Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Mippen, tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:24

« forrige - neste »

Mippen

Klippet ut denne artikkelen fra bt.no i dag siden jeg er + medlem, og ikke alle kan lese den.

Forurensende biler kan bli ulovlige

Skyhøye takster og forbud er virkemidlene bergensbilistene kan møte i årene som kommer. Regjeringen tvinges til å åpne for muligheten til å forby forurensende biler i bysoner.

ANDERS HAGA, TERJE VALESTRAND
«Lavutslippssoner». I over ti år har både venstresiden og høyresiden i bystyret etterlyst muligheten til å innføre dette i bergenstrafikken, uten å få gjennomslag. Nå presses H/Frp-regjeringen fra flere hold for å endre lovverket, slik at Bergen og andre storbyer kan få muligheten til å etablere slike soner.

- Går dette gjennom vil kommunene få mulighet til å stenge deler av byen for biler som forurenser, sier Venstres nestleder Terje Breivik.
For bergensbilistene og bergensluften kan det få store konsekvenser i årene som kommer. Nøyaktig hvilket tiltak som skal innføres i bergenstrafikken er ikke sikkert, men det som er klart er at det skal gi store begrensninger for forurensende dieselbiler.

Andelen dieselbiler i den norske bilparken har økt drastisk etter at avgiftene ble endret i 2007, for å få ned CO2-utslippene. Samtidig har den lokale luftforurensingen i storbyene økt, siden dieselbiler slipper ut mye mer av den helseskadelige gassen NO2, sammenlignet med bensinbiler.
Forbud og tidobling
Transportøkonomisk institutt har nylig levert en rapport som ser på hvilke tiltak man kan innføre mot bruk av dieselbiler på dager med høy luftforurensing. Blant mulighetene de presenterte var:
Kjøreforbud innenfor bomringen for dieselpersonbiler. Midlertidig tidobling av bompengene for dieselpersonbiler eller alle dieselbiler.
Forskernes oppfatning er imidlertid at en permanent lavutslippssone kan ha større effekt ved særlig høy luftforurensing, enn hva et forbud mot dieseldrevne personbiler kan ha.

Allerede i februar krevde flertallet på Stortinget at regjeringen fremmet en sak som ga kommunene lovhjemmel til å opprette en lavutslippssone. I dagens regelverk er det nemlig ikke åpning for dette.

Purrer på regjeringen
Da transport- og kommunikasjonskomiteen behandlet statsbudsjettet for 2016 denne uken, gikk Ap, KrF, Sp og Venstre sammen om å etterlyse saken fra regjeringen.
I tillegg kommer budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og KrF og Venstre. Der står det at kommunene skal «få flere verktøy for å håndtere lokal luftforurensing som følge av biltrafikk m.m.»
Terje Breivik i Venstre er utålmodig på Bergens vegne.
- Nå er det trekvart år siden Stortinget fattet vedtaket om lavutslippssoner. Litt ut på nyåret bør det skje noe.
- Å kunne stenge deler av byen for forurensende biler, er ikke det veldig drastisk?
- Her vil det bli opp til dem som har skoen på og som vet hvor den trykker å fatte avgjørelsen. De må få den juridiske kompetansen til selv å ta stilling til dette, svarer han.
Må følge opp
I tillegg til budsjettmerknadene og budsjettavtalen, har Ap fulgt opp med et eget representantsforslag som ber Stortinget straks innføre en lovhjemmel som gir kommunene anledning til å innføre lavutslippssoner.
Aps Magne Rommetveit er fornøyd med at Venstre og KrF er med å presse regjeringen.
- Nå er Solvik-Olsen nødt til å følge dette opp. Det er dårlig gjort og ringeakt overfor et stortingsflertall at de ikke leverer dette.

- Det borgerlige byrådet i Bergen ba den rødgrønne regjeringen om dette i en årrekke, uten å få gjennomslag?
- Ja, og jeg kan si at jeg var en av dem som pushet på for å få fortgang i dette. Det burde vært åpnet for dette tidligere, men det er ikke blitt mindre aktuelt nå.
Vil ha fortgang
Byrådspartiene Ap, KrF og venstre vil ha fortgang i arbeidet med lavutslippssoner, og ser for seg å kunne innarbeide dette i dagens bompengering. Da det forrige, borgerlige byrådet i Bergen etterlyste lavutslippssoner i januar, var svaret fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ikke spesielt positivt.
- De krever noe som de vet vi uansett ikke kan få til med dagens tekniske løsninger, sa ministeren – og fortsatte:
- Det føles litt som et forsøk på å flytte ansvar andre steder.
Alle storbyene var nylig i møte med Samferdselsdepartementet for å diskutere mulighetene for lavutslippssoner.
Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) sier alle byene var klare på at de trenger flere virkemidler.
- Oslo og Bergen har mye til felles. Oslo og Bergen sa på møtet at vi gjerne vil samarbeide om å være pilotkommuner i forhold til utprøving av virkemidler.
Lite imponert
Tryti håper på fortgang i regjeringens arbeid med dette tiltaket, og virker ikke imponert over tidsbruken til nå.
- Jeg ser ikke at statsråden viser stor iver i å følge opp Stortingets vedtak fra mars om å fremme forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner. Det vitner ikke om stor vilje til å gi byene de virkemidlene vi trenger for å bedre luftkvaliteten.
Hun forventer at dette står øverst på ministerens dagsorden for 2016. Dersom man får anledning til å gjennomføre tiltaket i Bergen, vil Tryti ha vurdert om man kan innføre såkalte "miljødifferensierte" satser i bompengeringen, altså at dem som forurenser mest betaler mest.
- Er det noe som kommer i tillegg, eller skal man innføre et helt nytt bomringsystem?
- Det er viktig ikke å få et for komplekst avgiftssystem og samordne mest mulig. Det første som nå kommer, er innføringen av tidsdifferensierte bompenger.


Original artikkel: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Forurensende-biler-kan-bli-ulovlige-3507895.html
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Jeg syns dette er skritt i riktig retning, og syns det er synd man ikke differensierer på miljøvennlighet i tillegg til tid og vekt, men det kommer nok snart.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kodalse

Den som kom fra veivesenet, tidsdifferensiert bomkostnad, har vi levd med i flere år i Trondheim.
I Trondheim har det vært dobbel takst (20 kr for lette kjøretøy) klokken 07:00 - 09:00 og 15:00 - 17:00 på de store innfartsårene.
Kommer du utenfra byen risikerer du å passere to, kanskje tre bommer før du ankommer arbeidsstedet.

Det første du lenker til er noe jeg tror vil komme i årene fremover. Store kostnader for å kjøre biler med forbrenningsmotor i perioder med høye svevestøvverdier.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elbil fundamentalist

Foreslår "Dieseloblat" for dem som bor på innsiden av bomringene hvor man gjenbruker administrasjonløsningen av piggdekkordningen. Enkelt og greit pluss at det raskt kan innføres..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Willow

Så hvordan fungerer det med passeringstak i praksis?
Betaler en bare for de 60 første passeringene i ut i fra når de første 60 passeringene er, eller tar en et gjennomsnitt?
For pendlere er de som oftest møter passeringstaket, så hvis en tar seg noen ekstraturer utenom rushen så blir det billigere siden en når taket med flere 19kr passeringer? Litt privatsjåfør gjennom sentrum i helgene og en får rimeligere månedspris?   ::)

kodalse

Normalt går passeringstaket pr måned. I tillegg kan det være noen bomanlegg som sier fri passeringen innefor samme time.

Uansett med automatiske bomstasjoner er dette barnemat.
Når taket nås, om det er 60 eller 100 pr måned blir resterende fri samme måned før telleverket starter på nytt fra og med klokken 00:00 den 1. i neste måned.

Er det ordning med gratis innen samme time beregnes det normaltfra og med det minuttet du passerte og registrerer 0-kostnad de neste 59 minuttene før "telleverket" startes igjen.
Det vil si at det ikke går pr klokketime siden du da ville blitt belastet om du passerte først klokken XX:59 og deretter klokken XX+1:01.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Willow

Jeg tenkte mer på prisingen av månedstaket med tids-differensierte bompenger.
Det står ingenting om det hos autopass.
Ser for meg at flere kjører i rushen på slutten av måneden når de har passert taket.

kodalse

Jeg skjønner at noen kan gjøre det, men det forutsetter både at man fører oversikt over dette selv og at taket ikke heves.
For de fleste (ikke alle selvsagt) vil man ikke nå taket.
Det kan virke som om de fleste fossilførere er såpass irritert over "snylterne" i elbil at man ikke tenker klart på hvilke muligheter man har :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA