Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Bybil entusiast, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

Softblue

Sitat fra: mrjic på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:21
Videre så er det mye uklarhet fra Mercedes hva som er tillat og ikke tillat, hva som går på garanti og ikke. Maks 52 ladninger med Range Plus bare for ta en eksempel
Har aldri fått beskjed eller hørt om dette. Hvor har du dette fra?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Brorson

Det fungerer jo å ettermontere Chademo på Rav4,da skulle det vell være mulig på MB også.
Det er jo Tesla batteri og drivverk på den også!

Homecast

Sitat fra: jog på fredag 01. januar 2016, klokken 19:44
Nå er det slik at ladestasjonen sier fra til bilen at nå kan du få 32amp  og da er det opp til bilen og velge noe lavere om den ikke har ledningsnett som tåler det.  Denn sjekker og om Type2 kablen som brukes og følger med er 32amp og ikke 16amp.   Så om bilen ikke tåler det så er det noe galt med software i bilen.  (Er ikke helt sikker på om bilen faktisk ladet med 32amp da det kunne se ut som om den brukte bare 6kw ca 27 amp men er usikker på om det kom av lav volt i området eller om den er software begrenset slik som Tesla var i starten).

Det funker ikke slik, bilen tror den trekker 16 A, men ifra flere faser, derimot så er ikke ledningsnettet i bilen laget for dette, det er ikke større N leder til laderen.
Du lurer bilen med en lasket lader. og deg selv..
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

kaiat

Sitat fra: Brorson på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:22
Det fungerer jo å ettermontere Chademo på Rav4,da skulle det vell være mulig på MB også.
Det er jo Tesla batteri og drivverk på den også!

Quickchargepower som lager Chademo-løsningen for RAV4 EV, er på saken mener jeg. Tony Williams som står bak firmaet har både RAV4 og B-klasse på tunet.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 02. januar 2016, klokken 12:08
Sitat fra: jog på fredag 01. januar 2016, klokken 19:44
Nå er det slik at ladestasjonen sier fra til bilen at nå kan du få 32amp  og da er det opp til bilen og velge noe lavere om den ikke har ledningsnett som tåler det.  Denn sjekker og om Type2 kablen som brukes og følger med er 32amp og ikke 16amp.   Så om bilen ikke tåler det så er det noe galt med software i bilen.  (Er ikke helt sikker på om bilen faktisk ladet med 32amp da det kunne se ut som om den brukte bare 6kw ca 27 amp men er usikker på om det kom av lav volt i området eller om den er software begrenset slik som Tesla var i starten).

Det funker ikke slik, bilen tror den trekker 16 A, men ifra flere faser, derimot så er ikke ledningsnettet i bilen laget for dette, det er ikke større N leder til laderen.
Du lurer bilen med en lasket lader. og deg selv..

Hvis softwaren i bilen godtar å lade med samme fase på flere faseledninger inn samtidig som N-leder ikke er dimensjonert på dette er det en seriøs feil på enten software eller konstruksjon i bil og definitivt noe MB må ta ansvar for å fikse på en eller annen måte. De vil ikke komme noen vei med å prøve å nekte garantiansvar for noe som evt. skjer pga. dette.

At N-leder ikke ser større enn de andre behøver dog ikke å bety noe. Om de har brukt samme ledningsnett som Tesla er alle faseledere dimensjonert for 32A og da er jo også N-leder det. Det er ikke noe i veien for å bruke faseledere dimensjonert for 32A selv om bilen bare lader med 16A. Kanskje de f.eks har tenkt å introdusere en modell med dobbeltlader, og har forberedt bilen for det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mrjic

Sitat fra: Softblue på fredag 01. januar 2016, klokken 23:04
Sitat fra: mrjic på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:21
Videre så er det mye uklarhet fra Mercedes hva som er tillat og ikke tillat, hva som går på garanti og ikke. Maks 52 ladninger med Range Plus bare for ta en eksempel
Har aldri fått beskjed eller hørt om dette. Hvor har du dette fra?


En bruker fikk beskjed om det fra forhandlere

https://m.facebook.com/groups/392112810963604?view=permalink&id=501257076715843

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. januar 2016, klokken 12:52
Sitat fra: Homecast på lørdag 02. januar 2016, klokken 12:08
Sitat fra: jog på fredag 01. januar 2016, klokken 19:44
Nå er det slik at ladestasjonen sier fra til bilen at nå kan du få 32amp  og da er det opp til bilen og velge noe lavere om den ikke har ledningsnett som tåler det.  Denn sjekker og om Type2 kablen som brukes og følger med er 32amp og ikke 16amp.   Så om bilen ikke tåler det så er det noe galt med software i bilen.  (Er ikke helt sikker på om bilen faktisk ladet med 32amp da det kunne se ut som om den brukte bare 6kw ca 27 amp men er usikker på om det kom av lav volt i området eller om den er software begrenset slik som Tesla var i starten).

Det funker ikke slik, bilen tror den trekker 16 A, men ifra flere faser, derimot så er ikke ledningsnettet i bilen laget for dette, det er ikke større N leder til laderen.
Du lurer bilen med en lasket lader. og deg selv..

Hvis softwaren i bilen godtar å lade med samme fase på flere faseledninger inn samtidig som N-leder ikke er dimensjonert på dette er det en seriøs feil på enten software eller konstruksjon i bil og definitivt noe MB må ta ansvar for å fikse på en eller annen måte. De vil ikke komme noen vei med å prøve å nekte garantiansvar for noe som evt. skjer pga. dette.

At N-leder ikke ser større enn de andre behøver dog ikke å bety noe. Om de har brukt samme ledningsnett som Tesla er alle faseledere dimensjonert for 32A og da er jo også N-leder det. Det er ikke noe i veien for å bruke faseledere dimensjonert for 32A selv om bilen bare lader med 16A. Kanskje de f.eks har tenkt å introdusere en modell med dobbeltlader, og har forberedt bilen for det.

En bensinbil kan du fint fylle Diesel på uten å få varsel om, og motsatt.
Men det står oppgitt hva du skal fylle i ditt vognkort samt brukerhåndbok.

Mener du da at dette ville være mercedes sitt ansvar dersom du gjør en feil der?¨

Mercedes står oppgitt med 2 lade alternativer. Inntill: 1 fas 3,7 kw og 3 fas 11 kw.
Hvis du har info fra MB som sier noe annet så kom gjerne med det!
At du mener at de burde takle det betyr da absolutt ikke at MB godkjenner det. De har oppgitt hva som er ok og det er hva jeg har skrevet opp over.

Det som er skremmende er at råd blir gitt uten å sjekke selv om det er ok det rådet man gir + at man gir råd som kan svekke garanti på bilen uten å informere om dette!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Øyvind.h

Hvis bilen velger å trekke 32A må den da være bygget for det?
Om bilen ikke er bygget for 32A bør den ikke trekke 32a.
Det EE bilen som avgjør hvor mye den vil trekke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Homecast

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 02. januar 2016, klokken 18:20
Hvis bilen velger å trekke 32A må den da være bygget for det?
Om bilen ikke er bygget for 32A bør den ikke trekke 32a.
Det EE bilen som avgjør hvor mye den vil trekke.

Bilen tror den trekker 16A, men fra flere faser. Istedefor N leder og faseledere så har man 2 stk faseledere.
Det er her problemet kommer inn. Mange gir råd uten å ha noen som helst forståelse for hva de prater om.

Det er akkruat det jeg prøver å forklare
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 02. januar 2016, klokken 19:10
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 02. januar 2016, klokken 18:20
Hvis bilen velger å trekke 32A må den da være bygget for det?
Om bilen ikke er bygget for 32A bør den ikke trekke 32a.
Det EE bilen som avgjør hvor mye den vil trekke.

Bilen tror den trekker 16A, men fra flere faser. Istedefor N leder og faseledere så har man 2 stk faseledere.
Det er her problemet kommer inn. Mange gir råd uten å ha noen som helst forståelse for hva de prater om.

Det er akkruat det jeg prøver å forklare

Og siden dette kan skje (mange ladestasjoner er lasket, også noen offentlige), MÅ man enten dimensjonere N-leder for tilstrekkelig strøm om man tillater bilen å lade fra samme fase fordelt på flere faseledere, eller å koble vekk denne muligheten i software (ved å kun aktivisere dellader nr. 1 om det ikke detekteres 400V 3-fase inn). At MB ikke har gjort noen av disse tiltakene ser jeg på som helt usannsynlig, og om de alikevel har tabbet seg såpass ut er det nok noe de må ta på egen kappe og fikse for egen regning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

At noen har koblet en "offentlig" ladestasjon slik betyr ikke at det er en godkjent løsning.
Dere er så gode på å spørre om dokumentasjon når jeg kommer med påstander, blandt annet B vern osv

Her vil jeg veldig gjerne at dere kommer med dokumentasjon på at det er lovlig med laskede stasjoner, altså at det er en egen standard som er støttet insternasjonalt. Ikke at et bilmerke har sagt at sånn løser vi det.
I tillegg så må dere klare å dokumentere at dette faktisk er noe som MB godkjenner, hvis ikke er det ikke verdt en dritt, og skremmende at folk blir oppfordret til å gjøre noe som dere selv ikke har testet ut! Langt mindre sjekket om det faktisk er greit.

Husk at dette er et offentlig forum hvor alle kan lese, enten det er el ingeniører eller petter smarter som har god peiling og innsikt. samt at du treffer hr og fru Olsen som vet hva en stikkontakt, bryter og en sikring er og er fornøyde med det!

Sikkerhet må gå først, derfor mener jeg at man MÅ fortelle om disse tingene og ikke anbefale folk å gjøre alt mulig rart som man ikke har peiling på.

Dersom dokumentasjon ikke kan fremvises så går jeg ut ifra at det som blir sagt ikke medfører riktighet og vil anbefale de som leser dette å bruke kildekritikk.

Viser det seg at jeg tar feil, så har jeg jaggu lært enda en ny ting idag =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

AreLib

Har ladet min på 32a siden sommer, ingen kabler i bilen er varme under lading.
vil tro bilen lader noe lavere enn 32a, for sikringen ryker når  tesla lades på 32a, men ikke når mercen lades.
Men den lader nå 25% i timen.
Jeg er 100% sikker på at MB har tatt sine forholdsregler og at det jeg holder på med er helt greit. At de ikke informerer om muligheten er vel fordi lasking ikke er standard, og de heller ikke har samme kladdløsning som tesla?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Elbil8

Sitat fra: bensinhodet på søndag 03. januar 2016, klokken 02:45
Har ladet min på 32a siden sommer, ingen kabler i bilen er varme under lading.
vil tro bilen lader noe lavere enn 32a, for sikringen ryker når  tesla lades på 32a, men ikke når mercen lades.
Men den lader nå 25% i timen.
Jeg er 100% sikker på at MB har tatt sine forholdsregler og at det jeg holder på med er helt greit. At de ikke informerer om muligheten er vel fordi lasking ikke er standard, og de heller ikke har samme kladdløsning som tesla?

1) Har du sjekket inne i laderen, i konnektoren, i koblingene mellom?

2) Forstår du forskjellen i strømmen som går i N mellom:
a) å koble L1 og L2  til forskjellige faser, med 16 A hver, og
b) å laske L1 og L2 sammen, med en fase på 32 A?
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

Rav4_EV

SitatAt N-leder ikke ser større enn de andre behøver dog ikke å bety noe. Om de har brukt samme ledningsnett som Tesla er alle faseledere dimensjonert for 32A og da er jo også N-leder det. Det er ikke noe i veien for å bruke faseledere dimensjonert for 32A selv om bilen bare lader med 16A. Kanskje de f.eks har tenkt å introdusere en modell med dobbeltlader, og har forberedt bilen for det.

Må nok skuffe deg Kirkebø. Jeg har selv både MB og Tesla. Kablene i MB er "hårstrå" i forhold til Teslas som også skal håndtere SC.

Når det gjelder lasking av faser så er dette et særnorsk fenomen og utenfor all standard. Normalt går det 0 strøm gjennom en Nøytralleder dersom alle tre fasene er innkoblet. Dersom du lasker vil den samme leder få 2x strøm i forhold til L1-L3.

At noen opplever kortere ladetid kan være at teslaladeren ser ubalanse i nøytralleder og begrenser ladestrøm til akseptabelt nivå. Det var jo tilfelle på Tesla før HW oppdatering.

Skjønner at du klør i fingrene til å selge laskede ladepunkt av eget fabrikat, men du bør vel tenke på at dersom det gir en viss økning i ladehastighet som senere forsvinner i en SW oppgradering så har kundene ingen krav mot BOS/MB. Det er klart opplyst hvilke spenninger og flerfasemuligheter bilen støtter. Står også klart i "tanklokket".

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 03. januar 2016, klokken 11:19
SitatAt N-leder ikke ser større enn de andre behøver dog ikke å bety noe. Om de har brukt samme ledningsnett som Tesla er alle faseledere dimensjonert for 32A og da er jo også N-leder det. Det er ikke noe i veien for å bruke faseledere dimensjonert for 32A selv om bilen bare lader med 16A. Kanskje de f.eks har tenkt å introdusere en modell med dobbeltlader, og har forberedt bilen for det.

Må nok skuffe deg Kirkebø. Jeg har selv både MB og Tesla. Kablene i MB er "hårstrå" i forhold til Teslas som også skal håndtere SC.

Når det gjelder lasking av faser så er dette et særnorsk fenomen og utenfor all standard. Normalt går det 0 strøm gjennom en Nøytralleder dersom alle tre fasene er innkoblet. Dersom du lasker vil den samme leder få 2x strøm i forhold til L1-L3.

Det vet jeg, og lasking brukes også i stor grad i England. Det er på ingen måte et særnorskt fenomen.

Hva er tverrsnittet på MB-kablene da? At de ikke tåler SC er vel ikke overraskende...

Sitat
At noen opplever kortere ladetid kan være at teslaladeren ser ubalanse i nøytralleder og begrenser ladestrøm til akseptabelt nivå. Det var jo tilfelle på Tesla før HW oppdatering.

Skjønner at du klør i fingrene til å selge laskede ladepunkt av eget fabrikat, men du bør vel tenke på at dersom det gir en viss økning i ladehastighet som senere forsvinner i en SW oppgradering så har kundene ingen krav mot BOS/MB. Det er klart opplyst hvilke spenninger og flerfasemuligheter bilen støtter. Står også klart i "tanklokket".

Ærlig talt, nei. MB-markedet er så minimalt i forhold til alt annet at det er ikke noe jeg bekymrer meg over. Dessuten kan alle ladepunkt med Type 2 uttak enkelt laskes så den løsningen kan leveres av de aller fleste.

Men dette er noe vi bør få 100% klarhet i da endel MB-eiere etterhvert har anskaffet Tesla UMC for lading på farten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA