Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Bybil entusiast, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

Bybil entusiast

Mercedes har dessverre ikke den raskeste lade-løsning. Det finnes en rekke bokser og kabler som tilbys fra diverse leverandører. Jeg skjønner ikke hva som er raskest.

Jeg har spurt hos BOS hva som er beste lade-alternativ, men jeg fikk bare tomme blikk og ingen gode svar.

Hvordan lader man på raskeste måte hjemme? ???

Jeg har tilgjengelig en vanlig stikk med 16A enfas garasjen, men også en trefas stikkkontakt på 220v.
I dag lader jeg med vanlig original ladekabel som fulgte med bilen, men jeg er villig til å kjøpe det som kan gi meg raskere lading.

Hva bør jeg skaffe for å lade raskere? ::)
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Softblue

#1
For 230v 1-fase: (Elbil må ha egen kurs fra sikringsskapet som må ordnes av elektriker)
Alt. 1. Monter en 16 A ladeboks med fast eller løs type 2 ledning.
Alt. 2. Monter en blå 16 A cee kontakt på veggen og kjøp Volvo sin 16A lader som brukes til hybridbilene.
http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-483010/2016

For 400v 3-fase: (du må ha TN-nett i huset)(Elbil må ha egen kurs fra sikringsskapet som må ordnes av elektriker)
Monter en 3x16A kurs i sikringsskapet og trekk en 5x6mm ledning til garasjen:
Alt 3. Monter en 11Kw ladeboks med fast eller løs type 2 ledning.
Alt 4. Monter en Rød 3x16A cee kontakt på veggen og kjøp Tesla sin UMC lader med rød kontakt (utskiftbare kontakter på laderen)

Selv har jeg 22Kw (3x32A) ladeboks med fast type 2 kabel. Men bilen vil bare ta i mot 11Kw 3x16A, da dette er begrenset av bilens lader.
I tillegg har jeg Teslas UMC lader med rød cee kontakt som brukes når jeg har tilgang på 400v 3x16A.
Jeg har også kjøpt blå cee kontakt 1x32 og 230v schukostikk til UMC laderen, så har jeg backup, hvis laderen til MB tar kvelden på et ubeleilig tidspunkt. Jeg har også en 10 meter 2x2,5 mm schuko skjøteledning liggende i bilen, som har kommet til nytte når man ikke kan kjøre helt inntil kontakten.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Homecast

Mercedes har avtale med elektrikere som kan hjelpe deg.
De har også egne ladepakker som kan kjøpes gjennom dem, både 16 A 3,7 KW og 11 KW både for IT nett med trafo samt TN nett.

Hvis de sier at de ikke vet så få de til å sjekke opp nærrmere.
Det beste er å bestille det på kontrakten på bilen, da blir det MVA fritt!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

CitB59EL

Kjøpte selv 230V 16A via forhandler(11000 kr) og angrer ikke på det. Den lader langt raskere enn med medfølgende kladd på maks 13A. Vi lader bilen på ca 8 timer med 16A/230V da vi sjelden kjører bilen helt tom. For vårt bruk er dette tilstrekkelig til 2 elbiler som kjører ca 50 000 km samlet iløpet av 1 år.

Min berlingo lader raskere med vår ladeboks enn justerbar 16A lade kladd som trekker 14,4A, Har ikke prøvd  justerbar til B klassen. Kan anbefale en boks som har kun type 2 kontakt så kan alle lade uansett så lenge de har kabel.

Egil Fonn

Raskeste lading er 11 kw. trefas 16A 400v. Jeg har 240v trefas i huset og investerte i en trafo fra Noratel Type 3LT16,0-230/400-dYN11-23 (pris ca 14000.-) og en Lade boks fra Salto Type EVSA563 (Pris ca 7000.-) Monterte dette selv og   hvet ikke pris for montering. Er veldig fornøyd med kun 2t40m ladetid fra tomt til fullt batteri. De som har 400v TN tilgjengelig sparer seg trafoen.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

mrjic

Sjekk ut ladeboksen til Jens Kirken, den er rimelig og har det meste. Sjekk salgsforum for link til boksen hans.

jog

Husk at det å går å lade med 32 amp og 230v som er en gunstig løsning når en ikke har 400v og ikke å ønsker betale for en dyr Trafo.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

acisco

Har nettopp fått levert en Mercedes Benz B Electric.

Skjønner ikke helt hva veggboksene gjør, har ingen el kunskap og er newbie på dette.
Trodde at følgende var nok: Kabell fra sikringer i hovedskap til garage med jordfeilsikring og videre med riktig kabel til bil. Trenger jeg noe veggboks til denne løsning?

Jeg har 230v 3-fas 20A fra hovedskap (trenger vel egentlig ikke mer enn 3-fas 16A for 11kW)

Takk for hjelp.

Homecast

Sitat fra: jog på mandag 28. desember 2015, klokken 19:03
Husk at det å går å lade med 32 amp og 230v som er en gunstig løsning når en ikke har 400v og ikke å ønsker betale for en dyr Trafo.

Lurt å informere om at dette er en løsning som pr def ikke er godkjent også kanskje? Dersom det viser seg at noe internt i bilen tar skade av dette (er ikke dobbel tykkelse på N leder i MB blandt annet) så står du uten garanti og mulighet for reklamasjon..

edit; og du får ikke så vilt kortere ladetid at det er verdt det heller (spør du meg)
Man har kjøpt en bil med endel begrensninger, passer ikke det så har du valgt feil bil!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på tirsdag 29. desember 2015, klokken 09:47
Sitat fra: jog på mandag 28. desember 2015, klokken 19:03
Husk at det å går å lade med 32 amp og 230v som er en gunstig løsning når en ikke har 400v og ikke å ønsker betale for en dyr Trafo.

Lurt å informere om at dette er en løsning som pr def ikke er godkjent også kanskje? Dersom det viser seg at noe internt i bilen tar skade av dette (er ikke dobbel tykkelse på N leder i MB blandt annet) så står du uten garanti og mulighet for reklamasjon..

Siden det finnes offentlige ladestasjoner som er lasket kan neppe MB komme og nekte garantiansvar for evt. problemer mhp. dette om de fysisk tillater 32A 1-fase lading uten å ha dimensjonert ledningsnettet for dette. Man kan ikke forvente at brukerne skal holde seg med oversikt over hvilke ladestasjoner som er lasket eller ikke.

Hvis de ikke vil tillate dette er det en enkel sak å sperre for det i firmware. Siden det ikke er gjort antar jeg at bilen takler det helt fint selv om det ikke er offisielt støttet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Lasking av ladepunkt er brudd på standard og bør ikke forekomme i det offentlige rom.
Man skal som nevnt ikke forvente at brukere skal gjøre noe annet enn å plugge inn.

Nå er det kun en bruker på forumet som påstår at han får ladet raskere på en lasket kabel. Her er kun klokka brukt som måleinstrument.

Trolig neppe lurt å benytte denne løsningen uten å få verifisert dette av Mercedes. Skulle det dukke problemer vil Mercedes legge inn en endring i programvare. Plutselig vil du ikke kunne lade med denne løsningen etter et verkstedbesøk.

Har opplevd at det er store utfordringer mellom Mercedes og Teslas drivlinje. Vår B electric har vært inne 5 ganger p.g.a. driftsstopp. At lasking eventuelt virker kan neppe tilskrives at det er gjennomtenkt.
Analogien er bruk av fyringsolje som drivstoff på dieselbilen. Kan sikkert fungere for en kort stund. Neppe sunt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

mrjic

Nå har det kommet software som skal fikse drivlinje problem.

Videre så er det mye uklarhet fra Mercedes hva som er tillat og ikke tillat, hva som går på garanti og ikke. Maks 52 ladninger med Range Plus bare for ta en eksempel


Homecast

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:25
Sitat fra: Homecast på tirsdag 29. desember 2015, klokken 09:47
Sitat fra: jog på mandag 28. desember 2015, klokken 19:03
Husk at det å går å lade med 32 amp og 230v som er en gunstig løsning når en ikke har 400v og ikke å ønsker betale for en dyr Trafo.

Lurt å informere om at dette er en løsning som pr def ikke er godkjent også kanskje? Dersom det viser seg at noe internt i bilen tar skade av dette (er ikke dobbel tykkelse på N leder i MB blandt annet) så står du uten garanti og mulighet for reklamasjon..

Siden det finnes offentlige ladestasjoner som er lasket kan neppe MB komme og nekte garantiansvar for evt. problemer mhp. dette om de fysisk tillater 32A 1-fase lading uten å ha dimensjonert ledningsnettet for dette. Man kan ikke forvente at brukerne skal holde seg med oversikt over hvilke ladestasjoner som er lasket eller ikke.

Hvis de ikke vil tillate dette er det en enkel sak å sperre for det i firmware. Siden det ikke er gjort antar jeg at bilen takler det helt fint selv om det ikke er offisielt støttet.

Iogmed at dette ikke er en standard som er godkjent så vil jeg tørre å påstå at det du sier ikke stemmer.
At noen har funnet ut at de vil lage en "tesla" løsning på en offentlig lader betyr da absolutt ikke at dette er noe som er en godkjent løsning.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jog

#13
Nå er det slik at ladestasjonen sier fra til bilen at nå kan du få 32amp  og da er det opp til bilen og velge noe lavere om den ikke har ledningsnett som tåler det.  Denn sjekker og om Type2 kablen som brukes og følger med er 32amp og ikke 16amp.   Så om bilen ikke tåler det så er det noe galt med software i bilen.  (Er ikke helt sikker på om bilen faktisk ladet med 32amp da det kunne se ut som om den brukte bare 6kw ca 27 amp men er usikker på om det kom av lav volt i området eller om den er software begrenset slik som Tesla var i starten).
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

tutti

Sitat fra: mrjic på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:21
Nå har det kommet software som skal fikse drivlinje problem.

Videre så er det mye uklarhet fra Mercedes hva som er tillat og ikke tillat, hva som går på garanti og ikke. Maks 52 ladninger med Range Plus bare for ta en eksempel
Pr uke eller mnd?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA