Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Bybil entusiast, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

fbostad

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2016, klokken 22:50
Sitat fra: fbostad på fredag 12. februar 2016, klokken 21:14
Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 20:58
Sitat fra: mrjic på fredag 12. februar 2016, klokken 20:48
Det blir jo samme som Tesla UMC.

Hva koster en Tesla UMC?
Og kan den brukes på alle biler med type2 kontakt?
Ikke helt det samme som Tesla UMC. Den kan i tillegg lade MB med 32A (6200W netto). Det Tesla UMC ikke kan er lade med 16A 230V, kun 13A. Dette har jeg testet.
Tesla UMC koster ca 5.300, -

16A 230V 1-fase går fint med UMC med en ekstra adapter.
Hvilken? Fra Tesla rød 400V adapter til CEE 16A eller schuko? Fra Tesla schuko til CEE går det ikke.
Nyttig å vite om man vurderer å skaffe en sånn.
Mercedes B Electric

jkirkebo

#61
Sitat fra: fbostad på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2016, klokken 22:50
Sitat fra: fbostad på fredag 12. februar 2016, klokken 21:14
Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 20:58
Sitat fra: mrjic på fredag 12. februar 2016, klokken 20:48
Det blir jo samme som Tesla UMC.

Hva koster en Tesla UMC?
Og kan den brukes på alle biler med type2 kontakt?
Ikke helt det samme som Tesla UMC. Den kan i tillegg lade MB med 32A (6200W netto). Det Tesla UMC ikke kan er lade med 16A 230V, kun 13A. Dette har jeg testet.
Tesla UMC koster ca 5.300, -

16A 230V 1-fase går fint med UMC med en ekstra adapter.
Hvilken? Fra Tesla rød 400V adapter til CEE 16A eller schuko? Fra Tesla schuko til CEE går det ikke.
Nyttig å vite om man vurderer å skaffe en sånn.

Schuko til rødt adapter til UMC ja. Jeg har disse på lager, pris kr. 350,- + porto. De er 133cm lange så UMC-kladden kan ligge på bakken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fbostad

Jeg tenker som så..
Tesla leverer ikke adapter til 16A/230V. Sannsynligvis kan det ha med å gjøre at schuko ikke er beregnet til kontinuerlig trekk på 16A over lengre tid, i tillegg til at det er en dårlig type kontakt som ikke tåler mye før den blir svekket ytterligere.
Gjeldende regler sier at det ikke er tillatt å legge opp stikk som i hovedsak er beregnet på elbil på kurser med mer enn 10A.
Ved å "lure" UMC via rødt 16A/400V adapter oppnår man noe utstyret ikke er beregnet på.
Om noe skulle skje står man nok ganske alene.
Tesla sier uttrykkelig at UMC ikke skal brukes med adapter. Den skal heller ikke brukes på andre biler enn Tesla.
Finner Mercedes ut at man har brukt utstyr som ikke er godkjent faller garantien.
Blir det varmgang eller brann vil nok forsikringsselskapet mene noe om avkortning.
Jeg har ingen grunn til å tro eller mene at el-myndighetene vil oss vondt og innfører regler for å plage oss. Snarere for å beskytte oss og andre.
Å åpne for å stå og suge masse energi gjennom spinkelt utstyr kan kanskje være litt lite lurt..?

Legger ved bilde av innsiden på Tesla UMC. Spinkle greier, og mye elektronikk. Noen har tenkt, og laget begrensninger deretter.
Mercedes B Electric

jkirkebo

Sitat fra: fbostad på lørdag 13. februar 2016, klokken 11:57
Jeg tenker som så..
Tesla leverer ikke adapter til 16A/230V. Sannsynligvis kan det ha med å gjøre at schuko ikke er beregnet til kontinuerlig trekk på 16A over lengre tid, i tillegg til at det er en dårlig type kontakt som ikke tåler mye før den blir svekket ytterligere.
Gjeldende regler sier at det ikke er tillatt å legge opp stikk som i hovedsak er beregnet på elbil på kurser med mer enn 10A.
Ved å "lure" UMC via rødt 16A/400V adapter oppnår man noe utstyret ikke er beregnet på.
Om noe skulle skje står man nok ganske alene.

Derfor er slike adaptere kun beregnet på offentlige ladestolper. Da er risikoen for at noe alvorlig skjer ved varmgang praktisk talt null, og det er gjerne slike steder man faktisk trenger 16A. Jeg har ladet med 16A fra offentlige stolper i godt over 4 år nå uten at noe galt har skjedd. Har sikkert brukt 50 forskjellige stolper, fra Fredrikstad til Ålesund, Bodø og Lakselv. Men jeg bruker aldri schuko 16A hjemme. Hjemme setter man opp en fast ladestasjon eller 16A blå 1-fase CEE (har adapter til den også).

Sitat
Finner Mercedes ut at man har brukt utstyr som ikke er godkjent faller garantien.

Hva er "godkjent"? Kun ladekabelen som følger med bilen? Man kan ikke bruke noen som helst uoriginal ladekabel med MB uten at garantien bortfaller? Det tror jeg de skal slite med å få gjennomslag for hos forbrukerrådet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fbostad

Jeg er ikke ute etter å starte noen adrenalinfylt diskusjon. Men som det er nå, eksisterer det et produkt på markedet som tyvkobler en lader, og er i stand til å skape farlige situasjoner.
Som en annen i tråden så presist uttrykte det: For herr og fru Hvermannsen, så dreier det seg om hvorvidt pluggen passer - og DET gjør den jo.
Det er akkurat like lett å koble seg på en offentlig ladestasjon, som stikket over vedstabelen i carporten på rekkehuset fra 1955, med kone og barn sovende i etasjen over.

Jeg er enig i at garantien ikke bortfaller om man lader fra godkjente ladere av et hvilket som helst fabrikat. Men jeg er ikke i stand til å vite hva Tesla UMC leverer gjennom pluggen om den ene eller andre adapteren er koblet på. Langt mindre er jeg sikker på om det er lurt å laske ladere eller på annen måte være smartere enn ingeniørene som har konstruert greiene.

En hver får ta sine valg så lenge det ikke får konsekvenser for andre enn seg selv. Men jeg hadde ikke turt å bruke, langt mindre å produsere og distribuere, noen som helst løsning av det kreative slaget når det gjelder el-sikkerhet.

En ting til.. At mange opplever dette som helt ukomplisert, og aldri har merket noen som helst varmgang, er revnende likegyldig for meg. Jeg har aldri kræsjet bilen, men beholder forsikringen allikevel.
Mercedes B Electric

jkirkebo

Sitat fra: fbostad på lørdag 13. februar 2016, klokken 15:51
Jeg er ikke ute etter å starte noen adrenalinfylt diskusjon. Men som det er nå, eksisterer det et produkt på markedet som tyvkobler en lader, og er i stand til å skape farlige situasjoner.
Som en annen i tråden så presist uttrykte det: For herr og fru Hvermannsen, så dreier det seg om hvorvidt pluggen passer - og DET gjør den jo.
Det er akkurat like lett å koble seg på en offentlig ladestasjon, som stikket over vedstabelen i carporten på rekkehuset fra 1955, med kone og barn sovende i etasjen over.

Det er ikke snakk om en "tyvkobling", bare en tredjeparts adapter. Jeg har f.eks adaptere fra 16A CEE 1-fase og 3-fase også. Synes du de er like ille? Hvordan lader man i så fall ellers fra en 1-fase 16A blå CEE? Overgang til schuko?

3.parts ladekabler for 16A på schuko er lett tilgjengelige fra mange kilder og fullt godkjente. Denne løsningen er ikke annerledes enn slike på noen som helst sikkerhetsmessig måte. Derimot er den mye billigere, 350,- for en adapter mot kanskje 4500,- for en 16A ladekabel.


Jeg er enig i at garantien ikke bortfaller om man lader fra godkjente ladere av et hvilket som helst fabrikat. Men jeg er ikke i stand til å vite hva Tesla UMC leverer gjennom pluggen om den ene eller andre adapteren er koblet på. Langt mindre er jeg sikker på om det er lurt å laske ladere eller på annen måte være smartere enn ingeniørene som har konstruert greiene.

En hver får ta sine valg så lenge det ikke får konsekvenser for andre enn seg selv. Men jeg hadde ikke turt å bruke, langt mindre å produsere og distribuere, noen som helst løsning av det kreative slaget når det gjelder el-sikkerhet.

En ting til.. At mange opplever dette som helt ukomplisert, og aldri har merket noen som helst varmgang, er revnende likegyldig for meg. Jeg har aldri kræsjet bilen, men beholder forsikringen allikevel.
[/quote]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Adrian Stachnik

Det er nok en mening med at MB ikke lader fortere enn 3,7kW på 230volt.

3,7kW/1-fas/230volt. Det er 16ampere.
Og samme med 11kW/3-fas/400volt. Det er også 16ampere.

Og det kan da tenkes at ledningene er begrenset til 16ampere i bilen.
Så derfor hadde ikke jeg turt å benytte laskede ladere og andre finulige løsninger.

Jeg mener, at for mannen i gata, så er laderen fra Torgersen Bil
en genial løsning for alle som eier en MB.
Det er plug-and-play ikke noe om-kobling av elektronikk eller annet.

Dessuten så synes jeg det var veldig greit med en norsk importør å forholde seg til.
Og 8 tusen for en lader som dekker alle uttak er faktisk ikke så ille synes jeg.
Adaptere er jo også inkludert i prisen.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. februar 2016, klokken 16:30
Sitat fra: fbostad på lørdag 13. februar 2016, klokken 15:51
Jeg er ikke ute etter å starte noen adrenalinfylt diskusjon. Men som det er nå, eksisterer det et produkt på markedet som tyvkobler en lader, og er i stand til å skape farlige situasjoner.
Som en annen i tråden så presist uttrykte det: For herr og fru Hvermannsen, så dreier det seg om hvorvidt pluggen passer - og DET gjør den jo.
Det er akkurat like lett å koble seg på en offentlig ladestasjon, som stikket over vedstabelen i carporten på rekkehuset fra 1955, med kone og barn sovende i etasjen over.

Det er ikke snakk om en "tyvkobling", bare en tredjeparts adapter. Jeg har f.eks adaptere fra 16A CEE 1-fase og 3-fase også. Synes du de er like ille? Hvordan lader man i så fall ellers fra en 1-fase 16A blå CEE? Overgang til schuko?

3.parts ladekabler for 16A på schuko er lett tilgjengelige fra mange kilder og fullt godkjente. Denne løsningen er ikke annerledes enn slike på noen som helst sikkerhetsmessig måte. Derimot er den mye billigere, 350,- for en adapter mot kanskje 4500,- for en 16A ladekabel.


Jeg er enig i at garantien ikke bortfaller om man lader fra godkjente ladere av et hvilket som helst fabrikat. Men jeg er ikke i stand til å vite hva Tesla UMC leverer gjennom pluggen om den ene eller andre adapteren er koblet på. Langt mindre er jeg sikker på om det er lurt å laske ladere eller på annen måte være smartere enn ingeniørene som har konstruert greiene.

En hver får ta sine valg så lenge det ikke får konsekvenser for andre enn seg selv. Men jeg hadde ikke turt å bruke, langt mindre å produsere og distribuere, noen som helst løsning av det kreative slaget når det gjelder el-sikkerhet.

En ting til.. At mange opplever dette som helt ukomplisert, og aldri har merket noen som helst varmgang, er revnende likegyldig for meg. Jeg har aldri kræsjet bilen, men beholder forsikringen allikevel.
[/quote]

hjelper ikke å kalle det tredjepart adapter, tyvkobling er det når du benytter overganger for å få til noe som ikke skal gå i utgangspunktet med medfølgende utstyr.
Så kan man jo diskutere hvorfor det orginalt ikke er laget utstyr slik som nevnt her, kanskje fordi det ikke er like sikkert og/eller at bilen ikke har godt av det.

Gjengangeren her er billig og å gjøre noe bilen ikke skal gjøre i utgangspunktet (da tenkt mot blå tesla UMC), det har ikke en gang vært sikkerhet det står på for å velge en "annen løsning", hverken personsikkerhet eller anleggs sikkerhet. At lommeboken trumfer sikkerhet er sørgelig, men det kan også sees mange andre steder innen blandt annet håndverkt, salg, opplæring (førerkort blandt annet) og sertifiseringer. (at det går ann å kjøpe betyr ikke lov å bruke)

Siste er vel blandt annet forenklet modus på mode 3 som har vært et tema i det siste, for alt jeg klarer å finne av dokumentasjon er dette ikke tillatt å koble til en mode 2 lader, siden du da faktisk bare trenger en mode 3 kabel for å lade.
gammle think og buddy er noe annet siden de ikke har den muligheten.
Igjen, penger over sikkerhet og det er skummelt at folk setter sin egen lommebok så høyt.

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 13. februar 2016, klokken 18:20
Hjelper ikke å kalle det tredjepart adapter, tyvkobling er det når du benytter overganger for å få til noe som ikke skal gå i utgangspunktet med medfølgende utstyr.
Så kan man jo diskutere hvorfor det orginalt ikke er laget utstyr slik som nevnt her, kanskje fordi det ikke er like sikkert og/eller at bilen ikke har godt av det.

Så du mener at en ladekabel aldri skal kobles til andre typer kontakter enn det den kan kobles til med medfølgende utstyr? Hva gjør man da f.eks på OSL, de nye ladeplassene har 16A 1-fase CEE-uttak. Meg bekjent er det INGEN originale ladekabler som kommer med dette støpselet eller adapter for dette i Norge. Skal disse ladeplassene brukes er man altså 100% avhengig av enten en adapter (enten til schuko eller til Teslas røde eller blå for Teslas del) eller en uoriginal ladekabel med CEE-plugg.
Samme gjelder Nordby kjøpesenter, 16A CEE 1-fase uttak. Sikker en del andre steder også.

At bilen ikke skulle ha godt av 1-faset strøm fra en kontakttype mens 1-faset strøm fra en annen kontakttype er helt ok kjøper jeg ikke. Bilen ser ikke forskjell på f.eks 1-fase 32A direkte via blått adapter fra 3-pins vegguttak, eller om det står en adapter fra 4-pin 3-fase 32A i mellom vegguttaket og det blå adapteret på UMC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Adrian Stachnik

At det er CEE-stikk på ladeplasser mener jeg er et bra tiltak.
Fordi CEE tåler mer mekanisk belastning enn hva en Schuko gjør.

Ja, noen må da nødvendigvis bruke medbrakt overgang fra CEE til Schuko, men eget utstyr man har med er som regel i god stand. Til sammenlikning har mange ladeplasser med Schuko slarkete kontakter, der støpselet til ladekladden glir ut fordi det er så slitt.

Jeg har vært på mange ladestolper der jeg må gi opp å lade fordi støpselet mitt glir ut av schuko-kontakten. Og ennå da har jeg avlastet ladekladden!

Jeg mener CEE på ladeplasser er en bra ting.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: Adrian Stachnik på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:27
At det er CEE-stikk på ladeplasser mener jeg er et bra tiltak.
Fordi CEE tåler mer mekanisk belastning enn hva en Schuko gjør.

Ja, noen må da nødvendigvis bruke medbrakt overgang fra CEE til Schuko, men eget utstyr man har med er som regel i god stand. Til sammenlikning har mange ladeplasser med Schuko slarkete kontakter, der støpselet til ladekladden glir ut fordi det er så slitt.

Jeg har vært på mange ladestolper der jeg må gi opp å lade fordi støpselet mitt glir ut av schuko-kontakten. Og ennå da har jeg avlastet ladekladden!

Jeg mener CEE på ladeplasser er en bra ting.

Jeg også, men da må man som sagt akseptere adaptere. Og for en Tesla mener jeg adapter til rød 16A CEE er en teknisk og sikkerhetsmessig sett langt bedre løsning enn adapter til schuko, selv om man får 16A med førstnevnte og 13A med schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

#71
Cee er fint det, men bortkastet når ingen lager utstyr for det.
Ja jeg mener uoriginale adaptere som gjør at du må trikse til lading er en uting.
At noen har montert cee betyr plutselig at alle overganger er greit? Hvis du monterer opp noe som ikke er mulig å koble til fordi det ikke er laget utstyr å koble inn så er man vel ikke så glupe?

Det nevnes ikke noe om det andre jeg skriver så da er vi vel enige om det, da er det bare tilkobling på høyere amp. via stikk som er problemet da.
Hvordan er det plutselig ok å koble til en 10a evse til en 63A industrikontakt? Trenger jo bare en overgang. Begynn å regne på gjennomsluppet energi ved kortslutning på en stikk sikret med 63a c kar sikring.

Tillegg: finnes forøvrig varianter med CEE, spørsmålet er hvem har satt på cee støpslet, ettermarked her i Norge? eller fra fabrikk i tyskland:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
http://www.nofuel.no/Produkt/blue-spark-ladekabel-6-16a-mcee#product
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

fbostad

Jeg har et spørsmål til dere andre her.. Flere påstår at MB B bare kan lade med 3,6kW på 16A 230, og 11kW på 16A 400V. Det sies at det står i instruksjonsboken. Det står ikke i min. Der står det at man skal bruke medfølgende ladekladd, eller medfølgende type 2 kabel på 32A. Noen sier at det står i lokket at det skal være 16A. Ikke i mitt lokk. Der står det kun 110V en-fas, 230V en-fas, og 400V tre-fas. Ingenting om A.
I flere artikler og tester har jeg sett motorjournalister si at man har mulighet til å lade med 3,6/7,4kW og 11kW på 400V. Jeg finner ingen steder det står at det kun er "tillatt" med 16A. Bilen tar jo villig i mot 32A når det blir fordelt over flere faser/delladere. Kan noen vise til hvor det står at det er en begrensning på 16A?
Fant en side i US manualen som nevner 32A, og online manual på norsk som nevner 230V tre-fas..
Mercedes B Electric

Homecast

Det er ingen biler som alder på 3 x 230 V så det er direkte feil.

Holder det med direktøren i MB i Norge? pratet med han og spurte han om dette.

Det skulle ikke være mulig.

Selvfølgelig tynt å skrive på nett uten dokumentasjon på dette men hvor finner du noen offisiell info om 7,4 KW lading? og at det er ok å lade på en måte som ikke hører til en eneste godkjent standard?

Hadde 7,4kW vært et alternativ hadde det ligget ute på web slik som du henviser til. der står samtlige alternativer.

10 A mode 2 2,2kW
16A wallbox 3,7 Kw
3x400V (ja det skal være 400V) 11 KW

bevis gjerne med et dokument hvor du ser 7,4 kW fra offisielt hold!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

fbostad

#74
Ærlig talt, det må da være mulig å stille et spørsmål uten å bli angrepet. Du er litt rask med å bruke frasen "godkjent standard". Ta en titt på Tesla blått adapter, se hvor fasene blir av.
Når det er sagt, jo bilen lader med 30A med lader som leverer på N og to faser. Det er bare å se på bildet i samme tråd.
Mitt spørsmål var HVOR STÅR DET at det ikke er "lov"? Og HVOR STÅR DET at bilen bare lader med 3,6 og 11? Jeg har ikke funnet det til tross for at flere her sier det står i instruksjonsboken og inni lokket. Hva en selger med mangelfulle kunnskaper om emnet sier om det ene eller det andre er vel strengt tatt ikke å regne som dokumentasjon.

Sitat fra: Homecast på onsdag 24. februar 2016, klokken 21:39

10 A mode 2 2,2kW
16A wallbox 3,7 Kw
3x400V (ja det skal være 400V) 11 KW

Da er det altså en feil i instruksjonsboken på nett. Vi vet jo i tillegg at medfølgende ladekladd leverer 8A på lav og 13 på høy. Dvs at i listen mangler det i alle fall to moduser. Vi får forutsette at det er greit å bruke en mode som ikke står på listen, hva med en til?

Til slutt, jeg påstår ingenting, jeg etterlyser rett og slett noe som kan slå fast det ene eller det andre.
Mercedes B Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA