Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av Quintilian, fredag 29. januar 2016, klokken 08:05

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: Quintilian på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:04
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

fonberg

Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Quintilian på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:04
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.

Mitt utgangspunkt var det samme som ditt, etter nesten fire år med ultra hifi ble overgangen til bil med standardanlegg som forventa en nedtur.

Bilradiospesialisten i Trondheim har laget en glassfiberkasse tilpasset høyre side i min bil med standardanlegg. De har aldri gjort dette før til en Tesla, men de har nå dermed støpeform til å gjøre dette også for fremtidige kunder med TMS.  De har tidligere hatt bilen inne ifm. å få riktig form på kassa, samt trekt opp kabler til strøm, signal, basskontroll mellom setene osv. I dag blir kassa med element og forsterker montert, så det blir spennende å få sluttresultatet. Godt mulig jeg er i mål med dette, men tar også høyde for å gå videre med å bytte ut høyttalerne i fordørene. Vi får se - og ikke minst høre :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trustno1

Litt nysgjerrige spørsmål fra lydnerden i meg :p

Hvor mange liter klarte de å utnytte med støpet sitt? Lukket eller portet kasse? Eventuelt tuning på den?

fonberg

Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:42
Litt nysgjerrige spørsmål fra lydnerden i meg :p

Hvor mange liter klarte de å utnytte med støpet sitt? Lukket eller portet kasse? Eventuelt tuning på den?

Jeg er nysgjerrig sjøl, jeg. Jeg har i grunn lagt detaljene i hendene på ekspertisen. Pr nå vet jeg at den har en port, men kan spørre dem om volum og tuning når jeg skal hente bilen. Kan du si mer hva du legger i tuning? Jeg er ingen ekspert på dette feltet, jeg vil bare ha god lyd :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trustno1

Når det gjelder tuning så henger dette sammen med hvilke element som blir brukt, men i korte trekk kan man si det slik:
Er man ute etter høy lyd og mye "dunk dunk" så bruker man gjerne høyere tuning. Årsaken er at høy tuning vil gi deg mer lyd ut av mindre effekt. Ulempen med dette er at man får en "peaky" respons, og ujevn frekvensgang. Dette er ikke spesielt gunstig for lydkvalitet.

Er man ute etter god lyd så bruker man gjerne en så dyp tuning som mulig, for å få god respons i det nedre registeret. Ulempen med dette er at det krever en svært lang port, og relativt stor kasse. Dette gjør gjerne byggingen mer komplisert.

På grunn av dette så velger de fleste fabrikanter å gå for løsningen med høy tuning,  da dette gir mest lyd  med en minst mulig komplisert løsning. Det er derimot ikke spesielt heldig for lydkvaliteten.

Vedlagt graf viser forskjellen i frekvenskurven på en kasse med 50hz tuning (gul graf) og en kasse med 33hz tuning. Merk at dette kan variere stort ut fra hvilke type element som blir brukt, men dette er tommelfingerreglen.

Harlex

Sitat fra: fonberg på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:30
Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Quintilian på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:04
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.

Mitt utgangspunkt var det samme som ditt, etter nesten fire år med ultra hifi ble overgangen til bil med standardanlegg som forventa en nedtur.

Bilradiospesialisten i Trondheim har laget en glassfiberkasse tilpasset høyre side i min bil med standardanlegg. De har aldri gjort dette før til en Tesla, men de har nå dermed støpeform til å gjøre dette også for fremtidige kunder med TMS.  De har tidligere hatt bilen inne ifm. å få riktig form på kassa, samt trekt opp kabler til strøm, signal, basskontroll mellom setene osv. I dag blir kassa med element og forsterker montert, så det blir spennende å få sluttresultatet. Godt mulig jeg er i mål med dette, men tar også høyde for å gå videre med å bytte ut høyttalerne i fordørene. Vi får se - og ikke minst høre :)
Meeget spennende. Ser frem til å høre din mening om resultatet. I Bergen har de visst gjort dette før for det virket som om de allerede hadde en støpeform.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:33
Når det gjelder tuning så henger dette sammen med hvilke element som blir brukt, men i korte trekk kan man si det slik:
Er man ute etter høy lyd og mye "dunk dunk" så bruker man gjerne høyere tuning. Årsaken er at høy tuning vil gi deg mer lyd ut av mindre effekt. Ulempen med dette er at man får en "peaky" respons, og ujevn frekvensgang. Dette er ikke spesielt gunstig for lydkvalitet.

Er man ute etter god lyd så bruker man gjerne en så dyp tuning som mulig, for å få god respons i det nedre registeret. Ulempen med dette er at det krever en svært lang port, og relativt stor kasse. Dette gjør gjerne byggingen mer komplisert.

På grunn av dette så velger de fleste fabrikanter å gå for løsningen med høy tuning,  da dette gir mest lyd  med en minst mulig komplisert løsning. Det er derimot ikke spesielt heldig for lydkvaliteten.

Vedlagt graf viser forskjellen i frekvenskurven på en kasse med 50hz tuning (gul graf) og en kasse med 33hz tuning. Merk at dette kan variere stort ut fra hvilke type element som blir brukt, men dette er tommelfingerreglen.
Jeg har forespurt å få en nøyaktig spesifikksjon på pakken inkl sub. Det de forklarte var at ved tenkte oppsett fikk jeg en svært dyp og fyldig bass. De monterer også en regulator for bassen i «taket» på rommet under skjermen forstod jeg.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

#37
Den regulatoren er nok mest sannsynlig bare en "volumknapp" for subben.

Vurderte selv først å gå for å lage støpte kasser, da jeg har lang erfaring med glassfiberprosjekter i bil tidligere. Derimot valgte jeg å heller gå for cnc og 3d printing av ett par ulike årsaker.

- For det første så er arbeid med glassfiber og polyester en drittjobb. Det lukter infernalsk, og man er helt avhengig av å bruke verneutstyr når man arbeider med det.

- Det er også mye arbeid å lage støpeformen, men selv når man har støpeform vil det være en god del arbeid med tilpassing, frontplate skal monteres til støpet osv.

- Lage tilstrekkelig lang port for dyp nok tuning vil ikke være spesielt enkelt å få til i en glassfiberkasse

Pga disse ulempene så fant jeg ut at det ville både være mer hyggelig,helsemessig og spennende jobb og benytte seg av cnc/3d print, samt at man kan få til helt andre typer løsninger som ikke er mulig å få til med manuelt håndarbeid i glassfiber. Som feks denne portløsningen her jeg jobber med i prototypen min nå.

Men når det er sagt, man kan lage utrolig mye kule løsninger med glassfiber også, har gjort dette mye tidligere. Men min erfaring er at det er svært tidkrevende, og krever endel arbeid.
Kassen i seg selv kan bli minst like bra, og fordelen med glassfiber er at det er enklere å utnytte mer av plassen dersom man har en god passform

Trustno1

Forøvrig er min egen sub glassfiberstøpt, men neppe noe for hvermansen å sette i gang med :p

Harlex

#39
Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:29
Forøvrig er min egen sub glassfiberstøpt, men neppe noe for hvermansen å sette i gang med :p
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:27
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.

Tilbakeføring bør ikke være noe problem. Selv mitt anlegg som er betraktelig mer omfattende enn hva man typisk oppgraderer, så er det ikke store modifikasjoner jeg har gjort på selve bilen. Kun noen mindre modifikasjoner på interiørdeler (som jeg uansett har anskaffet fra en vrakbil, så de originale har jeg liggende)

Modifikasjoner man typisk må gjøre:
Tilkobling på 12v batteri - fullt reversibelt

Tilkobling til signal - kabel må klippes i, så reversering vil bli synlig om man inspiserer kablene, men vil ikke ha noen praktisk betydning så lenge de er loddet sammen skikkelig.

Gjennomføring av strøm igjennom torpedovegg - litt varierende, men her må man gjerne enten ta hull på en gjennomføring (ingen praktisk betydning) eller i enkelte tilfeller borre ett nytt hull. Ved borring av nytt hull må dette tettes med en gummipropp eller lignende.

Feste av kabel til jordingspunkt - fullt reversibelt

Montering av subkasse - veldig avhengig av type løsning, men i de fleste tilfeller blir det neppe gjort noe som ikke kan reverseres.

Harlex

Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:27
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.

Tilbakeføring bør ikke være noe problem. Selv mitt anlegg som er betraktelig mer omfattende enn hva man typisk oppgraderer, så er det ikke store modifikasjoner jeg har gjort på selve bilen. Kun noen mindre modifikasjoner på interiørdeler (som jeg uansett har anskaffet fra en vrakbil, så de originale har jeg liggende)

Modifikasjoner man typisk må gjøre:
Tilkobling på 12v batteri - fullt reversibelt

Tilkobling til signal - kabel må klippes i, så reversering vil bli synlig om man inspiserer kablene, men vil ikke ha noen praktisk betydning så lenge de er loddet sammen skikkelig.

Gjennomføring av strøm igjennom torpedovegg - litt varierende, men her må man gjerne enten ta hull på en gjennomføring (ingen praktisk betydning) eller i enkelte tilfeller borre ett nytt hull. Ved borring av nytt hull må dette tettes med en gummipropp eller lignende.

Feste av kabel til jordingspunkt - fullt reversibelt

Montering av subkasse - veldig avhengig av type løsning, men i de fleste tilfeller blir det neppe gjort noe som ikke kan reverseres.
Høres bra ut. Hva har du gjort av oppgraderinger forresten? Ut over sub? Du har ultra hifi fra starten?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

Nesten enklere å liste opp hva jeg ikke har gjort :p

Sjekk prosjekttråden min her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html

Harlex

Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 18:07
Nesten enklere å liste opp hva jeg ikke har gjort :p

Sjekk prosjekttråden min her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html
Ok. Såpass. Forstår at du har ok peiling ja. Låter vel helt greit det der kan jeg tenke meg. Jeg har en forventning i forhold til min oppgradering fra BRS og det er at det er merkbart bedre enn org. ultra hifi og sinnsykt bedre enn standard. Og hele anlegget skal være tilpasset/skjult.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:43
Ok. Såpass. Forstår at du har ok peiling ja. Låter vel helt greit det der kan jeg tenke meg. Jeg har en forventning i forhold til min oppgradering fra BRS og det er at det er merkbart bedre enn org. ultra hifi og sinnsykt bedre enn standard. Og hele anlegget skal være tilpasset/skjult.

Vil tro det funker bra, skal ikke så mye til for å få betraktelig bedre lyd. Den originale "hifi" kassa i plast er ikke så mye å skryte av :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA