Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Zett

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:19
Kan noen forklare meg hvorfor hurtigladerne ikke utstyres med kortleser for debit/kredittkort? Dette fungerer utmerket i alle parkeringsautomater.

En hurtiglader har ganske lav omsetning i forhold til en parkeringsplass. Dermed blir de faste kostnadene for å ha en kortleser for store for en hurtiglader.

Nuvolari

Sitat fra: Zett på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:22
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:19
Kan noen forklare meg hvorfor hurtigladerne ikke utstyres med kortleser for debit/kredittkort? Dette fungerer utmerket i alle parkeringsautomater.

En hurtiglader har ganske lav omsetning i forhold til en parkeringsplass. Dermed blir de faste kostnadene for å ha en kortleser for store for en hurtiglader.

Hva koster det i faste kostnader pr mnd?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Panduck

#17
Sitat fra: Zett på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:22
En hurtiglader har ganske lav omsetning i forhold til en parkeringsplass. Dermed blir de faste kostnadene for å ha en kortleser for store for en hurtiglader.

Ikke langt unna der jeg bor er det en vaskeplass for 3 biler, ikke tilknyttet en bensinstasjon e.l, står litt for seg selv. Ofte står den tom, kanskje en eller annen som vasker bilen sin der.  Spesielt dyrt er det heller ikke.

Når jeg vasker bilen min der, kan jeg putte på mynter tilsvarende det jeg vil vaske for. Jeg kan også sette inn et kort på en automat som står litt på siden, og betale for vaskeminutter. I tilleg kan man betale med fohåndskjøpt RFID-kort.

Selvfølgelig kan Fortum og Grønn Kontakt tilby det samme om de hadde ønsket det.

Uansett, gitt hvordan markedet utvikler seg nå, så ser det ikke ut til å bli brikkekaos. Problemet er vel heller mangel på aktører. Det ser ut som om alt man vil trenge, er kort fra fortum og GK, eventuelt Elbilforeningbrikke som kan betjene begge. De fleste andre aktører kommer nok til å overføre laderene sine til Fortum eller GK i løpet av ikke for lang tid, vi har allerede sett flere eksempler på dette. Det er ikke hvordan vi betaler som beskymrer meg mest, men manglen på aktører å betale til.

pudderjagar

Denne diskusjonen om ladebrikker og betalingskort har vore diskutert før. Der har fortum og grønnkontakt gått ut og sagt at dei skal inn i eit brikkesamarbeidet "hubject" Då kan ei ladebrikke brukast på dei aller fleste ladestasjonane i både Norge og Europa.

Då er da enklare enn kredittkort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Eidsivas gamle hurtiglader på Gjøvik (nå overtatt av GK) hadde kortterminal.

Man har brusmaskiner som selger brus til 20 kr med kortterminaler.

Jeg tror ikke kostnaden nødvendigvis er et problem, samtidig som det faktisk funker helt greit med en RFID-brikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:27
Betalingsterminal kjem da nok aldri. Då måein betala 15 kr i gebyr for kvar lading. Da gjer ikkje gnitne elbilsjåførar. BKK har ei appløysing med 10 kr i gebyr. Den løysinga får mykje pepar.

Dette virker mer som bortforklaring enn realitet. Når jeg benytter vaskeplassen til å vaske bilen og ber om å få vaske for 20kr ,betaler jeg ikke 35kr, men 20kr Og om det er 15kr i gebyr som dekkes av de som selger tjenesten, tviler jeg sterkt på at de ville tilby kredittkort. Hvordan kan da automater som selger varer til 15kr eksistere? Gir de bort varen gratis?

Om det ikke kommer kortautomater er det fordi det mangler vilje, ikke fordi det ikke er mulighet.

Nuvolari

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:27
Denne diskusjonen om ladebrikker og betalingskort har vore diskutert før. Der har fortum og grønnkontakt gått ut og sagt at dei skal inn i eit brikkesamarbeidet "hubject" Då kan ei ladebrikke brukast på dei aller fleste ladestasjonane i både Norge og Europa.

Då er da enklare enn kredittkort.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 19:57
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. desember 2015, klokken 19:49
Betaling med et vilket som helst kreditkort og betaling for de kwh som faktisk tankes inn på bilen
burde være minimumskravet.
Maksimumskravet er Tesla ordningen med forhåndsbetalt ubegrenset hurtiglading.

1) TID (!) på en hurtiglader er en knapphetsressurs. Man ønsker ikke betaling per kWh, for da vil folk oftere lade til 100%, og okkupere laderen i "timevis".

2) Samme som (1), bare med abonnement.
Dersom tid er en knapphetsressurs som nødvendigjør at betalingen per kwh blir et uberegnelig bingobeløp,
er dette en prinsipiell systemfeil med elbiler sammenlignet med fossilbiler.
Må snarest skaffes av veien sammen med de øvrige systemfeilene (høy produksjonspris, lav rekkevidde mv).

Tesla har jo bevist dette er fullt mulig.
EU bør ta seg sammen og forlange alle elbiler skal selges med forhåndsbetalt lading i hele bilens levetid.
Til gjengjeld kan de fjerne påbudene om dekktrykk varslere og  krummingsfrie bananer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pudderjagar

#23
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:25
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:27
Denne diskusjonen om ladebrikker og betalingskort har vore diskutert før. Der har fortum og grønnkontakt gått ut og sagt at dei skal inn i eit brikkesamarbeidet "hubject" Då kan ei ladebrikke brukast på dei aller fleste ladestasjonane i både Norge og Europa.

Då er da enklare enn kredittkort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:36
Da stemme. 15 kr er kanskje litt lite også. Men med da lave antallet ladingar på enkelte ladarar så vært terminalleiga ein stor del av gebyret. Kvar hurtigladertilbyder bør ha same gebyr uavhenngig av lokasjon. Nokon kort har og provisjon på beløpet. Med dagens ladeprisar så er da ikkje rom for "sponsing" av transaksjonsutgifter.

Men brusautomater sponser? Brus kr 5, gebyr kr 15 = totalt 20? Her er det litt bakvendt. De tar ekstragebyr på SMS betaling, men ikke på kort. Uhm.

pudderjagar

Den saken der er litt artig att du tek fram. Svaret er ja, brusautomatar er sponsa. Dette er reklame samt at prinsippet om tilgjengeleghet skapar avhenngighet. Brus er utruleg billigt å produsera samt at produsentane har tilgang på kapital. Elbillading er i startgropa og da er lite kapital her hjå leverandørane.

Ein anna viktig ting er at brusgjengen har store avtalar med kortleverandørane. Da skapar lavare transaksjonsutgifter.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:07
Ein anna viktig ting er at brusgjengen har store avtalar med kortleverandørane. Da skapar lavare transaksjonsutgifter.

Det er ikke snakk om bare brusautomatene til Coke. Godteriautomatene som selger småtteri fungerer på samme måte. Hvordan kan de klare å få på plass avtaler for salgt som fortum og grønn kontakt ikke klarer? Om du mener stratosen du kan kjøpe på en automat inneholder et gebyr på 15kr, burde det kanskje dokumenteres? Joda, jeg vet at brus er billig, men jeg tror ikke de er villige til å gi bort mesteparen av salget til Visa.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:36
Dersom tid er en knapphetsressurs som nødvendigjør at betalingen per kwh blir et uberegnelig bingobeløp,
er dette en prinsipiell systemfeil med elbiler sammenlignet med fossilbiler.
Må snarest skaffes av veien sammen med de øvrige systemfeilene (høy produksjonspris, lav rekkevidde mv).

Tesla har jo bevist dette er fullt mulig.
EU bør ta seg sammen og forlange alle elbiler skal selges med forhåndsbetalt lading i hele bilens levetid.
Til gjengjeld kan de fjerne påbudene om dekktrykk varslere og  krummingsfrie bananer.

Det man betaler for er bruk av hurtiglader i en tidsperiode (per minutt). Det er en helt greit strategi, og ikke noen "feil". Det er opp til deg (og bilen din) hvor mange kWh du mottar i den perioden du betaler for.

Og det skulle tatt seg ut at EU tvang folk inn i en vertikal, like lite som de skulle tvinge folk til å kjøpe eksosbiler med forhåndsbetalt bensin.





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Får prøva å forklara på ein anna måte. Automatane går under posten reklame og markedsføring. Etter meira du ser eit produkt etter større er sjansen for at du kjøper den i ein butikk eller på eit fly. På flyet betaler du "overpris"

Kvifor trur du cokacola er så kjent og populær? Tilgang alle plasser. Så langt er ikkje ladegjengen kome. Men når du får 10 ladarar på ein stadjon så snur bildet seg når du kan betjene alle ladarane med 1 kortterminal.

Eller ladarane må koma opp i ein utnyttelsesprosent på sei 50%. Då kan me snakka om andre betalimgsformar. Inntil då er da brikke saman med hubject som er tingen. Ladebrikka er bare eit sveip framfor ladaren så startar ladinga. Da er mykje enklare enn betalingskort
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: Panduck på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:21
men jeg tror ikke de er villige til å gi bort mesteparen av salget til Visa.

De fleste debetkort i Norge er Bankaxept, som koster noen få øre per transaksjon.

Kredittkort, som Visa og Mastercard, derimot, koster litt mer (det er derfor mange butikker kun tar Bankaxept, men ikke kredittkort), men ikke så mye mer.

Jeg tror dette med RFID begynte fordi folk tenkte på abonnementsordninger. Så gikk man over til minuttprising, men betalingsmodellen (og hardware) bestod. Nå er det dyrt å endre på det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA