Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk info om Nissan Connect

Startet av Olee, torsdag 28. januar 2016, klokken 15:50

« forrige - neste »

Olee

Finner svært få Leafer på Finn å sammenligne med, så fint om noen vil komme med noen wild guesses  ;)

Har vurdert ny Leaf med 30kWh, og lurer da på hva jeg kan forvente å få i innbytte hos forhandler, evnt selge brukt? Bilen er en 2015 Nordic med 3,3kW lader, metallic lakk og vinterhjul. Gått snart 30.000km.

Blir nok en tlf til forhandler, men fint med litt inputs fra forumet også :)

leafnor

Sitat fra: Olee på fredag 25. desember 2015, klokken 13:01
Finner svært få Leafer på Finn å sammenligne med, så fint om noen vil komme med noen wild guesses  ;)

Har vurdert ny Leaf med 30kWh, og lurer da på hva jeg kan forvente å få i innbytte hos forhandler, evnt selge brukt? Bilen er en 2015 Nordic med 3,3kW lader, metallic lakk og vinterhjul. Gått snart 30.000km.

Blir nok en tlf til forhandler, men fint med litt inputs fra forumet også :)
Wild guess, innbytte 40-50000 under listepris ny 24 kWt bil.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Hansi

#2
Jeg vurderte også innbytte til 30kWh-utgaven, fikk tilbud på 135 000 i innbytte for min 2013 Tekna med 6,6 lader, vinterhjul (usikker på lakk) og Chrome som har gått 33 000. Jeg vil tippe du får tilbud på ~150-160?

Du bør nok vurdere å selge selv hvis du vil få mest mulig for den.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Bjoris

#3
Om det ikke er slik at 30 kWh løser ett helt spesifikt behov som ikke 24 klarer ville jeg drøyd til 1,5 år, da vil dagens 30 kWh være helt avleggs:)

Jeg kjøpte bare 30 kWh fordi det er bilnr 2 og mer enn dyr nok:)

Blir spennende å s prisene på ny Leaf/Bolt med vesentlig lengre rekkevidde!

Nå tror jeg en kan få ok pris for en nyere 24 Leaf enda, selger hos Nissan sa de hadde blitt tatt på sengen av at etterspørselen på 24 kWh var større enn ventet og derfor kunne vi faktisk få 30 kWh en mnd før 24!

Med bonderabatt var forskjellen 20.000 og jeg må si det er smårart at mange ikke vil legge i disse lappene
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

AppleKnocker

Innbyttepris er nesten alltid lavere enn det man håper. Skulle ikke forundre meg om noen prøver seg under 150.

Det er klart 30kwh er bedre enn 24kwh, men det er jo ingen revolusjon akkurat. Leaf er en typisk pendlerbil, og alle som bor 5 mil eller mindre fra stedet man jobber (typisk en by), klarer seg fint med 24kwh utgaven selv de verste vinterdagen. Med 30kwh kan man utvide avstanden til 6-7 mil. Det finnes selvfølgelig noen som har den avstanden til jobb, men det blir ikke de store salgstallene av noe sånt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

#5
Innbytte må en unngå, en slik bil med masse garanti er jo ikkje noe problem å selge privat, drar en til med bonderabatt på den nye trenger ikke bytte bli så ille.

Det virker på meg som at mange som kjøper brukt sjelden sjekker nytt, jeg syns iallefall at forskjellen på nytt/brukt norsk/importert når vi bestilte var for liten. Mulig menigmann ikke ser det slik, men jeg syns iallefall at ca 170.000 for 2 år gml Acenta 24 ofte importert vs ny norsk Accents 30 til 240 inkl vinterhjul med mye lenge garanti og en norsk forhandler i ryggen ikke var så mye å stusse på... Så kom Tekna for bare 16000 ekstra og ble dermed en pølse i slaktetiden:)

Fikk for moroskyld pris på Accenta 24 fra Nissan og den kom på rett over 200, de som da kjøper importert Accenta 24 2014 modell dog med 0 km, til 190 kan jo ikke ha sjekket prisene hos Norsk forhandler!





I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Olee

Takker for svarene :)
Er ikke helt avhengig av bedre rekkevidde, men da bilen er vår eneste, og vi kommer til å passere 30.000km med god margin på et år, hadde det ikke vært feil heller. Blir en del langturer på oss, og er ikke sjelden jeg må presse batteriet opp i 85-90% på hurtigladerne. Dette vil jo selvfølgelig bli bedre med flere hurtigladere etterhvert. :)
Er helt enig med deg bjoris! Hadde jeg kjøpt nå hadde iallefall ikke jeg stusset på 30kWh versjonen!

Bjoris

#7
Poenget med hurtiglading får sjelden så mye fokus, men er du på langkjøring er det 80% av 21 kWh du har å rutte med, ca 17 kwh, det å lade mer tar evigheter og en må ha igjen ett par kWh for å slippe stresset med rekkviddeangst. 30 gir deg ca 5 kWh ekstra og blir gull verd ikke bare lader du flere kWh på samme tid, men ofte vil de jo medfører at du kan lade til lavere SOC jo gjør den enda raskere ifht 24; kanskje kan en hoppe over en lading også!

Vi er der det neste året, 160 km til fjells nesten hver helg medfører lading og med litt ugunstig plassering av hurtiglader sliter vi med dagens US Leaf begge veier. En 2. gen 24 ville nok klart seg vesentlig bedre, men med 30 forventer jeg at ladingen går ned til en tissepause fra dagens 30-40 minutt!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Olee

Ja bruker man bilen til alt, så blir det en del hurtiglading. På den forrige turen jeg hadde, så føltes det ikke så "hurtig" å stå i 45 min for å få 95% for å komme meg opp stigningen fra Eidfjord til Geilo. Snøstorm og aldri kjørt der før hjelper ikke!  :P Med ny Leaf ville det vært en kort fin hurtiglading!  8)

Etter en del helgeturer på over 200km, så er det ikke unormalt at jeg kommer ned på 5% SOC ved ankomst. Hadde nok spart batteriet litt med litt større buffer :)

Rio

Sitat fra: bjoris på fredag 25. desember 2015, klokken 20:59
Poenget med hurtiglading får sjelden så mye fokus, men er du på langkjøring er det 80% av 21 kWh du har å rutte med, ca 17 kwh, det å lade mer tar evigheter og en må ha igjen ett par kWh for å slippe stresset med rekkviddeangst. 30 gir deg ca 5 kWh ekstra og blir gull verd ikke bare lader du flere kWh på samme tid, men ofte vil de jo medfører at du kan lade til lavere SOC jo gjør den enda raskere ifht 24; kanskje kan en hoppe over en lading også!

Vi er der det neste året, 160 km til fjells nesten hver helg medfører lading og med litt ugunstig plassering av hurtiglader sliter vi med dagens US Leaf begge veier. En 2. gen 24 ville nok klart seg vesentlig bedre, men med 30 forventer jeg at ladingen går ned til en tissepause fra dagens 30-40 minutt!

Meget bra observert.

I tillegg så fortsetter den nye batterikjemien med 50 kW hurtiglading nesten helt opp til 80%, mens den gamle reduserer effekten mye tidligere. Derfor tar det ikke lengre tid å lade de ekstra 6 kWh. Faktisk blir det trolig kortere tid, siden man vanligvis ikke begynner med 0 kWh.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 21:50
Sitat fra: bjoris på fredag 25. desember 2015, klokken 20:59
Poenget med hurtiglading får sjelden så mye fokus, men er du på langkjøring er det 80% av 21 kWh du har å rutte med, ca 17 kwh, det å lade mer tar evigheter og en må ha igjen ett par kWh for å slippe stresset med rekkviddeangst. 30 gir deg ca 5 kWh ekstra og blir gull verd ikke bare lader du flere kWh på samme tid, men ofte vil de jo medfører at du kan lade til lavere SOC jo gjør den enda raskere ifht 24; kanskje kan en hoppe over en lading også!

Vi er der det neste året, 160 km til fjells nesten hver helg medfører lading og med litt ugunstig plassering av hurtiglader sliter vi med dagens US Leaf begge veier. En 2. gen 24 ville nok klart seg vesentlig bedre, men med 30 forventer jeg at ladingen går ned til en tissepause fra dagens 30-40 minutt!

Meget bra observert.

I tillegg så fortsetter den nye batterikjemien med 50 kW hurtiglading nesten helt opp til 80%, mens den gamle reduserer effekten mye tidligere. Derfor tar det ikke lengre tid å lade de ekstra 6 kWh. Faktisk blir det trolig kortere tid, siden man vanligvis ikke begynner med 0 kWh.
Langtur (Sommer) med en 30 kWt-er blir tur, og ikke prosjekt. Trondheim-Oslo blir "bare" med 4 ladestopp, på maks 30 min hver på eksempelvis:
Fagerhaug
Dombås
Lillehammer
Minnesund.

På tur "hjem" så må Ringebu/Kvam regnes inn, altså en stopp mer.

Tur med 24 kWt krever stopp i tillegg på Hjerkinn, Kvam, Hamar og Jessheim, dvs dobbelt så mange stopp. Da lader man og på ca 40 kW, men dobler start/stopptid og risiko for å møte opptatt lader (Ikke at det er noe stor problem i dag på E6). I tillegg er noen av ladingene slik at du må over 60%, og da faller ladehastigheten betydlig.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

#11
I Elbilforeningen sin test fikk de på 20 kWh på 30 min, jeg ladet 12 kWh på 30 min i Etne lille julaften og tror det må være nær rekord for vår Leaf, den startet på 45 kw, kom inn med 10% SOC, men fra 20% faller ladeeffekten jevnt og trutt, så på LeafSpy at jeg hadde 17 kw på 70%, noe av det bedre jeg har sett!

Nei, det blir digg med 30 kWh, mine erfaringer kommer nok rimelig raskt her inne, etter dette. Litt rart å være tilbake til disse problemene etter 43000 km i Tesla der kunne kjøre både opp og ned fra fjellet uten å lade, men så er den jo nesten 3 ganger så dyr som en ny Tesla også. Vel, vi skal nok klare oss bra med Leafen til vi får den nye som vi drøyer lengst mulig siden det ble ny Leaf, det var jo ikke planene:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: bjoris på fredag 25. desember 2015, klokken 23:27
I Elbilforeningen sin test fikk de på 20 kWh på 30 min, jeg ladet 12 kWh på 30 min i Etne lille julaften og tror det må være nær rekord for vår Leaf, den startet på 45 kw, kom inn med 10% SOC, men fra 20% faller ladeeffekten jevnt og trutt, så på LeafSpy at jeg hadde 17 kw på 70%, noe av det bedre jeg har sett!
Ladeeffekt på 30kWt overgår 24kWt med "togangen".
På langtur etter 1-2 ladestopp så temperatur kommer over 20 på batteri så klarer min å ta inn rundt 40kW opp 40% SOC. Derfra synker det eksponesielt.
Erfart at langs E6 og ladestopp på hver stasjon så lader jeg til jeg ser effekt kommer til 30kW. Da er det nok til at det rekker til neste lader. (Unntak er Fagerhaug og Dombås, da lades til 180 GIDS på batteri), og krever nesten 30 minutter).
Med 30kWt så kan nesten ladetid se ut til å være halvert, når en tar med oppstarttid etc for selve ladingen og det å komme seg videre.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

erikf

Sitat fra: Olee på fredag 25. desember 2015, klokken 21:26
Ja bruker man bilen til alt, så blir det en del hurtiglading. På den forrige turen jeg hadde, så føltes det ikke så "hurtig" å stå i 45 min for å få 95% for å komme meg opp stigningen fra Eidfjord til Geilo. Snøstorm og aldri kjørt der før hjelper ikke!  :P Med ny Leaf ville det vært en kort fin hurtiglading!  8)
Beklager offtopic her, men: Har du virkelig kjørt dette strekket i snøstorm? Kudos til deg i så fall. Gikk det bra?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Olee

Ja jeg kjørte den turen nå når det var flom og stengt veg mellom Voss og Vinje  :)
Hadde egentlig tenkt å lage en liten tråd om turen, da den er litt på kanten i forhold til rekkevidde!

Turen gikk fra Flesland med en liten ladepause på Voss før den 45 min lange ladingen i Eidfjord. Ladet som sagt til 95 eller 96%, før jeg tok fatt på stigningen.
6 grader og regn nede i Eidfjord, og -1 oppe på fjellet. Her var det mye vind og snø, til tider så dårlig sikt at jeg og flere andre biler måtte stoppe. Det hjelpte nok på rekkevidden at det gikk litt sakte!
Når jeg var kommet over fjellet ble de møtende bilene stoppet, så tydeligvis var de begynt med kolonne.
Kom ned til Geilo med 15% igjen, nesten overrasket over at det hadde gått såpass bra! :)
Varmen ble brukt litt sporadisk siden det dugget litt frontruten til tider. Ellers sete og rattvarme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA