Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart ny El-bil eier - uten tilgjengelig ladestasjon.....

Startet av Sibir, fredag 29. januar 2016, klokken 07:30

« forrige - neste »

Sibir

Hei

Har en Salto 32a ladestasjon. Har problemer med at programmert forvarming ikke fungerer hver gang. Bilen lades til 100% etter jobb/trening. Når ladingen er ferdig blinker indikator på stasjonen blått for å indikere at ladingen er sluttført. Bilen starter ikke opp forvarming og jeg må starte med kald bil og skraping av vinduer. Noen som har løsning eller erfaringer med dette?

Spm 2: Er det noen som har funnet ut hvordan man kan få bilen til å starte varmingen med tenningen på tilkoblet strøm? Har forsøkt , men ser ut som det bare blåser kald luft og det tapper 12v batteriet. Det er heller ikke noen indikasjon på strømbruk i ev-displayet.

elbil-1

eneste jeg har funnet ut er å starte bilen og la den stå med nøkkelen i og "motoren i gang".

Da lader den og samtidig blir bilen varm.

(melding på displayet om at ladetid blir forlenget når man har varmeapparatet på mens man lader)

OlavEmil

Får du det til å funke på vanleg lading? Det verkar som om min (og mange andre sine) berre bles kald luft ved vanleg lading, varmluft kun ved hurtiglading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

SUNPWRD

Jeg gjør også som elbil-1. Lar ledning stå i og starter bilen. Da sier først bilen fra om at ledning må fjernes før bil starter deretter forteller den at ladetid økes ved varming. Men begge varslene er altså bare å overse... En liten bemerkning er ar bremsepedalen må trykkes inn slik at bilen skjønner at du ikke bare skrur på tenning...
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

OlavEmil

Men får du det til å funke på vanleg lading? Det verkar som om min (og mange andre sine) berre bles kald luft ved vanleg lading, varmluft kun ved hurtiglading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Sibir

Har ikke prøvd ved vanlig lading, lader kun på 32a ladeboks hjemme. Medfølgende kabel ligger trygt i bilen.

Edit:

Tror ikke det vil fungere å starte bilen for varming med medfølgende kabel da den leverer alt for lite strøm. Varmen kan trekke opp til 3,5 kw/h ved oppstart når det er kaldt ute.

elbil-1

bilen blåser bare kald luft med 10A lading i allefall, når jeg testet i dag.

Men setter man på forvarming med timeren i bilen, så blir bilen varm, men da bruker den tydeligvis av hovedbatteriet?

OlavEmil

Sitat fra: Sibir på fredag 01. januar 2016, klokken 22:38
Har ikke prøvd ved vanlig lading, lader kun på 32a ladeboks hjemme. Medfølgende kabel ligger trygt i bilen.

Edit:

Tror ikke det vil fungere å starte bilen for varming med medfølgende kabel da den leverer alt for lite strøm. Varmen kan trekke opp til 3,5 kw/h ved oppstart når det er kaldt ute.

32a ladeboks er vanleg lading (i motsetning til hurtiglading). Får du varmluft på 32a?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Sibir

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. januar 2016, klokken 00:03
Sitat fra: Sibir på fredag 01. januar 2016, klokken 22:38

Edit:

32a ladeboks er vanleg lading (i motsetning til hurtiglading). Får du varmluft på 32a?

Både og. Tror det henger litt sammen med problemet med programmert varming. Ser ut som ikke bilen skjønner at den er koblet til strøm noen ganger.

elbil-1

har testet litt - og det eneste jeg får til av varme i bilen er enten å ta ut ladekabelen og starte bilen - da kan man skru på varmen.

Alternativet er å koble til ladekabelen og sette på forvarming til å starte f.eks. om 20 min og varme til 20grader, da starter viften å blåse varm luft nesten umiddelbart.

Setter da samtidig  også lading til å starte om 20 minutter, og da trekker ladekabelen 10/16A mens varmeviften går og "lading" pågår.

Når det er så kaldt som nå (-10-15grader) så bruker den allikevel ca 2% av rekkevidden fra hovedbatteriet (selv om ladekabelen står i og gir strøm/lader) for å få opp temperaturen til ca 20grader inni bilen før start. (ca 20 min)

birkeland

Jeg har hatt bilen i 9 mnd og har 32A lader. Skal jeg forvarme eller kjøle ned bilen om sommeren, plugger jeg i laderen så bilen lader og trykker raskt 2 ganger på "Power" knappen. Da virker alltid klimaanlegget. Når jeg så skal kjøre, fjerner jeg kabelen og trykker 3 ganger på power for å starte bilen (2 ganger for å slå av og 1 gang for å starte den). Funker hver gang. Har aldri opplevd at det ikke kommer varme eller kjøling på denne måten.

elbil-1

32A gir datydeligvis nok strøm til å betjene varmevifte- noe 10/16A ikke gjør

hgjeldokk

Hei

Jeg har hatt Kia'n i en uke å forsøkt forvarming 5 dager på rad. Dette har endt med varm bil 3 dager og kald bil 2 dager. De dagene bilen var varm var ikke ladingen avsluttet, mens dagene med kald bil var bilen oppladet med 100% da varmen skulle skrus på. Lader forøvrig med 10 amper kabelen. Fint om en gir tilbakemelding til forhandler/Kia slik at det feilen blir prioritert rettet.

Geir81

Jeg kommer stadig til kald bil om morgenen, men jeg skal prøve hgjeldokk's metode neste gang. da setter jeg timer til først å lade til 80, og så videre fra 80 til 100 kort tid før forvarmingen skal starte. Håper dette er den magiske oppskriften frem til Kia finner en softwarefix...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA