panduck

Dette må da ha vært tidenes dårligte argumentasjon for at EU skal lovpålegge bilprodusentene å selge biler med fri lading hele levetiden.

Greit at det finnes usolidariske ordninger. Man har normalt lover for å unngå de. Å ØNSKE lovpålegge en usolidarisk ordning, vel. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Dette er uansett nok OT i den retningen, så jeg lar det ligge.
Går ut fra minst 99% av Tesla eierne foretrekker hurtigladingen de forhåndsbetaler
framfor alle andre kommersielle ladeordninger.
Går videre utfra et stort flertall eiere av andre elbiler med glede hadde sett de hadde
samme system for sin bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 29. desember 2015, klokken 21:10
Å leie en betalingsterminal koster maks 250,- pr mnd inkl 24/7 4 tiners bytteservice.

Gjelder det "heavy duty" utendørs-versjoner også?

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. desember 2015, klokken 19:26
Interessant strategi. Uansett hva brukerne måtte mene, så vil de aldri komme dem i møte?
Fordi de ikke vil gi brukerne fleksibilitet på bekostning av oversikt over bruksmønster?
Hva med å bare ta noen kroner i gebyr for betaling med kort?
Jeg vet de har vondt i viljen, men brukergruppen de ønsker å møte er ikke oss entusiaster som klarer hva som helst. Det er mannen i gata som synes ørten brikker, registreringer, utydelige RFID soner, varierende (og noen ganger doble) bruksanvisninger osv. er veldig stressende.

Helt enig med deg, Øyvind.

I tillegg til at Clever sine forhåndsbetalte kort går ut å dato innen ett år!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA