Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. august 2016, klokken 16:01
Er vel minst en av de seriøse aktørene som innfører/har innført at man får ladet selv om forbindelsen er brutt?
Mener ABB innførte den funksjonaliteten som en opsjon på sine ladere. Men har enda ikke sett dette i praksis på Fortum eller GK sine ladestasjoner.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

weld77

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 02. august 2016, klokken 00:28
Er det ikke allerede sagt at betaling blir ifm kjøp av bilen, slik som for S60 tidligere? Rimelig sikker på det.

Jo, de har i det minste antydet det. Men det ville være underlig om de ikke ser på andre modeller siden de nok skjønner at superladerene blir betydelig mindre attraktive (og følgelig bilene) om det blir slik at man nesten må basere seg på køtilstander. Det er jo også en avveining mot hva det koster å bygge ut kapasiteten i takt med antall biler på veiene.

Virker også som de tror at en god del Model 3 - kjøpere vil velge å ikke betale for SC siden de skjønner at de ikke trenger det, eventuelt trenger det så lite at det ikke er verdt en titusenlapp eller to ekstra, men det var man jo heller ikke. Med tanke på at forventet levetid på en bil er ganske lang, så er det en grei opsjon å ha en stor del av fretidig drivstoff gratis, spesielt når bilen skal videreselges en gang.

De langt fleste elbil-eiere hurtiglader nok aldri, men dette vil sannsynligvis endre seg når rekkevidden til biler flest øker betraktelig og stadig flere har det som eneste bil eller bil nr. 1 også på lengre turer.

N00b

Var tur retur Grimstad Oslo i går. Kjørte ut av Oslo 1400 så før det verste rushet. Var lavt nede på SOC og måtte lade på Lier Nord. Det var fullt og kø.

Mange var sikkert inne for å spise og det tok tid før det ble ledig. Så måtte jeg lade 30% for å komme meg til Porsgrunn eller Brokelandsheia.  På den tida var det ingen av bilene bak bygget der jeg sto som dro. Den laderen jeg overtok gikk rett på 106kw så nabobilen må ha vært full før jeg kom og den sto fremdeles der når jeg dro.

Folkens. Flytt bilene når dere har fått nok strøm. Neste gang er det DU som venter

hgs

Enig. Vi var på Lier nord søndag ettermiddag, og ble stående i kø med flere andre. Vi venta 30 min på 2 små burgere på Max, og det var nok mange teslaeiere i kø der inne. Så Max har mye av skylda her. Mitt inntrykk er at sør er noe mindre pressa når utfarten er stor.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind Stenland

Skjønner ikke hvordan betaling for lading skal være problem/hassle.  Mytesla er linket til bilen og da bør bilen selv vite hvor mye lading den har betalt for.

Plug and play

petersv

Finnes en grei løsning på "problemet" uten å bryte noen løfter. Tesla begynner å ta betalt per minutt for parkering på superladerne uten å lade. 100kr kvarteret f.eks.

Muffinman

Noen som har registrert endring i tilstandene på Lillehammer etter at Nebbenes åpnet?

rovervest

En enkel løsning som burde hjelpe er at når en får beskjed om at bilen har nok strøm til å kjøre videre kunne det også kommet opp at alle ladere er i bruk og det potensielt er kø.  Dette har jo Tesla oversikt over,  og det burde være en smal sak å informere i appen om det.  Med denne infoen bør jo folk tenke litt ekstra på det med å flytte bilen, selv om den gromme burgeren enda ikke er fortært.

cra

Glimrende ide! Hvilken kanal er best egnet for å foreslå dette til Tesla?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

rovervest

Man kan jo håpe Tesla får med seg litt her inne,  men de som har de rette knappene å trykke på må gjerne spre budskapet. 

Elbil fundamentalist

Summum kjører vekk bilen automatisk når den er ladet (nok) når det er kø  :)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 03. november 2016, klokken 20:29
Summum kjører vekk bilen automatisk når den er ladet (nok) når det er kø  :)

Det der er faktisk et poeng når de automatiske SCene er bygget ut og bilene støtter level 5. Deilig å kunne sette fra seg bilen til lading og gjøre noe annet, så flytter den seg når den er ladet til f.eks 80%. Køsystemer kan opprettes automatisk uten at biler står i en bestemt rekkefølge.

Ikke så genialt når folk sender ut bilen alene hjemmefra for å lade på nærmeste SC istedenfor å lade hjemme. Bør nok komme noen restriksjoner etterhvert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Andrewas

Har nevnt det før, men synes det er på tide igjen. La oss få "light of shame" - at Tesla logoen i superchargerens "ledningsholder" begynner å blinke når bilen som er tilkoblet ikke lengre lader. Så får det være litt pinlig å komme tuslende å flytte bilen.

Kunne godt hatt noe som indikerer at man har passert 80% også, men det kan slå mer uheldig ut. Det er noen som faktisk må ha "helt fullt" for å nå frem dit de skal - eller dit de skal og tilbake igjen.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

cra

Sitat fra: Andrewas på torsdag 03. november 2016, klokken 23:09
Har nevnt det før, men synes det er på tide igjen. La oss få "light of shame" - at Tesla logoen i superchargerens "ledningsholder" begynner å blinke når bilen som er tilkoblet ikke lengre lader.

Kan jo settes opp med eskalerende blinking, slik at man kan se om den akkurat er ferdig, eller om den har stått en stund. På Oslo-turer hender det at bilen er ferdig før vi rekker å komme tilbake; det ter mindre tid å lade nok enn å spise middagen. Det har heldigvis aldri vært kø på Dombås når vi har vært der, så så langt har det gått greit. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

En relevant twitt fra Elon i natt:
https://twitter.com/elonmusk/status/807787096727425024
Sitat
Loic Le Meur ‏@loic

@elonmusk the San Mateo supercharger is always full with idiots who leave their tesla for hours even if already charged.



Elon Musk @elonmusk

@loic You're right, this is becoming an issue. Supercharger spots are meant for charging, not parking. Will take action.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA