Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Bybil entusiast, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på mandag 18. januar 2016, klokken 15:54
... De er litt usikker om kontakten passer i B klassen, men de gjør den - og bilen blinker sånn derre grønt eller gult, og lader. Tror du de tenker mye på om den lader 10/12/16 eller KÅRE Ampere?
;)

Riktig! Slik er alle (3) naboene vi har rundt oss som har EL-bil. Når jeg begynner å snakke om 1-fas, 3-fas, 3,7kW, 7,4kW, CEE-stikk, 16A osv osv ... detter de av lasset med èn gang. De bryr seg KUN om hvorvidt kontakten passer eller ikke.

Passer den? JA - gå videre!
Blinker det grønt eller blått? JA - la det stå!

... og slik blir 90% av alle EL-bileiere.

(Red.Skrivefeil)

Rav4_EV

Da har jeg selv testet og dokumentert hva som skjer ved bruk at lasket lader eller Teslas ladekabel med blåstikk 32A.

Bilen lader med 7,2 kW  :).

En lenger debatt rundt laskede ladepunkter skal jeg ikke henge meg på.

Det kommer helt klart frem i standarden hvordan fasene skal kobles. Form for lasking er brudd på standarden.
Det samme er å benytte 800 volt AC på noen av pinnene hvis noen skulle prøve det.

Type 2 lading skal være "plug and play" derfor er det viktig at ingen tar noen modifikasjoner på egen hånd.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Homecast

Takk for dokumentasjon! Blir nok noen teknikere som blir lange i maska nå!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

fbostad

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. januar 2016, klokken 16:12
Da har jeg selv testet og dokumentert hva som skjer ved bruk at lasket lader eller Teslas ladekabel med blåstikk 32A.

Bilen lader med 7,2 kW  :).


Type 2 lading skal være "plug and play" derfor er det viktig at ingen tar noen modifikasjoner på egen hånd.

Interessant!
Det har vært en del frem og tilbake her i denne tråden. Har jeg forstått det riktig at med Tesla UMC lader koblet til blå en-fas 32A CEE lader bilen automatisk med 7,2kW? Hvordan setter man eventuelt opp laderen?


Mercedes B Electric

AreLib

Man kobler til og plugger i Og da Trekker bilen for fullt. Litt dumt om man har for liten sikring
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jog

#50
Sitat fra: fbostad på tirsdag 19. januar 2016, klokken 11:14
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. januar 2016, klokken 16:12
Da har jeg selv testet og dokumentert hva som skjer ved bruk at lasket lader eller Teslas ladekabel med blåstikk 32A.

Bilen lader med 7,2 kW  :).


Type 2 lading skal være "plug and play" derfor er det viktig at ingen tar noen modifikasjoner på egen hånd.

Interessant!
Det har vært en del frem og tilbake her i denne tråden. Har jeg forstått det riktig at med Tesla UMC lader koblet til blå en-fas 32A CEE lader bilen automatisk med 7,2kW? Hvordan setter man eventuelt opp laderen?

Dette er ikke det jeg har erfart, jeg testet blå Teslaplugg 230 1 fas 32A med tesla umc og fikk 3 kw  ca 16A, men fikk ca 7kw med saltobox som var lasket.

Testet du Tesla UMC og blåplugg eller ?   

Om du testet med Tesla UMC hvilken versjon brukte du?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

AreLib

Jeg har nettop fått den nye utgaven av tesla umc som visstnok er bedre enn den gamle, får og full fart med den. Sikker på at din bil ikke var stilt inn på 13a da du prøvde?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jog

ja vi testet med lavere Amp og.   Hva står under din UMC som rev.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Berta

Burde det ikke være mulig å lade en B electric med vanlig 230v trefas? En fase på n leder å de 2 andre fasene på L1 og L2? Ville vel da fått lydeffekt på 7,2 kw

Adrian Stachnik

Etter veldig mye undersøkelser klarte jeg endelig å finne den desidert beste og allsidige måten å lade Mercedes B-electric på!
Og det hurtig som tregt.

Løsningen ble denne ladeboksen jeg kjøpte hos Torgersen Bil.
http://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

Ladeboksen kan brukes på både IT-nett og TN-nett.
Den kan også brukes både på både 230volt og 400volt.
Med den boksen kan man levere bilen max av hva den vil ta imot.
Men det kan også justeres på boksen basert på hva slags kontakt/kurs man kobler til.
På 230volt 1-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 1,4kW til 7,4kW om du vil.
på 400volt 3-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 4,1kW til 22kW om du vil.

B-electric har ikke større ombordlader enn at den vil
ta imot 16amp uansett hvor høyt du stiller ladeboksen.
Men hei, 11kW på 400volt er ikke dårlig!
Det er ca. 1/3 fylling av batteriet i timen.

Hjemme har jeg bare tilgang på 230volt.
Den er foreløpig koblet til standard 16a schuko-kontakt.
Lader her med en hastighet på 10a siden schuko helst
ikke skal langtidsbelastes med mer enn dette.
Og det fungerer greit hjemme, men kommer til å få installert
en blå industri CEE-stikk her senere sånn at jeg kan kjøre på med 16a 230volt.

Det geniale med denne laderen er jo at den er portabel,
så trenger ikke bruke penger på en ladestasjon hjemme i tillegg til denne,
da den dekker de fleste boehov.

På ladestolper med 400volt CEE-stikk lader jeg nå 11kw, som jo er 3,7ganger raskere enn å bruke den medfølgende ladekladden på 13a 230volt.
Laget meg også et skjema som viser hvor mange prosent man får på ulike ladetider (basert på en temperatur på 5+)

Jeg anbefaler denne ladeboksen til alle som eier b-electric.
Den er så allsidig og kan kobles til scuko(vanlig stikk), 16a blå CEE, 32a blå CEE, 16a rød CEE, og 32a rød CEE.

Og har man en vanlig Type2 til Type2-kabel i tillegg har man jo
mulighet til å koble til de semi-hurtige stolpene til Fortum og andre.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

mrjic


Adrian Stachnik

Sitat fra: mrjic på fredag 12. februar 2016, klokken 20:48
Det blir jo samme som Tesla UMC.

Hva koster en Tesla UMC?
Og kan den brukes på alle biler med type2 kontakt?
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

fbostad

Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 20:58
Sitat fra: mrjic på fredag 12. februar 2016, klokken 20:48
Det blir jo samme som Tesla UMC.

Hva koster en Tesla UMC?
Og kan den brukes på alle biler med type2 kontakt?
Ikke helt det samme som Tesla UMC. Den kan i tillegg lade MB med 32A (6200W netto). Det Tesla UMC ikke kan er lade med 16A 230V, kun 13A. Dette har jeg testet.
Tesla UMC koster ca 5.300, -
Mercedes B Electric

jkirkebo

Sitat fra: fbostad på fredag 12. februar 2016, klokken 21:14
Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 20:58
Sitat fra: mrjic på fredag 12. februar 2016, klokken 20:48
Det blir jo samme som Tesla UMC.

Hva koster en Tesla UMC?
Og kan den brukes på alle biler med type2 kontakt?
Ikke helt det samme som Tesla UMC. Den kan i tillegg lade MB med 32A (6200W netto). Det Tesla UMC ikke kan er lade med 16A 230V, kun 13A. Dette har jeg testet.
Tesla UMC koster ca 5.300, -

16A 230V 1-fase går fint med UMC med en ekstra adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA