Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trykkedører mer pålitelige enn sprette-ut-håndtak?

Startet av Kvikken, lørdag 30. januar 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Kvikken

Etter å ha koblet min RFID brikke fra elbilforeningen mot Grønn Kontakt og Fortums løsninger må jeg si dette er den mest elegante løsningen, enkleste, raskeste og tryggeste løsningen jeg har brukt til nå. I starten ønsket jeg meg kortbetaling på alle ladere men etter 2 års elbilbruk er jeg overbevist om at RFID er det klart beste på alle områder.

Håper Go Charge også tilbyr dette på sine ladere fremfor dyr APP og SMS.

SMS er ingen god løsning for de som har jobbmobil (fått klur pga. dette et par ganger på jobb) og APP er ingen trygg løsning da man er avhengig av dekning, batteri og mobiltelefon (skulle man miste den) etc. Samt langsynte som ikke trenger briller (kun lesebriller) for å kjøre bil men fort kan få problemer med en liten mobilskjerm om brillene er glemt/gjemt. Er det veldig dårlig vær (hard nedbør), veldig kaldt osv. er en mobiltelefon heller ikke optimalt å stå å fikle med.

Det er da mye enklere å holde en RFID brikke opp mot et stort og godt synlig sensorområde på laderen.

Den lille praktiske RFID brikken fra elbilforeningen har jeg hengende på bilnøkkelknippet sammen med den grønne nøkkelen og har det alltid med meg i bilen. Mobiltelefon og briller er ikke alltid tilgjengelig av ymse årsaker. Men i hovedsak synes jeg dette dreier seg om å standarisere mot den mest bruksvennlige og mest økonomiske metoden.

Kortbetaling er også forsåvidt greit men det virker som RFID er en mer økonomisk lønnsom modell.

NB!
APP, SMS. kortbetaling og for den saks skyld kassabetaling kan godt være et tilleggsalternativ men jeg ønsker meg som krav at alle som tar betalt for lading må støtte elbilforeningens RFID brikke for betaling. Et krav som gjerne skulle kommet fra ENOVA og andre som håndterer dette.

Man kan også gjerne ha sine egne RFID kort el. men at det kreves at man skal kunne registrere elbilforeningens brikke også her slik som Fortum og Grønn Kontakt gjør.

EDIT:
Overhørte nylig  er at elbilforeningen kun har ca. 30.000 medlemmer. Av over 55.000 registrerte elbiler (nærmere 60 nå?) er dette altfor dårlig og synes alle elbilister burde ta seg råd til å støtte denne foreningen! (selv om noen få har 2 elbiler).

RaBalder

#1
Å skulle melde seg inn i elbilforeningen bare fordi dem har sendt ut en rfid-dings som du kan bruke mot alle ladeoperatører blir for dumt.

Jeg kunne fått meg like problemfri lading med å registrere et kollektivt reisekort for oslo eller brikken til inngangsdøra mi.

Og brikken gir ikke noe form for standardisert betaling for lading. Du må fremdeles ha et kundeforhold hos både "per", "pål" og "espen-askeladd" hvis du skal lade hos dem.


NB: Jeg er ikke imot elbilforeningen og er medlem der selv. Men at den rfid-brikken dem sendte ut er superfantastisk, superunik og veldig mye mer anvendbar enn alt annet som finnes i hele universet er jeg ikke med på....

Philip Marlowe

Jeg synes det vil være kjekt med én brikke istedenfor flere selv om man må etablere kundeforhold hos flere leverandører. Håper flere leverandører blir med.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Gliderman

Er selv medlem i Elbil forening og synes det er viktig å støtte opp om arbeidet de gjør. Allikevel mener jeg det er positivt at det er så stor forskjell mellom antall medlemmer og antall elbiler. For meg indikerer det at elbil sees på som enhver annen bil og ikke en greie for spesielt interesserte.
Sorry for o.t.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Betaling for lading bør da virkelig ikke være basert på medlemskap i en forening, det er ikke lån av fjellhytter vi snakker om. Blir omtrent som å måtte ha medlemskap i NAF for å får fordeler ved å tanke ved de forskjellige bensinstasjonene.

Helt greit at det tilbys fra Fortum og GK, men jeg synes det er mer viktig å forenkle betaling med kort. Det er ikke nødvendigvis bare nordmenn som skal lade...

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på mandag 28. desember 2015, klokken 09:18
Betaling for lading bør da virkelig ikke være basert på medlemskap i en forening, det er ikke lån av fjellhytter vi snakker om.
+1

For å slippe brikkekaos så lanserer man....enda en brikke. Så må man bare passe på at man registrerer brikken hos de aktørene man vil bruke den hos, at den er med i bilen (ikke lånt ut til noen andre) og håpe at brikkeavlesningen virker.

Jeg har en slik elbilforening-brikke ett eller annet sted, men har ingen anelse om den er registrert hos noen. Det jeg bruker er en Fortum brikke som det pt ikke har kommet noen faktura for, en Grønn kontakt app som fungerte greit, og en grønn kontakt brikke som ser ut som et vanlig kort, som jeg tror det egentlig skulle være en årspris bare for å ha? Ikke fått faktura for årsprisen for å ha kortet heller.
Et kaos som gjør meg nervøs hver gang jeg skal bruke opplegget. Når jeg skulle hjem fra Sandefjord nylig måtte jeg gjøre en del research, og fant ut at GK var beste løsning. På morgenen skvatt jeg plutselig når jeg kom på at jeg kanskje ikke var registrert der eller hadde kort derfra med i bilen. Så da måtte jeg gjøre research, laste ned app og logge inn i denne for å kunne betale. Mulig de også støtter SMS, men jeg har jobbtelefon...
Fikk heldigvis betalt, og den laderen virket! Slapp også kø, i motsetning til alle de som kom bak meg.



Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leafnor

Har ikke løsningen på hvordan et bør være, men forenkling kreves om en skal slippe støy rundt bruk av elbil og det å få flere til å kjøre lengre.

En "trygg" tur til Oslo fra Trondheim slik jeg og sikkert flere gjort krever:

- Brikke Fortum
- Brikke Grønn Kontakt
- Grønn kontakt app
- Go-Charge app + månedsmedlemskap Arctic
- Inn på Statoil for å betale eller Go-Charge
- SMS lading eller EV-Power medlem (Berkåk)

Med jobbtelefon så er det klønete å bruke SMS betaling, og dyrt også for en lading for å kjøre 23 km til neste ladepunkt dekket av månedsmedlemskapet på AR. Nå er det fiks på det i og med Fortum kjøpt EV-power og innfører samme løsning på de ladere som ellers i deres nett.

(I tillegg laste ned apper som LadeNå, LadeHUB så en kan finne en "nødstikk" når en har gjort seg bort på hvor mye en skal lade for å nå neste lader, som natuligvis ikke har noe med betalingsordningen å gjøre.)

Dog, øvelse gjør mester, etter et par turer så har man lært seg hvordan det er, blir det enklere, men det er en brukerterskel mange nok i dag opplever som en vegg de ikke kommer over.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Panduck

Sitat fra: leafnor på mandag 28. desember 2015, klokken 15:52
- Brikke Fortum
- Brikke Grønn Kontakt
- Grønn kontakt app

Hvorfor GK app og GK brikke? Fortum og GK kan benytte SMS begge to. Uansett, snart ser det ut som om du bør klare deg med Fortum brikke, selv om det nok vil være anbefalt å ha GK brikke også. Inntill de andre skjerper seg, er det ikke noe annet enn Fortum og GK som vil være av betydning.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. desember 2015, klokken 19:49
Betaling med et vilket som helst kreditkort og betaling for de kwh som faktisk tankes inn på bilen
burde være minimumskravet.
Maksimumskravet er Tesla ordningen med forhåndsbetalt ubegrenset hurtiglading.

1) TID (!) på en hurtiglader er en knapphetsressurs. Man ønsker ikke betaling per kWh, for da vil folk oftere lade til 100%, og okkupere laderen i "timevis".

2) Samme som (1), bare med abonnement.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Betaling med et vilket som helst kreditkort og betaling for de kwh som faktisk tankes inn på bilen
burde være minimumskravet.
Maksimumskravet er Tesla ordningen med forhåndsbetalt ubegrenset hurtiglading.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Hvorfor la du inn innlegget ditt på nytt?

Nå ser det ut som om jeg har svart deg før du har skrevet innlegget! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Elbilforeningens brikke registrert hos Fortum og Grønn Kontakt dekker mitt behov, og jeg har besøkt minst 30-40 forskjellige hurtigladestasjoner. Det behøver ikke  være vanskeligere enn det de fleste steder i Norge. Har også egen ladebrikke fra Fortum og et ladekort fra Grønn Kontakt liggende fra før Elbilforeningen lanserte sin ladebrikke, men de brukes ikke lenger.

Har avtalegiro både mot Fortum og Grønn Kontakt, og sjekker stort sett om regningene er ok før fristen. Det har de vært til nå. Ville neppe brukt kort selv om muligheten var der, men kan se fordelen for ferske/sjeldne brukere av ladestasjonene.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på mandag 28. desember 2015, klokken 20:45
Ville neppe brukt kort selv om muligheten var der, men kan se fordelen for ferske/sjeldne brukere av ladestasjonene.

Og folk som kommer på besøk fra utlandet. Jeg ser jo at jeg snart sikkert må få meg Clever kort. Jeg synes virkelig ikke det er en god løsning på å måtte betale når jeg trenger det i Sverige. Spesielt når jeg vil satse på å ha clever som nødløsning dersom f.eks fortum er nede. Men om det ikke finnes noen "drop-in" betaling, hva annet kan man gjøre?

edan

Jeg fikk elbilforeningens ladebrikke i posten. Forsøkte å lese litt om bruken av dette, opplevde hele ordningen som prematur.

Dersom en løsning ikke kan knyttes til alle leverandører av hurtiglading på en enkel måte, blir dette lite interessant.

I en travel hverdag er det slik for mange at løsningen må være universell for at man skal ha kapasitet til å sette seg inn i den og bruke den.

Jeg ønsker meg A: at ladestasjonene utstyres med kortterminal, B: subsidiært at en ladebrikke umiddelbart funker over alt.

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Nuvolari

#14
Kan noen forklare meg hvorfor hurtigladerne ikke utstyres med kortleser for debit/kredittkort? Dette fungerer utmerket i alle parkeringsautomater.

Har nå både apper og RFID kort men fatter ikke hva som er grunnen til at de styrer unna kortleser.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA