Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?

Startet av E_S, fredag 29. januar 2016, klokken 12:42

« forrige - neste »

E_S

Er det noen måte å stille inn/trikse med ladetimeren for å få bilen til å begynne å lade når man kobler den til og så lade til 80%? Jeg vet man kunne trikse til det med eldre Leaf, mens nyere har et eget valg for å bare lade til 80% uten ladetimer, men det er det jo ikke på Soul.

Lader bilen to ganger om dagen til litt uregelmessige tider og ønsker ikke å lade til mer enn 80% i daglig bruk. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

SUNPWRD

Jeg har tenkt på det samme selv, og har et forslag som jeg ikke har testet ut enda.

Hvis en setter alle dager til å starte å lade til f.eks klokka 1 AM og trykke på 80% - vil den ikke da alltid starte å lade med mindre en plugger i mellom 00:00 og 00:59?  :)
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

elbil-1

nei, plugger du da inn ladekabelen f.eks. kl. 0800, vil den ikke starte lading før kommende natt kl. 0100.
dvs. etter 17 timer.

E_S

Ja, beste løsning jeg har kommet opp med nå er å starte lading 1AM slik at jeg har 80% på morgenen uansett hva jeg parkerer bilen med, og så sette timer 2 til å starte lading 9AM slik at jeg har 80% når jeg er ferdig på jobb, og så må jeg heller programmere timeren til eventuelle andre behov.

Litt håpløst at de ikke har inkludert en funksjon for å lade til 80% som standard i innstillingene..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

OlavEmil

Grunnen til det er vel at det ikkje gir meining å berre lade til 80%.

Eg har òg timer på 0100 kvar dag (slår av med brytaren til venstre for rattet om eg treng umiddelbar lading), funkar flott :) . Startar klokka 1 anten eg pluggar i klokka 12, 16, 24 eller 00:59.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

EL-Erik

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:01
Grunnen til det er vel at det ikkje gir meining å berre lade til 80%.
Det er mange som mener at batteriet blir behandlet bedre hvis man kun lader til 80% pg at man på den måte tar bedre vare på batteripakken.

Personlig er jeg av den oppfatning at bilen skal brukes, og den skal brukes slik KIA har lagt opp til det. Min blir plugget til lader selv om jeg har 80% eller mer kapasitet. Når jeg kjører hjemmefra har jeg alltid 100% og maks rekkevidde. Vil ikke stå som en idiot dersom jeg plutselig finner ut at jeg skal bruke bilen mer enn planlagt de neste timene... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

OlavEmil

Sitat fra: EL-Erik på tirsdag 29. desember 2015, klokken 20:07Det er mange som mener at batteriet blir behandlet bedre hvis man kun lader til 80% pg at man på den måte tar bedre vare på batteripakken.

Ja, stemmer at nokon meiner dette. Men Kia er tydelegvis ikkje einige i det. Eg stolar på Kia.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Bjoris

Det er hevet over enhver tvil at Litium batteri har det bedre på 80% enn 100% SOC. Det er bare å søke på nettet så finner en mye forskning på dette. Det er f.eks ikke uten grunn at Tesla har daily opp til 90% SOC og trip til 100%, der du får beskjed om du lader 5 ganger til 100% etter hverandre at dette ikke er bra.

Jeg vet ikke om du vil fungere som på Leaf i Soul på timeren, men der setter enn start og end til kl.00 da lader den til 80% direkte, når du plugger i.

Jeg mener selv jeg ser effekten av det å lade til 80% nå. Det er jo dessverre slik at en kan lade til 100% hver dag i flere år og alt kan se bra ut lenge siden en ikke har noe instrument som viser hva som skjer og det er veldig vanskelig å oppdage at 3% av batterikapasiteten er borte, det vil stå 100% i bilen uansett om kapasiteten på batteriet er 70%... Den vil bare gå litt og litt kortere pr % og det er vanskelig å oppdage før du har mistet minst 5% kanskje 10% også. En blir jo også bedre på å kjøre økonomisk også så en får noen km mer ut av bilen etterhvert som motvirker effekten.

Jeg kjøpte en US Leaf 1 år gml med 5000 km kjørt, den manglet da ca 12% allerede pga varmen i USA (kjent Leaf problem), bilen har nå gått 45.000 på 3 år og jeg har nå ca 15% kapasitetstap. Jeg var bort i en Norsk Leaf som alltid er ladet til 100%, gått noe mer, men like gml og den har nå også 15% kapasitetstap, men for bare ett årsiden hadde den mye bedre verdier enn vår.

Jeg broker noe som kalles LeafSpy som er ett diagnoseprogram som gir mye nyttig info om batteriet.

Skal du ha bilen lenge så lad til 80% når du ikke trenger mer og selvsagt, lad til 100% når du trenger det, men da skal en prøve å ikke la bilen stå med 100%. Dvs en bør time det slik at den er ferdig ladet i det du skal kjøre eller innenfor en time og to.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elbil-1

Nå kan det virke som at Kia har lagt inn den sikkerhetsmarginen i ladeelektronikken allerede, slik at vi bileiere bare kan plugge i og lade opp, uten å tenke på 80 eller 100%...

Batteriet lar seg ikke overlade, da det til vanlig kun kan toppes til 80% av installert effekt (selv om man lader til 100% på indikatoren)

Samme nedover, når instrumentene viser 0%, så er det faktisk 5-10% igjen reelt, slik at batteriet ikke ødelegges av dyputlading.

Bjoris

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 30. desember 2015, klokken 10:13
Nå kan det virke som at Kia har lagt inn den sikkerhetsmarginen i ladeelektronikken allerede, slik at vi bileiere bare kan plugge i og lade opp, uten å tenke på 80 eller 100%...

Batteriet lar seg ikke overlade, da det til vanlig kun kan toppes til 80% av installert effekt (selv om man lader til 100% på indikatoren)

Samme nedover, når instrumentene viser 0%, så er det faktisk 5-10% igjen reelt, slik at batteriet ikke ødelegges av dyputlading.

Dette er nok dessverre både riktig og feil. ALLE Litium batteri har litt å gå på øverst og nederst, men det er for unngå ødeleggelse der og da. Lades et Litium batteri helt ned så er det ødelagt.

Kia har like høy volt som Leaf på 100% ca 4,15 v, 80% er ca 4 volt og forskning viser at lading mellom 30-80% gjør at levetiden kan 4 dobles. Så er det ett moment til og det er foringelse av alder, det vet en jo pt ikke helt hvordan blir...

Men å tro at en bare har ladet til 80% ved 100% i Soul er altså feil!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elbil-1

Dette kan ikke stemme.

Hvis batteriindikatoren står på 0% og bilen stopper, så skulle det etter din beregning da være ødelagt batteri i bilen?


Bjoris

#11
Som jeg skriver, det er litt brickprotection i bunn og på topp, men det er ikke 20% på toppen, kanskje 3-4% så, la oss si at du kan lade til 83-84% og da være på 80% reellt:)

Lader en ikke over 4.0 volt (ca 80% Soc på Leaf/Soul mfl) viser studier at ett batteri kan tåle 4 ganger så mange såkalte ladesykluser. Merk at en ladesyklus IKKE er hver gang en putter i kontakten, men fra 0-100% av batteri, det er 1 syklus. Det hevdes altså at du kan lade 8 ganger fra 30 til 80% (8*50%) ifht 1 gang fra 0-100% å få samme slittasje, det snakkes om 1000 ladesykluser vs 4000 ladesykluser. Går bilen 150 km fra 0-100% kan du da regne med 150.000 km om du alltid lader til 100% og 600.000 km om du lader mellom 30 og 80%. Jeg husker dessverre ikke om dette var fram til ett kapasitetstap til 70% av opprinnelig, men 70% er jo ofte regnet som en reduksjon som påkrever bytte.

Selvsagt er det mange andre ting som spiller inn, men gitt alt annet likt så antar enn altså at det har så stor betydning.

Min oppfatning at dette er det stor enighet om, i fagmiljøer som kan dette, om en ønsker eller kan klare å følge en slik regel er jo opptil alle og enhver.

Bilprodusentene vil selvsagt ikke mase for mye om dette da det drar ned rekkevidden ytterligere og batteri vil uansett tåle slik bruk i garantitiden, dvs har de nok regnet ut at batteriet fortsatt vil være over 70% etter 8 år eller 160.000 selv om du lader til 100% hver dag, ellers hadde de hatt en funksjon som sperret for slik bruk, men da begynner det å bli vanskelig å oppgi 100% som kapasitet og rekkevidde basert på dette.

Tesla er den eneste jeg vet som går aktivt inn og passer på dette, andre har ikke engang 80% lademulighet som eGolf, det tror jeg rett og slett er for at det blir håpløst å selge inn at en må være forsiktig med lading av batteriet, rekkevidden er jo elendig som den er så å begynne å skape en masse usikkert hos kjøper ved å anbefale 100% går nest ikke ann...

Nå er det vel 80% lademulighet til Soul også? Den er der selvsagt for en grunn, i Leaf heter den LongLife rett og slett, ganske tydelig altså...

Dette betyr IKKE at en aldri kan lade til 100% eller trekke batteriet ned under 30%, men det betyr at en ikke skal gjøre det som en rutine, de gangene en trenger å gå over/under grensene så er det to ting som er viktig,

1. Ikke la bilen stå med 100% lading lenge, det å lade den til 100% rett før en kjører gir liten ekstra slittasje, det å sette den med 100% over helgen i solsteiken er litt worst case og bør absolutt unngås.
2. Kommer en lavt ned i SOC går det også bra, men det er viktig å få den på lading så snart som mulig etterpå, de prosessene som starter å redusere batteriet stoppes i det lading starter slik jeg har forsått dette!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA