Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vurderer å selge reservasjon for model X?

Startet av Rio, fredag 29. januar 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

Rio

Tenkte jeg skulle minne nye folk her på at Bilia (Volvo) selger 16 A ladekabler med CEE-kontakt til kr 3990,-. (Strømstyrke kan reguleres.) Da er det naturligvis 5 års reklamasjonsrett, som er viktig på slikt utstyr.

CEE–kontakt (Mode 2)
Art. nr.   Beskrivning   
31407096   8 meter, Max 16 A    
31407095   4,5 meter, Max 16 A    

Dersom man har en CEE-kontakt (blå 16 A industrikontakt) tilgjengelig så gir dette samme ladehastighet som andre løsninger.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/V60/Accessories/Document/VCC-483010/2016/all/all/all

Denne er produsert av Mennekes, og virker å ha god kvalitet.

(For ordens skyld: jeg har intet å gjøre med Bilia - jeg bare kjøpte denne kabelen der.)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Autowinder

Om jeg kjøper en av denne for å lade på 16A hjemme, med den vanlige kontakten som på bilde merket 2 i linken i vaggenden, istedet for originalkabelen med kladd jeg benytter i dag (max 10A), vil jeg ikke da potensielt få problemer med garantien om noe skjer med batteriet? ( Jeg har riktignok montert godkjent jordfeilautomat type B i desember '15 )
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Rio

Sitat fra: Autowinder på søndag 27. desember 2015, klokken 17:45
Om jeg kjøper en av denne for å lade på 16A hjemme, med den vanlige kontakten som på bilde merket 2 i linken i vaggenden, istedet for originalkabelen med kladd jeg benytter i dag (max 10A), vil jeg ikke da potensielt få problemer med garantien om noe skjer med batteriet? ( Jeg har riktignok montert godkjent jordfeilautomat type B i desember '15 )

En ladekladd er et rele, som skrur spenningen av og på. En slags "intelligent bryter" om forteller laderen i bilen hvor mange ampere den kan trekke, og sjekker at det ikke er jordingsfeil.

Den gjør akkurat det samme som et 16A veggmontert ladeuttak.

Det som er viktig er å bruke blå industristikk (CEE), og ikke adaptere til Schuko, når det skal være din faste ladeplass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Autowinder på søndag 27. desember 2015, klokken 17:45
Om jeg kjøper en av denne for å lade på 16A hjemme, med den vanlige kontakten som på bilde merket 2 i linken i vaggenden, istedet for originalkabelen med kladd jeg benytter i dag (max 10A), vil jeg ikke da potensielt få problemer med garantien om noe skjer med batteriet? ( Jeg har riktignok montert godkjent jordfeilautomat type B i desember '15 )
Men for å svare på spørsmålet. Batterigarantien påvirkes ikke. Det er bilen som bestemmer hvor mye strøm den vil ha (opp til maks av hva ledningen/kladden tillater).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Autowinder

Greit å bekreftet antakelsene :) Men kan noen forklare hvorfor man må bruke CEE? Med e-Up'en følger det med en kabel av type schuko til kladd og derfra til Type 2 på bilen, og den andre er Type 2 i begge ender. Får man kjøpt Type 2 vegguttak for montasje på eksisterende nett uten noe fiksfaks så man kan lade 16A direkte? Har ikke funnet annet enn overganger schuko til cee via google...
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Rio

#5
Sitat fra: Autowinder på mandag 28. desember 2015, klokken 19:22
Greit å bekreftet antakelsene :) Men kan noen forklare hvorfor man må bruke CEE? Med e-Up'en følger det med en kabel av type schuko til kladd og derfra til Type 2 på bilen, og den andre er Type 2 i begge ender. Får man kjøpt Type 2 vegguttak for montasje på eksisterende nett uten noe fiksfaks så man kan lade 16A direkte? Har ikke funnet annet enn overganger schuko til cee via google...

Ja, det finnes en haug med forskjellige hjemmeladeuttak (noen ganger kalles det "hjemmelader", men det er feil), som har 16 A. Disse er til fastinstallasjon.

Man bruker CEE fordi Schuko ikke takler strømmen (16 A) i lengden, spesielt ikke når det er fuktighet, en tung kladd som henger på den, og litt alder.

CEE (blå industristikk) takler 16 A uten problemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Autowinder på mandag 28. desember 2015, klokken 19:22
Men kan noen forklare hvorfor man må bruke CEE? Med e-Up'en følger det med en kabel av type schuko til kladd og derfra til Type 2 på bilen . . .
Litt nyansert i forhold til det Rio sier:
Man ikke bruke CEE, men den tåler 16A strøm over lengre tid betydelig bedre enn schuko og er således MYE sikrere å bruke.   Schuko kan også fint brukes, men da skal man være mere oppmerksom på slitasje og varmgang enn det man kan forvente at menigmann er, så derfor frarådes  schuko brukt til 16A lading av elbiler.

Sitat fra: Autowinder på mandag 28. desember 2015, klokken 19:22
. . . den andre er Type 2 i begge ender. Får man kjøpt Type 2 vegguttak for montasje på eksisterende nett uten noe fiksfaks så man kan lade 16A direkte?
Ja, men de koster for vekk 10.000,- pluss og må installeres av montør.
Typisk de boksene som ser mest avanserte ut her: link
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Et råd når det gjelder fastmonterte veggbokser.

Kjøp ikke en som trenger PC til å settes opp. Det finnes 2 typer slike veggbokser; en som må settes opp vha. PC og en type der innstillingene kan gjøres på DIP/DIL-brytere. Den siste typen vil ikke gi noen problemer med å endre oppsett i fremtiden - enten ved at man tar boksen med seg til ny adresse og installerer der eller man får et nytt strømopplegg for forsyning av veggboksen. Skjer dette etter 10 år, vil "fremtidens PCer" høyst trolig ikke støtte hverken programvare eller driver - og da er man dessverre "låst"?!

En annen ting man bør vurdere er at det trolig i fremtiden kan bli en differensiering på strømpriser i løpet av døgnet - styrt av nettleverandør og "smarte strømmålere". Da bør man ha en veggboks som støtter dette vha. LAN-tilkobling, kWh-måling og styring av lading. Det koster lite når man kjøper - men avgrenser utvalget.
Har man 2 biler som "deler" veggboks, er det også lurt å ha 7 m. ledning. - Standard er kun 5 m.

Jeg ser at VW tidligere promoterte Bosch (da jeg kjøpte bilen). Denne har dessverre "PC-upset" så jeg kjøpte heller en KEBA som klarer 32A, 400V og 3-fase. Det var fordi jeg trodde først en 16A-kurs som jeg har i garasjen ville være utilstrekkelig slik at jeg hadde mulighet i fremtiden til å legge opp en ny kurs og bare endre innstillingene i veggboksen.
Veggboksen runder 2 år nå. Jeg orket kun å bruke den originale UMC i 3 mnd. før jeg kjøpte denne boksen. - Siden dette har jeg kun brukt UMC et par ganger. - Til 2 biler holder en 13A-kurs i massevis har det vist seg!

Det er fortsatt mulig å installere en slik boks selv for menigmann. Da må man ha en pluggbar forbindelse som tåler max. belastning - gjerne en CEE-kontakt som denne boksen plugges inn i.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Autowinder

Takk for alle svar. Ser jeg var for lite nyansert i spørsmålsstillingen. Jeg lurte på om det fins Type 2 stikkontakt for montering på 16A ledning uten boksen av type hjemmelader? Men skjønner det er en del av pakken. Så da blir det overkill, og jeg kommer til å skaffe en kort overgang fra Schuko til Type 2 og avlaste ledningen og følge med på varmgang og innfestingen inntil videre og bytte til CEE stikk når slitasjen påkrever det over tid.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Homecast

Du får ikke overgang fra shucko til type 2.. type 2 er egen elbil standard, det er egne signaler i pilot ledningene som bilen må få signaler fra en veggboks for at bilen skal åpne opp for lading
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Elmo

#10
Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:06
Du får ikke overgang fra shucko til type 2.. type 2 er egen elbil standard, det er egne signaler i pilot ledningene som bilen må få signaler fra en veggboks for at bilen skal åpne opp for lading
"Overgang" fra schuko til Type2 er vel EVSE som følger med alle type2-biler (ledning med "kladd").
Hvis du mener overgang fra Type2 til schuko så finnes det også. Jeg har en selv slik for å kunne lade PSA-classic fra Type2 stolper. Se bilde.
Både elbilhjelpen.no og flere andre selger denne.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Autowinder

Hehe, var fjern her nå :-) Ønsket var å lade på 16A uten at det skulle koste skjorta, siden standardkabelen med kladd stopper på 10A, men ser vel ut som jeg må få byttet til CEE stikkontakt på garasjeveggen under tak og kjøpe Volvokabelen. Det er vel den beste løsningen uten å ofre sikkerhet.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

elektrolux

Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:06
Du får ikke overgang fra shucko til type 2..

Nesten riktig. Om ikke alt for lenge skal Charge-amps sin Schuko til Type 2 være på markedet, og med temperatursensor i schuko støpselet kan dette være tryggere enn en dårlig Cee. ;D

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#charge-amps-ray

Den originale ladekabelen inneholder også temperatursensor, og med kun 10A kapasitet bør sikkerheten være helt i topp klasse. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: Elmo på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:19
Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:06
Du får ikke overgang fra shucko til type 2.. type 2 er egen elbil standard, det er egne signaler i pilot ledningene som bilen må få signaler fra en veggboks for at bilen skal åpne opp for lading
"Overgang" fra schuko til Type2 er vel EVSE som følger med alle type2-biler (ledning med "kladd").
Hvis du mener overgang fra Type2 til schuko så finnes det også. Jeg har en selv slik for å kunne lade PSA-classic fra Type2 stolper. Se bilde.
Både elbilhjelpen.no og flere andre selger denne.
Jeg skrev akkruat det samme som Autowinder skrev.

Type 2 og schuko har ingen ting å gjøre med hverandre uten elektronikken imellom! (ja min personlige mening, men har forøvrig endel erfaring innen feltet)

Mener ikke mode 2 lading nei, jeg mener Mode 3 lading som en Mode 3 kabel er for,
Den kabelen du linker til hadde jeg ALDRI brukt, det er en dårlig nødløsning for gamle biler, til nøds vil jeg si ok på en bil som ikke støtter mode 3, men å lure seg rundt med en moderne bil som støtter mode 3 kabler er helt latterlig.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Elmo

Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:51
Mener ikke mode 2 lading nei, jeg mener Mode 3 lading som en Mode 3 kabel er for . .
OK. Ingenting å ta på veg for at jeg syns du kanskje var litt upresis - håper jeg.
Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:51
Den kabelen du linker til hadde jeg ALDRI brukt, det er en dårlig nødløsning for gamle biler  . .
Og det er som sagt akkurat det jeg bruker min til.
Sitat fra: Homecast på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:51
. . men å lure seg rundt med en moderne bil som støtter mode 3 kabler er helt latterlig.
Det er jeg fullstendig enig med deg i.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA